Jump to content
Sign in to follow this  
Thereseaj

Godkjent ridehjelm

Recommended Posts

Hei!
Leser flere steder at det er endringer i reglene for hvilke hjelmer som er godkjente på stevner nå/fom. 2018, men finner ingen konkrete artikler om dette. Noen som vet?

VG01 heter den nye standarden på hjelmer. Den gamle EN1384 er ikke lovelig.... med mindre den er produsert innen en viss dato.

CE-marked helmets manufactured before 13 October 2014 and which have been type-tested according to standard EN 1384 • CE-marked helmets manufactured after October 13, 2014, that have undergone the new provisional type control. This is a temporary method with label VG1 01,040

Edited by GunnE

På 10.2.2017 at 11.32, Eva skrev:

I denne linken står det bl.a: "Endringen har ikke tilbakevirkende kraft, og neste gang du skal kjøpe hjelm sørger du bare for å spørre i butikken om hjelmen er godkjent etter gjeldende standard."

Vil dette da bety at det kun er ved kjøp av ny hjelm at man må påse at den har riktig stempel, eller må man bytte ut gamle ridehjelmer nå? 

I KR 1 står det: "Ridehjelm av sikkerhetsgodkjent type, med hakebånd i funksjon, er påbudt i alle grener, med spesielle unntak i dressur, voltige og kjøring, se Ridehjelm av sikkerhetsgodkjent type, med hakebånd i funksjon, er påbudt i alle grener, med spesielle unntak i dressur, voltige og kjøring, se grenreglementene. 

Nå ble jeg plutselig usikker på om min hjelm egentlig er godkjent?

Inne i hjelmen er det som regel en lapp. Der står det om den har EN1384 eller VG1-01 godkjenning. :)

Ser at en del leverandører selger ut hjelmer med den gamle merkingen. Litt surt for de som ikke er obs på dette.

7 timer siden, GunnE skrev:

Inne i hjelmen er det som regel en lapp. Der står det om den har EN1384 eller VG1-01 godkjenning. :)

Ser at en del leverandører selger ut hjelmer med den gamle merkingen. Litt surt for de som ikke er obs på dette.

Men når det står at endringen ikke har tilbakevirkende kraft, vil det si at jeg kan bruke min gamle hjelm med EN1384 merking på stevner fortsatt, og at det kun er om jeg bytter ut denne at jeg må være obs? Eller må jeg faktisk kjøpe ny hjelm før neste stevne nå?

Jeg har startet flere stevner i det siste uten anmerkning for hjelmen, men nå ble jeg veldig usikker.

Du skrev noen om at hvis den ikke er produsert innen en viss dato?

I min står det EN1484 2012, har det noe å si?

Ser ut som om det bare gjelder for bransjen som selger ja, og at de ikke kontrollerer dette på stevner. Så det handler kun om at det ikke er lov til å selge hjelmer som ikke er godkjent. Og at du dermed kan bruke den hjelmen du har. 

(basert på linken til Eva) 

2 minutter siden, Hanna skrev:

Ser ut som om det bare gjelder for bransjen som selger ja, og at de ikke kontrollerer dette på stevner. Så det handler kun om at det ikke er lov til å selge hjelmer som ikke er godkjent. Og at du dermed kan bruke den hjelmen du har. 

(basert på linken til Eva) 

Da satser jeg på det😊 Ble plutselig litt stressa her, for dette hadde jeg ikke fått med meg noen ting om. Men da håper jeg at jeg kan få ha god-hjelmen min en stund til ja😁 

Takk for svar😊

8 timer siden, Tessa skrev:

Da satser jeg på det😊 Ble plutselig litt stressa her, for dette hadde jeg ikke fått med meg noen ting om. Men da håper jeg at jeg kan få ha god-hjelmen min en stund til ja😁 

Takk for svar😊

Hvis du vil være helt sikker kan du jo sende en mail til Rytterforbundet og spørre :)

21 timer siden, Mona skrev:

Stewardene begynner ikke å sjekke før neste år:) 

Men er det tilbakevirkende neste år? Så det finnes en dato man må ha kjøpt ny hjelm innen? 

Stemmer, fra 01.01.2018 skal alle hjelmer være VG1 merket. Det var opprinnelig ingen tilbakevirkende kraft på dette (dvs du kunne bruke hjelmen ut hjelmens levetid så lenge den ble kjøpt før 01.01.2017. Nå har de gått tilbake på dette og man kan kun bruke EN-hjelmer ut året i stevnesammenheng. Fra neste år skal da alle hjelmer brukt på stevneplassen være VG1-merket. 

