Jump to content
Reaper

Unghest født 2015

Recommended Posts

Jeg har, eget oppdrett :)

Lilrik Ambrosio, hingst

Far er Lille Ulrik, mor er Solsidens Lilje

Noen timer gammel

10353327_10153996204407942_5929581274821

ca 11 måneder

13147658_10154875277277942_2340148043166

Fra beiteslipp i juni

13327504_10154921678672942_7296608987876

• Liker 7

Så flott! Er han helt lys, uten ål?

Hvilke planer har du for han?

Edited by Reaper

Målet er hingsteutstillingen på Eid i 2018, men får jo se om han blir klar til da.

Utenom det skal han "bare" bli en god brukshest, drømmer litt om å starte unghestklassene på Fjordhest-NM med han etterhvert, og eventuelt NM senior.

Har lyst til å avle mer på moren hans etterhvert, og da må jeg jo ha en hest å ri på :P

• Liker 1

Takk!

Er selv ganske fornøyd med han, håper og tror han blir flott når han vokser seg til :)

1 time siden, Reaper skrev:

Veldig fin @kjersti * !

Kommende dressurstjerne? :-)

Tusen takk :) Jeg håper det, men alt kan jo skje erfarer jeg gang på gang....  genene er det ikke noe i veien med i hvertfall så jeg har et håp :)

Her er to av morens brødre: 

Blue Hors World Class kåret DW, BADWU, OLD, 

world6.jpg

Wild One (GP USA)

Page_WildOne0708.jpg

Moren er kåret i DV med ni i ridbarhet og mener hun fikk det i skritt også. Hun har kun gått i avl siden og er blitt elitehoppe. Hun er mor til denne: 

ad37f43f-e660-4087-bb15-74e88963f77a.jpg

Og mormor til årets dressurhoppeføll i dv i 2013:

d83015d6-b5c5-49ca-94be-04b4ee55244a.jpg

I hoppestammen er det mange flere fine prestasjoner i sporten og avlen. Hun har et svært rolig og behagelig gemytt, så det er bare å vente og se. Akkurat nå har jeg gjemt henne litt bort siden hun ikke er av typen som vokser jevnt. Alle tre gangartene er romslige og spenstige, men hun har store ledd og store rammer så hun kommer til å ta tid før hun er ferdig. Det er helt greit :) Kjekt at dere liker uttrykket @Edith og @LisaFi

Edited by kjersti *
  • Liker 2

Wow for en morstamme... Ikke småtteri! "Alle" kan bruke en fin hingst, men det er ikke alle som har like solid stamme på morsiden. :) 

14 minutter siden, Reaper skrev:

@kjersti * Alt kan jo skje, men det høres jo lovende ut. Blir spennende å følge dere :-)

Sant :) Det går bare litt trått innimellom på så mange måter. Jeg har hatt hester som har søkt opp alt man kan og ikke kan forestille seg av skader. Denne lille damen går i flokk  i norsk terreng, så jeg håper det gir et godt utgangspunkt for å unngå skader og sykdommer etterhvert. Henter henne hjem i august etter bryllupet. Krysser alt jeg har for at hun ikke er en slik som ødelegger seg selv. Heldigvis har det første året gått fint *bank-i-bordet*. ;) 

12 minutter siden, LisaFi skrev:

Wow for en morstamme... Ikke småtteri! "Alle" kan bruke en fin hingst, men det er ikke alle som har like solid stamme på morsiden. :) 

Tusen takk :D Det er nettopp det jeg begynte å forstå på et tidspunkt, siden har jeg lett meg gjennom stammer og selvsagt sett på hesten i seg selv til jeg har funnet de jeg har i dag. Det betyr bare så enormt mye å ha hester som har rideligheten inn på begge sider, det gjør alt så mye lettere og mer gøy! Jeg har all verdens erfaringer med det motsatte, men det har vel de fleste som har vokst opp med hest i Norge før 2000....;)

Ettersom denne karen fikk grønt lys fra veterinæren i dag er det vel på tide å vise han frem her :-) 

Lusitano hingst! 

