Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Equestrian

Passer ikke sammen lenger?

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ei jente på snart 19 år, og fikk min første ponni av min far like før jeg fylte 11år. Jeg har hatt hest siden den gang, men jeg vokste meg så lang i bena så jeg har prøvd noen forskjellige hester, og endte i slutten av 2014 opp med en kaldblodstraver. Før jeg kjøpte kaldblodsen hadde jeg hatt en pause med og ha egen hest, men endte opp med å låne en hest rett ovenfor der jeg bodde, og dette var en varmblodstraver. Jeg har alltid elsket varmblodstravere, men denne var spesiell. Jeg fikk en melding på min tlf midt på dagen en sommerdag i 2014, hesten var avlivet, og jeg ble sittende ved hans jordhaug gråtende i mange timer. Det eneste jeg hadde igjen var bildene og videoene av oss sammen. Dette var den rette hesten for meg!

Jeg bestemte meg til slutt for å kjøpe meg en hest igjen i november 2014, og denne gangen ble det en herlig kaldblodstraver, en vallakk. Det kjentes helt ut som hesten for meg når jeg prøvde han, og jeg bestemte meg for at det var han jeg ville ha. Men det begynte ikke først før han kom til meg, hans rette side kom frem. For det viste seg at han ikke hadde blitt så mye trent annet en fra bakken hos forrige eier, og han var ikke riktig satt på plass. Den første tiden flyttet han ikke på seg, han klemte meg inn i veggen på boksen før han forsatte løpende ut av stallen, og han var bare ordentlig frekk i sikkert 2 mnd. Men jeg hadde satt meg et mål på at dette var noe jeg skulle klare og overvinne, og det klarte jeg. Han ble tilslutt snill som et lam, og jeg lærte han opp fra og løpe som en gærning i full galopp på banen til og ta galoppen rolig. Jeg trente han også opp i sprang helt fra bakken til og hoppe godt over en meter rekk, og sprang er noe han er utrolig glad i. Full fart og spenning var helt oss, og vi hadde mange skogsveier og løpe på.

Etterhvert forsvant gnisten, og jeg mistet interessen til og ri han. Og det har snart vært borte i et år, jeg har prøvd alt for å få den tilbake blant annet brukt masse penger på nytt utstyr som også resulterte i null ridning. Jeg var på en liten tur med en fra stallen, og hesten hennes går i rolig bedagelig tempo men min vil kun løpe og løpe, men jeg vil det motsatte, jeg har prøvd og gjøre om på dette uten å lyktes. Jeg kjenner at min "ridestil" har forandret seg, jeg vil kunne ha en hest som jeg kan ri på rolige turer med, og en som generelt er rolig over alt. Som ikke er så over energisk og titter rundt seg overalt heletiden. Min er så glad i og gå kjapt på tur, og ellers løpe at han ikke klarer og stå stille.

For jeg kjenner at vi har blitt veldig forskjellige med tiden, for han vil løpe og ha det moro men jeg vil helst ta det rolig og fredelig og bruke god tid på tur. Jeg føler han trenger noen som har mer erfaring på det området en meg. Men jeg kjenner at jeg fortsatt har lyst til og holde på med hest, men jeg tror ikke han lenger er den rette for meg.

Synes det høres ut som du har bestemt deg jeg.

Selg denne hesten, og kjøp en som passer bedre til dine ønsker og behov.

Hest er for dyrt til å at man skal sitte med en hest som man ikke har det gøy med.

Synes også det høres ut som om du har bestemt deg. Selg hesten. 

Jeg var i en liknende situasjon, solgte hesten og har ikke angret på det siden. Hesten har det dessuten mye bedre der hun er nå hvor hun blir brukt som turhest. 

Det du beskriver er nok veldig vanlig, spesielt når man er ung. :) Behovene til både hest og eier forandrer seg etterhvert som man finner ut hva man trives best med og det kan være mest positivt for begge hvis hest bytter eier :)

Som over, hest er for dyr hobby å drive med hvis man ikke liker det man gjør. 

Selg den til noen som liker fart og spenning og finn en ny hest :) Man forandrer seg jo, og hesten fortjener noen som liker den som den er. Akkurat som mannfolk man vokser fra :lol:  Det er trist, men som Katrine sier, hest er for dyrt til å ikke like det man driver med. Hadde solgt min "liker rolige turer-hest" for lenge siden, om han ikke var den perfekte barnehest, for jeg liker mer action.

Høres ut som historien med fjordingen jeg skaffet meg på impuls. Såå søt og fin da jeg prøvde den, litt smårusk som jeg ikke så på som et problem. Kom hjem til meg og totalt moste meg inne på boksen, og var ellers ufin under all håndtering. Fikk han fin og grei til slutt, men orket ikke mer. 

Han og moren min gikk bra ilag, men jeg orket ikke å gå rundt og tenke på at jeg prakket på henne en hest. Endte opp med å selge han, og så vidt jeg vet har han det veldig fint sammen med sine nye eiere :) De elsker han, og det fortjener han. 

Hesten kan få et fantastisk liv hos noen andre, og det er ingen vits i å gå rundt og ha det kjipt. Om du ikke ønsker hesten lenger, bruk litt tid og finn noen fine eiere. Da får hesten det fint, og du ro til å finne igjen gleden med en annen eller noe annet :)

• Create New...