Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

6 minutter siden, KatrineH skrev:

Det er slik tur-ridning jeg også sikter til :)

Jeg rir aldri hesten min i form på tur, annet enn om jeg legger inn 100 meter med halvparader fordi hun bare buser avgårde.

Det er viktig å koble ut, både for hest og rytter, og kun kose seg på tur. Og få kondisjonen med på kjøpet.
Vet om jenter som rir hesten sin konstant i form om de først rir på tur, og det ser jeg virkelig ikke vitsen med...

Nå vet jeg ikke hva du mener med konstant form, men når jeg rir på tur så rir jeg ofte hesten min over ryggen og til kontakten. Å ri tur er en del av treningen og jeg synes det er veldig fordelaktig å ri dressur på tur. Det gir hesten bedre balanse på grunn av varierende terreng, det gir variasjon i belastning og underlag og man får sjekket at man kan få oppmerksomheten til hesten utenfor ridebanens 4 vegger. Jeg rir for all del også med løse tøyler og kan gjerne frese litt, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal utelukke å jobbe hesten på tur også? 

• Liker 4

1 minutt siden, SiljeB skrev:

Nå vet jeg ikke hva du mener med konstant form, men når jeg rir på tur så rir jeg ofte hesten min over ryggen og til kontakten. Å ri tur er en del av treningen og jeg synes det er veldig fordelaktig å ri dressur på tur. Det gir hesten bedre balanse på grunn av varierende terreng, det gir variasjon i belastning og underlag og man får sjekket at man kan få oppmerksomheten til hesten utenfor ridebanens 4 vegger. Jeg rir for all del også med løse tøyler og kan gjerne frese litt, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal utelukke å jobbe hesten på tur også? 

Konstant form = konstant form. Hesten blir bedt om å gå med bøy på halsen fra de forlater stallen til de kommer tilbake igjen.

Håpre ikke jeg i tidligere innlegg har utelukket å ri dressur på tur helt (i så fall var det ikke meningen). Å plukke opp kontakten underveis på turen, ri litt versader og øve på litt forholdninger og slikt er det ikke noe i veien for. Men å aldri la hesten strekke på nakken og se på det den ønsker og alltid være "kontrollfreak" over hesten, det ser jeg virkelig ikke poenget i. Jeg tror de synes det er like artig som oss å få lov til å frese litt, leke litt og ikke ta alt så utrolig seriøst.

• Liker 2

4 minutter siden, SiljeB skrev:

Enig med du, jeg gjør begge deler. Noen ganger bånn gass, men kjenner jeg at hesten slipper ryggen i en nedoverbakke f.eks korrigerer jeg dette og ber ham tråkke under seg og gå skikkelig. Hvis jeg vil flytte ham f.eks så godtar jeg ikke tull og vas. Tror det er lurt å gjøre begge deler. Jeg har en hest som fort blir usikker og nervøs på tur, og innimellom må jeg faktisk ri dressur for å få fokus. 

• Liker 1

7 minutter siden, KatrineH skrev:

Konstant form = konstant form. Hesten blir bedt om å gå med bøy på halsen fra de forlater stallen til de kommer tilbake igjen.

Håpre ikke jeg i tidligere innlegg har utelukket å ri dressur på tur helt (i så fall var det ikke meningen). Å plukke opp kontakten underveis på turen, ri litt versader og øve på litt forholdninger og slikt er det ikke noe i veien for. Men å aldri la hesten strekke på nakken og se på det den ønsker og alltid være "kontrollfreak" over hesten, det ser jeg virkelig ikke poenget i. Jeg tror de synes det er like artig som oss å få lov til å frese litt, leke litt og ikke ta alt så utrolig seriøst.

Da er jeg mer enig. Å plukke opp tøylene med en gang er jo uansett lumpent gjort, hesten bør få skritte på løs tøyle minst 10 minutter før og etter trening uansett hva man gjør. Du skrev nemlig:

"Jeg rir aldri hesten min i form på tur, annet enn om jeg legger inn 100 meter med halvparader fordi hun bare buser avgårde."

