Jump to content

Kondistrening, hvordan vurdere hestens treningsevne?

carambee

Recommended Posts

Teit tittel.

Men altså. Jeg har flyttet til ny stall. Mye turterreng, men veldig krevende turterreng. Mye bratte bakker/åser som vi rir opp og ned.

Jeg vil gjerne få trent Mikkel så godt som mulig for å få av han vekt som sitter som sementert på 😯

Jeg syns det er så innmari vanskelig å vurdere hva som er for hardt for ham. Hva som er oppbyggende og hva som blir så mye at han kan ta skade av det. 

Jeg er ikke vant til hest som puster som en blåsebelg. Ser på traverne på stallen som trenes og syns ikke han er helt der. Men de er i en helt annen kategori. Jeg er også bekymret for overoppheting nå på sommeren. Kunne tenkt meg å ha med termometer, men da må jeg skaffe meg sånt som kan ha tråd festet på så ikke han gjør noe så jeg glepper det. Ikke alltid han står helt i ro når vi er på tur.

Jeg er i tillegg bekymret for overbelastninger, spesielt i bakknær.

Noen tips? Lange skritteturer er jo en god måte å få en overvektig hest i form på, men med sånne bakker blir det som å ri en km i galopp for hver bakke føles det som.

Kan jeg vurdere det etter hvordan han kjennes ut i bevegelsene? Kvikk og fremover så er alt ok? Eller kan det likevel være fare på ferde? Hilsen bekymret hønemor 

I utgangspunktet ville jeg bedømt etter pust, svette og generell tilstand (kvikk og framover eller ikke, som du sier). Men hvis man mistenker at det er noe underliggende så man ikke stoler på de indikatorene, ville jeg gått etter hva hesten har gjort tidligere, og laget en treningsplan. F.eks. hvis du pleier å ri tur på ca 30 minutter i bakker, kan du øke gradvis til 40 minutter etter en ukes tid eller så, 45 min en uke til, osv. Pleier du å galoppere litt, kan du galoppere litt mer neste uke, osv. Og så bare følge det opplegget hvis han ikke reagerer negativt. Er du i tvil kan du bli værende på "nåværende nivå" en stund bare, tenker jeg. Til du føler at han definitivt må være vant til den treningen. Hvis han ikke blir spesielt stiv og støl av treningen du har gjort så langt, er det nok i orden?

Bare pass på å varme godt opp før du klatrer de verste bakkene (eller galopperer mye) så skal det mye til at det blir skikkelig ille, vel?

Haff, vanskelig det der, når man ikke kan stole på pust og hvor kvikke og framover de er. Slet da Brandur skulle trenes opp etter høyallergien sin. "Presset" han i veldig korte omganger. Dvs mye skritt, litt fart, og en god skrittepause igjen. Slik at han fant pusten helt før neste tempoetappe igjen. Kjentes han tung ut i pausene også hadde jeg overdrevet. Gikk av underveis og leide, dersom han mistet piffen. Og red mye alene for da var det lettere å stole på at han sa fra selv. Går jo an å stoppe i oppoverbakkene om det blir for langt og tungt. De kvitter seg med melkesyre saktere da, men hvis alternativet er overoppheting og pustebesvær, hadde jeg heller tatt en pause på et par minutter. Og litt ofte så det ikke samlet seg opp så mye melkesyre :)

12 minutter siden, Hanna skrev:

I utgangspunktet ville jeg bedømt etter pust, svette og generell tilstand (kvikk og framover eller ikke, som du sier). Men hvis man mistenker at det er noe underliggende så man ikke stoler på de indikatorene, ville jeg gått etter hva hesten har gjort tidligere, og laget en treningsplan. F.eks. hvis du pleier å ri tur på ca 30 minutter i bakker, kan du øke gradvis til 40 minutter etter en ukes tid eller så, 45 min en uke til, osv. Pleier du å galoppere litt, kan du galoppere litt mer neste uke, osv. Og så bare følge det opplegget hvis han ikke reagerer negativt. Er du i tvil kan du bli værende på "nåværende nivå" en stund bare, tenker jeg. Til du føler at han definitivt må være vant til den treningen. Hvis han ikke blir spesielt stiv og støl av treningen du har gjort så langt, er det nok i orden?

