Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

vimseguri

unghest som går bak lodd,,, noen tips?

Recommended Posts

Hei :-)
Jeg tar sjansen og lager en tråd her i håp om å få litt hjelp eller tips,- kanskje noen har opplevd det samme som meg?
Saken er at jeg har en unghest på 5 år, men ikke tilsvarende utdannet, som jeg rir mest dressur med. Jeg har et gjennomgående problem som støtt og stadig skaper mye hodebry. Greia er at hun går så ofte bak lodd (krøller seg). Spesielt i galopp. I en periode var hun stjernetitter og jeg hadde følelsen av å ha hodet i "fanget". Red mye med fokus på fremdrift og at hun skulle strekke seg og tenke "fram". Jeg rir for ulike instruktører og skal til helga på time igjen, noe jeg håper kan gi meg noen løsninger på problemet. Det er ekkelt å ri på henne da jeg føler hun "stuper" når som helst. Så må jeg skyte inn at jeg ikke er noen dreven rytter heller, men har spurt litt rundt og fått veldig ulike svar, uten å ha blitt særlig mye klokere ;-) 

Er på jobb så får ikke gitt noe langt svar, men et par ting som har funket for meg/mine elever :

Som "førstehjelp" når den krøller bak, kan du ta et skikkelig høyt tøyletak for å løfte den opp. Dvs løft henda dine opp mot ørene til hesten, høyt over nakken dens (overdriv gjerne), gjerne med litt sjenkel samtidig, og da vil de fleste komme opp. Så tar du hendene tilbake igjen. Mange går da av bittet, men det er greit, da bare fortsetter du å ri så kommer de snart nok ned i form igjen. 

I tillegg til/samtidig som dette, må du jobbe med bæringen. Tempovekslinger er veldig fint til dette, øv på at hesten virkelig skal reagere og løfte seg selv fram og vente på deg når du ber. Min erfaring er at det hjelper å ri med høye, lette hender i dette arbeidet med sånne hester. Bruk myk sjenkel og tenk at du skal skvise ham fram til kontakten med sjenklene.

Kommer sikkert på mer senere, lykke til! 

takk for svar :-) Det med høye hender gjorde jeg helt automatisk i går da jeg ble nærmest "desperat" etter å få hodet opp. Det ga ikke sånn umiddelbar effekt, men får bare fortsette å prøve. Jeg driver henne mest fram med pisk, etter tips fra trener, for å gjøre henne litt mer følsom for skjenkler. Men ettersom hun fortsatte, blir jo sitsen min helt feil og jeg lener meg bakover for ikke å "stupe"... Nei,,, gårsdagens økt var skikkelig ekkel. Hun er ikke tung i hånda og henger ikke på bittet heller. Merkelig at hun foretrekker å gå så dypt. Skal se om jeg finner en video tatt 1. juledag. Da begynte hun igjen med tendensen og har siden da, blitt verre. Kan hun være sliten? Det har vært en del trening i det siste. Tenker gi henne fri nå fram til ridetime fredag og lørdag.

Det kan virke som hun er litt sliten. Ville ikke vært veldig bekymret om det nettopp har blitt et problem. Unghester må gjerne finne ut av ting de og😊

Pass på at hun går godt nok fram - det er første bud for å få dem opp og fram. Ri henne fram til kontakten, pass på at hun ikke får gå og "rusle" bak lodd.

4 minutter siden, KBE skrev:

Det kan virke som hun er litt sliten. Ville ikke vært veldig bekymret om det nettopp har blitt et problem. Unghester må gjerne finne ut av ting de og😊

Det tenker jeg også :-) Men hun har hatt tendensen tidligere som nå har kommet tilbake uten at jeg helt vet når det startet opp igjen.

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

Pass på at hun går godt nok fram - det er første bud for å få dem opp og fram. Ri henne fram til kontakten, pass på at hun ikke får gå og "rusle" bak lodd.

helt enig!! Det er det jeg prøver å forhindre uten å lykkes,,,, For det blir sånn "rusling" bak lodd og sikkert ganske slappe bakbein.

Ville heller ikke stresset mye med en unghest, de varierer litt etter form/hvor slitne de er osv. Men hesten må lære seg å følge hånda og strekke seg ned og FRAM, ikke ned og inn i bringen. 

Ikke sikkert du trenger å korrigere hodeholdningen så mye hvis du får korrigert det at den skyver på mer bakfra. 

