Jump to content
Reaper

Unghest født 2015

Recommended Posts

Forrige mandag var #11 på ryggen til Ellevill, og den andre som kan kalles for ‘ei økt’ 😊

Sikkert lange og kjedelige minutter, men har filmene for min egen del, så da blir de i sin helhet 😄

Ellevill er knall, vært helt riktig å vente såpass med ho,tror jeg.

Reaksjonen hennes når det føles riktig å rette på ho litt er helt super, og framdrifta i skritt nå kan ikke sammenlignes engang med tidligere. Ho oppleves sjølgående, mjuk, smidig og oppmerksom å sitte på. Svarer resolutt på hver minste bevegelse sideveis fra meg, så jeg må konsentrere meg mye mer. Jeg er så stolt av det vesenet mitt 🤩

Planen var å ri igjen i dag også, men ser jeg må sko et par bakbein i stedet 😛

Jeg ler rått av det bildet som vises fra filmen her 😂 Det er heldigvis ikke så ille in motion 🙈

• Liker 3
  • Wow 1

Ellevill var med på sitt første kurs nå i pinsa 🤩

tok halvparten av den ene timen min til ho. Stod i luftegård ved siden av banen halve dagen først, og så på det som foregikk. Hester kom og gikk, folk opp og ned på tribunen, høyttaler osv. 

Var kjempeflink på timen sin, og passe sliten mentalt etterpå.

Fin første opplevelse med kurs tenker jeg 😊

Timen vår kan ses i sin helhet her, men det blir justert litt stigbøyler underveis som kan spoles over(boring, glemte å ta det vekk). 

• Liker 2
  • Wow 1

Sååå flink ridepånnis da!! ❤️  Med noen litt festlige, luftige piruetter 😜 

jeg vil også på kurs 😮 

og jeg vil trave på ridebane! Det får ikke vi til..L skjønner ikke helt at jeg vil det når jeg sitter oppå.. "Hææ? trav? mener du det?"

Edited by Reaper

4 timer siden, Reaper skrev:

Sååå flink ridepånnis da!! ❤️  Med noen litt festlige, luftige piruetter 😜 

jeg vil også på kurs 😮 

og jeg vil trave på ridebane! Det får ikke vi til..L skjønner ikke helt at jeg vil det når jeg sitter oppå.. "Hææ? trav? mener du det?"

Ja, ho var altså så cool og freidig, liksom. Skulle trodd det var helt hverdagslig 😄

De protestene er pga at jeg ikke får salen mer smooth med meg, tenker jeg. Ser det skjer når den drar litt over i skifte av hånd. Men litt i overkant snerpete på det kanskje 😄

Spørs om ikke du bare må strenge deg opp litt med travinga, da 😬 Men dere rir på tur og greier? Det har ikke jeg gjort med Villsen enda.

Tenker det blir noen nå i sommer.

1 time siden, Matilde B. skrev:

Ja, ho var altså så cool og freidig, liksom. Skulle trodd det var helt hverdagslig 😄

De protestene er pga at jeg ikke får salen mer smooth med meg, tenker jeg. Ser det skjer når den drar litt over i skifte av hånd. Men litt i overkant snerpete på det kanskje 😄

Spørs om ikke du bare må strenge deg opp litt med travinga, da 😬 Men dere rir på tur og greier? Det har ikke jeg gjort med Villsen enda.

Tenker det blir noen nå i sommer.

Ja, hun ser veldig flink og arbeidssom ut! De er jo følsomme disse unghestene. Jeg veksler mellom å synes det er fint til «senere». Selv om det hadde vært fint nå, om hesten kunne ignorert alle mine feil 😂 

vi rir ikke på tur alene enda altså. Men i følge med andre hester er det null problem. Da kan han gjerne gå foran også, og skritt, trav etc er null problem. Men på banen får jeg han nesten ikke til å skritte en gang med rytter på. Noe som er vanvittig frustrerende. Må bare fortsette å terpe på lydkommandoer fra bakken og håpe at han snart skjønner sammenhengen. Evt droppe alt som heter bane, og bare ri alene på tur. Selv om det er litt i overkant spennende 😛 

Så.. etter den dårlige økten på ridebanen i går, bestemte jeg meg for å legge hele ridebanen på hylla, ihvertfall til annet enn bakkearbeid.  Vi har jo vært litt stuck der, siden jeg ikke har vært komfortabel med å ri på tur alene, og det har ikke vært så mange å ri med. 