Bare pass på å varme godt opp før du klatrer de verste bakkene (eller galopperer mye) så skal det mye til at det blir skikkelig ille, vel?

Det er som du skriver jeg tenker nå. I går ble det litt feil fordi jeg prøvde en ny rute som var tøffere enn jeg trodde. Er jo kjedelig å gå samme tur alltid og..

Nå virker han mer normal. Det underliggende jeg har bekymret meg for tidligere har bedret seg. Nå er det bare kondis det står på. Når han blir skikkelig anpusten kommer han rimelig fort ned i pust. 

Jeg leste nylig denne artikkelen http://www.peterfentonequinevets.co.uk/geler perl.htm

Og dermed ble jeg på ny bekymret da vettu. Han blir jo svett, men er det nok svett? I går ba han om pauser på slutten av klatringen. Men to sekunder pause så stupte han i gresset. Så jeg vet ikke om han faktisk ikke orker eller bare lurer meg da...

Og så fikk jeg fanget uttrykket hans på toppen. Øynene tilsier smerte, men jeg føler jo også på en viss smerte når jeg trener crossfit...

20160721_192751.jpg

3 minutter siden, Issa skrev:

Haff, vanskelig det der, når man ikke kan stole på pust og hvor kvikke og framover de er. Slet da Brandur skulle trenes opp etter høyallergien sin. "Presset" han i veldig korte omganger. Dvs mye skritt, litt fart, og en god skrittepause igjen. Slik at han fant pusten helt før neste tempoetappe igjen. Kjentes han tung ut i pausene også hadde jeg overdrevet. Gikk av underveis og leide, dersom han mistet piffen. Og red mye alene for da var det lettere å stole på at han sa fra selv. Går jo an å stoppe i oppoverbakkene om det blir for langt og tungt. De kvitter seg med melkesyre saktere da, men hvis alternativet er overoppheting og pustebesvær, hadde jeg heller tatt en pause på et par minutter. Og litt ofte så det ikke samlet seg opp så mye melkesyre :)

Det var det jeg gjorde i går. Hoppet av og sto i ro en stund. 

Pustebesvær høres det ikke ut som. Ren fin jevn lyd. Bare høy frekvens

Tror du bekymrer deg for mye :) (hørt det før?) Aldri hørt om det der før, så da skal man jo ha maks uflaks.

Men ta hensyn til overoppheting ja, når det er varmt er det greit å være ekstra forsiktig. Hva med å dusje i kaldt vann rett før dere rir ut, og evt ha med en flaske vann i ryggsekk og helle over ham hvis du blir bekymra?

8 minutter siden, Hanna skrev:

Tror du bekymrer deg for mye :) (hørt det før?) Aldri hørt om det der før, så da skal man jo ha maks uflaks.

Men ta hensyn til overoppheting ja, når det er varmt er det greit å være ekstra forsiktig. Hva med å dusje i kaldt vann rett før dere rir ut, og evt ha med en flaske vann i ryggsekk og helle over ham hvis du blir bekymra?

Sannsynligvis bekymrer jeg meg for mye ja. I utgangspunktet tror jeg han er for lat til å drepe seg selv spes hvis ikke det er på hjemvei. Kanskje tyvlåne hageslangen hos hus jeg kjører forbi?

Jeg tror også du bekymrer deg langt mer enn nødvendig. Så lenge du tar pauser, så kommer han seg - selv om han blir andpusten og svett. Har ridd feit hest svett en dullion ganger, og det går alltid bra. Du kan kanskje ri på kvelden når det ikke er så varmt ute?

