Jump to content
GunnE

Hvilket kraftfòr foretrekker du - og hvorfor?

Recommended Posts

Akkurat nå, Skjóna skrev:

Det står det på min og. Min er fra svenska foder, er sikkert den samme som din @Legaat? Kommer til å gi sånn 2-3 dl. Igår fikk de bare en liten neve. Må jo tilvennes som alt annet selv om mengden de skal få er liten. 

Ja, er vel svenska foder. Sånn brun papirsekk med hvit etikett med hester på? :P Gir 3 dl til min hver kveld. Tilvenning er lurt.

Jeg må alltid sniffe litt oppi den dunken der det ligger - både for å lukte at det er som normalt, men også fordi det lukter så godt :lol: Fnis.

Akkurat nå, Legaat skrev:

Ja, er vel svenska foder. Sånn brun papirsekk med hvit etikett med hester på? :P Gir 3 dl til min hver kveld. Tilvenning er lurt.

Jeg må alltid sniffe litt oppi den dunken der det ligger - både for å lukte at det er som normalt, men også fordi det lukter så godt :lol: Fnis.

Jepp, stemmer. Akkurat som gråpapir. Hvorfor heter det gråpapir egentlig når det strengt tatt er brunt? En av mange rare ting jeg lurer på. :P 

Hehe, måtte sniffe igår jeg også, lukter veldig godt! Merker nok fort om det blir harskt tror jeg, for harsk olje lukter helt grusomt. Men lurt å lukte hver dag uansett, kommer til å gjøre det jeg også. Tar ingen sjanser når det gjelder dyrene. ❤️ Det sto ikke noe om holdbarhet etter produksjonsdato, men er vel 3-6 mnd sikkert? Min sekk ble produsert 24/10, så har jo god tid om det er 6 mnd. 

Hahaha, når du sier det, så lurer jeg på det også! :rofl: It makes no sense!

Ja, det er den jeg bruker også :) Jeg hadde min 5-6 mnd en gang, og det gikk helt fint hvertfall! Du har jo flere hester, så rekker nok ikke bli gammelt hos deg :P Hadde tatt utgangspunkt i max 6 mnd holdbarhet. Skikkelig ferskvare det der!

• Liker 1

Tenker opp til 6 mnd jeg og. Rart det ikke står noe på sekken. Er nok brukt opp i god tid før den tid, ja :) 

Ja, det er det jeg finner som svar om jeg Googler. Men da må man oppbevare det riktig. I tørr/lukket dunk - mørkt og svalt :) Jeg har mitt i sånn sortera-dunk fra Ikea. Ikke kjeeeempesvalt det fôrrommet vårt da, men under normal romtemperatur hvertfall!

Jeg har det også i sånn dunk. De er helt geniale. Ikke kjempesvalt mitt fôrrom heller, må ha på litt varme for at ikke b-vitaminene skal fryse på vinteren. Godt under normal romtemperatur mitt fôrrom også. Har ikke tatt tempen, men kanskje 12 grader eller noe. Ovnen står bare på en liten lunk. :) 

• Liker 1

Her går det mest i champion. Har prøvd litt fra marstall/havens, men pga. pris og tilgjengelighet har jeg sluttet. Ikke så lett å få tak i hva som helst her. Synes FK har kommet med en del bedre fôr siste årene, og jeg har alltid slitt med vekta på min, og et eneste jeg har klart å feite han opp på var Marstall western og mash. For et par år siden begynte jeg å bruke diamant, og den har fungert bedre enn western og koster halve prisen.  Og nå har han blitt så godt i stand at han kun får 1l diamant og 1L komplett for dagen og 1L spenst når han har trent. Og dette er lite til å være denne hesten! Har alltid fått så mye høy han orker, men etter at han begynte å legge på seg ble han også mer giret på høy og rensker boksen. Så synes Champion sine produkter er blitt bra, mtp pris og utvalg :-) Vet at vi har fått en lexa forhandler i området, men gidder ikke å vurdere det når jeg har noe som fungere så bra. Hørt mye bra om lexa da.

