Jump to content

Narkolepsi hos hest

Zacken

Recommended Posts

Noen her som har vært ute for narkolepsi hos hest?

Min har hatt to tilfeller som minner veldig om dette, og nå skal han utredes for blant annet narkolepsi, blodprøver blir tatt i morgen. Håper de kan gi noen svar...
Men er ikke så lett å finne informasjon om dette, så vil gjerne høre om noen som har vært borti det før, og vet om det er noe de kan leve med, når det oppstår og hva man bør gjøre når det skjer.

Jeg tuller med at hesten jeg rir har dette! Han sovner i alle situasjoner, selv ved siden av hindre når andre hester galopperer rundt han og hopper.. Leppa henger, øya igjen og pusten går tyngre. Men mistenker at det heller bare er en avslappa kis med ekstremt godt sovehjerte :)

Reaksjonen på min er nok enda kraftigere enn det,.. Hodet "bobber" ned mot bakken, øynene igjen, leppa henger, og han reagerer ikke på noenting (han er normalt litt redd for hodet sitt), kan veive foran hodet hans og "klaske" ham i ansiktet uten at han reagerer. Og så vingler hele hesten og han kan svikte/ knekke i framknærene som om han skal falle overende. Det er veldig ekkelt... :( Varer ikke mer enn noen få minutter, men har gjort det jeg kan for å "dra ham ut av det". Det er egentlig som om han har fått en kjempedose med beroligende.

De to gangene det har skjedd (med lang tid i mellom), har han stått rolig på boks eller på spilt. Ingen stressende situasjon, og han var helt rolig både før og etter.

Ja,var borti det for noen år siden da det ble født flere føll med narkolepsi.
Var et par hingster som ble anklaget for at de ga hester med dette,meget hardnakkete rykter,men etter tester tatt på NVH viste det seg at det var resultat av noe moren hade spist under drektigheten.
Vet ikke hva det var,antagelig noe de hadde plukket opp på beitet eller muligens i rundballen,men rammet flere føll der mødrene hadde gått i samme flokk.Samtlige ble avlivet.De var dog mye kraftigere rammet enn det du beskriver her og hadde ikke fått noe ålreit liv hadde de vokst opp.

2 minutter siden, Kurre skrev:

Ja,var borti det for noen år siden da det ble født flere føll med narkolepsi.
Var et par hingster som ble anklaget for at de ga hester med dette,meget hardnakkete rykter,men etter tester tatt på NVH viste det seg at det var resultat av noe moren hade spist under drektigheten.
Vet ikke hva det var,antagelig noe de hadde plukket opp på beitet eller muligens i rundballen,men rammet flere føll der mødrene hadde gått i samme flokk.Samtlige ble avlivet.De var dog mye kraftigere rammet enn det du beskriver her og hadde ikke fått noe ålreit liv hadde de vokst opp.

Min må ha utviklet det i voksen alder, tidligere eier har aldri sett tilfeller av det...

Han er 12 år i år. Vi vet ikke 100% sikkert at det er dette han har før resultatene på blodprøvene kommer, men det virker veldig likt ut i fra det lille jeg finner om det på nettet.
Var noe mer stoff på engelske sider enn på norsk, da...

http://www.thehorse.com/articles/10050/equine-narcolepsy

Disse her så man det på fra de var et par dager gamle.De kunne aldri vokst opp,så blir jo en annen situasjon enn din :)
Blir spennende å se hva de finner ut om det virkelig er det.Er jo absolutt ikke vanlig.Og ikke minst om han holder seg som han er nå eller om han blir verre.Lykke til!

3 minutter siden, GryCat skrev:

Hest med uttalt søvnmangel kan ha samme type attakker. Hva ser de etter på blodprøven?

Vet ikke ennå, men kan prøve å spørre vet. litt om det.

Signerer GryCat. Nemi fikk dette da hun sannsynligvis pga skade etter påkjørsel ikke la seg. Hun hadde helt like anfall som du beskriver, men hun hadde det nesten hver kveld en periode.

Hun ville ikke bøye et fremkne, tror det er årsaken til at hun ikke la seg. Gikk nok litt for langt før jeg lot henne slippe stakkars.

Men anyways, om hesten ikke ligger og sover av en eller annen grunn kan det medføre slike symptomer. 

38 minutter siden, carambee skrev:

Signerer GryCat. Nemi fikk dette da hun sannsynligvis pga skade etter påkjørsel ikke la seg. Hun hadde helt like anfall som du beskriver, men hun hadde det nesten hver kveld en periode.

Hun ville ikke bøye et fremkne, tror det er årsaken til at hun ikke la seg. Gikk nok litt for langt før jeg lot henne slippe stakkars.

Men anyways, om hesten ikke ligger og sover av en eller annen grunn kan det medføre slike symptomer. 

Hm - skal ta det opp med veterinæren dersom ikke det blir utslag på noe på blodprøvene. Takk for innspill! 

Forhesten jeg hadde i tenårene hadde det. Han levde helt fint med det, måtte bare være påpasselig med å ikke stå stille når vi ventet på å gå inn i ridehus etc. Så lenge han var i bevegelse gikk det greit. Veldig ekkelt når det skjedde, men jeg tror ikke hesten plagdes? Nå ble ikke denne hesten gammel, men det var av helt andre årsaker. 

Har hørt om flere fullblodshester enn han som har hatt det.

Har hatt hest på stallen med den diagnosen. Når han sto stille kunne han knekke sammen i frambeina i det han sovnet, men gjorde aldri dette når han var i bevegelse, så han kunne ris. Dette var en godt voksen hest som ikke gikk hardt uansett pga benproblemer, men det var ikke narkolepsien som begrenset han i alle fall. Hadde levd med dette i mange år, og gjør det nok enda, uten å skade seg e.l. av det.

Gamle min hadde vistnok dette. Aner ikke hvordan det ble utredet, fikk bare vite det når jeg fikk den. Den kunne fint ries og gikk masse stevner så ingen problemer i det daglige. Den kunne dog ikke gåes ifra på f.eks midtgangen da den plutselig sovna. Så lenge det skjedde noe rundt den hele tiden så var det aldri noe problem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...