Jump to content
Reaper

Unghest født 2015

Recommended Posts

12 minutter siden, xxAne skrev:

Så spennede! Navn på denna?

Grovfor og litt oppdrett :)

C oktail S urprise :) Flott og svær sak. På høyde med den ene 2-åringen vår allerede :P 

• Liker 1

19 timer siden, Lena skrev:

C oktail S urprise :) Flott og svær sak. På høyde med den ene 2-åringen vår allerede :P 

Spennende! Var en av de jeg hadde lyst på på auksjonen, fin hest og interessant stamme. :)

34 minutter siden, TonjeS skrev:

Spennende! Var en av de jeg hadde lyst på på auksjonen, fin hest og interessant stamme. :)

Ja, han er en kjekkas :D Langt frem, men det er veldig gøy og interessant å jobbe med disse unghestene:) Kjøpte jo på auksjonen i fjor også, og det er rart å tenke på at Joe var så ung bare for et år siden! Tiden flyr :P 

En av mine fantastiske åringer, av eget oppdrett 😍 

Var på show igjen i helgen, og denne karen har nå vunnet alle klassene han er stilt i til nå! 

Kan nesten ikke vente på at han skal på avlshingst 😄

FB_IMG_1475092214525.jpg

FB_IMG_1475092233196.jpg

FB_IMG_1475092242387.jpg

FB_IMG_1475092252497.jpg

FB_IMG_1475092262305.jpg

• Liker 5

Han var virkelig søt! Han ser stor ut? :-) (dvs. høy)

Edited by Reaper
  • Liker 1

Så imponert over Tilla i dag! Tømmekjørte på tur i skogen igjen, gikk oss vill, havna i skikkelig myrterreng og masse rare utfordringer på veien. Tok sannelig alt på strak hov, og virka til å kose seg :)

• Liker 2

10 timer siden, Reaper skrev:
10 timer siden, xxAne skrev:

For en lekker kar, Linda!

Tusen takk! :D

10 timer siden, Reaper skrev:

Han var virkelig søt! Han ser stor ut? :-) (dvs. høy)

Takk 😊 Han er 92,5 på manken nå, så ikke såå stor, men så er ikke jeg høyere enn 1,62 heller 😜

• Liker 1

Noen dager lurer jeg på hvorfor jeg orker å begynne på ny unghest når den forrige nettopp har blitt voksen. Men så kommer det dager hvor jeg ser tydelig at ting tross alt går framover, selv om det ikke alltid føles slik.  Og da er det ganske gøy med unghest allikevel :)

I dag har vi longert (altså skrittet og jogget noen få runder på hver hånd), og det gikk lett som en plett, og stemmekommandoene fungerte rimelig bra. Ikke akkurat lang eller avansert økt, men nok til å minne meg på hvor flink gutt han egentlig er :wub:

• Liker 1

Egget mitt (Eyrún) har vært på unghestskue i helgen.Streng dommer,men fin hest.Viste seg litt dårlig bevegelsesmessig,men var nå løs og fin,bare litt lite trøkk i henne.
Endte med 8,02 (av 10) så absolutt helt greit.Ble nestbeste åringshoppe.
Nå er hun hentet hjem hit etter et drøyt år i Telemark i stor flokk der.Blir ikke like stor gjeng hun går med her,men skal nok gå greit det også.
Grei å ha med å gjøre.Nogenlunde leietam,gikk rett på hengeren alle gangene.Kan også stelles på beina og bindes opp.Mer enn det skal hun ikke lære på et par år,så så langt er jeg godt fornøyd.

14555575_10209553369487563_89273781_n.jpg

14555887_10209553369927574_1217343273_n.jpg

• Liker 3

Dere som har 2015-modeller, hva har dere gjort med de til nå? Hva håper og planlegger dere å gjøre med de i løpet av året? Hva anser dere som "nok" trening for deres hester, og når blir det for mye? Min 2015-modell står på stallen om litt over 1 måned (om alt går etter planen), og det kløøøør i fingrene etter å begynne arbeidet med den :D 

Min kan leies,transporteres,stelles beina på...Hun har fått sin første tannsjekk og fjernet ulvetenner og ellers går hun ute med gjengen på utegang og blir hest.
I løpet av året skal hun....gå ute med gjengen og være hest :)
Blid,sosial og trivelig unghest som er godt igang med veksten og utviklingen hun skal.

Her er det veldig lett trening med korte longeringsøkter, tømmekjøring på tur både med og uten løsdrag (som ikke veier noe, kun for at han skal venne seg til å ha lyder bak seg og noe som du ker i bena), også er vi på leieturer sammen med hunden vår. Det er veldig sporadisk, noen uker en trening, og andre uker kanskje tre dager med trening. Men jeg må få legge vekt på at her er det ingen tung trening, han har aldri vært svett (selv med moskuspels) og det er stort sett bare kjekk trening som venner han til forskjellige ting. Tømmekjørte foreløpig bare med grima, bruker ikke bitt enda.

