Jump to content
Reaper

Unghest født 2015

Recommended Posts

3 minutter siden, Reaper skrev:

Det gjør jeg, ikke noe problem å sitte på :-)

Gøy! Kanskje du vil legge meg til på FB og så kan du si fra en gang du skal dit og vil ha med selskap? :) 

Edited by Sivoya

Weeeeeee! Hesten jeg ville stjele får jeg allikevel følge med på, det kan man like! :D Gratulerer igjen! :D 

• Liker 1

1 minutt siden, smaaen skrev:

Weeeeeee! Hesten jeg ville stjele får jeg allikevel følge med på, det kan man like! :D Gratulerer igjen! :D 

Takk for det :-D Og om han noensinne blir borte, vet jeg hvor jeg skal lete haha! 

Jeg har jo også 2015 unghest! Tilla, som skal bli travhest :)

DSC_0430.JPG

DSC_0435.JPG

13912433_10157238855315207_4520243102023232418_n.jpg

Akkurat kommet hjem fra beitet, trukket ulvetenner og nå venter vi på sko. Så skal hun i mer jevnlig trening

• Liker 4

1 minutt siden, Reaper skrev:

Takk for det :-D Og om han noensinne blir borte, vet jeg hvor jeg skal lete haha! 

:ninja:

2 minutter siden, smaaen skrev:

:ninja:

Men veldig fint at du vil følge med på han. Det vil nok helt sikkert bli litt mas fra meg når jeg lurer på ting. Da er du min "go to person" :-D

• Liker 1

@xxAne Veldig søt! kommet langt allerede dere da, som kjører vogn allerede :-) hvor tidlig startet du innkjøringen?

På 19.8.2016 at 14.53, Reaper skrev:

@xxAne Veldig søt! kommet langt allerede dere da, som kjører vogn allerede :-) hvor tidlig startet du innkjøringen?

Takk! Kjøpte henne 1. april, begynte innkjøringen dagen etter. Veldig fornuftig frøken så tømmekjørte kun et par dager før jeg slang på vogna.

11 timer siden, xxAne skrev:

Takk! Kjøpte henne 1. april, begynte innkjøringen dagen etter. Veldig fornuftig frøken så tømmekjørte kun et par dager før jeg slang på vogna.

Såpass! Vært håndtert en del fra før da kanskje? Men noen hester tar jo alt slikt på strak arm :-) 

Et par bilder av L usigo og bror fra da jeg filmet på fredag :-) 

Han er fortsatt ganske høy bak, blir nok en stor gutt!

image.png

image.png

• Liker 4

7 minutter siden, Reaper skrev:

Såpass! Vært håndtert en del fra før da kanskje? Men noen hester tar jo alt slikt på strak arm :-) 

Ja mye håndtert før jeg kjøpte henne, veldig deilig. I tillegg til at hun virker veldig kald i hodet :)

• Liker 1

I dag har Lilrik trukket ulvetenner. Nå skal sårene få noen dager på å gro, og så kan vi begynne med bitt-tilvenning :)

Trening om dagen går hovedsakelig i leiing. Skal på fokus unghest kurs om en måned, mest for miljøtreningens skyld. Mulig vi begynner på litt tømmekjøring da, eller før der. 

7 minutter siden, KatrineH skrev:

I dag har Lilrik trukket ulvetenner. Nå skal sårene få noen dager på å gro, og så kan vi begynne med bitt-tilvenning :)

Trening om dagen går hovedsakelig i leiing. Skal på fokus unghest kurs om en måned, mest for miljøtreningens skyld. Mulig vi begynner på litt tømmekjøring da, eller før der. 

Kom veterinæren til stallen for å trekke, eller måtte du kjøre han til klinikk?

Må få trukket ulvetennene til L også før vi begynner bittilvenning. Ikke at jeg tror det vil bli noe problem. Alt skal inn i munnen :lol: 

hva slags bitt begynner du med? 

Noen fordeler med å starte med gummi?

Edited by Reaper

7 minutter siden, KatrineH skrev:

Hva gjør dere med deres åringer? :)

Den går på beite med en diger flokk andre på samme og omtrent samme alder samt et par eldre.Når beitesesongen er over skal den vel antagelig hit,der den blir gående på utegang sammen med hoppene og årets føll.
Den kan ha på grime og er stelt beina på noen ganger og bundet opp,mer enn det skal den ikke lære på temmelig lenge.

24 minutter siden, KatrineH skrev:

Hva gjør dere med deres åringer? :)

Tilla er i "full" trening :P Går 30 min i Walker hver morgen, og kjøres 1-2 km nesten hver dag. Går litt leieturer dagene i mellom

19 minutter siden, Reaper skrev:

Må få trukket ulvetennene til L også før vi begynner bittilvenning. Ikke at jeg tror det vil bli noe problem. Alt skal inn i munnen :lol: 

De fleste dyrleger gjør det på stallen. Min gjorde det uten problemer. Jeg startet med tredelt fullsjekk, gikk helt fint for vår del.

23 minutter siden, Reaper skrev:

Gjort på stallen ja :)

Så lenge det er synlige ulvetenner så er det null problem å ta dem "hjemme".