Så i dag kastet vi oss ut i det. Vi hadde første ridetur alene!! 🤩 

det gikk kjempefint, og han er virkelig en helt annen hest. Han har fremdrift i massevis, og om han får velge, så vil han helst trave hele veien 😅 

I dag har vi også galoppert mer enn noengang før. Og jeg er bare så strålende fornøyd med turen i dag! Så fremover er det kun tur som gjelder, med unntak av ridetimer! :)  

CF695775-A728-4A93-9C45-0EC34E69FCB3.png

2431DBD3-2798-41F1-9543-AF76C5F36A3B.jpeg

• Liker 3
  • Yay 3
  • Wow 2

Så herlig :D Det virker som de fleste unge blir fort lei av ridebanen. Så mye eventyrlyst i dem. Min som er et år eldre, har endelig begynt å skjønne at han kaaan løpe på ridebanen også, og ikke ALLE tøyletak eller hva som helst som kan tolkes som tøyletak, betyr full bråstopp 🙄 På tur er han litt mer manisk kan man si. 

2 timer siden, Issa skrev:

Så herlig :D Det virker som de fleste unge blir fort lei av ridebanen. Så mye eventyrlyst i dem. Min som er et år eldre, har endelig begynt å skjønne at han kaaan løpe på ridebanen også, og ikke ALLE tøyletak eller hva som helst som kan tolkes som tøyletak, betyr full bråstopp 🙄 På tur er han litt mer manisk kan man si. 

Jeg kan absolutt forstå at de blir lei den ridebanen. Det må jo virke helt meningsløst og uforståelig for dem at vi skal sitte oppå, og så skal de bare gå rundt og rundt.
For oss har det jo blitt en litt ond sirkel på en måte. Jeg opplevde at han overhodet ikke forsto noe som helst på banen av start, stopp, sving etc. Noe som gjorde at jeg fikk enda mindre lyst til å ri alene på tur, uten noen som helst styring. Men så viser det seg jo at han vet hva jeg mener. Han bare.."vil ikke" på banen :ninja:

Har dere ridd mest på tur frem til nå, eller? 

2 timer siden, Reaper skrev:

Jeg kan absolutt forstå at de blir lei den ridebanen. Det må jo virke helt meningsløst og uforståelig for dem at vi skal sitte oppå, og så skal de bare gå rundt og rundt.
For oss har det jo blitt en litt ond sirkel på en måte. Jeg opplevde at han overhodet ikke forsto noe som helst på banen av start, stopp, sving etc. Noe som gjorde at jeg fikk enda mindre lyst til å ri alene på tur, uten noen som helst styring. Men så viser det seg jo at han vet hva jeg mener. Han bare.."vil ikke" på banen :ninja:

Har dere ridd mest på tur frem til nå, eller? 

Ridebanen er et must i starten da 😅 dro heller ikke på tur før jeg var sikker på at spesielt bremsene virket. Resten var ikke sååå nøye. Så hadde jeg med turkompis og dro mye på tur, og etter hvert alene. Er først nå vi vår at vi rir på ridebanen igjen for å få på plass litt mer avanserte saker. Kontakt til tøylen og sånt, bøye kroppen litt og jevn framdrift. Virker som de først må finne ut at, og deretter innfinne seg med at, de ikke kan gjøre akkurat som de vil i alle situasjoner 😂 

1 time siden, Issa skrev:

