Jump to content
Sign in to follow this  
LisaFi

Unghest født 2016

Recommended Posts

11 timer siden, LisaFi skrev:

Hentet fra «bortebeite» i dag. Like ukomplisert som vanlig, tok ca 45 sek å laste toåringen og venninna. Etter å ha blitt litt bråkjekk mot sau i sommer har hun nok signalisert å ha behov for å lære eller bli brukt, så det er planen for høsten. 

Ble sluppet på grønt nærmere hjemme igjen i kveld, med dekken str 135 (😳), fullstendig cool langs veien osv. Har fått i kjempekjekk (equine norway, reklame, reklame) tømmekjørings og longeringsgjord, så det er høyt på timeplanen framover! For øyeblikket ca 160 mh, velutviklet og blid. :D Jeg ER så fornøyd med den hesten! 

Men.. siden hun er reg i B-registeret til NV (ikke kåret, men kjent far) - så må hun ha «sportsresultater» for at hennes eventuelle avkom skal kunne kvalifiseres til BT, eliteSkue, hovedstambok osv (hun var karaktermessig god nok til f.eks eliteskue selv, men ikke registreringsmessig/ avstammingsmessig). 

På grunn av  forsituasjonen i år ble det ikke aktuellt å ta inn fra beite tidlig for å begynne forberedelser til evt høstutstilling tidlig. Så det har vi slått fra oss selv om beina ser fine ut nå. 

Ville dere satset mot unghestvisning som treårs? ( ifht godkjenning ifht hovedstambok/ bruksprøve) eller bare chilla og tenkt at det (godkjenning) kommer alltids etterhvert? 

Hesten er velutviklet fysisk synes jeg, cool i toppen og signaliserer «klar for utfordringer» pr nå. Jeg mistenker dog at hun har tenkt å vokse minst 5- -15 cm til totalt før hun er ferdig... (ca 160 nå, og tydelig i vekst igjen). Hvor ofte ville dere f.eks løshoppet? 

Innspill? 

Unghestvisningen som 3 års er "piece of cake" :) 
De skal jo bare kunne ris i alle gangarter, så det er ikke noe "stress". Dersom hun er der neste høst - så meld :)

Forøvrig plukka jeg min rett fra beite og på 2-års ustilling, ikke noe stress det heller. Fikk kommentarer på "litt godt hold", men ellers en fin opplevelse B-) 

Hadde ikke stressa med å gi meg selv restriksjoner på treningen, men ville tilpasset det hva jeg følte hesten var klar for. Løshopping kan jo bety stuss-serier på 40 cm, eller enkelthinder på 1.20 liksom...
På en ung hest ville jeg fokusert på rytme, teknikk og balanse - dvs ikke store høyder, men heller linjer og kombinasjoner. Så lenge høyden er lav ville jeg ikke vært særlig bekymret for belastningen. 

• Liker 2

Torsdag morgen tenkte jeg at «nå er hun trafikksikker hvertfall». Da skulle de leies til beite i grålysninga. Vi går langs en smal sekstisone. Så møter vi et vogntog, som tar ned farta og passerer på en fin måte. Bakfra venter skolebussen, som passerer med en gang vogntoget er borte. Føles ganske trangt der med to hester og så store kjøretøy som passerer (jeg har på refleks da). Men begge hestene tok det med stoisk ro, type slappe ører rett ut. :) 

I helga har jeg og lillemor haiket med naboen til kjørekurs på Stav. Hesten har ikke jobbet noe siden forrige kurs i juni, så jeg var spent på hvor mye hun husket fra forrige helgekurs. Instruktøren lånte hesten på første økta, koblet på tømmene og satte i gang med start og stopp og sving og overganger. Det var noen protester med høytflyvende bakbein et par ganger, men så gikk det seg til. Fin framdrift, etterhvert ganske fin munn (kontakt) og kunne skifte hånd. Jeg prøvde meg på andre økt på lørdag, fin hest og klønete meg. Godt å få hjelp med tømmegrep, piskeføring mm.

I dag søndag var hun nokså sliten på første økta og måtte drives fram skikkelig hele tida. Jeg fikk øvd på enhåndsfatning på kjøretømmene slik at den andre hånda var fri til å drive med pisken. 