Jeg mener ikke å tråkke på noen tær, men etter å ha lest bloggen din forholdsvis jevnt tror jeg du vil få et langt lykkeligere hesteeierliv om du bekymrer deg litt mindre. Vanskelig, jeg vet, for jeg er akkurat lik med Ari, men likevel. Dropp å google og ikke la tankene fly vilt rundt. Små ifs and abouts er stort sett ikke noe annet enn ifs and abouts. Merker du stort forskjell på hesten, ja, da hører du på det. Men at han puster/hjertet banker ekstra midt på sommeren, i bratte oppoverbakker, med for my fett på kroppen..... Vel, for meg høres det ut som hypokonderi på hestens vegne. Jeg tipper han bare trenger å brukes, kreves av. Og vips var du en hest i bedre form. Men hvis du "alltid" skal analysere alt og ikke tør pushe verken din egen psyke eller hestens fysikk litt lenger, kommer du til å stå på stedet hvil. 

Pusten er ofte vanskelig å bedømme effekten av treningen på, de kan blåse mye, selv om pulsen er lav f.eks. Har du tatt blodprøver av ham? En del hester jeg har vært borti med hastig pust har hatt lavt på røde blodlegemer, men det kan selvsagt ha mange andre årsaker også - varme er en av de.

Det er ingen på stallen som har en pulsmåler du kunne lånt da? Bakker får ofte opp pulsen veldig mye, men i skritt bør det ikke være alt for hardt. Ved mye bakketrening foretrekker jeg at de har ekstra feste bak, de jeg kjører med maratonvogna har jeg pigger på bak hele året, så de er sikret godt feste for å unngå unødig belastning av bakknærna.

Edit: Sånn generelt bedømmer jeg treningsintensiteten (sett bort fra puls) ut fra steglengde, og om hesten virker sliten ved at den endrer kroppsholdning. Blåser de veldig tar jeg hensyn til det også, men ser mer på om de beveger seg med spenst og kvikkhet i steget.

4 timer siden, duredilla skrev:

Jeg mener ikke å tråkke på noen tær, men etter å ha lest bloggen din forholdsvis jevnt tror jeg du vil få et langt lykkeligere hesteeierliv om du bekymrer deg litt mindre. Vanskelig, jeg vet, for jeg er akkurat lik med Ari, men likevel. Dropp å google og ikke la tankene fly vilt rundt. Små ifs and abouts er stort sett ikke noe annet enn ifs and abouts. Merker du stort forskjell på hesten, ja, da hører du på det. Men at han puster/hjertet banker ekstra midt på sommeren, i bratte oppoverbakker, med for my fett på kroppen..... Vel, for meg høres det ut som hypokonderi på hestens vegne. Jeg tipper han bare trenger å brukes, kreves av. Og vips var du en hest i bedre form. Men hvis du "alltid" skal analysere alt og ikke tør pushe verken din egen psyke eller hestens fysikk litt lenger, kommer du til å stå på stedet hvil. 

@duredilla

Blir ikke sår i tærne altså. Jeg vet jeg er overhysterisk. Prøver å få det vekk, men jeg syns det er veldig vanskelig å vite om jeg igjen er hysterisk eller om jeg er fornuftig 😂

Derfor laget jeg nå tråd for å høre andres erfaringer :)

3 timer siden, TonjeS skrev:

Pusten er ofte vanskelig å bedømme effekten av treningen på, de kan blåse mye, selv om pulsen er lav f.eks. Har du tatt blodprøver av ham? En del hester jeg har vært borti med hastig pust har hatt lavt på røde blodlegemer, men det kan selvsagt ha mange andre årsaker også - varme er en av de.

Det er ingen på stallen som har en pulsmåler du kunne lånt da? Bakker får ofte opp pulsen veldig mye, men i skritt bør det ikke være alt for hardt. Ved mye bakketrening foretrekker jeg at de har ekstra feste bak, de jeg kjører med maratonvogna har jeg pigger på bak hele året, så de er sikret godt feste for å unngå unødig belastning av bakknærna.

Edit: Sånn generelt bedømmer jeg treningsintensiteten (sett bort fra puls) ut fra steglengde, og om hesten virker sliten ved at den endrer kroppsholdning. Blåser de veldig tar jeg hensyn til det også, men ser mer på om de beveger seg med spenst og kvikkhet i steget.

Jo skal spørre om å låne pulsmåler.

