Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

MBK

Å ri igjen etter skade (på rytteren)

Recommended Posts

Jeg har vært mye småskadet før, men nå er jeg helt ute av drift. Jeg har tatt en kneoperasjon nå, og det er usikkert når jeg kan ri igjen. Fysioterapeuten har ikke erfaring med ridning, så føler det er litt i løse lufta, Det jeg lurer på, er om andre her kan fortelle litt om hvordan dere "prøvde dere frem" etter en skade/operasjon/sykdom når det gjaldt ridning?

Å håndtere dyr er jo en liten risikofaktor i seg selv. Jeg har ikke hest for tiden, men er så heldig at jeg kan ri når jeg vil. Jeg trenger derfor ikke å tenke på hvordan jeg skal få gjort stallarbeide etc, men jeg tenker mye på hvordan jeg skal komme meg tilbake på hesteryggen, og er usikker på hvordan jeg skal "legge opp løpet". Må kort nevne at jeg orimært ønsker å komme tilbake til normalt i hverdagen og dagligdags aktivitet, det er ikke slik at jeg peiler rehabiliteringen min inn på ridning, det er bare en bonus :)

Hva slags operasjon? Og hva er de generelle rådene du har fått for igangsetting av aktivitet? Jeg er fysioterapeut. :)

1 time siden, stinej skrev:

Hva slags operasjon? Og hva er de generelle rådene du har fått for igangsetting av aktivitet? Jeg er fysioterapeut. :)

Jeg har rekonstruert et leddbånd på innsiden av kneet pga løs kneskål. Operert for 2 mnd siden. Har foreløpig ortose som er låst i 90gr, men har bare 60gr bøy foreløpig. Utover det ingen begrensning, men klarer ikke belaste foten uten krykker enda.

Er nok derfor en stund opp og fram før jeg sitter på en hest, men hadde vært artig med tips / andres erfaringer om veien dit :)

Da blir det nok en stund til ja. Det er jo uaktuelt så lenge du ikke kan fullbelaste, og så lenge du har ortose. Ridning kan jo være en uforutsigbar idrett, hvis man har en hest som skvetter eller liknende, kan man plutselig belaste på en annen måte enn man hadde tenkt. Det er også belastende for knærne fordi man vektbærer i en litt bøyd stilling (litt avhengig av hvor mye vekt man har ned i stigbøylene) over tid.. Ville ventet med å ri til du kan gjøre ordentlige knebøy, hoppe- og hinkelvelser med god stabilitet. Å sitte på hest uten stigbøyler i skritt kan du jo selvfølgelig gjøre før, men det er så innmari dumt å belaste for mye for fort, så heller litt forsiktig enn for rask...

Kjenner du svikt eller glippfølelse i kneet, lite kontroll over kneet eller økte smerter ved visse aktiviteter (f eks ridning, når du begynner med det) er det tegn på at du kanskje ikke er klar for den aktiviteten. Ellers alltid lurt å begynne forsiktig når du introderer nye aktiviteter, feks når du begynner å ri, start forsiktig med 10-15 min og se an hvordan du tåler det før du øker. Begynn med skritt og øk med litt trav osv. Kjenn etter og ta på alvor det du kjenner. :)

Har hatt samme type operasjon,  bare i ankel.  

Det ble ikke bra,  for å si det slik.  Operert for 6 år siden,  red så fort jeg klarte kjøre bil,  men kunne ikke ha foten i stigbøylen.  

Trass i to år med aktive forsøk på opptrening av ankelen,  gikk det til helvete.  Ikke like vond som den var,  men mer ustabil siden det kun var ett leddbånd som ble fikset,  og ikke resten.  De resterende er like slakke som før,  og det "nye" er da for stramt.  Har blitt fortalt at jeg må tråkke skikkelig over før det jevner seg ut,  men går ikke akkurat inn for den løsninga 😂

Og nå er jeg for feit til å ri,  så aner ikke hvordan den funker idag. Forøvrig fremdeles hoven i op.stedet. Blir antagelig aldri borte,  så ridestøvler er bare å glemme. 

Takk for svar begge to! Jeg vet det er en risiko med en slik operasjon, jeg risikerer bla å være stiv i kneet resten av livet, men siden kneskålen sklei ut av ledd opptil flere ganger om dagen følte jeg dette var den beste løsningen.

@stinej Takk for en realitetsorientering der, med konkrete eksempler. Har en veldig flink fysio, men med nada erfaring med hest, så da er det greit med litt råd fra en som kan hest, takk! 

Jeg har hatt samme kneoperasjon som deg. Begynte å ri igjen etter et drøyt halvår om jeg husker riktig. Dette er vel ca 15 år siden nå. Du kjenner det nok selv når du er klar for å prøve deg i salen igjen. Foten jeg opererte i var halve størrelsen av den andre da skinna ble tatt av. Utrolig hvor fort musklene forsvinner :blink: Du må nok bare være flink til å trene opp muskulaturen igjen så du kjenner at kneet er mer stødig.