På andre økta i dag tømmekjørte jeg i en slags miljøtreningsløype/ bane for trening til bruksprøve hvor vi gikk over matter, vannmatte, slalom mellom kjegler, klatret over en pall og var inne og snudde i et «trangt portrom» av bommer. Vi gjorde holdt mellom bommer og rygget pent og rolig det antall steg jeg ville før vi gikk fram igjen. Vi hadde egentlig ikke problemer med stort annet enn min klønete tømmeføring, hesten er ikke redd noe. Måtte ha litt hjelp over pallen når jeg tømmekjørte, bare.

Hun har (med tanke på hvor lite arbeid vi egentlig har gjort) kommet veldig greit i gang med grunnutdannelsen sin nå synes jeg. Så nå må vi få på sko så vi får fulgt opp hjemme også. Pluss for å reise ufattelig lettvint selv på ukjent henger og med ukjent reisefølge. Nøler ikke ett sekund med å gå på og står rolig underveis. :) Spiser og drikker i pausene. Mye å lære for en liten venn! 

8B4CA249-1DB3-4119-8D1A-BA166DF15027.jpeg

2F6A1709-C90D-4220-B06E-CD08AFB5F6FA.jpeg

EBA4BD34-F3F6-489E-8355-9404A808C59B.jpeg

• Liker 7

Tror du får mye igjen for å reise og venne henne til alt som det innebærer allerede nå!

5 minutter siden, xxAne skrev:

Tror du får mye igjen for å reise og venne henne til alt som det innebærer allerede nå!

Ja, det er det jeg håper på! :) 

• Liker 1

Flaggstanga fikk 8.16 på unghestskue i dag og kommentar "oi, 2 år ja..?", samt "svært gode og spenstige bevegelser". 

"Bonushesten" min Frode endte på 8.01 og "elegante  over middels bevegelser" :)

Eksemplariske og reise med, stod fint og sov på hengeren i over 2 timer, og lasta som ingenting👏👏

IMG_20181005_132449_445.jpg

• Liker 10

Så gøy, Elisabeth! Gratulerer!

• Liker 1

Ah, november, den kanskje minst motiverande månaden i året! :P 

Kva gjer de for å halde motivasjonen oppe?

For oss er det iblant nok å berre ta inn, stelle og kanskje rusle ein liten tur og sjå/snuse på alt som finst på garden og i nærleiken. Men me jobber med å tilvenne bitt, og så håper eg me snart kan byrje å taumekøyre skikkeleg! Då kan me nemlig etterkvart både taumekøyre på lengre og lengre turer (iallfall når me har dagslys til det) og så smått starte innkøyring utover vinteren, om alt går bra. Litt skummelt å tenkje på at straks vinteren er over, er jo hesten tre år, og då må eg tenkje på å byrje å sitje oppå der! 😱

• Liker 2

Idag har jeg faktisk gjort noe med "Vikki" :)
Hun går jo normalt  bare sammen med flokken og eter,men i går tok vi henne inn,satte henne på stall og der sto hun (og hadde det aldeles grusomt i flg henne selv) frem til idag tidlig.Da dro vi til Dr Dyregod på klinikk og fikk omsider ut ulvetennene.Hjemmeveterinæren har sett på dem både i fjor og tidlig i høst.I fjor ville han se om de kanskje ble lettere å få ut i år,men de satt like håpløst (om ikke verre) så da ble det klinikk.
1,5 time tok det,men nå er hun ulvetannfri. Står inne til i morgen og får smertestillende,så er det ut til gjengen og det gode livet i rundballen igjen.
Bortsett fra litt masete på boksen har hun oppført seg som en perle.Høflig å leie på (den er ikke akkurat voldsomt leietemt) rett på hengeren begge ganger og grei på klinikken.Mor fornøyd.

• Liker 7

Var ute på tur med Lillemor som håndhest i helga. Begge hestene var spreeeke, så måtte holde skikkelig på dem og ha litt klister i ræva første delen av turen! 😂 når vi hadde fått skritte en pr km i motbakke gikk lufta utav dem og da var de rolige og greie. Planen er mer sånne turer og etterhvert tømmekjøring langs veien nå. Ønsker meg snø, though,  fryyktelig mørkt og tåkete på ettermiddagene her nå! 