Høres ut som jeg tenker riktig ang hvordan han kjennes ut i stegene da :)

Tok blodprøve for et par mnd siden. Alt bra. Han var jo lav i høst på røde. Da ble han blå på tunga av ingenting. Så det er ikke det nå. Han er jo faktisk bedre nå enn på veldig lenge. Så tenkte å få tatt enda en blodprøve så jeg har en god prøve å sammenligne med også

10 minutter siden, Anananas skrev:

Kan du ikke skaffe deg en pulsklokke (pulsbelte med klokke)? Polar har en.

Har tenkt på det leeenge. Men det er en dyr dings... hadde kanskje fått litt mer ro i sjela med en sånn. Men likevel. Pust kan være et tegn på at han er for varm og. Og da hjelper det jo ikke å sjekke puls...

Som andre sier: ri og ikke tenk, gi gode skrittepustepauser mellom "de harde partiene", og kjenn på hesten om den virker sliten eller fortsatt går med kvikke positive steg. 

OG: gi hviledager. Om du overdriver en dag nå og da så er det faktisk ingen krise, med mindre du gjør det samme gang på gang på gang. Da tar du heller lærdom av den turen, at den var akkurat litt for mye på nåværende tidspunkt, eller at det ble to harde turer litt for tett på hverandre. Så gir du hesten et par rolige dager med fri eller leietur, også fortsetter du treningen :-)

Nå sier dere alle det jeg ville høre. Så da fortsetter jeg som jeg har gjort. Bare stå opp tidlig nå som vi endelig har litt ekte sydentemp.

Som jeg skrev i loggen vår virket han verken støl eller sliten. Faktisk mykere i kroppen i dag

Ang pulsmåler, jeg kjøpte nylig den nye modellen fra polar, m450. Koster halve prisen av den gamle jeg har (cs600x), og er langt mer brukervennlig. Har innebygd GPS, og du leser av treningsdataene i flow sync som er nettbasert. Koster rundt 3200 hos Morten Antonsen. (Men det er selvsagt fortsatt en del penger...)

En anbefaling hvis noen tenker på å kjøpe i hvert fall. :)

15 minutter siden, TonjeS skrev:

Ang pulsmåler, jeg kjøpte nylig den nye modellen fra polar, m450. Koster halve prisen av den gamle jeg har (cs600x), og er langt mer brukervennlig. Har innebygd GPS, og du leser av treningsdataene i flow sync som er nettbasert. Koster rundt 3200 hos Morten Antonsen. (Men det er selvsagt fortsatt en del penger...)

En anbefaling hvis noen tenker på å kjøpe i hvert fall. :)

En av grunnene til at jeg ikke har kjøpt enda er dårlig info på nett. Hva egner seg til ridning osv.

Jeg ringer ikke noe sted før det er krise. Så da har jeg ikke funnet ut av hva jeg minimum må ha rett og slett 😂

31 minutter siden, carambee skrev:

En av grunnene til at jeg ikke har kjøpt enda er dårlig info på nett. Hva egner seg til ridning osv.

Jeg ringer ikke noe sted før det er krise. Så da har jeg ikke funnet ut av hva jeg minimum må ha rett og slett 😂

Ja, ligger lite info ute! Til ridning er det egne sensorer som skal legges under salen, mener Sunn-hest feks selger komplett sett med m450 for ridning. :) Morten Antonsen regner jeg med har det også, evt kan han nok skaffe. 

Trenger ikke egne sensorer, bare å bruke belte selvom man rir. Det gjør jeg 😊 Billigste er å kjøpe feks M400 på en sportsbutikk (https://www.gsport.no/produkt/168301/polar-m400hr-blaa#901) og så kjøper du pulsbelte hos Morten Antonsen (http://equus-sport.no/home/18-pulsbeltet-for-hest.html). Du kommer kjapt til å legge merke til at det er liten sammenheng mellom pust og puls. Det ligger egne grupper på Face om pulsmåling for travere (bl.a trening med pulsmåler, erfaringer, tips og råd eller noe sånt), så kan du lese til øyet er stort og bløtt 😁