Det var derfor jeg stusset. Min hest går på tur med hestepasser en dag i uka hvor han bare får lov til å gå og kose seg, bare så det er sagt. Når jeg rir han på tur må han jobbe litt hardere.

Edited by SiljeB
  • Liker 1

2 timer siden, smaaen skrev:

Mesteparten av overbøyingen innover ser jeg hest med mye kontakt på innvendig, gjerne hengende utvendig tøyle. Jeg ser sjeldent disse hestene gå langt videre så jeg aner rett og slett ikke om det funker eller ikke og om de ender opp med å gå ærlig til utvendig kontakt fra innvendig sjenkel. Ofte ramler de inn eller ut om de slipper opp kontakten på innvendig tøyle. De jeg støtter meg til i trening overbøyer aldri hestene, de får rytterne til å ri til utvendig tøyle fra starten av og etablerer god kontakt til tøylen og bruker utvendig til å få hesten til å strekke seg innover, men aldri mer med nakken enn med kroppens bøyning på valgt spor. 

Veldig enig. Jeg overbøyer heller aldri hestene mine. Har ikke behov for det, og jeg ser heller ikke hensikten med det, annet enn å dra hesten ut av balanse og på forparten. 

Det finnes andre(og i mine øyne bedre) metoder for å få hestene smidige og løsgjorte.

• Liker 4

4 minutter siden, SiljeB skrev:

Da er jeg mer enig. Å plukke opp tøylene med en gang er jo uansett lumpent gjort, hesten bør få skritte på løs tøyle minst 10 minutter før og etter trening uansett hva man gjør. Du skrev nemlig:

"Jeg rir aldri hesten min i form på tur, annet enn om jeg legger inn 100 meter med halvparader fordi hun bare buser avgårde."

Det var derfor jeg stusset. Min hest går på tur med hestepasser en dag i uka hvor han bare får lov til å gå og kose seg, bare så det er sagt. Når jeg rir han på tur må han jobbe litt hardere.

Ser hvordan jeg kunne misforståes ja. Jeg er en lat rytter, så jeg orker ikke ri henne "seriøst" på tur. :P
Også føler jeg ikke nødvendigvis at jeg gjør ting bedre av å prøve å ri seriøst på tur, men kanskje heller at jeg roter ting til.

Nå om dagen jobber jeg med min egen sits, at jeg skal klare å sitte i balanse og ikke lene meg for mye fram.

Kjenner at når jeg får til dette i trav, så jobber også hesten bedre, selv om jeg rir med løs/ingen kontakt på tøylen. Men utover det gjør jeg lite dressurting på tur.

• Liker 1

10 minutter siden, Romanci skrev:

Veldig enig. Jeg overbøyer heller aldri hestene mine. Har ikke behov for det, og jeg ser heller ikke hensikten med det, annet enn å dra hesten ut av balanse og på forparten. 

Det finnes andre(og i mine øyne bedre) metoder for å få hestene smidige og løsgjorte.

Jeg tenker at det er fint at det finnes så mye forskjellig verktøy å benytte seg av innen ridningen, og at det finnes noe som kan hjelpe alle bare man prøver :) Og så er det med dette som med alt annet, en ting som fungerer for noe trenger ikke fungere for alle, eller være ett godt alternativ for alle :) Vi har hatt stor nytte av å bøye, og kommer nok til å forsette å bruke det som ett ledd i treningen :) Å ri på forparten er det lite hensikt i, men min erfaring er heller det motsatte, at vi får flyttet oss vekk fra framparten. Mye mulig andre ting haddde gitt samme resultat, vi har ikke forsøkt, for som nevnt, vi har allerede funnet en ting som fungerer for akkurat oss. Om jeg kan ri den nye min på samme måte gjenstår å se, der må vi kanskje ta ibruk annet verktøy.

