Jump to content

Smådyr (lus?) i kraftforet

Fancy
 Share

Recommended Posts

Først: Stallen vår er delt opp i to. En "ordinær" og vår del, som er mer som en utegang, helt separert fra de andre.

For et par dager siden oppdaget de i den andre stallen at det var "lus" i kraftforkassene (slike hvite fra IKEA). Jeg vet ikke om det faktisk ER lus, men det ser veldig slikt ut. Et par av kassene nede var så inngrodd i dyr at jeg måtte se en og to ganger. Som en maurtue, bare med lus. I dag oppdaget vi noen små jævler oppe hos oss også. Folk har alt mulig forskjellig i kassene, men de med Spillers er ekstra hardt "rammet".

Har vært i kontakt med forhandler som sier at hun aldri har vært ute for noe lignende, og det må jeg innrømme at vi andre ikke har heller. I sommer har vi måtte lagre grovforet vårt nede, fordi det gikk varmgang i det ute, og jeg lurer rett og slett på at det kan ha vært for varmt? Eller at disse dyrene kan ha kommet med IKEA-sekkene våre med grovfor opp? Finnes det slike dyr i grovforet? Jeg åpnet mine sekker i slutten av mai og har såvidt kommet halvveis i dem. De burde vel klare å stå lenger enn det?

Jeg er virkelig helt lost her og finner ingenting når jeg søker. Har noen opplevd noe lignende? Prøvde å ta et bilde, men de ser bare ut som rusk. Rusket beveger da altså på seg, og er på størrelse med lus.

7E1CE36F-B60B-4741-B953-B39F08469874_zps

Edited by Fancy

Åååh, midd har vi vært borti på min gamle stall. Det er en plage! Mest sannsynlig kom det med en sekk med fôr. Jeg prøvde på å klage til FK, men kom ikke så langt med det.
Vi måtte ta ut ALT på fôrrommet, tømte det og sprayet ned vegger, tak, gulv, fôrtønner og alt som hadde vært der inne, med Virkon S i pumpekanne. Først da ble vi kvitt dritet :(

24 minutter siden, Zacken skrev:

Åååh, midd har vi vært borti på min gamle stall. Det er en plage! Mest sannsynlig kom det med en sekk med fôr. Jeg prøvde på å klage til FK, men kom ikke så langt med det.
Vi måtte ta ut ALT på fôrrommet, tømte det og sprayet ned vegger, tak, gulv, fôrtønner og alt som hadde vært der inne, med Virkon S i pumpekanne. Først da ble vi kvitt dritet :(

Såpass. Da begynner vi allerede i dag. Vi står heldigvis ute da. Det er verre for de andre, men de har allerede vasket ut mener jeg. :/

Edited by Fancy

12 timer siden, Fancy skrev:

Vår første tanke også. Hva kommer slikt av? Og hvordan kan vi forhindre at det skjer igjen?

Vi hadde noe sånt og fikk beskjed om at det kom fra noen høner som gikk i stallen,men dette sa noen andre senere at ikke stemte og at det var kommet inn med kraftfõret.
Vi hadde kjempevaskeaksjon...helvetes jobb og brukte også Virkon.Ble kvitt det til slutt og fikk deet ikke igjen så lenge jeg sto der i allefall.

59 minutter siden, Kurre skrev:

Vi hadde noe sånt og fikk beskjed om at det kom fra noen høner som gikk i stallen,men dette sa noen andre senere at ikke stemte og at det var kommet inn med kraftfõret.
Vi hadde kjempevaskeaksjon...helvetes jobb og brukte også Virkon.Ble kvitt det til slutt og fikk deet ikke igjen så lenge jeg sto der i allefall.

Supert! Vi er på saken. :)

19 minutter siden, MarteJ skrev:

Hvis det kommer fra kraftfôret så er det uansett viktig at leverandør/forhandler får tilbakemelding på dette.

Er allerede i kontakt med både leverandør og forhandler.

• 2 weeks later...
  • 3 years later...

Ikke kjøpe mer kraftfôr enn hva du bruker opp på max en mnd er mitt motto! 

Men ja, helt "nomalt" at det kommer midd om det lagres over sommeren, og sekkene er åpnet. Og spillers inneholder jo oljer, så de er jo ekstra gode synes midden.   ..