Jump to content

Recommended Posts

Det ble diskutert for litt siden i snikk-snakken at vi burde ha en tråd med tips og triks for å holde lyse hester rene. 

Men jeg tenkte at det kanskje ikke bare er hvite hester man noen gang har problemer med å holde rene, jeg vet selv hvor gøy det kan være med svart hest med masse støv i pelsen :P 

Så del dine tips og råd for å holde hesten ren og for å få den ren, uansett farge :D Jeg tenkte at dette kan være en slags snikk-snakk, så det er bare å spørre om man har konkrete utfordringer knyttet til dette :P 

Jeg har min på utegang, og har ikke vasket ham siden jeg kjøpte ham. tror kanskje aldri han har blitt vaska egentlig:p Tenkte å gi ham en omgang nå til sommeren, eller kanskje høsten når de skal inn fra beitet..

Har tenkt å bruke en shampoo fra Gallop som er for lyse hester:p Hørt at den er god.. 

Er skeptisk til produkter som skal være i pelsen 🤔 I hale og man er det greit, men ikke i pels. Så skal mine bli rene må de vaskes med shampoo. Har heldigvis varmtvann he he. Har kjøpt en sånn flekkefjerner man skal vaske ut, til den grå, men har ikke prøvd den enda. Kanskje til uka, hører det skal slutte å snø da, så kan i hvert fall halen muligens bli hvit i stedet for gul. 

Skikkelig vask gjør jeg bare en, kanskje to, ganger i året. Det er før utstilling eller Fjordhest-NM.

Da bruker jeg shampo, sist tror jeg at jeg brukte First Price (selv om jeg er motstander av EMV :-p )

Ellers spyler jeg kanskje hesten om sommeren når det er varmt nok. Også står de jo mye uten dekken og blir vasket i regnet.

Til stevner nøyer jeg meg med å pusse hesten godt, og bruker våtservietter, eventuelt i kombinasjon med Magic Groom (eller hva det nå heter) for å fjerne flekker.

I halen og lugg bruker jeg showsheen.

En I stallen har en hest som hun vasker nesten daglig.  Den har hvite lange sokker bak og med litt tendens til diare så vil eier gjerne ha ren hest før hun rir (hun kommer heller for sent til ridetime (privattime til 500kr) enn at hun kommer med uvasket hest..). Hesten star på utegang og vi andre rister litt på hodet når hun vasker/spyler den daglig vinterstid..  Men det er hennes hest og den er jo frisk så den tåler det nok selv om alle kommenterer (for oss selv) at den mister fettlag I pelsen etc.  Eier er voksen dame så vi er jo enige I at det er opp til henne...

Min hvite hest derimot... - gidder ikke vaske så ofte - men om halen er skikkelig grisete får den en spyling om det ikke er for kaldt ute - har vel skjedd 2-3 ganger I vinter. De er jo egentlig utrolig selvrensende:-)

Men nå er det meldt sol og fint utover så vårvasken tas gjerne snart:-)

Med lys hest som likte å ligge i møkka på utegang har jeg prøvd en del tørrshampooer fra flere ulike merker, uten at jeg har funnet noe som utmerker seg spesielt. Jeg syntes man kommer stort sett like langt med børste eller plast/gummustrigle, eller bare ta en våtserviett eller litt vann på en svamp eller børste og skrubbe der det er møkkaflekk. På tydelige urin og grønskeflekker syntes jeg tørrshampoer kan ha litt mer effekt muligens. 

1 time siden, Dede skrev:

En I stallen har en hest som hun vasker nesten daglig.  Den har hvite lange sokker bak og med litt tendens til diare så vil eier gjerne ha ren hest før hun rir (hun kommer heller for sent til ridetime (privattime til 500kr) enn at hun kommer med uvasket hest..). Hesten star på utegang og vi andre rister litt på hodet når hun vasker/spyler den daglig vinterstid..  Men det er hennes hest og den er jo frisk så den tåler det nok selv om alle kommenterer (for oss selv) at den mister fettlag I pelsen etc.  Eier er voksen dame så vi er jo enige I at det er opp til henne...