Må få tatt noen finere bilder, disse er fra tidligere i sommer da han bøllet litt med storebror. 

image.jpeg

image.jpeg

• Liker 8

Gratulerer! :D Hva heter han? Stamme? Håper dere får mange morsomme år! Blir aldri noe annet enn lusitano på meg i fremtiden, hvertfall :D

23 minutter siden, Sivoya skrev:

@Reaper Gratulerer! Så fin han er :D Det var en slektning av @smaaen sin? Har du tenkt til å beholde han som hingst eller skal du kastrere? :) 

planen er å stille til kåring som hingst! Så får bare se hvordan han blir og om jeg kan tilby han et godt nok liv som hingst. Og om han fungerer i det daglige. Han er en veldig fornuftig og snill type og fikk masse skryt for lynnet sitt i dag av veterinæren, så foreløpig lover det veldig godt :-)

Ikke i slekt med smaaen sin, men han har en halvsøster u. moren til smaaen sin. (om det ga mening :-p)

16 minutter siden, Renate skrev:

Gratulerer! :D Hva heter han? Stamme? Håper dere får mange morsomme år! Blir aldri noe annet enn lusitano på meg i fremtiden, hvertfall :D

Takk :-D Han heter L usigo, etter S antarem  u: B eringela 

Jeg håper vi får mange fine år sammen :-) etter å ha holdt på med smaaen sin har jeg jo blitt frelst. Selv om jeg hardnakket påsto at jeg skulle ha lipizzaner. Helt til jeg så denne, da var jeg solgt :-p

• Liker 2

Så gøy! Så når er kåringen?

Det gav sånn halvveis mening. Han har en halvsøster med samme far, som har samme mor som smaaen sin, stemte det? :P Herlig når man umiddelbart faller for en hest da, det syns jeg høres fint ut! ☺️

Ingen konkrete planer om kåring enda, bare stille når han blir voksen. Så han vil uansett fortsette å være hingst til han blir voksen :-)

Haha, ja, jeg tror du har skjønt det! Om alt går etter planen kommer det flere halvsøsken av både min og smaaen sin neste vår/sommer!

Det er nesten vanskelig å ikke falle for han her, han er jo bare suuper kosete! Du må gjerne bli med for å hilse på en dag :-) 

• Liker 1

Ja, nå begynner det jo å bli en haug med unglusitanoer som kan stilles, så :D

• Liker 1

Ja, det hjelper jo veldig! Om alle tar seg greit og ikke mister, så blir det jo 4 føll som jeg vet om neste år. Så da begynner man plutselig å få litt ustillingsmateriell etter hvert :-)

22 minutter siden, Reaper skrev:

Ingen konkrete planer om kåring enda, bare stille når han blir voksen. Så han vil uansett fortsette å være hingst til han blir voksen :-)

Haha, ja, jeg tror du har skjønt det! Om alt går etter planen kommer det flere halvsøsken av både min og smaaen sin neste vår/sommer!

Det er nesten vanskelig å ikke falle for han her, han er jo bare suuper kosete! Du må gjerne bli med for å hilse på en dag :-) 

Ooh, det kunne jo vært morsomt, særlig hvis han er kosete. Jeg elsker kosete hester :D Står han i nærheten av Oslo? 

Akkurat nå, Sivoya skrev:

Ooh, det kunne jo vært morsomt, særlig hvis han er kosete. Jeg elsker kosete hester :D Står han i nærheten av Oslo? 

Broren eeelsker også kos! :-D han står i H obøl og blir der frem til neste høst :-)

4 minutter siden, Reaper skrev:

Broren eeelsker også kos! :-D han står i H obøl og blir der frem til neste høst :-)

Åå, herlig :D Det er litt kronglete å komme seg dit da, men du kjører kanskje dit (gjennom Oslo) med bil så det går an å henge seg med? 

1 minutt siden, Sivoya skrev:

Åå, herlig :D Det er litt kronglete å komme seg dit da, men du kjører kanskje dit (gjennom Oslo) med bil så det går an å henge seg med? 

Det gjør jeg, ikke noe problem å sitte på :-)