Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

6 minutter siden, Hròkur skrev:

Ser også anananasen nevner å bruke PT over her. Jeg har begynt med det og hun har funnet flere problemer jeg ikke visste jeg hadde..som lite mobilitet i skuldrene blant annet. Jeg tenker det blir bra for ridningen og fikse opp i kroppen min og trene meg opp til å bli like sterk på begge sider, noe jeg ikke er idag! For ikke å snakke om å få trent opp kjernemuskulaturen på en riktig måte :) 

Det er sikkert veldig lurt! Men jeg vet med meg selv at jeg nok ikke kommer til å gjøre det :P:lol:

• Liker 1

Hva ville dere gjort med en hest som ikke tar kontakten til tøylen? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men han går mye på to og tre spor, typ versader. Nikker en del under ridning og veiver på hodet. Generelt urolig. Ikke så urolig i munnen. Har stor underhals og senker ofte ryggen. Vanskelig/umulig og få han på liten volte og rundt sjenkel. Han nekter liksom å runde seg og han er så tung og ri. Senker han nakken to cm så går han såååååå tregt. Nesten at han ikke gidder å gå frem. Selv om man gir han litt tøyle så går det tregt. Se bort i fra vondter i munn/rygg. Han er nok en sær og vanskelig hest å ri i utgangspunktet. Men støtte på utvendig jobber han imot. Jeg måtte sette hånda på låret og holde fast i buksa for at jeg skulle klare å holde hånda rolig. Selv om jeg da ledet med innvendig tøyle forsiktig inn mot midten ble ikke responsen noe særlig. Bare nikking og sideveis gåing. Eier mener hesten bare må settes på plass og at han nekter å gå frem fordi han synes det er tungt og han slipper på den måten unna. Jeg vet ikke helt. Han kan også steile hvis det blir for mye mas og han blir presset for langt...

Mye greier det her. Er altså ikke min hest, men en venninne som har han på helfor. Er nok et sammensatt problem. Vet ikke helt hvor jeg kan hjelpe. Mulig hun er for hard i hånden, ikke streng nok eller lignende. Har bare ridd han en gang og det var ikke gøy.. Men tenkte å hjelpe hun med litt tips. Foreslo at omtrent droppe tøylene kan være en ide.... Ri med svak kontakt og bare få han frem. Kan det være noe ? 

Jeg syns bakpartsvendinger kan være fint til å løsgjøre de foran og (også får man samtidig satt de mer bak) :) 

• Liker 1

Sett frem en stol e.l. og ri to steg sjenkelvikning,  to steg fordelsvending. Gjenta til du er rundt, repetere andre veien. Og så tilbake igjen.

• Liker 1

7 timer siden, Mariell skrev:

Hva ville dere gjort med en hest som ikke tar kontakten til tøylen? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men han går mye på to og tre spor, typ versader. Nikker en del under ridning og veiver på hodet. Generelt urolig. Ikke så urolig i munnen. Har stor underhals og senker ofte ryggen. Vanskelig/umulig og få han på liten volte og rundt sjenkel. Han nekter liksom å runde seg og han er så tung og ri. Senker han nakken to cm så går han såååååå tregt. Nesten at han ikke gidder å gå frem. Selv om man gir han litt tøyle så går det tregt. Se bort i fra vondter i munn/rygg. Han er nok en sær og vanskelig hest å ri i utgangspunktet. Men støtte på utvendig jobber han imot. Jeg måtte sette hånda på låret og holde fast i buksa for at jeg skulle klare å holde hånda rolig. Selv om jeg da ledet med innvendig tøyle forsiktig inn mot midten ble ikke responsen noe særlig. Bare nikking og sideveis gåing. Eier mener hesten bare må settes på plass og at han nekter å gå frem fordi han synes det er tungt og han slipper på den måten unna. Jeg vet ikke helt. Han kan også steile hvis det blir for mye mas og han blir presset for langt...

