Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Ninahei

Størrelse på seler

Recommended Posts

Mulig jeg skyter i blinde her, men jeg prøver likevel. Er det noen som har sånn ca peiling på størrelser på de forskjellige merkene, typ om de er store/små i størrelsen? Evt, har du brukt full eller x-full på en hest som bruker 165 i dekken?

Er en Ideal-sele i størrelse full såpass stor i størrelsen at den kan passe en lang SWB på 172  f.eks? Olaf Nyby? 

Vil tro full skal gå greit på en normalt edel ridehest. Hadde den vært skikkelig brei og lang hadde jeg vurdert xfull, men da snakker vi mer gigantiske kaldblodsraser eller noe sånt:) 

Jeg tror også full vil passe. Vet du hvor gammel selen er, eller er det en ny en? Ideal-selene som produseres nå er hakket større enn de litt eldre.

Jeg har endt opp med å kjøpe en jeg fant på finn som er brukt på oldenburger på 185 med 155 i dekken og da var selen litt stor, så jeg tror nok det skal funke ;) Tar sjansen! 

Sånn er det når man er trøtt på morran, men jeg leste altså størrelsen på.....

Bilderesultat for big seal

Fikk selen på lørdag og den passer veldig fint, bortsett fra at gjordten er aaaaaalt for lang! Snakket med Olaf Nyby og han kunne korte den inn for meg, spørsmålet er bare hvor mye? Blant selene vi har på stallen ser det ut til å være sammenheng mellom selegjordt og dressurgjordt, de er ca like lange hos alle.

Selegjordten min er ca 100 cm og Mallis bruker 70-75 i dressurgjordt, så å ta den inn 25 cm virker for meg fornuftig. Noen tanker?

• Create New...