Ridebanen er et must i starten da 😅 dro heller ikke på tur før jeg var sikker på at spesielt bremsene virket. Resten var ikke sååå nøye. Så hadde jeg med turkompis og dro mye på tur, og etter hvert alene. Er først nå vi vår at vi rir på ridebanen igjen for å få på plass litt mer avanserte saker. Kontakt til tøylen og sånt, bøye kroppen litt og jevn framdrift. Virker som de først må finne ut at, og deretter innfinne seg med at, de ikke kan gjøre akkurat som de vil i alle situasjoner 😂 

Det er absolutt en stor fordel å ha bremser 😂 

jeg prøver jo å tenke at vi ikke bare skal «loffe rundt» på tur, men jobber litt med dressurting også. Så får den banen bare vente :) er nok en stund til vi får begynt med de fancy greiene allikevel 😅

57 minutter siden, Reaper skrev:

Det er absolutt en stor fordel å ha bremser 😂 

jeg prøver jo å tenke at vi ikke bare skal «loffe rundt» på tur, men jobber litt med dressurting også. Så får den banen bare vente :) er nok en stund til vi får begynt med de fancy greiene allikevel 😅

Ja tur fungerer veldig bra til dressurting, gjør sikker 90 prosent av all treningen min der 😊

• Liker 1

Jeg red masse dressur på tur med min når han var 4-5. Tror det er bare dumt, får masse gratis fremdrift av å ri på tur. 😁

• Liker 1

Da har vi ridd på tur 2 ganger alene og 1 gang sammen med en annen rytter den siste uken. Planen har vært å intensivere treningen fremover nå, med ca 3 rideøkter i uka(forholdsvis på tur). Og så får han mer eller mindre fri i hele juli.  Den første turen alene, ville han gjerne trave hele veien. Litt samme på tur nr 2. På tur nr 3, hadde han plutselig funnet galoppgiret, og nå vil han helst galoppere hele tiden :lol: 

Jeg var litt usikker på hvordan det skulle gå, om det kom til å ende med raskere og raskere galopp, før han til slutt bare løp hjem. Men han er overraskende regulerbar i tempo, og jeg kan få han ned i en behagelig og myk galopp. Og galoppen hans er så utrooolig god:love: og veldig mye lettere å sitte på enn det spjoing spjoing antilopetravet han har, når han er gira på tur:ninja:

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd :D biler har også vist seg å ikke være noe problem. Vi må gå noen meter langs veien før vi kommer ut i skogen. Det skumleste er de hvite stripene på asfalten 😛 

4A16C144-30B9-4805-B36F-7CCD36D013D8.jpeg

7945110F-E9BE-45E4-8E18-A0CBAE7DFD1E.jpeg

76F2DEB6-753D-4990-91FF-B616C0C23852.jpeg

Edited by Reaper
  • Liker 4
  • Perfekt 5
  • Wow 2

Red på tur igjen i går. Vi har fått en sånn "fast runde" som er veldig egnet for tur. Ingen trafikk, greit underlag, masse plass og litt variasjon i terreng. Nå skal vi snart flytte, så inntil det, tror jeg vi bare holder oss til denne runden. Det er jo også den ruta som involverer minst biltrafikk (jeg er litt nervøs for det).

Forrige turen vår gikk ikke superbra. Han gikk helt i lås og mente det var en lusitanospisende busk. Endte med at han rygget og rygget og rygget ut i kornåkeren, og han skulle -ikke- frem. Jeg ble jo noe hissig og vi kranglet en stund før jeg til slutt gikk av.

Gikk på igjen senere på turen, og da var han grei. Helt til vi skulle gå langs veien hjem. På vei ut på tur hadde bilene vært null problem. På tilbakeveien var de veldig skumle, og han løp meg nesten ned flere ganger ved passeringer (jeg leier langs veien). Det var nok "en sånn dag.."

I går derimot var han kjempeflink! gikk fint langs veien ut på tur og fungerte helt strålende på runden (:love:). Skritt til trav, null stress. Trav til skritt, ikke noe problem, trav til galopp? okei! Han er så flink pånnis! nå skal jeg ri et par økter neste uke, og så blir det noen uker med velfortjent ferie på han. :) 

• Liker 4

Juhuu!