Mye greier det her. Er altså ikke min hest, men en venninne som har han på helfor. Er nok et sammensatt problem. Vet ikke helt hvor jeg kan hjelpe. Mulig hun er for hard i hånden, ikke streng nok eller lignende. Har bare ridd han en gang og det var ikke gøy.. Men tenkte å hjelpe hun med litt tips. Foreslo at omtrent droppe tøylene kan være en ide.... Ri med svak kontakt og bare få han frem. Kan det være noe ? 

Når du skriver at den nikker osv er det vanskelig å se bort fra at det er noe kroppslig. 

Men ja, framdrift må på plass før alt annet, og hvis den ikke går fram i det hele tatt hvis den får støtte foran nytter det fint lite å plukke mer i den..

Kontakt er noe dere kan tenke på når den går friskt fram uten motstand, og kan reguleres litt mer i tempo uten tull. 

• Liker 1

9 timer siden, Siv skrev:

Sett frem en stol e.l. og ri to steg sjenkelvikning,  to steg fordelsvending. Gjenta til du er rundt, repetere andre veien. Og så tilbake igjen.

Interessant 👍🏼! Ser for meg at jeg kan slite litt med denne, men må prøves! Han har blitt litt buste og har lett for å buse framover nå og bli litt hard foran. Jeg antar at det er nettopp fordi han er stiv og det er vanskelig for han. Versadene på ene hånda går fint, mer busete på andre. 

1 time siden, Hròkur skrev:

Interessant 👍🏼! Ser for meg at jeg kan slite litt med denne, men må prøves! Han har blitt litt buste og har lett for å buse framover nå og bli litt hard foran. Jeg antar at det er nettopp fordi han er stiv og det er vanskelig for han. Versadene på ene hånda går fint, mer busete på andre. 

Du har gjerde på ridebanen? Du kan jo evnt stille han med nesa mot gjerde, slik at han ikke får buset framover hvertfall, men må sideveis. Noen kan begynne å rygge, men du kan jo prøve deg litt fram :) 

Når min var stivere foran ooog hun slet litt med forståelsen av sideførende, så gikk jeg tilbake til å jobbe henne en del fra bakken. Gjerne før jeg satt meg opp og red. En periode gjorde jeg det -kun- fra bakken og lot det ligge fra salen. Og etterhvert, når det satt 110% fra bakken, så fortsatte jeg fra salen. Det virket som det var enklere for henne fra bakken uten noen som påvirker fra ryggen, så da gikk det etterpå lettere fra ryggen, siden hun hadde løsnet såpass (og fått mer forståelse) fra bakken :) 

23 timer siden, Mariell skrev:

Hadde gått helt tilbake til basics. Lært den å vike for sjenkel, gå fram for sjenkel, øvd på å bruke små signaler. Prøve med mykt signal først, og så sterkere hvis den ikke svarer, og så evt et tapp med pisken. Kontakt er det bare å glemme så lenge den ikke svarer for sete og sjenkel. 

Jeg trooor jo egentlig hesten kan dette. Eier har ridd en del på Elaine Butler (?).. Og hatt positiv opplevelse da. Hun jobber jo mye med sits så vidt jeg har forstått. Men da gjelder det jo så klart at man rir riktig :P Er nok rytter som må tilbake til basic. Var kanskje det du mente :P Han viker for sjenkel men det er når han bruker rygge bittelitt at han nekter å gå frem. Vet ikke om han kanskje synes det er grisetungt eller at han bare ikke vil. Det er forøvrig en fullblods. Men vært ridehest de siste 10-12 årene. 