Det var oppklarende! Dumt når de ombestemmer seg og det er forskjellig info ute og går. 

Fint for utstyrsbransjen tho. 😎

• Liker 1

Ja, veldig dumt! Er jo medlem av en stewargruppe på FB, og der er det ukentlig spørsmål ang dette og litt varierende svar fordi det er så mye forskjellig info som har kommet det siste året-halvannet om dette. VG1-merkingen er jo også kun en midlertidig merking, så etterhvert må det komme en permanent merketype og da må vi gjennom alt en gang til. :rolleyes:

8 timer siden, miriam skrev:

Stemmer, fra 01.01.2018 skal alle hjelmer være VG1 merket. Det var opprinnelig ingen tilbakevirkende kraft på dette (dvs du kunne bruke hjelmen ut hjelmens levetid så lenge den ble kjøpt før 01.01.2017. Nå har de gått tilbake på dette og man kan kun bruke EN-hjelmer ut året i stevnesammenheng. Fra neste år skal da alle hjelmer brukt på stevneplassen være VG1-merket. 

Takk for opplysende svar. Da får jeg begynne jakten etter ny hjelm i løpet av denne sesongen, har hvertfall noen måneder på meg da😊 Eller bare kjøpe samme hjelm som jeg har i ny godkjent utgave😉

Har vært fullstendig kaos på dette i feltrittsmiljøet i England også, nye typer hele tiden og full forvirring om gjeldende regler. Skal ikke være lett :P

Rytterforbundet fikk ikke helt med seg hva resten av FEI og gjengen bestemte seg for. Så derfor har det blitt en del forvirring rundt dette med godkjenning av hjelm. 

VG1-01 merkingen er forresten midlertidig den også. Viktig at byråkratene har nok å henge fingrene i..... *sukk*'

Så de tenker at hele stevne-norge skal bytte ut hjelmene sine?

• Liker 1

Det er jo greit nok at visse merkinger blir utdatert etterhvert, det synes jeg er helt greit, man må jo kreve at folk har oppdatert sikkerhetsutstyr og hjelm burde byttes hvert femte år uansett selv om det ikke er falt på. Men det som er viktig synes jeg er at det blir varslet i god tid, at den nye merkingen har vært på markedet en stund, og at det ikke selges mer av den gamle merkingen (evt at det er godt merket som ikke godkjent for stevne). Ellers blir det bare kaos, og urettferdig for de som nettopp har kjøpt seg ny uten å kunne vite de nye reglene. 

Hvorfor bytte ut hjelm og vest etter 5 år, om det ikke er skadet?

Som Lisa sier, de støtdempende og absorberende materialene tørkes ut etter tid, og vil ikke lenger gjøre nytten sin skikkelig om det blir for gammelt. Hjelm bytter jeg hver 3. år eller om jeg faller av og tar hodet, vest bryr jeg meg ikke om like mye.

Ja det er en ganske standard anbefaling. Har syndet litt på dette, den ene hjelmen min er sikkert ti år gammel men den bruker jeg ikke så ofte. Og sikkerhetsvesten er fra 2005. Men nå som jeg har unghest tar jeg det litt mer på alvor så nå har jeg bestilt ny vest og skal ha ny feltrittshjelm når pengene strekker til! 

Da burde jo hjelmer selges med en produsert-dato. Man aner jo ikke hvor lenge den har ligget på lager eller butikken man kjøper fra.

24 minutter siden, Nimbus skrev:

Da burde jo hjelmer selges med en produsert-dato. Man aner jo ikke hvor lenge den har ligget på lager eller butikken man kjøper fra.

Tror mange av dem har det? Sikkerhetsvesten min har det ihvertfall 

11 timer siden, Hanna skrev:

Tror mange av dem har det? Sikkerhetsvesten min har det ihvertfall 

kan hende? ingen hjelmer jeg har hatt har det, sikkerhetsvesten har jeg ikke sjekket

Er det ikke sånn at CE nummeret som står i dem forteller noe om innenfor hvilke datoer de er produsert? Vet ikke jeg heller. 

Men man vet i alle fall selv hvor lenge man har hatt hjelmen.

Vet egentlig ikke jeg. I vesten min står det håndskrevet... 

Får vel håpe at butikker ikke lar hjelmene ligge i årevis? Men hvem vet...