I dag har jeg ridd tre hester på tur, og Ellevill var én av dem🤩

Første tur aleine, andre turen med rytter ever. Hadde to sånne nekt-å-gå-fjasinger men var lett å korrigere. Bukker og styrer på da, merrete så det holder når ho blir bedt om noe ho ikke vil 😄

Trava en god del, også litt oppover, men det er veldig tungt med rytter på synes ho. Ho velger heller å skritte enn å teste galopp opp enn så lenge, kommer nok plutselig en dag. Ser aldri at ho gjør noe annet enn å galoppere oppover ute ellers.

Vi var gjennom tunet til en nabo, og passerte mellom traktor med henger og traktorgraver i gang. Sånt er ho godt vant med hjemme, og det var tydeligvis helt liketil hos andre òg 😁

På veien hjem blei vi passert av en bil bakfra, det var også første gang under rytter. Flink hest og flink sjåfør.

Kunne ikke gått bedre 😁🥰

#17 gangen i dag da med rytter

F1420AF6-D56F-40E8-A269-F7DC57579373.jpeg

• Yay 1
  • Gratulerer 1
  • Perfekt 3

Må skryte litt av denne i dag altså. Vi flyttet til ny stall i dag(eller..nytt beite som tilhører ny stall). Og jeg har egentlig gruet meg til dette ganske lenge, for vi har overhodet ikke trent på hengerlasting. Og da jeg skulle laste han i dag, innså jeg at jeg faktisk aldri har lastet hest på henger selv, noensinne :ninja:. L har stått på henger totalt 3 ganger i sitt liv, hvor den ene av disse var som føll sammen med mor. 

På en annen side, så har vi jobbet mye fra bakken, mye på tur i ukjente omgivelser etc. og vi har også drevet en del med klikkertrening. Vi er ganske trygge på hverandre sånn sett.

Så med lomma full av gulrøtter og mental innstilling om at vi hadde all tid i verden, satte jeg igang. Og det tok altså 3 minutter.... nølte bittelitt først, skulle han virkelig opp på lemmen?. Men så gikk han bare inn resten, helt frem til bommen. Sto som en prest hele veien og gumlet høy. Litt ekkelt å rygge ut (vi glemte at hengeren hadde mulighet for frontutlasting 😂 ). Men det gikk også egentlig knirkefritt. 

Altså...da må det vel lov å være litt stolt? 🤩❤️ 

E84C233F-9D8A-486F-8D16-42C8E9AFBBB9.png

5EA8F14D-A848-415F-9BED-EAEC2BA777C1.png

Edited by Reaper
  • Liker 2
  • Gratulerer 1
  • Perfekt 3

Så deilig da @Reaper! Da er det bare å kjøre hyggelige steder så han fortsetter med samme innstillingen. :P

Min gikk også rett på henger på den alderen. Det var først da han brakk kjeven og måtte masse til dyrlegen og skjønte at han stort sett ender opp på en klinikk når han går på en henger at han begynte å kvie seg litt og trenger alltid litt overtalelse etter det.

20 minutter siden, stinej skrev:

Så deilig da @Reaper! Da er det bare å kjøre hyggelige steder så han fortsetter med samme innstillingen. :P

Min gikk også rett på henger på den alderen. Det var først da han brakk kjeven og måtte masse til dyrlegen og skjønte at han stort sett ender opp på en klinikk når han går på en henger at han begynte å kvie seg litt og trenger alltid litt overtalelse etter det.

Vi får se hva han synes når vi etter hvert skal på treninger, stevner og sånt med litt stress 😛 bør kanskje trene litt før det. Sånn at jeg får han med hjem igjen 😅

45 minutter siden, Reaper skrev:

Vi får se hva han synes når vi etter hvert skal på treninger, stevner og sånt med litt stress 😛 bør kanskje trene litt før det. Sånn at jeg får han med hjem igjen 😅

Min går som regel lett på når vi skal hjem igjen, haha. Det er bare hjemmefra han ikke vil. 😅

• Haha 1