Bare pass på at tøylekontakten følger hesten enten den er opp eller ned, bak eller fram, helt myk, og så kommer nesa dit den skal når hesten har nok kraft til å løfte opp litt mer gjennom manken når motoren (bak) kommer ordentlig i gang. Ville hvertfall passet på så ikke tøylen blir slakk (ikke stram heller altså, bare bibehold kontakten lett og fløyelsmyk ) når hesten dukker bak lodd, slik at ikke bak lodd blir et "fristed" for innvirkning som den oppsøker oftere og oftere. 

Heller rose når den tar mykt tak i bittet og strekker seg litt fram til bittet, og ri overgang til skritt og gi lang tøyle som belønning når den gjør riktig. Dette handler om å være tydelig ovenfor hesten om hva som er ønsket. Alle forsøk på å gjøre riktig bør premieres (ros, evt pause) i begynnerfasen. 

Rett og slett passe på at man ikke ubevisst premierer "feil" ting. :) 

Hun er like lett i hånda uavhengig av hvor hodet er. Når hun bukker under så holder jeg kontakten men, blir ofte til at det blir en litt "hardere" kontakt da jeg har forsøkt løfte hendene mine og liksom prøve å "dra" henne opp. Jeg mistenker at mye av grunnen er lite aktivitet bakfra. Så var det jobben å få til det da,, puh,,, ikke lett å ri, altså ;-)
Nå blir det fri på henne til helga da jeg skal på time og håper hun gjør det der også slik at jeg kan få litt hjelp. Frøkna var veldig redd på nyttårsaften og tror det slet veldig på henne. Hun var utrolig treg da vi red en liten skrittetur på søndag.

Forresten - takk for tips  og råd :-)

Det funker ikke å fikse på hodet ved å fikle med hodet ;)

Problemet sitter et annet sted, mest sannsylig i motoren :) 
Når hesten svarer ærlig fram for sjenkel blir det svært slitsomt for den å gå med hodet bak lodd.
Svarer hesten ærlig fram med aktiviserte bakbein løfter den også ryggen, og det faller seg mer naturlig for den å gå med hodet og nesa der det skal være - gjerne i en litt åpen men likevel ettergivende form.
Det er vanskelig å få med seg ryggen og samtidig gå med brystet i bringa.

Forutsetningen for å få til dette er selvfølgelig at man gir hesten nok rom i fronten til å komme opp og fram, og man må også være tydelig nok i hjelperne så hesten svarer fram, men ikke løper.
som andre har nevnt, en myk, stødig, konstant kontakt til bittet.

Jeg ville aldri i livet forsøkt å "løfte" hestens hode foran lodd igjen. Det går ikke, du får ikke den vinkelen du fysisk trenger til å dra hodet opp, og det eneste du skaper er et ubehag fordi du får en ubehagelig kontakt.

Ellers utrolig enig med @Elisabeth E.

Å ha hesten godt frem for sjenkel gjør mye godt for samlingen og samarbeidet!

Som sagt mener jeg det løftende tøyletaket kun som "førstehjelp" når en hest kommer dit at den kun krøller seg og ikke får gjort noe annet. Og selvfølgelig må det skje sammen med (og helt samtidig som) annen trening, det bare hjelper på symptomet, ikke årsaken. Og det er ikke å "dra" hodet opp, men "vise vei". Har sett det fungere fint på mange hester. Men kun hvis man samtidig jobber med årsaken, dvs bæring bakfra. Det er selvfølgelig mye viktigere - burde kanskje skrevet det først. Men men. 

Jeg hadde heller ikke stresset det med en ung hest, det kommer etterhvert :)

Løftende tøyletak vil oppmuntre hesten til å ta hodet ned, så ville ikke nødvendigvis gjort det for å få hodet opp når hesten krøller seg. Jeg ville ridd versader jeg, drite i hvor hodet var og jobbe med sidebevegelser for å få i gang bakparten, så vil kontakten følge etterhvert. 

Jeg tenker også at det er unghest, hun er nok ikke heeelt utvokst ennå heller og forholdsvis ubalansert, selv om det er blitt mye bedre siste tida. Det som gjør at jeg fokuserer kanskje for mye å det, er at det er så vemmelig å ri når hun går sånn, jeg knyter meg og sitter litt med "hjertet i halsen".

versader og travers skritter jeg mye i forkant nettopp får å få i gang rompa ;-) Da går hun "greit" med hodet. Det er når tempoet skal opp og fremdriften skal skrues på, at hodet går rett ned. Det henger nok sammen med manglende aktivitet bakfra og at hun ikke har forstått helt skjenklenes betydning når man ønsker mer fram.  Det er når vi først er i galopp og til dels trav hvor hodet forsvinner, at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre.
Før kastet hun hodet opp ved galoppfatning. Nå ruller hun bedre over, men bukker under med hodet. Tålmodighet, tålmodighet er nok nøkkelen her, men vil jo nødig at hun skal lære at dette er ok...