2 timer siden, CecilieA skrev:

Trenger ikke egne sensorer, bare å bruke belte selvom man rir. Det gjør jeg 😊 Billigste er å kjøpe feks M400 på en sportsbutikk (https://www.gsport.no/produkt/168301/polar-m400hr-blaa#901) og så kjøper du pulsbelte hos Morten Antonsen (http://equus-sport.no/home/18-pulsbeltet-for-hest.html). Du kommer kjapt til å legge merke til at det er liten sammenheng mellom pust og puls. Det ligger egne grupper på Face om pulsmåling for travere (bl.a trening med pulsmåler, erfaringer, tips og råd eller noe sånt), så kan du lese til øyet er stort og bløtt 😁

Hvordan er den mørke skjermen å se på? Jeg var redd den ble for utydelig, så derfor jeg gikk for m450. :) Er vel helt like ellers? Samme pris mener jeg å huske. 

58 minutter siden, TonjeS skrev:

Hvordan er den mørke skjermen å se på? Jeg var redd den ble for utydelig, så derfor jeg gikk for m450. :) Er vel helt like ellers? Samme pris mener jeg å huske. 

Jeg kjenner ikke til M450, men det går ann å stille til både lys og mørk skjerm på M400. Jeg har ingen problemer med å lese noen av dem. Her ser du den lyse skjermen: 

image.jpeg

6 minutter siden, TonjeS skrev:

Ah, det visste jeg ikke! Lignende lys skjerm på m450 også, veldig stor forbedring fra den knotete og uleselige cs600x-en.

Jeg prøvde den i en uke, og ble veldig skuffa. Glad i min og veldig glad det lagres på nettet 😊

Ja, enig! Jeg har bare mac også, det programmet cs600x-en bruker for å logge treninga funker jo ikke på mac. Gøy å endelig kunne loggføre treningen, og ikke bare se det på skjermen underveis. :)

Angående sommervarme så har jeg positive erfaringer med å snu døgnet litt for hesten, trene tiiidlig eller seent. 

Jeg vil gjerne at hesten skal tåle en times tur i variert tempo (skritte varm, deretter trave/ galloppere kortere økter med forskjellg intensitet gjennom økta (variert ifht lengde/ tempo/ bratt), trave/ skritte ned siste ti- femten minutter - i følge prinsipper for fartslek før jeg begynner å tenke på intervallarbeid.

Hos den ene treneren jeg jobbet for kjørte vi intervaller med stoppeklokke, tidene vi kjørte

på mellom merkene i løypa var fastsatt på forhånd, og når siste drag ble avslutta starta vi stoppeklokka, skritta ned til stallen og selte av, akkurat ti min etter avsluttet drag tok vi pulsen med vanlig stetoskop og armbåndur (pulsen faller ca med ett slag pr min), og sånn visste vi ganske nøye hva toppunktet på pulsen var på i intervalldragene. Dusjet hestene og lot dem skritte ned en halvtimes tid i skrittemaskina.

Etterhvert som at pulsen sank og sank på de fastsatte tidene/ dragene i løypa ble hestene i bedre form og kunne man kunnr sette opp belastningen i intervallene med antall drag eller tempo i dragene. 

Når vi var oppe i et visst temponivå og et visst antall drag og hesten gjorde dette så og så lett var den uten unntak klar for å gå så og så fort i banen. 

Ville bare poengtere at det går an å gjøre pulsovervåkning i forhold til trening ganske enkelt også, og med denne metoden slipper du å få infarkt om pulsen til hesten skvetter litt opp og ned underveis fordi den ser noe som gjør den oppspilt eller skremt f.eks. :) 

13 timer siden, CecilieA skrev:

Vet du hvor langt beltet er? :) 

22 timer siden, CecilieA skrev:

Nei, men jeg kan måle etterpå 😊 Jeg har det ganske langt inn hvertfall, for det skal sitte stramt.

Takk. Shiren er ganske svær rundt ribbeinskassa - bruker spranggjord på 165, så regner ikke med at det kan gå rundt akkurat han :) Men er lov å håpe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...