Jump to content

Kondistrening, hvordan vurdere hestens treningsevne?

carambee

Recommended Posts

15 minutter siden, GryCat skrev:

Takk. Shiren er ganske svær rundt ribbeinskassa - bruker spranggjord på 165, så regner ikke med at det kan gå rundt akkurat han :) Men er lov å håpe

Det er 180 fra spenne til spenne ca 😊 Nå har jeg hatt mitt i snart to år da, så vet ikke hvor mye det evt har strukket seg. Foreslår at du hører med Morten Antonsen hvis du er usikker, han er veldig serviceinnstilt! 😊 Kanskje han har flere typer eller fiffige løsninger. 

22 timer siden, CecilieA skrev:

Det er 180 fra spenne til spenne ca 😊 Nå har jeg hatt mitt i snart to år da, så vet ikke hvor mye det evt har strukket seg. Foreslår at du hører med Morten Antonsen hvis du er usikker, han er veldig serviceinnstilt! 😊 Kanskje han har flere typer eller fiffige løsninger. 

Det kan jeg gjøre :) 

Jeg fikk beskjed om 300 meter i middels tempo var passe. Det gjaldt galopp i draga, også jogget man rolig tilbake i trav før nytt drag igjen. Fikk også beskjed om å ri intervaller på flatmark, ikke bakke. 

2 timer siden, carambee skrev:

Spør litt mer her. Dere som har erfaring med intervalltrening. Er 450-500 meter for langt som intervall? Tenker ikke bånn spiker, men medium tempo.

Generelt sett er det ikke for langt. Jeg kjører både 500 og 600 m intervaller, men jo lengre jeg kjører, desto saktere blir det. Jeg kjører mye fortere over 300 m. Men det er mye som kan spille inn, feks kondisjon og dagsform. 500 m intervaller er ikke det første man bør begynne med, og heller ikke ta så mange med en gang. Melkesyra kommer fort, spesielt hvis det er litt motbakke i tillegg. 

2 timer siden, Legaat skrev:

Jeg fikk beskjed om 300 meter i middels tempo var passe. Det gjaldt galopp i draga, også jogget man rolig tilbake i trav før nytt drag igjen. Fikk også beskjed om å ri intervaller på flatmark, ikke bakke. 

Hvorfor det?

Ift internvaller.

Nå har jeg riktignok lært dette på mennesker, men det kan sikkert overføres til hest også.

Det er viktig å huske på at intervaller ikke nødvendigvis må gå så fort!

For et dyr/menneske i dårlig form kan det være intervalltrening nok å jogge i 100 meter, gå i 100 meter, jogge i 100 meter osv.

Skal man løpe så fort man kan de samme 100 meterne så orker man ikke mer etter to-tre repitisjoner, man får vondt og synes hele opplegget er pyton, og frister lite til gjentagelse. Mens når man jogger så holder man ut mye lenger, hele treningsøkta blir mer positiv, og det er mer fristende å gjenta økta en annen gang.

Antar det samme er overførbart til hest.

Sånne hurtigintervaller synes jeg er mer for travere som allere er i god form.

Intervaller må ikke bety høy fart nei. Jogg og skritt om hverandre er intervaller det og, skritt opp bakke, så flatt, bakke etc er også intervaller.

Jeg liker lange intervaller, så lenge hesten har en viss grunnkondis. Med lengre distanse, kan farten settes betydelig ned, uten at du mister så mye treningseffekt. Jeg liker også bakker, samme her - mindre fart (og mindre skaderisiko - selvsagt spiller også andre faktorer inn) og samme treningsutbytte. Korte, kjappe intervaller fyrer i tillegg ofte opp hestene en del, men de er også fine til sitt bruk. Men på kortere intervaller må farta opp for å få samme treningsutbytte.

Skal man begynne med intervaller ville jeg brukt de mulighetene en har (jeg kjører såkalt fartslek, da jeg kjører i en rundløype, hvor jeg slipper opp farta der det er egnet til det. Noen strekker er korte, og noen lange). Begynn i rolig fart, og heller øk etterhvert.

Jeg bruker i grunn intervallprinsippet til det meste jeg.

Edit: Drømmen min er treningsforhold som mange franske travtrenere har. Rettstrekker med mykt underlag på opp mot 1500 meter, gjerne med stigning, og spor i forskjellig dybde så man kan velge motstand. Kan da kjøre 1000m intervaller med rolig tempoøkning og -senkning. Bråstart og bråstopp tærer jo på ledd og beintøy. Men slike forhold er ikke akkurat vanlig her hjemme. :)

3 timer siden, Anananas skrev:

Hvorfor det?

Spurte ikke, men en hest vil ha kortere bakbeinssteg i en bakke kontra på flatmark. Intervaller betyr ikke å fise avgårde i vill fart med nesa i sky, men heller et godt middelstempo med en hest som bærer seg riktig og jobber godt med bakparten sin også. Det er nok noe enklere å få til på flatmark eller en gradvis stigende bakke (lang og slakk heller enn kort og bratt).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...