Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

IceRyder

Vask av hvit stevnebukse?

Recommended Posts

Har ei hvit ridebukse fra CRW liggende, helskinn. Og ei stevneskjorte. Disse har ligget langtidslagret i noe fuktig miljø, noe som har ført til noen mistenkelige flekker. De er litt sånn gulorange og overalt, men spesielt på skinnet og bak i ryggen på skjorta av en eller annen grunn. 

Har allerede lagt det i bløt noen timer med effekt for fargede klær, og vasket det en gang på 40 grader i maskinen. Dette fjernet noe, men ikke disse orange flekkene. Har nå lagt det i bløt med effekt for hvite klær og håper det hjelper litt bedre. 
Ellers noen tips som kan redde disse klærne? Kjipt å hive så og si nye klær som er brukt kanskje 2-3 ganger, men ingen som vil ha flekkete ting liksom. :P (Planen er så selge det om jeg får det flekkfritt, sterkt tvilsom til at jeg kommer til å passe inn i det igjen. Ble kjøpt når jeg var 16. :P )

Prøvd vanish? Ellers har zalo hatt god effekt på alt fra grønske til oljeflekker på mine hvite ridebukser. Da bare tar jeg zalo på flekken og gnir med fingrene, lar det ligge litt, spyler kjapt av og inn i vaskemaskina på den høyeste temperaturen buksa tåler. Gjerne med vanish om du har (men har hatt fin effekt uten annet enn vanlig vaskemiddel også).

Om Zalo fungerer på dine flekker derimot... Trial and error? :lol:

Vanish har eg hatt bra effekt av :) Enten sånn spray + pulver i vaskemaskina og vask på 40 grader, gjerne med ekstra skylling, eller at du blander litt pulver og vatn og smører på :)

Dynk den i vann og prøv å ta på potetmel.. la det tørke. Se om det funker?

Alt skal prøves tenker jeg! :D Potetmel først tenker jeg, etter denne runden med vask. :) Og så får jeg prøve med zalo og eventuelt vanish om ikke den blir ren etter det. :P 

Vær forsiktig med å dynke hele ridebuksen i for sterkt vaskemiddel. Plutselig ryker sømmer osv. :/

• Create New...