Edit for å legge til: Når vi rir på bøyd spor og bøyer/overbøyer så er ikke det det eneste vi gjør. Det brukes i oppvarmingen når vi kjenner at vi trenger det. Og når resultatet er at hesten blir avslappet, løsgjort og får løft i ryggen så er min personlige mening at dette fungerer for oss :)

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 2

Dere må huske at når man rir en unghest som ingen har herpa, eller en hest man selv har trent opp uten at noen har fått herpa den, så ER det nå engang sånn at de hestene mange av oss rir rundt på ikke er "bare". Jeg tviler ikke på at noen som er mye flinkere enn meg kan ri hesten bedre enn meg, men nå er det nå engang jeg som rir den da :P Og den virker ikke 100% når jeg rir, fordi jeg gjør en milliard feil hver eneste gang. Mulig det finnes mange bedre metoder for mye rart, men man må nesten jobbe med de verktøyene man har til den hesten man har:) 

• Liker 1

Det var da voldsomt til forsvar da! Om jeg mener at det finnes bedre metoder betyr jo ikke det at jeg selv sitter med "fasiten". Jeg mener det er en mindre heldig metode å bruke, så er nå andre hjertelig velkommen til å mene noe annet. Jeg har jo og sittet med stive ekstravere og andre hester som ikke akkurat har hatt lett for det, og elever som også sitter med slike hester, som heller ikke sitter med så voldsomt mye erfaring. Men som sagt, selv med disse mener JEG at det finnes bedre metoder, som ikke fokuserer på hode og hals. 

• Liker 1

2 minutter siden, Romanci skrev:

Det var da voldsomt til forsvar da! Om jeg mener at det finnes bedre metoder betyr jo ikke det at jeg selv sitter med "fasiten". Jeg mener det er en mindre heldig metode å bruke, så er nå andre hjertelig velkommen til å mene noe annet. Jeg har jo og sittet med stive ekstravere og andre hester som ikke akkurat har hatt lett for det, og elever som også sitter med slike hester, som heller ikke sitter med så voldsomt mye erfaring. Men som sagt, selv med disse mener JEG at det finnes bedre metoder, som ikke fokuserer på hode og hals. 

Var den ment til meg? Var ihvertfall ikke ment som ett forsvar, men som ett notat på at vi har funnet noe som virker for oss, uten at jeg påstår at det virker for alle, eller at det ikke finnes andre ting som er like effektive eller bedre :) Jeg er ikke alltid like flink til å formulere meg skriftlig, lett for å "ta litt av" :P

18 minutter siden, Mona skrev:

Dere må huske at når man rir en unghest som ingen har herpa, eller en hest man selv har trent opp uten at noen har fått herpa den, så ER det nå engang sånn at de hestene mange av oss rir rundt på ikke er "bare". Jeg tviler ikke på at noen som er mye flinkere enn meg kan ri hesten bedre enn meg, men nå er det nå engang jeg som rir den da :P Og den virker ikke 100% når jeg rir, fordi jeg gjør en milliard feil hver eneste gang. Mulig det finnes mange bedre metoder for mye rart, men man må nesten jobbe med de verktøyene man har til den hesten man har:) 

Om jeg forstår deg riktig nå så syntes det er litt urettferdig. Jeg vet om mange med store brune som har mer fysiske problemer de må jobbe seg gjennom enn min lille gule og jeg. I mitt hode har man den hesten man har, den kunnskapen man har og den arbeidsviljen man har. Resultatet av de tre kan man derimot gjøre noe med. Det er jo det som er gøy med dressur. Å gymnastisere, styrke og utdanne både seg selv og hesten. Selvsagt har den dressuravlede hesten til en halv mill bedre forutsetninger til å gjøre det bedre enn min gule, men det gjør ikke at jeg vil gjøre en dårligere jobb enn mitt beste.

• Liker 9

6 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Var den ment til meg? Var ihvertfall ikke ment som ett forsvar, men som ett notat på at vi har funnet noe som virker for oss, uten at jeg påstår at det virker for alle, eller at det ikke finnes andre ting som er like effektive eller bedre :) Jeg er ikke alltid like flink til å formulere meg skriftlig, lett for å "ta litt av" :P

Hehe, var vel helst den under jeg tenkte på.. 