• Liker 3

Hadde med målepinne i stallen i går B-)

Fredrik målte 144, mens Frode er hakk i hjel på 141.

20190519_185500.jpg

Edited by Elisabeth E
  • Liker 1
  • Wow 1

Tror min er ca 162 nå.

Vi gjør bare litt nå og da når jeg har tid. Har booket to måneder hos noen som skal gjøre litt mer med henne enn hva jeg rekker i sommer, det blir bra tror jeg.  Lære seg å høre etter flere enn meg, stå litt på egne bein uten Blivira som støttekontakt og. 

Det er jo ikke egentlig kjempetravelt med å ri når de knapt har fylt tre år.  

Utstyret er hun trygg på hvertfall. :) 

B2446B78-9B51-4B75-BC55-DD7BF6920CC8.jpeg

40788039-B8D2-4608-95BB-40EDE76A8AAE.jpeg

BE6684B5-C40D-48BE-9481-CF45B8BEC9A5.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 3

Åh, denne kremponnien her ❤❤❤❤

Prøvde seg på noen bommer for første gang i går, og 2- gang med innspenning på.
Mjuk, lettlært og positiv (Y)

IMG_20190524_082559_642.jpg

Edited by Elisabeth E
  • Liker 3

Klager ikke over denna heller, men morsomst med hjemmelaget :)

Har gjort nytta si som selskapsponni hvis noen har lyst til å shoppe litt, eller kjenner noen 😎

IMG_20190524_102854_475.jpg

• Wow 1

Sjekk underkjeven. Tannfelling/ jeksler på gang! 😬

Ikke se på meg, jeg har vært syk en uke. 😖

3749FCB5-2E8A-4B62-B70E-559C5FA06519.jpeg

• Hjerte 1

Det er så sprøtt hvor mye som skjer i kjevebeinet når tennene jobber seg ut. Ikke rart mange får feber og blir helt satt ut 😮 

Tuddelidei.

Pga litt praktiske omstendigheter, ble grunntemmingen fremskyndet til mai istedet for august-september.

Fríðleiki er en stjerne, og tar alt på strak arm!
Nå blir det ferie frem til nyttår tenker jeg :)

Image may contain: horse, sky and outdoor

Image may contain: sky, outdoor and nature

Image may contain: outdoor

• Wow 1

Denna her har jeg jo vært så fjern at jeg har solgt, og han reiser i morgen :( 
Men han rakk å komme litt i gang med "voksen-tilværelsen" han også.

Félagi e. Lukku-Blesi.
Fornuften trakk det lengste strået, og egenavlet veier litt tyngre enn kjøpt.
Han har jo gjort nytten sin som "selskapshest".
Tar dobbelt så mye tid, og er dobbelt så dyrt med to kontra en - når man må kjøpe oppstalling...
Synes det ble litt dramatisk og selge huset, bytte jobb og bytte gubbe for å beholde en ponnifant. B-) 

Galleribilde
Galleribilde

6 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Denna her har jeg jo vært så fjern at jeg har solgt, og han reiser i morgen :( 
Men han rakk å komme litt i gang med "voksen-tilværelsen" han også.

Félagi e. Lukku-Blesi.
Fornuften trakk det lengste strået, og egenavlet veier litt tyngre enn kjøpt.
Han har jo gjort nytten sin som "selskapshest".
Tar dobbelt så mye tid, og er dobbelt så dyrt med to kontra en - når man må kjøpe oppstalling...
Synes det ble litt dramatisk og selge huset, bytte jobb og bytte gubbe for å beholde en ponnifant. B-) 

Galleribilde
Galleribilde

Kan til en viss grad forstå prioriteringen, selv om han er flott ;) Hver gang jeg ser islandshestene dine, får jeg så lyst på islandshest!

• Takk 1

Lillemor har vært borte i tre uker ca nå og skikker seg visst fint der hun er. Fikk video av trav under rytter her om dagen. Tror hun har det veldig fint der hun er.

AAA575F3-EF92-4777-B405-803452C48285.jpeg

• Liker 4
  • Wow 5