I løpet av året så håper jeg på å få kjøpt vogn og maratonsele slik at jeg får kjørt han inn før vinteren så han kan få fri til våren igjen for å fordøye alt. Så når han blir tre tar vi opp treninga da og muligens satser på utstilling våren 2018😊

Min fikk også fjerna to ulvetenner i september i fjor, så han skulle ikke ha ny tansjekk før til september i år igjen😊

Prøver å gjøre noe med min ca 3 ganger i uken. En av de øktene skal være en god leietur (miljøtrening), ellers er vi greit i gang med tømmekjøring, med mål om å få spent for før sommerferien. 

Ellers er han hest med en jevnaldrende kompis. Spiser, driter og herjer masse - er så glad han har en så god lekekamerat. :)

Edited by KatrineH

Min begynner å kjenne så smått på hormonene tror jeg. Vanskelig å gjøre to ting på en gang :ninja:

Akkurat nå eg jeg fraværende fra stallen etter operasjon, så nå lever han bare livets glade dager med noen små leieturer innimellom med noen som har barn som leier han😊 

Ellers er planen når jeg har kommet meg igjen at han skal i litt mer systematisk trening kanskje fire dager i uka, hvor jeg tømmekjører/tømmelongerer to dager på banen og går på leietur to dager for å forberede til innkjøring i sommer 😊 Her er det da ikke snakk om lange øktene. De på banen ligger på alt fra fem minutter til maks et kvarter, mens leieturer blir noe lengre, avhengig av hvor vi går, men stort sett en halvtime ca.

Han har allerede i fjor sommer fått en stor dose miljøtrening, så det er ingen problem, og slike ting som å stå bundet (kan bli litt flinkere, men står nok så fint, bare litt urolig i lengden), løfte høvene, bli spylt, bli sjekket av veterinæren, gå på henger og stå fint går helt fint😊 Nå har vi jo en fordel med størrelsen hans, men han skal ha for at han er en utrolig hyggelig og høflig unghest med få uvaner, og veldig medgjørlig😊

Tror også vi begynner å se spor av hormoner, han har endelig begynt å legge avføringa i to hauger, en ute og en inne slik som den andre hingsten han står sammen med gjør😊yay!

IMG_5176.PNG.5ffbddde71719fd6b19929dd1b3c5fda.PNG

han blir ekstra leken når vi er på tur med hundene og vil aller helst springe løs slik som dem😅

• Liker 1

Tilla var såå godt i gang før jul, fikk med oss to banetreninger i desember og alt gikk bra. Så begynte hun å vokse :lol: Så siden januar har hun knapt blitt kjørt, hun er så ujevn i kroppen. Går på leieturer, går i walker, løper litt løs på banen osv.

17264586_10158304401850207_1717443419929349091_n.jpg.22417d72ef280a8c1958c1e6c73f7743.jpg

17343001_1816421138608635_6527758716787217914_n.jpg.13cebe61344542a0b61c0d45b5139680.jpg

17352076_1815595908691158_7005822420258292755_n.jpg.5d9f7c253bf6c1f6aa365d309e9b2c92.jpg

• Liker 3

Først og fremst må vel målet være å få flyttet han nærmere :ninja: men det er vel mer en plan enn et mål :P 

mulig jeg er veldig optimistisk, men håper på innkjøring i løpet av høsten :) 

• Liker 1

4 timer siden, Tronerud skrev:

Har dere noen mål for 2017 da med deres 2015 modeller? :) 

Tilla skal forhåpentligvis gå to godkjente mønstringsløp, få en fin sommer på beite og ellers bli enda stødigere og grei i håndtering og trening.

• Liker 1

Egget skal...vokse og ellers....ete og vokse litt til :) 
Kan være hun blir ridd inn på seinhøsten/tidligvinteren 17,men kommer an på om hun skal tenkes på mot visning som fireårs eller om jeg drøyer til hun er fem.

Min skal være godt i gang med tømmekjøring, og kanskje være spent framfor vogn før året er omme. Også skal han være med på leieturer og få godt med miljøtrening. Han må og til tannlegen og få sjekket munnen sin. En selvfølge er jo og at jeg vil at han skal være en fornøyd liten hest.

Det er vel egentlig målene våre. Tenker at veien blir litt til mens vi går den. Vi har ikke noe hastverk ☺ Kanskje jeg stiller han på unghest-utstillinga til høsten, men det er ikke noe som er helt bestemt enda. 

Lilrik er godt i gang med innkjøring, og målet er at han skal være kjørbar i løpet av året. Han har trukket slede et par ganger uten problemer. Forhåpentligvis kan han kjøres før sommeren, men ikke noe stress om det først blir til høsten.

Neste vinter skal han kjøretrenes mot hingstekåring i 2018.

Han skal også vises på unghestskue i år, stiller på Stav i mai.

• Liker 1

hm, poste her også da, så vi kanskje holder litt liv i tråden :P

Lilrik har kjørt med vogn for første gang i dag

17990821_10156118357912942_3396486938406

• Liker 16

Og milevis foran min 2015 årgang :P 

Virker som min har gått fra å være et gapende føll når vi passerer hingsten, til å gå med hodet høyt hevet. Så det har helt klart skjedd noe i hodet på han :) litt mye energi om dagen, kompisen hans har en vond fot og må stå alene. Dermed blir det mye overskudd som helst skal ut på tur når jeg er der :huh: