Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Thereseaj

Hvem betaler vet. sjekk?

Recommended Posts

Hei!

Det er "hundre år siden" jeg kjøpte hest sist, men nå vurderer jeg et nytt familiemedlem!
Men lurer på hvordan det er mtp vet.sjekk, hva er normalt for hvem som betaler, eventuelt hvem betaler hva?

Det vanlige er at kjøper betaler,men slikt kan man jo avtale seg i mellom.
Kjøper velger da gjerne veterinær/godkjenner den selger foreslår og sier ifra hvor omfattende undersøkelsen skal være.

Kjøper har ordnet og betalt vet sjekk i de kjøp/salgssituasjonene jeg har vært borti. 

Det må man avtale på forhånd. Mest vanlig at kjøper betaler da kjøper velger veterinær og hva som skal undersøkes. 

Vet om ei som avtalte at kjøper betalte, men at selger betalte hvis hesten ikke gikk gjennom:) da jeg kjøpte betalte selger:)

Hos oss og i kretsene våre har det "alltid" vært slik at kjøper betaler om hesten går igjennom. Hvis hesten derimot ikke går igjennom, betaler eier. 

Begrunnet med at hestens eier betaler vetsjekk, og ofte er det vetsjekken som bekrefter/avkrefter at hesten selges. Går hesten igjennom vetsjekk er kjøper eier, aka betaler kjøper. Går den ikke igjennom, er det selgers hest, og selger betaler. 

Det viktigste er egentlig at dere avtaler det på forhånd! 

Men det vanlige er at kjøper betaler, og evt selger kan betale om den ikke går gjennom, men det varierer (sånn har jeg gjort det). 

Det er jo den som bestiller vetrinær som betaler tenker jeg hvis ikke annet er avtalt. Noen selgere tar vet sjekk på forhånd og setter prisen av det. Samtidig er det kjøper som forhandler prisen hvis de finner noe på røntgen og de likevel ønsker hesten. 

• Create New...