Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Peanøttsmør

Ridning og redsel

Recommended Posts

5 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Ja nei, eg er i første fase i rehabilitering, nemlig å innrømme ovenfor meg og mitt at redselen er der. Så håper bare eg og mini kan komme oss igjennom dette. 

Begynner vel smått å trene han enkelt fra i dag/morgon av igjen, så får eg ta dag for dag. Kjøring ligger ikkje i fokus med det første iallefall! 

Om isåfall får vi prøve å nå NM på Stord, då som i verstefall balleløs! ☺

Hvis du køyrde for Ø.M. så sa han at hesten har kapasitet, og at du heldigvis ikkje var redd :P Mannfolk.. eg svarte berre at sjølvsagt blir ein redd når slikt skjer! Det er jo litt viktig at instruktørane veit det så dei ikkje pusher oss so mykje at me blir endå meir redde.. Eg har trua, me sjåast jo på Stord :D Balleløs er bra det, ein gjer det ein må for at hesten skal funke. 

8 minutter siden, Mona skrev:

Hvis du køyrde for Ø.M. så sa han at hesten har kapasitet, og at du heldigvis ikkje var redd :P Mannfolk.. eg svarte berre at sjølvsagt blir ein redd når slikt skjer! Det er jo litt viktig at instruktørane veit det så dei ikkje pusher oss so mykje at me blir endå meir redde.. Eg har trua, me sjåast jo på Stord :D Balleløs er bra det, ein gjer det ein må for at hesten skal funke. 

Er han ja 😏 Første gangen var eg nok høgare i hatten enn eg blei av andre gangen, men ja! Hesten har kapasitet, og er heilt rå når den funker og han er jo sånn 98,5% snill og grei.. Er vel det som gjør det så meir dritt enn hadde det vert ein sånn middels kapasitet-hest ☺ 

Eg håper på det beste, bare å ta det i tempo som fungerer for oss begge! Må jo sjølvsagt prøve på Stord, med hest eller uten 😁

På ‎16‎.‎02‎.‎2017 at 15.16, VivianK skrev:

For 8-9 (?) år siden var jeg med i ei stygg rideulykke, det begynte med at hesten ble skremt av trafikk, stakk ut med meg og bukket meg av. Det "stygge" skjedde imidlertid etterpå, jeg fikk tak i hesten og skulle leie den tilbake til de andre. Før jeg rakk å reagere bråsnudde hesten seg og sparket meg i ansiktet. Jeg fikk ødelagt overkjeven samt skadet underkjeven, og hele tryggheten rundt hest ble borte. 

Der og da sluttet jeg med hest. Fram til den episoden var jeg aldri plaget noe særlig med redsel når jeg holdt på med hest, men tiden etterpå har vært utrolig krevende. Etter at jeg kom meg sånn noen lunde til hektene igjen, og tiden gikk, så begynte jeg å kjenne på savnet. Savnet ble veldig stort, og det overvant vel litt av frykten. Det endte i alle fall med at jeg dro for å se på en fjording i nærheten av der jeg bodde. Og det føltes greit. Hesten ble med hjem og ble værende :) De første gangene jeg skulle holde på med hesten utenfor stallen var samboer med meg. Jeg måtte ha han der, han trengte ikke å gjøre noe men jeg måtte se han i fra der jeg var og holdt på med hesten. Etter hvert skjønte jeg jo at det ble ulidelig kjedelig for samboeren å bare være tilstedeværende mens jeg holdt på med hesten. Så da måtte jeg klare meg på egen hånd. Og det gikk bra. Jeg presset aldri meg selv til å gjøre noe jeg ikke følte meg klar for, og det ble en del ridning på ridebanen i starten for å si det sånn. 

I ettertid har jeg hatt et par episoder hvor angsten har innhentet meg. Den ene skjedde rett etter at vi byttet stall. Der lå ridebanen rett ved trafikkert vei. Jeg var ute og tømmekjørte gampen på ridebanen når jeg hørte at brøyteplogen kom. Jeg fikk panikk. Bilder startet å strømme gjennom hodet, hesten kom til å bli skremt, jeg kom til å sette meg fast i tømmene også kom jeg til å bli hengende etter hesten mens den sprang i full galopp gjennom ridebanegjerdet og ut på veien. I panikken så slapp jeg tømmene og regelrett sprang ut av ridebanen. Hesten stod igjen midt på ridebanen, brøyteplogen kom, kjørte forbi, og hesten bare stod der. Da følte jeg meg rimelig idiotisk og var glad for at ingen så meg :) 

Jeg har og diverse "ting" som må være på visse måter, ellers tør jeg ikke å ri. Jeg MÅ ha tåbur på stigbøylene, for å være sikker på at jeg ikke kan henge meg fast i de dersom det skulle skje noe. Jeg er livredd for å ri uten sal i tilfelle jeg kan komme til å falle av. Jeg er til og med livredd for å ri uten stigbøyler. 

Disse tingene har jeg jobbet litt med på trygge hester på inngjerdet område, og jeg blir litt tryggere for hver gang jeg tør noe nytt. Dette er ikke ting jeg prater så høyt om, men de som står meg nær vet hvor mye det faktisk betyr om jeg forteller at jeg har vært ute å skrittet rundt uten sal. Dagen jeg turte å galoppere uten sal på ridebanen var mildt sagt ubeskrivelig. 

Det som har hjulpet meg har vært at jeg hovedsakelig har hatt veldig trygge og gode hester rundt meg. Og er det noe jeg ikke føler for så gjør jeg det heller ikke. 

Det sitter ganske så langt inne å skrive disse tingene, og enda vanskeligere er det å trykke på svar-knappen. Samtidig er det litt godt å være åpen om noe som normalt sett er ganske godt lukket inn i meg. Jeg kan vel ikke si at jeg har overvunnet frykten, men den har blitt mindre. Mye mindre. Håper det kan ordne seg på en eller annen måte for deg og :)

ettertid har jeg hatt et par episoder hvor angsten har innhentet meg. Den ene skjedde rett etter at vi byttet stall. Der lå ridebanen rett ved trafikkert vei. Jeg var ute og tømmekjørte gampen på ridebanen når jeg hørte at brøyteplogen kom. Jeg fikk panikk. Bilder startet å strømme gjennom hodet, hesten kom til å bli skremt, jeg kom til å sette meg fast i tømmene også kom jeg til å bli hengende etter hesten mens den sprang i full galopp gjennom ridebanegjerdet og ut på veien. I panikken så slapp jeg tømmene og regelrett sprang ut av ridebanen. Hesten stod igjen midt på ridebanen, brøyteplogen kom, kjørte forbi, og hesten bare stod der. Da følte jeg meg rimelig idiotisk og var glad for at ingen så meg :) 

Gud, jeg ler meg  i hjel av dette synet :) roligere hest skal man vel lete lenger etter :) 

• Create New...