Men som jeg sier, jeg sitter da heller ikke med noen fasit på noe som helst, men for min egen del mener jeg at det finnes andre(og i mine øyne bedre) måter å gjøre ting på. Nå mener jeg ikke at ledende tøyletak er fy-fy, for det er i mange tilfeller et svært nyttig verktøy for å få hestene til å slappe av i ganasjen og løsne i innvendig skulder, men å sitte å overbøye hestene i halsen har ingenting for seg 😊

• Liker 1

Jeg er jo ikke uenig, men det virker som om enkelte legger det fram på en måte som at det er mye lettere enn det er:p Og hvis det var så lett hadde jo alle gjort det.. 

3 minutter siden, Mona skrev:

Jeg er jo ikke uenig, men det virker som om enkelte legger det fram på en måte som at det er mye lettere enn det er:p Og hvis det var så lett hadde jo alle gjort det.. 

Hvem er det du sikter til? Det er vel ingen her inne som har sagt at det er enkelt?

3 minutter siden, Mona skrev:

Hø?? Den der må du utdype, for nå skjønner jeg fint lite av hva du mener..

Jeg er litt usikker også på hva du mener Mona.

Da gjerne dette ift herpa og ikke-herpa osv.

Hesten jeg har nå er det kun jeg som har ridd, så alle feil er mine. Men hun er mye "lettere" å ri enn de hestene jeg har hatt før, fordi hun er urørt, og hun svarer på beskjeder som en naturlig reaksjon og ikke som en tillært atferd (også hjelper det selvsagt at jeg har fått gitt henne en god grunnutdannelse ved å ri på kurs for en god instruktør i stedet for å prøve å lære henne ting alene). Så lenge jeg gjør jobben min, så gjør hun jobben sin. Jeg er fullstendig klar over at når jeg ikke får det svaret jeg ønsker, så er det fordi jeg ikke ba om det jeg trodde eller på riktig måte.

De forrige hestene mine kom til meg som voksne hester, og spesielt den ene startet jeg "på minus" med dressurmessig. Noe jeg synes var mye vanskeligere enn å ri urørt unghest, fordi den reagerte mye utifra tidligere erfaringer, og derfor ikke responderte som jeg ville selv om jeg gjorde ting riktig.

• Liker 1

33 minutter siden, KatrineH skrev:

Jeg er litt usikker også på hva du mener Mona.

Da gjerne dette ift herpa og ikke-herpa osv.

Hesten jeg har nå er det kun jeg som har ridd, så alle feil er mine. Men hun er mye "lettere" å ri enn de hestene jeg har hatt før, fordi hun er urørt, og hun svarer på beskjeder som en naturlig reaksjon og ikke som en tillært atferd (også hjelper det selvsagt at jeg har fått gitt henne en god grunnutdannelse ved å ri på kurs for en god instruktør i stedet for å prøve å lære henne ting alene). Så lenge jeg gjør jobben min, så gjør hun jobben sin. Jeg er fullstendig klar over at når jeg ikke får det svaret jeg ønsker, så er det fordi jeg ikke ba om det jeg trodde eller på riktig måte.

De forrige hestene mine kom til meg som voksne hester, og spesielt den ene startet jeg "på minus" med dressurmessig. Noe jeg synes var mye vanskeligere enn å ri urørt unghest, fordi den reagerte mye utifra tidligere erfaringer, og derfor ikke responderte som jeg ville selv om jeg gjorde ting riktig.

Det var ca dette du beskriver her jeg mente:) 

Jeg har fryktelig dårlig selvtillit for tiden når det kommer til hest, så jeg tar ting litt i verste mening.. 

Ingenting kommer rekende på ei fjøl.

Alle som er flinke til å ri, har jobbet knallhardt for å komme dit. Og en gjennomavla stor brun dressurhest trenger slettes ikke være noe enklere enn en ekstraver f.eks, selv om den sannsynligvis har lettere for det fysisk. 

Jeg selv har jobbet knallhardt i noen tiår for å komme dit jeg er i dag. Og jeg har også sittet med litt av hvert av hester, som har hatt diverse utfordringer både fysisk og psykisk, og jeg har aldri hatt råd til å investere i noen skikkelig god hest, så jeg har for det meste ridd andres hester. 