Nå har ikke jeg operert kneet, men fikk en ordentlig smell i menisken i venstre kne for 9 år siden pga. fotball (den skaden kjenner jeg ennå) også røk jeg leddbåndet i høyre kne februar i år, ergo er begge knærne mine dårlige. Ridning var helt uaktuelt for meg i en 5 ukers tid, men så gikk det sakte fremover.
Som sagt, ikke noen store inngrep, men kun opptrening for å styrke knærne igjen. Jeg må trene jevnlig styrke for å holde knærne i sjakk da jeg også løper og etterhvert vil spille fotball igjen. 
I begynnelsen brukte jeg mange av apparatene på treningssenteret da jeg kunne hjelpe litt til med det "bedre" kneet når jeg skulle trene opp det som hadde en fersk skade. Når det gikk bedre gikk jeg over til knebøy med kroppsvekt, knebøy i slynge og til slutt knebøy med stang og vekt (knebøy i slynge hjalp meg virkelig med å få tilbake mye av stabiliteten i begge knærne.) Utfall med vekter er også en god øvelse, men regner med du har fått en del fra fysioterapeuten din.

Når det kommer til ridning, så sliter jeg med stigbøyler da jeg kjenner det fort i knærne, spesielt venstre, så derfor rir jeg for det meste i en barbakpad da det ikke gir meg noen smerter. Nå har ikke jeg testet stigbøyler som skal gi økt komfort osv, så kan jo hende at det hadde hjulpet. Ikke overraskende nok, så har jeg mer smerter jo kortere stigbøylene er. Etter ei sprangøkt, så ser det ut som om jeg går som en 80 år gammel dame et halvt minutt etter at jeg har hoppet av hesten. :P

MEN, ikke prøv å sitte på hesten en gang før du er sikker på at knærne dine tåler mye annen belastning. Venstrekneet mitt er totalvraka ettersom jeg har overbelasta det gang på gang og gått for hardt ut i trening for tidlig hver gang jeg har skadet det på nytt. Nå er det ikke ridningen som har overbelasta kneet, men om du begynner å ri før du har fått trent opp mye av stabiliteten, så gjør det veldig, veldig vondt... det kan jeg skrive under på. :lol:

Jeg jobbet som praktikant på helsesportsenter, og der ble hestene brukt i opptreningen fordi de tvinger kroppen inn i et annet bevegelsesmønster. Det kan provosere hvis man starter for tidlig, og det kan bygge opp kroppen når man starter på riktig tidspunkt. Der brukte vi mye voltigegjord for de rytterne som av ulike grunner ikke skulle bruke stigbøyler, da får man også varmen fra hesten inn mot kroppen. Kanskje kan det være en mulighet for deg når du føler deg litt mer klar for det? :)

Ellers så har jeg skadet meg altfor mye, senest for et par uker siden. Sliter med at jeg beveger meg skeivt når jeg skader meg, så er veldig bevisst på å bevege meg så mye som mulig :) Det er heldigvis ikke noe så alvorlig som det du beskriver denne gangen, men  prinsippet er det samme uansett. Masse lykke til, håper operasjonen har gjort nytten :)

13 timer siden, AndreaK skrev:

Jeg har hatt samme kneoperasjon som deg. Begynte å ri igjen etter et drøyt halvår om jeg husker riktig. Dette er vel ca 15 år siden nå. Du kjenner det nok selv når du er klar for å prøve deg i salen igjen. Foten jeg opererte i var halve størrelsen av den andre da skinna ble tatt av. Utrolig hvor fort musklene forsvinner :blink: Du må nok bare være flink til å trene opp muskulaturen igjen så du kjenner at kneet er mer stødig.

Jeg har også tatt ca samme operasjon for 12 år siden, men iflg kirurgen brukte de en annen teknikk da, noe som ikke var så "inngripende", men heller ikke så bra. Så da red jeg igjen etter 6 uker (barbak dog). Hehe, musklene var *poff* borte hos meg også, nesten komisk :P Trener for harde livet :D

4 timer siden, kjersti * skrev:

Jeg jobbet som praktikant på helsesportsenter, og der ble hestene brukt i opptreningen fordi de tvinger kroppen inn i et annet bevegelsesmønster. Det kan provosere hvis man starter for tidlig, og det kan bygge opp kroppen når man starter på riktig tidspunkt. Der brukte vi mye voltigegjord for de rytterne som av ulike grunner ikke skulle bruke stigbøyler, da får man også varmen fra hesten inn mot kroppen. Kanskje kan det være en mulighet for deg når du føler deg litt mer klar for det? :)