Da høres det ut som at den ikke er balansert nok til å få opp hverken tempo eller fremdrift. Fremdrift kommer av seg selv når hesten blir balansert og på hjelperne, så jeg ville heller jobbet med balanse. Hvis hun kun dukker under i galoppen ville jeg lagt det på hylla til hun er balansert nok til å ikke gjøre det. 

Hvordan er hun når hun longeres? Og hvordan er eksteriøret? 

Nå vet jeg ikke akkurat hvor ille det er med din, men jeg har ei som foretrekker å stupe i bittet, krølle seg sammen og padle av gårde. Hun blir seks i år og problemet er passelig under kontroll, men må jobbes med hele tiden, jeg ser at broren er akkurat lik, han er et år eldre. Jeg har jobbet overganger, og jobbet med å ikke la henne legge seg til i krøllet form. En ting som fungerer for meg når hun gjør det er å variere det jeg holder på med og noen ganger fungerer det å gjøre løftende tøyletak. Det som fungerer aller best på henne er å ri sideførende kombinert med tempovekslinger, skrittepauser og så ros når hun kommer opp. Det kan kanskje hjelpe deg å tenke på tøylen som en pinne som du bruker til å plassere hodet der du ønsker deg det, det er i hvertfall en nyttig tanke for meg :) i år har jeg lykkes ganske greit med å få henne opp i form, problemet nå er at hun går fint i form og når hun blir bedt om tunge ting så drar hun seg ut. Regner med det kommer på plass igjen i løpet av de neste to årene når styrken begynner å komme på plass. 

8 timer siden, smaaen skrev:

Løftende tøyletak vil oppmuntre hesten til å ta hodet ned, så ville ikke nødvendigvis gjort det for å få hodet opp når hesten krøller seg. Jeg ville ridd versader jeg, drite i hvor hodet var og jobbe med sidebevegelser for å få i gang bakparten, så vil kontakten følge etterhvert. 

Hvordan vil løftende tøyletak oppfordre hesten til å ta hodet ned? 

Min erfaring er ihvertfall at det kan hjelpe til å få dem opp foran lodd igjen (hvis man samtidig jobber med framdrift osv). Ofte via noen momenter hvor de går over tøylen. Sett det hos endel elever nå. 

Men jeg er helt enig i at jeg først og fremst ville fokusert på bæring og fremdrift på andre måter, særlig på en så ung hest. Det er jo der det egentlige problemet ligger :)

Fordi hester er motpressdyr, så løfter du bittet vil hestens naturlige reaksjon være å senke hodet. Mine trenere bruker løftende tøyletak for å få hesten tilbake på bittet, ved at man løfter bittet opp i munnviken og bort fra laden og da stiller hesten seg fint på bittet igjen. Gjør det da gjerne med innvendig tøyle for å få hesten til å runde seg riktig til tøylen i stedet for ledende tøyletak som legger press på ladene i stedet og gjerne fører til at hesten går i mot "andre veien". Er normal måte å få hesten til å komme tilbake på bittet om den faller litt av, om det makes sense. 

Ser du på fransk ridning bruker de jo dette veldig aktivt med en hel haug av øvelser for hodet og bittet hvor de løfter bittet hit og dit og hesten følger etter med hodet. De plasserer bittet i munnen til hesten så former hesten seg etter bittet. 

Ja jeg synes det funker fint for å få dem til å legge seg i riktig form, og ta bittet fram i stedet for å slippe det bak lodd. Jeg liker generelt å ri med litt høye hender pga det. Men jeg ser at det er mange hester som reagerer på løftende tøyletak med å gå opp i form (over bittet) før de legger seg i en bedre rund form. Kanskje de ikke har fått med seg at de er motpressdyr, jeg vet ikke. :P

Tipper mange hester har lagt til seg en vane, eller er vant til at rytter har ujevn kontakt og dermed går opp for å unngå bittet den veien. Men det naturlige er at de søker seg ned. Alle hester har ulike utfordringer og det er et par hundre ulike verktøy man kan bruke i forskjellige kombinasjoner, men jeg tenker generelt. Så på generelt grunnlag ville jeg ikke løftet hånden for å få hesten til å løfte hodet. At det funker for noen ser jeg ikke bort i fra. Generelt ville jeg gjort veldig lite med tøylen i det hele tatt med tanke på å gjøre noe som helst med hodet, pleier kun å rette på stillningen med løftende tøyletak selv, for så å føre hånden tilbake til normal håndstilling. 