Og det har da også vært oppturer og nedturer, jeg har investert utallige kroner på instruksjon, jeg har prøvet og feilet, og når jeg ikke har kommet videre, så har jeg måtte gå inn i meg selv og analysere, om det rett og slett er behov for endring. Kansje prøve en annen trener, andre metoder etc. Ikke fordi det nødvendigvis trenger å være noe galt med metodene eller treneren, men fordi en endring kansje er det som skal til for at man kommer seg videre. 
Sånn var det iallefall for min del nå da jeg begynte å ri for en trener for noen år siden, som endelig lærte meg å sette ting i system, og jeg fikk en AHA-opplevelse, at jeg klarte å se en rød tråd i alt arbeidet. Mange brikker ramlet på plass!
En annen ting som også er essensielt for å lykkes, er ydmykhet og vilje til å lære. Og nei, det er ikke enkelt. Hadde det vært det hadde alle vært som C.D & co!

Så tilbake til det spørsmålet som ble stilt her litt tidligere i tråden - uansett hvilket nivå man har ambisjoner om å opp på, så mener jeg det aller viktigste er å fokusere på grunnridningen. En hest som er lydig for hjelperene, smidig og løsgjort, og i fysisk og mental stand til å utføre øvelsene. 
Det vanskeligste er ikke å lære hesten øvelsene. Det som er vanskelig er kvaliteten på øvelsene, og å kunne ri gode overganger mellom øvelsene, forberede godt, ri gode hjørnepasseringer og rideveier. Uansett om det heter LC eller Prix St Georg, eller Grand Prix for den del :)

• Liker 9

38 minutter siden, Mona skrev:

.....Jeg har fryktelig dårlig selvtillit for tiden når det kommer til hest, så jeg tar ting litt i verste mening.. 

Kanskje du skal jobbe litt med å prøve å lese positive ting i de innleggene folk kommer med. De jeg kjenner til her inne har alle hatt tonnevis med utfordringer selv som ikke nødvendigvis kommer frem i hvert enkelt innlegg. Mitt inntrykk er at de fleste forsøker å forklare hva som fungerer og ikke fungerer for dem, så hva med å gi andre litt cred for den innsatsen de legger inn ved å faktisk kommentere positivt og spørre når noen gjør ting på andre måter enn du selv? Selv ble jeg skuffet når jeg leste det du skrev da jeg føler det til dels også var ment til meg. Bare så det er klart forstår jeg helt og holdent din frustrasjon, for de tingene du beskriver er på ingen måte ukjent, men jeg gidder ikke å legge ut om hele min bakgrunn med hest for at jeg skal slippe å få høre at jeg er heldig og har enkle hester og blablabla og derfor ikke kan sette meg inn i andres situasjon som er så mye verre enn deres....  Og når det er sagt, så har jeg kjempet og ofret mye for det jeg brenner for, og jeg har aldri fått ting lagt i hendene. Jeg er den som alltid ble satt på de hestene som ingen andre gadd eller ville ri. Jeg har bitt i meg skuffelse, tenkt gjennom hvordan jeg kan løse ting, spurt og gravd og til slutt tatt meg sammen for å jobbe videre selv om jeg mange ganger har vært på nippet til å gi opp. Det er en prosess og vi er på ulike steder i prosessen, det er egentlig alt:)

Men tilbake til det med overstilling, så har jeg lært å bruke det tidligere, men det kan skape utfordringer fordi hestene garderer seg mot overstillingen. Det har gjenspeilet seg når man retter ut hesten. Det at hesten er så fleksibel i nakken og lite fleksibel i ryggen kan gjøre at hesten overbøyer i nakken kombinert med å rette ut kroppen for å holde balansen, i så fall får man litt motsatt effekt (og igjen problem når man retter ut). Jeg liker godt denne illustrasjonen som sier meg noe om forskjellen. I eksempelet til høyre benyttes innvendig sjenkel og utvendig tøyle sammen for å bøye, mens den venstre er  litt slik jeg tenker hestene garderer seg når de bøyes for tøyle. :)