*klipp*

Har tenkt tanken, men vet ikke om jeg har noe sted hvor jeg kan få såpass mye assistanse og hjelp med det første. Jeg har hester jeg kan ri, men der må jeg nok hente inn, børste, sale ++ selv, og det lar seg ikke akkurat gjøre med det første! Men takk for tipset :)

11 timer siden, Grovegroven skrev:

Nå har ikke jeg operert kneet, men fikk en ordentlig smell i menisken i venstre kne for 9 år siden pga. fotball (den skaden kjenner jeg ennå) også røk jeg leddbåndet i høyre kne februar i år, ergo er begge knærne mine dårlige. Ridning var helt uaktuelt for meg i en 5 ukers tid, men så gikk det sakte fremover.
Som sagt, ikke noen store inngrep, men kun opptrening for å styrke knærne igjen. Jeg må trene jevnlig styrke for å holde knærne i sjakk da jeg også løper og etterhvert vil spille fotball igjen. 
I begynnelsen brukte jeg mange av apparatene på treningssenteret da jeg kunne hjelpe litt til med det "bedre" kneet når jeg skulle trene opp det som hadde en fersk skade. Når det gikk bedre gikk jeg over til knebøy med kroppsvekt, knebøy i slynge og til slutt knebøy med stang og vekt (knebøy i slynge hjalp meg virkelig med å få tilbake mye av stabiliteten i begge knærne.) Utfall med vekter er også en god øvelse, men regner med du har fått en del fra fysioterapeuten din.

*klipp*

Takk for innspill! Er i gang med litt knebøy (går ikke særlig dypt da), samt andre øvelser, men er ikke der at jeg kan bruke apparater og frivekter enda, nettopp fordi jeg er så stiv og svak. Men målet er å komme dit :)

Så du har måttet operere samme kne to ganger? :blink: Da kan det ikke ha vært særlig gode resultater, nei. Kan jeg spørre hva de gjorde første gang?

Til meg saget de ut en ny bane til kneskåla, og flyttet ei sene eller noe som skulle holde igjen kneskåla på innsida, da muskelen som skulle gjøre den jobben var revet av og ikke kunne gjøre jobben. På disse vel 15 årene har det kun gått ut av ledd en håndfull ganger, mot inntil flere ganger daglig før operasjonen, så for meg har det jo hjulpet. Skruene står fortsatt i da. Kunne kanskje fått til å jogge, løpe og hoppe smertefritt uten de skruene, men jeg tør ikke å fjerne dem :lol: 

2 minutter siden, AndreaK skrev:

Så du har måttet operere samme kne to ganger? :blink: Da kan det ikke ha vært særlig gode resultater, nei. Kan jeg spørre hva de gjorde første gang?

Til meg saget de ut en ny bane til kneskåla, og flyttet ei sene eller noe som skulle holde igjen kneskåla på innsida, da muskelen som skulle gjøre den jobben var revet av og ikke kunne gjøre jobben. På disse vel 15 årene har det kun gått ut av ledd en håndfull ganger, mot inntil flere ganger daglig før operasjonen, så for meg har det jo hjulpet. Skruene står fortsatt i da. Kunne kanskje fått til å jogge, løpe og hoppe smertefritt uten de skruene, men jeg tør ikke å fjerne dem :lol: 

Ops, formulerte meg dårlig - har operert andre foten for det samme, dvs har ikke operert samme kne to ganger :) første gangen dro de en sene over kneskålen/flyttet den slik at den skulle holde igjen kneskåla. Så høres ut som vi gjorde mye det samme da! har lite problemer med det kneet i dag, annet enn at det er løs brusk inni der (noe som er ekkelt, men ikke farlig). :)

Drar opp denne her igjen. Har ikke vært på hesteryggen siden jeg skrev denne tråden. Hvorfor? En aldri så liten sykehustabbe førte til at jeg har vært gjennom en operasjon til, og skal ha 1-2 operasjoner i sommer, den første kommende fredag. 

Jeg fulgte rådene som kom inn her, og har trent masse styrke, balanse, kjerne etc. Fant etterhvert ut at jeg er råsterk, har stålbalanse og god kontroll når jeg står på en balansepute eller står på et treningssenter. Ute i "den virkelige verden" var ikke ting like enkelt :P Greier ikke gå i trapper blant annet. Så det blir et tips til meg selv nå til neste runde - viktig å "teste" kneet ute i felten også, ikke bare på treningssenteret. Prøvde meg på hesteryggen, men greide ikke komme meg oppå en gang fordi kneet skrek av smerte. Med den starten fant jeg ut at jeg måtte rehabilitere meg litt til.

Huff, så kjedelig at det har tatt lang tid og flere operasjoner! Det er nok et lurt tips å gjøre litt funksjonell aktivitet og ikke bare "treningsaktivitet" ja!  Viktig å trene spesifikt mot det  man skal bruke kroppen til. Bare pass på at du graderer riktig så ikke det blir for hard og uvant belastning på en gang. 

• Create New...