8 minutter siden, NoFancyName skrev:

Her går det mest i champion. Har prøvd litt fra marstall/havens, men pga. pris og tilgjengelighet har jeg sluttet. Ikke så lett å få tak i hva som helst her. Synes FK har kommet med en del bedre fôr siste årene, og jeg har alltid slitt med vekta på min, og et eneste jeg har klart å feite han opp på var Marstall western og mash. For et par år siden begynte jeg å bruke diamant, og den har fungert bedre enn western og koster halve prisen.  Og nå har han blitt så godt i stand at han kun får 1l diamant og 1L komplett for dagen og 1L spenst når han har trent. Og dette er lite til å være denne hesten! Har alltid fått så mye høy han orker, men etter at han begynte å legge på seg ble han også mer giret på høy og rensker boksen. Så synes Champion sine produkter er blitt bra, mtp pris og utvalg :-) Vet at vi har fått en lexa forhandler i området, men gidder ikke å vurdere det når jeg har noe som fungere så bra. Hørt mye bra om lexa da.

Hvor i landet holder du til? ☺️

Lexa er veldig bra, men også veldig dyrt. 

Har ofte falt tilbake på å bruke Champion, da det er så mye lettere å få tak i enn mange andre. Sist jeg var på FK i drammen hadde de ei dame som virkelig visste sakene sine, visste hva en distansehest trenger, og hvordan jeg kunne sette sammen deres fôr for å gi langsom, varende energi, til en hest som blir heit, bruker store mengder energi og må holde vekta.. 

I sommer gikk det i Champion ekstrem, Spenst og betfiber. I tillegg fikk han gresspellets fra st. Hippolyth oppi, fordi han ikke spiste nok høy. 

Liker generelt å gi betfiber i kombinasjon med mash og müsli/pellets av noe slag, og det er viktig at det har høyt fettinnhold. 

Prøvde en runde med bare st. Hippolyth, men slet litt med å finne fôr uten hvitløk og peppermynte, som hesten likte, og forhandleren hadde inne. 

Bruker felleskjøpet, enkelt og lett tilgjengelig. Gir Betfiber, litt ekstrem og litt gull, så ikke store mengdene på fjotten. 

Ja, altså... Hvorfor skal de putte hvitløk oppi alt av kraftfôr? :P Slutt med det! Jeg vil ikke gi hesten min hvitløk!

• Liker 2

1 time siden, Legaat skrev:

Ja, altså... Hvorfor skal de putte hvitløk oppi alt av kraftfôr? :P Slutt med det! Jeg vil ikke gi hesten min hvitløk!

Ingen ide.. Skikkelig frustrerende, hesten min skal prestere, ikke prestere dårligere fordi han har anemi! :P 

Samme gjelder forsåvidt peppermynte/Mentol. Hvorfor putter de det i kraftfôr, uten å si at det står på dopinglista? 

Nå når gampen er "voksen" har vi byttet til champion diamant. Gir farriers formula i tillegg.

4 timer siden, Lykke skrev:

Ingen ide.. Skikkelig frustrerende, hesten min skal prestere, ikke prestere dårligere fordi han har anemi! :P 

Samme gjelder forsåvidt peppermynte/Mentol. Hvorfor putter de det i kraftfôr, uten å si at det står på dopinglista? 

Haha, samma her! De putter mye rart/unødvendig i hestefôr, altså.. Blitt en trend det der 🙄 Enda verre når det står på dopinglista! Djevelklo er (var?) også på dopinglista, men ble putta i masse kraftfôr - også uten opplysning om doping. Greit at eier får sjekke opp selv og, men hallo da :P 

21 timer siden, Legaat skrev:

Så enig! Det er så irriterende! Hvitløk er jo direkte giftig! Jeg ble anbefalt noen urter fra Heimer for luftveiene til F, men så viser det seg at de inneholder hvitløk og da vil jeg ikke kjøpe dem. Riktignok langt ned på lista og sikkert veldig små mengder, men man vet jo ikke hvor mye som skal til. Så fortsetter med den flytende blandingen fra Leovet, den er ihvertfall fri for hvitløk og funker bra den og. 

Skjóni var smart han, på starten av 2000-tallet, lenge før man visste dette med anemi når det var så poppis med hvitløk prøvde jeg å gi urter som inneholdt hvitløk til Skjóni for astmaen hans. Men han NEKTET å spise det enda så godt jeg pakket det inn. Det var ikke snakk om at han skulle røre det der selv om jeg pakket det inn i eple med andre godsaker blandet i. Så kjøpte jeg noen andre luftveisurter uten hvitløk og det gikk ned på høykant. :) Smart hest. ❤️ Hvitløk lukter jo sterkt, så ikke så rart han ikke ville ha det selv om mange (dessverre) liker det. 