12933048_10208666715125607_7191499033478

Edited by kjersti *
  • Liker 14

3 minutter siden, kjersti * skrev:

Kanskje du skal jobbe litt med å prøve å lese positive ting i de innleggene folk kommer med. De jeg kjenner til her inne har alle hatt tonnevis med utfordringer selv som ikke nødvendigvis kommer frem i hvert enkelt innlegg. Mitt inntrykk er at de fleste forsøker å forklare hva som fungerer og ikke fungerer for dem, så hva med å gi andre litt cred for den innsatsen de legger inn ved å faktisk kommentere positivt og spørre når noen gjør ting på andre måter enn du selv? Selv ble jeg skuffet når jeg leste det du skrev da jeg føler det til dels også var ment til meg. Bare så det er klart forstår jeg helt og holdent din frustrasjon, for de tingene du beskriver er på ingen måte ukjent, men jeg gidder ikke å legge ut om hele min bakgrunn med hest for at jeg skal slippe å få høre at jeg er heldig og har enkle hester og blablabla og derfor ikke kan sette meg inn i andres situasjon som er så mye verre enn deres....  Og når det er sagt, så har jeg kjempet og ofret mye for det jeg brenner for, og jeg har aldri fått ting lagt i hendene. Jeg er den som alltid ble satt på de hestene som ingen andre gadd eller ville ri

Men tilbake til det med overstilling, så har jeg lært å bruke det tidligere, men det kan skape utfordringer fordi hestene garderer seg mot overstillingen. Det har gjenspeilet seg når man retter ut hesten. Det at hesten er så fleksibel i nakken og lite fleksibel i ryggen kan gjøre at hesten overbøyer i nakken kombinert med å rette ut kroppen for å holde balansen, i så fall får man litt motsatt effekt (og igjen problem når man retter ut). Jeg liker godt denne illustrasjonen som sier meg noe om forskjellen. I eksempelet til høyre benyttes innvendig sjenkel og utvendig tøyle sammen for å bøye, mens den venstre er  litt slik jeg tenker hestene garderer seg når de bøyes for tøyle. :)

Veldig bra innlegg! Og den illustrasjonen her beskriver situasjonen veldig godt! 

• Liker 1

Hvilken trener var det som utgjorde forskjellen for deg Romanci? 

Ellers tenker jeg også at det er både fordeler og ulemper med hester som er "avlet for det" kontra ikke avlet for det. Svære gangarter er flott, men gjør det IKKE enklere å ri, sånn sett er kanskje fjordinger og kaldblodstravere "snillere" å ri på fordi de er litt lettere å sitte på/ følge i bevegelsene. Masse tenning og talent er det som gjør det ekstra flott når alt sitter, mens det jevne kanskje litt roligere temperamentet kan gjøre at det er lettere å føle at man gjør det godt selv om man ikke sitter som CD. Jeg synes Blivira er "enklere" å ri enn ridehestene jeg har hatt, selv om ridehestene har vært "flottere", så jeg tenker ikke at man automatisk får noe gratis på grunn av rase etc. 

Jeg har etter litt prøving og feiling kommet fram til at jeg også trives best på de hestene jeg har startet selv, men nå har jeg i grunnen ikke ridd så mange riktig godt utdannede hester heller da. Men ridefølelsen synes jeg er best når jeg og hesten kan kommunisere med små signaler og hesten ikke ligger tungt på foran (det er virkelig drepen for min ridefølelse), og hesten er trygg på hva jeg mener når jeg gjør endringer i min sits, og det funker best for meg med de hestene jeg har holdt på med hele veien fra de er små. Å komme til samme samstemthet med en voksen hest ridd inn etter andre prinsipper var ganske demotiverende og kjipt, så det tror jeg ikke jeg kommer til å prøve på igjen. 

Akkurat nå, Romanci skrev:

Veldig bra innlegg! Og den illustrasjonen her beskriver situasjonen veldig godt! 