Noe litt annet enn meg altså, som møter opp på (enda dyrere) time med bæsjeflekkete utegangsponni :P

1610885_10153661600877942_58048080616905

men skal sies at jeg nok hadde gjort meg enda mer flid om det var en instruktør jeg ikke kjente, da jeg er opptatt av at man skal være velpresentert når man rir på kurs. Men siden jeg har ridd for han såpass lenge, så valgte jeg å få vekk det jeg kunne med børste og våtservietter og gi blanke f i det jeg ikke fikk vekk.

jeg kjenner forøvrig også en som vasket hesten sin ofte. Ikke hver dag, men minst en gang i uka om ikke mer. Jeg ser virkelig ikke poenget. Den står på stall, har nesten alltid på dekken, og den er mørkebrun så møkka er ikke synlig...

• Liker 1

Jeg spyler/vasker ( alt ettersom hvor møkkete den er) før jeg skal på treninger og kurs, selv for de jeg kjenner godt 😜 Jeg liker at vi er presentable og rene i pels/tøyet når vi er ute på trening og kurs. Jeg har hvit hest og hater gule flekker. Det aller meste går bort med kun vann og børste, nå som han tidvis står mer uten dekken og marinerer seg noe oftere må jeg ofte til med litt hardere skyts (såpe) for å få bort alt. Jeg vasker hesten med optima for dyr og halen med bakepulver om den er skikkelig ille. 

Jeg har også testet litt ulike typer sprayer og miracle groom funker veldig greit. Vasker alltid først med vann og børste(flekkvask) så med miracle groomen og det er helt ok. 

Skikkelig grundig fullvask før show og photoshoots. Men må time det riktig da jeg har en kronisk ruller som også er halvt gremlin så han blir litt doinkadoink av fullvask. 

• Liker 2

Jeg har jo sort hest, og som du sier så er det ca like håpløst som hvit hest.. :P Hun er jo lysegrå i de tørrere periodene pga støv/sand. GAH. Jeg har tenkt til å investerere i det sånt dekken etterhvert: https://www.horseware.com/product/rambo-dustbuster/ De er veldig effektive, faktisk!

Sånn ellers så er jeg ikke så hysterisk mtp vask. Før vasket jeg før kurs. Deeeeet gidder jeg ikke lenger, med mindre hun er helt hinsides møkkete (gidder aldri vinterstid siden vi bare har vaskeplass ute foreløpig). Vil jo se presentabel ut på kurs og, så jeg møter aldri opp med insain møkkete hest og utstyr.

Nå kommer jeg nok til å vaske før stevner, hvis det trengs. Også har min sommereksem da, så jeg vasker både hesten og dekken jevnlig for å rense hud og hårlag uansett vår/sommer/høst. Det hjelper mot kløen.

Sånn ellers - en good støvbørste som virkelig går i dybden av pelsen er uvurderlig. Har et par fra Borstiq som jeg ikke hadde klart meg uten! Kjappe løsninger er våtservietter etter puss, for å dra over litt ekstra. 

Hvit hest har jeg ikke erfaring med.. :lol: 

Edited by Legaat

20 minutter siden, Legaat skrev:

Jeg har jo sort hest, og som du sier så er det ca like håpløst som hvit hest.. :P Hun er jo lysegrå i de tørrere periodene pga støv/sand. GAH. Jeg har tenkt til å investerere i det sånt dekken etterhvert: https://www.horseware.com/product/rambo-dustbuster/ De er veldig effektive, faktisk!

Sånn ellers så er jeg ikke så hysterisk mtp vask. Før vasket jeg før kurs. Deeeeet gidder jeg ikke lenger, med mindre hun er helt hinsides møkkete (gidder aldri vinterstid siden vi bare har vaskeplass ute foreløpig). Vil jo se presentabel ut på kurs og, så jeg møter aldri opp med insain møkkete hest og utstyr.