Korte løftende tøyletak syns jeg virker som en veiviser som forteller hesten at man ikke ønsker så dyp form, i tillegg til å få med bskbein og rygg og at den etterpå må bære seg selv. Legre løftende tøyletak syns jeg virket som en "jasså, du vil gå med hodet i været og slå deg av tøylen, ja så gå der oppe da", da presser hesten i mot og ber om å få komme ned. Så timingen her, som med alt annet i ridning, er det viktigste. Har to hester som gjør hver sin greie. En vil krølle seg rundt og inn med mula for å snike seg unna ærlig arbeid, og han andre har lett for å slå seg opp for å slippe unna. Alt kommer selvsagt bakfra, men tøylene hjelper litt til ved behov. 

Tror det har funket (mer eller mindre effektivt) på alle hestene jeg har prøvd det på ihvertfall (undervisning og ridning - minst ti hester, kanskje tjue?), så jeg ser på det som et nyttig verktøy i verktøykassa mi uansett!

Men igjen, det funker ikke i isolasjon, det må kombineres med øvelser og framdrift osv, så om rytter ikke er klar for å ha to tanker i hodet på én gang er det alltid prioritert å jobbe med resten av kroppen. 

Et løftende tøyletal brukes jo for å heve formen på hesten, så skjønner ikke hvorfor det ikke kan være et hjelpemiddel?

Var min første tanke å foreslå det altså

Det at hesten krøller seg sammen og dukker bak er jo i første omgang et "symptom" på at hesten ikke er i gang bak. Jeg har tilsvarende utfordringer på den ene jeg har, den skrur gjerne på håndbrekket, samtidig som den dukker og legger seg tungt i hånda. 

På denne har det så absolutt fungert å ta et oppløftende tøyletak, ikke nødvendigvis for å fysisk løfte hodet opp, men for å få den ut av den "boblen" den gjerne går inn i når den dukker. Men alltid sammen med sjenkel, sånn at den skal tenke fram og ut av det istedenfor å gå i stå. 

Som regel når den er sånn så er det enten pga vekst eller forbigående stivheter. 

Tøyletaket er jo en quick fix der og da, så jeg ville nok i all hovedsak fokusert på å aktivisere den bakfra, jobbe med bæring og fremadbydning(ikke fart!), masse tempovekslinger og overganger, og forsøke å ri den frem til en stødig kontakt, og ikke vært så altfor opphengt i hvor den har hodet sitt, men heller la den finne utav det selv så langt det lar seg gjøre.

Men om den da "stenger deg ute" ved å dukke bak, forsøke å få den ut av det med etpar kjappe, lette "kick" med sjenkel, evt legge til pisken dersom du ikke får svar, og så deretter ta et oppløftende tøyletak dersom den ikke responderer tilstrekkelig på innvirkningen for sjenkel. 

Bare vær forsiktig slik at hånda ikke blir for urolig, og at du i all hovedsak fokuserer på en stødig hånd, og at hesten må forholde seg til den støtten fra hånda uansett hvor den har hodet. Ikke slipp opp på tøylen om den dukker bak, kontakten må være den samme uansett, men om den strekker nesa frem, belønn den ved å gi en anelse etter, som om du tenker at du skyver nesa fremover med hånda, men uten å slippe kontakten. Slipper hesten, etabler kontakten igjen. 

Ellers som flere sier her, masse ros når den tenker riktig, og bare bruk tid og tålmodighet så vil jeg absolutt tro at det går seg til 😊

Jeg tror jeg snakker om et annet tøyletak enn dere, for det brukes helt annerledes. Jeg har i desperasjon forsøkt å få hodet til hesten opp når han graver seg ned ved å løfte tøylen og det fungerer overhodet ikke. Men så er det siste desperasjonsløsning da. Det som funker er som @Romanci skriver, få hesten frem med lett, men stødig kontakt på tøylen. Min snurper seg veldig lett sammen på venstre hånd og hovedproblemet der er min venstre hofte som ikke gir plass til venstre bakben til å få jobbe skikkelig. Får jeg til å plassere hofta korrekt, kommer han opp med en gang. Så årsaken er jo bak, derfor pleier jeg sjeldent å fikle så mye med tøylene når hesten dukker bak. 

Et løftende tøyletak er ikke noe man gjør mer i desperasjon enn man tar et ledende tøyletak til side.

Man bare løfter hånden litt, akkurat som man leder litt utover

Nei jeg sier ikke at andre gjør det i desperasjon, jeg sa jeg hadde forsøkt det i desperasjon fordi det er ikke mitt go-to verktøy når hesten går bak lodd. Men hva er årsaken til at hesten løfter hodet når man løfter tøylen da? Ettersom hesten ikke er til tøylen når den går å krøller seg. 

• Create New...