Takk, det er en slik illustrasjon som har fått et par skruer til å falle litt på plass i mitt hode! Men så er vel jeg også en slik som lærer veldig mye av visuell input ;) 

• Liker 1

11 minutter siden, LisaFi skrev:

Hvilken trener var det som utgjorde forskjellen for deg Romanci? 

Ellers tenker jeg også at det er både fordeler og ulemper med hester som er "avlet for det" kontra ikke avlet for det. Svære gangarter er flott, men gjør det IKKE enklere å ri, sånn sett er kanskje fjordinger og kaldblodstravere "snillere" å ri på fordi de er litt lettere å sitte på/ følge i bevegelsene. Masse tenning og talent er det som gjør det ekstra flott når alt sitter, mens det jevne kanskje litt roligere temperamentet kan gjøre at det er lettere å føle at man gjør det godt selv om man ikke sitter som CD. Jeg synes Blivira er "enklere" å ri enn ridehestene jeg har hatt, selv om ridehestene har vært "flottere", så jeg tenker ikke at man automatisk får noe gratis på grunn av rase etc. 

Jeg har etter litt prøving og feiling kommet fram til at jeg også trives best på de hestene jeg har startet selv, men nå har jeg i grunnen ikke ridd så mange riktig godt utdannede hester heller da. Men ridefølelsen synes jeg er best når jeg og hesten kan kommunisere med små signaler og hesten ikke ligger tungt på foran (det er virkelig drepen for min ridefølelse), og hesten er trygg på hva jeg mener når jeg gjør endringer i min sits, og det funker best for meg med de hestene jeg har holdt på med hele veien fra de er små. Å komme til samme samstemthet med en voksen hest ridd inn etter andre prinsipper var ganske demotiverende og kjipt, så det tror jeg ikke jeg kommer til å prøve på igjen. 

Det var R onja D ahlseng, og etterhvert M ary R obins som fikk det til å ramle på plass for min del :)

Jeg har jobbet med en haflinger nå de 2 siste mnd, først hatt den i trening i 3 uker, og så holder jeg på å lære opp eieren, og er og rir den med jevne mellomrom. 
Den har jo ikke akkurat "lett for det" fysisk sett, men er ekstremt smart, så den lærer kjempefort. Så selv om det tar sin tid fysisk sett med den, så er den som et blankt lerret å male på mentalt sett, om man ser bort ifra at den er Dame med stor D og har ei bok tykkere enn Norges Lover med egne meninger om saker og ting :lol: 

Men det som har vært ekstra gøy var da eieren fikk en aha-opplevelse i forhold til å ri hesten frem TIL kontakten. Og hvor lett og myk hesten faktisk var i munnen, bare hun hadde nok trøkk(ikke fart) bakfra :) 

• Liker 4

Så mye herlig kunnskap som deles her. Mmmmmmmmm *smatte*

• Liker 3

53 minutter siden, LisaFi skrev:

Jeg er enig og uenig. Nå kan jeg ikke skryte på meg noe fjordhesttemprament på min, men hun er bred som en låvedør. Travet hennes er kanskje ikke så stort, men setet mitt "må også ut" før det kan skyve og være med (i mangel på et bedre ord). Dét syntes jeg er knalltungt. Sånn sett syntes jeg faktisk det er lettere å sitte på en smalere hest med større trav. Men det kan være det bare er meg?

• Liker 1

Jeg tenker vel som så at man får "mye gratis" (dvs unngår mange problemer) ved å ha en hest med godt temperament og god arbeidsvilje. Og det henger ikke nødvendigvis sammen med rase/fysikk. 

De virkelig "lette" hestene har vel både god fysikk OG godt temperament, og de vokser ikke på trær. :)

• Liker 3

19 timer siden, Mona skrev:

Jeg rir på veldig mye forkjellige typer hester. Og av en eller annen grunn har det blitt veldig mange kaldblodstravere jeg har hatt til ridning oppigjennom. Og faktisk så er det ingen hest som har gitt meg en så god ridefølelse som en kaldblods jeg rei et års tid i fjor. Den hadde kanskje ikke gangartene til en dressurhest, men fy søren og den hadde arbeidsmoral! Den ble så utrolig lettridd og var så vàr på sete samtidig som den hadde en fantastisk energi og gå-på-vilje. Det var bare å flytte et par gram vekt over på et sitteben og den flyttet seg, rette seg litt opp og halvparaden var der. Jeg leter fortsatt etter den følelsen på mine egne gjennomavla dressurhester, selv om de er høyere utdannet enn den lille kaldblodsen. 