På moren hans begynte jeg med en tredelt fullsjekk. Tror jeg finner fram det samme bittet til han. Liker fullsjekk til unghester, gir ekstra støtte på utsiden, og ingen mulighet til å dra bittet gjennom munnen om ting skulle skjære seg :P

1 minutt siden, KatrineH skrev:

@Kurre. Sånn siden dere gjør "alt" senere. Når er det vanlig å fjerne ulvetenner på islandshest?

Veldig opp og ned fra eier til eier tror jeg.Kan ikke si det er noen fasit,men for de fleste kommer det vel i forbindelse med første tannsjekk som 3-4 åring.
Hadde jeg hatt min hjemme hadde jeg nok sjekket det og tatt dem nå i år,men hun har stått hos andre,jeg har hatt mye å stå i med i år,så det er ikke blitt gjort.
Kan bare snakke for meg selv,men jeg vil minimum at det er sett på og fjernet før jeg begynner innriding som drøyt 3 års.

• Liker 1

Regner med sjekken til neste år, da er han litt over 3 år. Skal ha en kjapp sjekk på han nå i oktober, men det blir vel ikke gjort annet enn å fikse spisser som lager sår og se at alt ser bra ut inni der. Skal ha den årlige på de andre to gutta så.. 

11 timer siden, xxAne skrev:

Tilla er i "full" trening :P Går 30 min i Walker hver morgen, og kjøres 1-2 km nesten hver dag. Går litt leieturer dagene i mellom

De fleste dyrleger gjør det på stallen. Min gjorde det uten problemer. Jeg startet med tredelt fullsjekk, gikk helt fint for vår del.

11 timer siden, KatrineH skrev:

Gjort på stallen ja :)

Så lenge det er synlige ulvetenner så er det null problem å ta dem "hjemme".

På moren hans begynte jeg med en tredelt fullsjekk. Tror jeg finner fram det samme bittet til han. Liker fullsjekk til unghester, gir ekstra støtte på utsiden, og ingen mulighet til å dra bittet gjennom munnen om ting skulle skjære seg :P

Så kjekt! Ulvetennene hans er synlige, så da bør det vel gå greit. Tror noen av de andre hestene på stallen skal ha vaksiner snart, så får se om det kan kombineres med det.

Har i utgangspunktet ikke dårlig tid med å starte bittilvenningen, men de tennene må jo uansett ut. Like greit før enn siden :-)

Tredelt fullsjekk virker veldig kurant! Lurer på hvilken størrelse han må ha i bitt..
var det ikke en slik "regel" om hvilken størrelse man kunne prøve? ved å måle neseryggen og så legge på noen cm? Husker å ha lest det, men mulig det er helt utdatert..

6 timer siden, Reaper skrev:

Så kjekt! Ulvetennene hans er synlige, så da bør det vel gå greit. Tror noen av de andre hestene på stallen skal ha vaksiner snart, så får se om det kan kombineres med det.

Har i utgangspunktet ikke dårlig tid med å starte bittilvenningen, men de tennene må jo uansett ut. Like greit før enn siden :-)

Tredelt fullsjekk virker veldig kurant! Lurer på hvilken størrelse han må ha i bitt..
var det ikke en slik "regel" om hvilken størrelse man kunne prøve? ved å måle neseryggen og så legge på noen cm? Husker å ha lest det, men mulig det er helt utdatert..

Jeg bare puttet inn et jeg hadde i kjeften på henne og så om det passa jeg :lol: Såå fornøyd da bittene til Gris virket til å være i riktig størrelse, så skuffa da hun vokste en bittstørrelse over sommeren

• Liker 1

Mirabelle, eget oppdrett f.20.09.15.. Hun fikk sløyfe og 1.kvalitet på utstilling. 
Hun er med som håndhest på tur, ellers gjør hun ingenting enda.. Hun har lært å stå bundet og løfte ben da..

14196140_10154273020676201_6983042044541134191_o.jpg

14188414_10154273020776201_5583799317687634060_o.jpg

• Liker 4

Forrige helg kjøpte vi en varmblods på åringsauksjonen som var på Bjerke. I dag var første dagen med tømmekjøring, og han var såå flink :) Veldig rolig og snill type, blir nok ikke så lenge til han får vogna på. Han er så fiin 😍 Før vi starter å tømmekjøre står de gjerne med en helt enkel sele (den han har på seg) ute i luftegården et par dager. Da venner de seg fort til å ha det på. Blir gjerne litt hopp og sprett i begynnelsen, men går fort over :) Litt glad for at vi i år bare har èn åring å kjøre inn, kontra i fjor da vi hadde sju :P Ble mye gåing! 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lena
  • Liker 4

34 minutter siden, Lena skrev:

Forrige helg kjøpte vi en varmblods på åringsauksjonen som var på Bjerke. I dag var første dagen med tømmekjøring, og han var såå flink :) Veldig rolig og snill type, blir nok ikke så lenge til han får vogna på. Han er så fiin 😍 Før vi starter å tømmekjøre står de gjerne med en helt enkel sele (den han har på seg) ute i luftegården et par dager. Da venner de seg fort til å ha det på. Blir gjerne litt hopp og sprett i begynnelsen, men går fort over :) Litt glad for at vi i år bare har èn åring å kjøre inn, kontra i fjor da vi hadde sju :P Ble mye gåing! 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Så spennede! Navn på denna?

På 14.9.2016 at 20.22, Reaper skrev:

Hva fôrer dere åringene med nå og ut over høsten/vinteren? 

Grovfor og litt oppdrett :)