Nå kommer jeg nok til å vaske før stevner, hvis det trengs. Også har min sommereksem da, så jeg vasker både hesten og dekken jevnlig for å rense hud og hårlag uansett vår/sommer/høst. Det hjelper mot kløen.

Sånn ellers - en good støvbørste som virkelig går i dybden av pelsen er uvurderlig. Har et par fra Borstiq som jeg ikke hadde klart meg uten! Kjappe løsninger er våtservietter etter puss, for å dra over litt ekstra. 

Hvit hest har jeg ikke erfaring med.. :lol: 

Så hvilken type børster er det som er gode støvbørster? 

Jeg har liksom "the best of both worlds" akkurat nå, eller burde jeg si "the worst of both worlds" 😂 Mørkegrå hest hvor støvet synes godt, med hvit hale som er alt annet enn hvit.. 🙈 I dag planlegger jeg å prøve bakepulver i halen, hvis det regner litt mindre enn hva som er meldt :P 

• Liker 2

21 minutter siden, Sivoya skrev:

Så hvilken type børster er det som er gode støvbørster? 

Jeg har denne: http://www.horsemeup.no/hastviska-borstiq-tagel-210mm

Og denne: http://www.horsemeup.no/ryktborste-borstiq-stallbar-rem-xl-natur

Den første er myk og god "på daglig basis",  tar mye støv i pelsen, mens nr 2 er kortere og stivere i busten og går viiiiirkelig mer i dybden (og gjør pelsen blank og flott), liksom. :) 

De har utalliger varianter da, så finnes sikkert enda flere som er gode, men det er disse to jeg bruker til støv spesifikt. Har andre børster fra de også, som brukes til andre ting. Elsker Bortiq-børstene. Finnes ikke bedre! Også er de ikke statiske og ekle, siden det er naturhår og ikke syntet.

Edited by Legaat
  • Liker 1

53 minutter siden, smaaen skrev:

Jeg spyler/vasker ( alt ettersom hvor møkkete den er) før jeg skal på treninger og kurs, selv for de jeg kjenner godt 😜 Jeg liker at vi er presentable og rene i pels/tøyet når vi er ute på trening og kurs.

Egentlig helt enig med deg altså, og jeg har virkelig ikke for vane å møtte opp med så møkkete hest. :P Bare syntes det var litt vel drastisk å vaske en veldig hårete utegangsponni midtvinters.

Jeg spyler hestene etter trening flere ganger i uka, hele året gjennom. Shampoo kan jeg vel telle på to hender de antall gangene jeg har brukt på hest gjennom årene, synes det holder fint å spyle. 

Hender jeg bare svamper over hvis de kun blir småsvette, evt for å dra av litt pels og støv. Bruker da en sånn svampebørste. Skal jeg børste av tørr gjørme/lort bruker jeg en sånn gummihanske over hele kroppen på de, tar med både lort og hår. Tørt støv og bøss tar jeg med myk borstiq-børste. :)

Men nå har jeg mørke hester da. 

53 minutter siden, KatrineH skrev:

Egentlig helt enig med deg altså, og jeg har virkelig ikke for vane å møtte opp med så møkkete hest. :P Bare syntes det var litt vel drastisk å vaske en veldig hårete utegangsponni midtvinters.

Jau, og det er derfor jeg har dekkenhest :P En av mange grunner, men jah. 

Hesten min er mørk rødbrun med sorte bein, sort man og sort hale. Ingen sokker eller hvite avtegn på bena, kun et laangt hvit bliss langs neseryggen. Støv synes relativt godt, men han blir ikke flekkete :ahugegrin: Blisset, derimot, er for øyeblikket grønt, gult, og litt rosa siden han har slått seg på nesa og blør litt.

Den andre hesten er huskbrun (døl) og får heller ikke flekker. Ingen avtegn på han heller. Lettere at han blir støvete, men med Miracle Groom og en laaang fin børste (av hestehår, faktisk) blir han fin og blank. Frem til noen tar på ham :lol:

Jeg vasker hesten min kanskje en gang eller to i året, ellers spyles de når de er sykt svette og ekle, og jeg spyler av gjørme om de har kaket seg inn eller bare har på beina. I og med at de stort sett ser relativt presentable ut uansett pga farge, er det kun til ekstra viktige sammenhenger at de blir vaska. Da bruker jeg Gallop til brune hester, men har også brukt den til røde/blakke med stor suksess.

Da jeg skulle ri for Heuschmann satt jeg hele lørdagen og så på kortklipte, rene og glinsende hester, vel vitende om at min egen var stolt over røyteperioden sin og riktig så sjuskete, egentlig :P Børsta som en maniac på søndag :lol: Og fikk klipt hovskjegg, skjegg, retta på manklippen, spraya han ihjel med Miracle Groom og Showsheen og gud vet ikke hva :P Oooog da Hauschmann gikk av, etter å ha ridd Diego igjennom for meg, hadde Diego lagt fra seg omtrent en halv kanin på hver chaps :ninja: 

Så jeg er ikke så veldig fin på det jeg, altså. Så lenge hesten ikke er klissete, lukter ekkelt (lukter avføring, liksom) og den oppleves som ren, er jeg fornøyd :)

Støvete er de "uansett" i røyteperioden, opplever jeg.

Jeg tror jeg må være heldig med den _nesten_ hvite hesten min: det er utrolig lite som faktisk fester seg på henne. Det holder nesten alltid å bare dra børsten over henne, så forsvinner både tisseflekker, gjørme og støv. Det værste med henne er at jeg må klippe bort litt sjegg av og til😜 Også er hun jo fullsatt med pels om vinteren, så akkurat da er vi hakket mer sjuskete enn de flotte brune på kurs 🙈 Den røde derimot🙄 Der sitter alt uansett føler jeg. I tillegg har han så mye pels, at han nesten alltid ser sjuskete ut... 

Men vaske, det gjør jeg sjeldent. Om sommeren spyler jeg gjerne daglig, men tror aldri jeg har brukt sjampo på noen av de jeg har nå

Har svart hest å vasker med shampo for hester som klør, hun reagerer på stikk å blir veldig elveblestligbende i huden, vasker å skal i år prøve fluedekken. Ellers flasser hun en del i tørre perioder nå er det hvitt mel/støv som kommer men har ikke blitt vasket siden sept i fjor. Går med dekken da det blåser mye her på innlandet

Er veldig stor forskjell på hestenes pels. B sin pels er som lim, alt fester seg og er vanskelig å børste av og han er bare alltid støvete. Den grå detter møkka av selv når det tørker og han er sjeldent særlig støvete. Lett å børste er han og. De spiser det samme så det må gå på medfødt pels. 

Lillebror har jeg vel vaska ordentlig 1 gang på snart 2 år :P Neste gang han får en ordentlig vask er dagen før bryllupet - han må jo være fin og nyvaska når han skal bli fotografert :)

Min hest er dekkenhest og tilnærmet selvrensende, glatt silkemyk pels. Elsker å rulle seg. Akkurat nå blir han skitten på beina samt hode/hals når han ruller seg. 

Bruker magic brush for å løsne skitt også en stivbørste eller noe. Fuktig håndduk er fint for å ta støv. Så en myk børste av naturbust.

Showshine ved behov. 

Dusjer når han er svett, såpevasker sjelden men kanskje en gang når jeg uansett dusjer ham pga svette etter tur. Men siden jeg spyler innimellom er han ikke seig å ekkel i pelsen heller.

Edited by Nienna

Jeg må innrømme at det å stille med flekkete eller uflidd hest når jeg skal på trening for instruktør eller trener (eller stevne for den del), det synes jeg faktisk er på grensa til respektløst. Jeg kan være mindre nøye med f.eks leirete bein om jeg skal ri hjemme i skogen, men skal vi "bort", da tar jeg inn hesten og vasker den hvis det er mulig og nødvendig. Og man og hale skal være fri for kvist og flis når man rir. 

Husker når jeg dro på trav med hestene, at jeg litt fleipete hadde mottoet at "vi skal hvertfall være de peneste" (for travløp, som alle andre konkurranser, går noen ganger bra og noen ganger dårlig... ). 

Savner intenst å ha vaskeboks. Det står høyt på lista over utbedringer som skal gjøres hjemme her. Har litt med sikkerhet å gjøre også, at man kan få spylt og vasket ordentlig så man finner småsår osv. Har slange med kaldvann, for såvidt også en med varmvann i ute, men det blir ikke det samme når noen må holde hesten. 

Er enig med de som ikke vil bruke for mye produkter på hesten, det gjør jeg bare et par ganger i året selv. Helspyler gjerne hesten når den er god og svett av trening. Da får jeg bort svette og den klør mindre når den tørker og pelsen blir fin uten at fettet i pelsen blir fjernet kjemisk. 

Blivira fikk vårvasken sin ute i går i sola. Antiklø sjampo i mana og litt grønnsåpevann på svamp på resten av hesten. Gammel gørr og svette fra hele vinteren som rant av, tror hun syntes ddt var digg. Hun elsker å dusje, hode og alt, og drikker gjerne av slangen underveis.  Å bli håndkletørret i ansiktet og rund ørene og mellom kjakene er toppen av kransekaka, da lener hun seg på og formelig maler som en katt. :) 

IMG_0758.JPG

Edited by LisaFi
  • Liker 5

På ‎01‎.‎05‎.‎2017 at 12.24, LisaFi skrev:

Jeg må innrømme at det å stille med flekkete eller uflidd hest når jeg skal på trening for instruktør eller trener (eller stevne for den del), det synes jeg faktisk er på grensa til respektløst.

En gjør jo selvsagt rent så godt en kan.  Men med utegangshest med mye pels på vinterstid synes jeg faktisk det er MYE viktigere å tenke på hestens beste så da får jeg heller være respektløs..

• Liker 5

Vasker heller ikke hest på vinteren :) Børster så godt jeg har tid til da haha. Og er nå ren og pen ellers

Jeg har nå testa å først vaske halen på hesten min med blåsjampo, for så å kjøre to runder med bakepulver. Halen ble jo reinere, men den var fremdeles mer gul enn hvit når jeg var ferdig, så det fungerte ikke helt på han i alle fall :P Med mindre det gule / gulbrune faktisk er den fargen halen hans er da, siden han fortsatt er såpass mørk som han er. Men jeg trodde egentlig at skimler fikk lys hale ganske tidlig? Vet ikke jeg altså. Men jeg tror jeg kanskje bare slår meg til ro med gul hale :P 

Jeg vil vel tro det kan ha noe med hvor lenge den har vært gulbrun også. Er den det i naturlig får man det jo ikke bort, men kanskje jeg har vært heldig med hest med tynn og lettrenset hale :P 

Jeg så på et bilde fra når jeg var og så på han nå og da var halen hans sånn:

IMG_2042.JPG.6f92ab29237f2405edca326d6247c65c.JPG

Og her er før jeg vasket den på fredag:

IMG_1695.JPG.99d3d65211188ea9ff78ba61f926e32b.JPG

Og etterpå:

IMG_1698.JPG.b1b9646154f9da8a0f20ffe7fc6b8675.JPG

På det siste bildet synes det at den er litt mer hvit øverst. 

Det som fikk meg til å lure litt på om det kan være delvis at den er sånn er egentlig at jeg så at det så ut til å være forskjellig farge på hårene, at noen hår var mye mørkere enn andre ved siden av. 

Men samtidig så har den nok aldri blitt vaska før han kom til meg, hvilket vil si at på fredag vel var første gang den ble vasket ordentlig. 

Mener dere at det vil hjelpe hvis jeg gjør samme behandling flere ganger? Som dere ser så var det ikke så veldig mye det hjalp selv om jeg brukte lang tid og både blåsjampo og to runder med bakepulver 🤔 Har du andre tips til hva jeg kan prøve, skimmel-guru @Hrimbakur? :D