Har skikkelig beslutningsproblemer å klarer ikke bli enig med meg selv om hva jeg skal fore på fremover 😣 Kjøpte en sekk Champion Tempo i dag for å prøve men kan ikke fore på kun det...

4 timer siden, Nienna skrev:

Har skikkelig beslutningsproblemer å klarer ikke bli enig med meg selv om hva jeg skal fore på fremover 😣 Kjøpte en sekk Champion Tempo i dag for å prøve men kan ikke fore på kun det...

Oi, det så interessant ut! Hvorfor kan du ikke fôre fult på det? :)

Vi har også noen som gir Tempo på stallen! Ser bra ut, men høyt på stivelse, selvom det er mindre i tempo enn i gull. Som er grunnen til at vedkommende har byttet. :) 

Her går det i Champion sitt. Kan ikke si jeg har prøvd noe særlig annet heller da, men så har jeg ikke følt behovet. :P Nå gir jeg 2-3 dl betfiber, 2-3dl spenst, vitaminer, salt, og et par pump olje. Liker å gi skikkelig suppe, spesielt nå på høst mot vinter. Vi har slitt en del med kolikk på stallen i denne årstiden så vi tar alle forhåndsregler. 
Skulle jeg gitt tørt hadde nok valget falt på diamant tror jeg. :) 

Edited by IceRyder

40 minutter siden, Lykke skrev:

Oi, det så interessant ut! Hvorfor kan du ikke fôre fult på det? :)

Jo kan jo det men synes det er litt for dyrt. Har foreløbig st.hippolyt natur musli solo også men det er akkurat samme kilopris 😕 

Men veldig intressant ja, mulig det blir betfiber i tillegg om det holder med proteinene i tempo. 

16 minutter siden, IceRyder skrev:

Vi har også noen som gir Tempo på stallen! Ser bra ut, men høyt på stivelse, selvom det er mindre i tempo enn i gull. Som er grunnen til at vedkommende har byttet. :) 

Her går det i Champion sitt. Kan ikke si jeg har prøvd noe særlig annet heller da, men så har jeg ikke følt behovet. :P Nå gir jeg 2-3 dl betfiber, 2-3dl spenst, vitaminer, salt, og et par pump olje. Liker å gi skikkelig suppe, spesielt nå på høst mot vinter. Vi har slitt en del med kolikk på stallen i denne årstiden så vi tar alle forhåndsregler. 
Skulle jeg gitt tørt hadde nok valget falt på diamant tror jeg. :) 

Stivelsen i tempo kommer stort sett fra havre så det er "god" stivelse iallefall. 

• Liker 1

25 minutter siden, Nienna skrev:

Jo kan jo det men synes det er litt for dyrt. Har foreløbig st.hippolyt natur musli solo også men det er akkurat samme kilopris 😕 

Men veldig intressant ja, mulig det blir betfiber i tillegg om det holder med proteinene i tempo. 

Skjønner.  Hva koster det per sekk? 
Jeg har egentlig måtte gi opp å se på pris.. Bruker fort 3 sekker i måneden, og det blir dyrt uansett hva jeg gir.. 

15 timer siden, Lykke skrev:

Skjønner.  Hva koster det per sekk? 
Jeg har egentlig måtte gi opp å se på pris.. Bruker fort 3 sekker i måneden, og det blir dyrt uansett hva jeg gir.. 

320 kr for 20 kg. Å dekker ikke helt inn på alt synes jeg. 

4 minutter siden, Nienna skrev:

320 kr for 20 kg. Å dekker ikke helt inn på alt synes jeg. 

Det var ikke så ille 😊 Kan absolutt være et alternativ når jeg er hjemme igjen, muligens i kombinasjon med betfiber/lucerne, og mash. 

3 timer siden, Lykke skrev:

Det var ikke så ille 😊 Kan absolutt være et alternativ når jeg er hjemme igjen, muligens i kombinasjon med betfiber/lucerne, og mash. 

Neida ikke så ille men nok (litt blakk om dagen så ønsker meg eg en hest som kan gå på en halv liter diamant om dagen å thats it liksom 😂)

Men absolutt spennende med nytt for. 

Edited by Nienna
jeg suger tydeligvis i rettskriving

Må slå et slag for linfrøkaka selv, så at Felleskjøpet har kommet med noe nå anser jeg som positivt. Hadde jeg hatt hester i Norge nå, ville jeg definitivt sjekket det ut. 

• Liker 2