Og denne kaldblodsen var ingen A4 hest når den kom. Den var kanskje det vanskligste jeg noen gang har sittet på. Helt hysterisk for alt av hjelpere og forferdelig stresset og hard i hånden. Mest sansynlig livredd for alt man ba den om. Men med litt tid og tillit ga den en helt fantastisk ridefølelse.

• Liker 11

Jeg fikk litt den følelsen på quarteren til naboen, selv om den har blitt brukt 3 ganger siste halve året var den bare så utrolig følsom, og jeg merket med en gang hva jeg måtte korriger på meg selv for å få det svaret jeg var ute etter:) Jeg klarer ikke å ri traverer på ridehesten f.eks, men denne her bare bøyde seg pent og flyttet seg uten motstand. Det var så deilig å kjenne at det jeg gjør fungerer:) 

• Liker 4

19 timer siden, kjersti * skrev:

Kanskje du skal jobbe litt med å prøve å lese positive ting i de innleggene folk kommer med. De jeg kjenner til her inne har alle hatt tonnevis med utfordringer selv som ikke nødvendigvis kommer frem i hvert enkelt innlegg. Mitt inntrykk er at de fleste forsøker å forklare hva som fungerer og ikke fungerer for dem, så hva med å gi andre litt cred for den innsatsen de legger inn ved å faktisk kommentere positivt og spørre når noen gjør ting på andre måter enn du selv? Selv ble jeg skuffet når jeg leste det du skrev da jeg føler det til dels også var ment til meg. Bare så det er klart forstår jeg helt og holdent din frustrasjon, for de tingene du beskriver er på ingen måte ukjent, men jeg gidder ikke å legge ut om hele min bakgrunn med hest for at jeg skal slippe å få høre at jeg er heldig og har enkle hester og blablabla og derfor ikke kan sette meg inn i andres situasjon som er så mye verre enn deres....  Og når det er sagt, så har jeg kjempet og ofret mye for det jeg brenner for, og jeg har aldri fått ting lagt i hendene. Jeg er den som alltid ble satt på de hestene som ingen andre gadd eller ville ri. Jeg har bitt i meg skuffelse, tenkt gjennom hvordan jeg kan løse ting, spurt og gravd og til slutt tatt meg sammen for å jobbe videre selv om jeg mange ganger har vært på nippet til å gi opp. Det er en prosess og vi er på ulike steder i prosessen, det er egentlig alt:)

Veldig godt innlegg og illustrasjon! 

Edited by Martine og Rosarno
  • Liker 1

@Martine og Rosarno - morsomt å høre om dine opplevelser med kaldblodstravere :)

Min første hest var (og er jo forsåvidt også..) en kaldblodstraver.
Selv den dag i dag, gir han meg noen av de beste ridefølelsene. Til tross for at han mangler bevegelser og schwung som en stor dressurhest, så har han altså en så fantastisk arbeidsmoral og arbeidsvilje, er helt usannsynlig lydhør og følsom, og kan virkelig ris kun på tankekraft når han er i rette "mood".
Han har aldri gått et godkjent dressurprogram - og kommer nok aldri til å gjøre det heller, fordi ridningen må foregå på hans premisser, men fy søren så mange hjerter i øynene jeg har hatt på hans rygg.

Dette fascinerer meg egentlig veldig, og min drømmehest må jo virkelig være en hest med hans gemytt og psyke kombinert med en av Jazz'ene mine sine fysiske forutsetninger.
Finnes sånne tror dere...? :ahugegrin:

Satt og googlet litt for morroskyld og kom over et bilde av oss for ørtifjørti år siden..
Bilderesultat for atlarelle

Gleder meg til noen timer på denne ryggen i jula <3 

• Liker 4