8 timer siden, Mariell skrev:

Jeg trooor jo egentlig hesten kan dette. Eier har ridd en del på Elaine Butler (?).. Og hatt positiv opplevelse da. Hun jobber jo mye med sits så vidt jeg har forstått. Men da gjelder det jo så klart at man rir riktig :P Er nok rytter som må tilbake til basic. Var kanskje det du mente :P Han viker for sjenkel men det er når han bruker rygge bittelitt at han nekter å gå frem. Vet ikke om han kanskje synes det er grisetungt eller at han bare ikke vil. Det er forøvrig en fullblods. Men vært ridehest de siste 10-12 årene. 

Mente at hesten måte tilbake til basics... Du er jo en ganske erfaren rytter, hvis både du og eier har såpass problemer med å ri den fram på en rett linje i et greit tempo så må den jo enten 1) ikke ha signalene installert så godt eller 2) ha vondt et sted. Godt mulig at den også trenger litt press for å overtales til å jobbe, men det høres ut som litt mer enn det... det går også an å bruke det presset til å trene den til å høre bedre neste gang. Dvs lære den at hvis den ikke hører på de små signalene, så får den kraftigere signaler. Så burde han bli lettere å ri etterhvert. 

Hvis de rir mye for Elaine og dermed burde ha dette inne, ja da er det nok noe galt med den, normale ridehester skal ikke plutselig rygge og kaste på hodet osv for ingenting. 

• Liker 1

Tror kanskje den har noe øm rygg. Kanskje magesår (veldig i tvil der, siden hesten legger på seg og virker ikke som han har vondt i mageregionen. Men kan så klart være) Er eier som har ridd mest dressur med han for en stund tilbake. Ikke forrytter som har han nå. Før hun overtok han i sommer hadde han vel hatt en meget rolig år. Type en tur i uka og kanskje en ridetime.. :) Hesten tuller litt med eier også men hun rir han gjennom det. Et rapp med pisken på rompa også er han ferdig liksom. Men kan jo hende han overser eventuelle vondter bare med eier? Eier har dog brukt to år på å faktisk få til hesten og funnet knappene.  Hele hesten virker rar :P  Men basic burde han klare uten noe tull. Den korte økta jeg hadde med han syntes jeg hjelp litt hvert fall. Men får variere treningen litt mer. Jobbe fra bakken, lange tøyler, vike for sjenkel etc. Mulig jeg synes han var ekstra ille også pga min egen hest er stikk motsatt, med lite sjiraff men mye krøll..

Kanskje jeg kan prøve å få filmet litt også en dag. (Han klarte visst å tryne på beite i går så det endte med hovent kne på fullblods-vis)

På 10/22/2016 at 23.15, Hròkur skrev:

Tips til øvelser for å myke opp stive skuldre? På hesten altså :) 

Jeg synes versade langs langsiden, direkte overgang til renver, og deretter til versade igjen funker godt på stive skuldre :) 

• Liker 5

Og hvis man har en hest som vrenger seg en smule i alle retninger når man prøver på det (manglende styrke og smidighet i sidene) så kan sjenkelvikning og rett over i en godt sentrert bakdelsvending fungere greit og:p 

• Liker 2

Har endelig debutert i MB !! :D Byttene sitter ikke, så disse hadde jeg bestemt meg for å løse med et travsteg, istedenfor å risikere at hesten løper forbi de neste 2 øvelsene ;)

Joda, det gikk bra det, og versadene og traverene også, men midtlinjer opp og holdt? Nei, det fikk vi ikke til... Avgårdekåre oppover og et elendig holdt et stykke før veggen, WTF? Så de fikk vi bare 4 på. Og etter det første holdtet klarer jeg å glemme meg ut og LETTRIR videre, og oppdager det ikke før jeg passerer M og skal begynne på diagonalen :rødmer: Men alt i alt fikk vi 53,6% så det betyr at klarte godkjent i hvert fall!! :ahugegrin:

Så da er det bare å øve videre. Neste stevne er om 3 uker, da skal vi prøve oss både lørdagen og søndagen.

• Liker 12

Jeg prøver å passe på også når jeg rir på tur, at jeg veksler på, og rir like mye på hver diagonal og rir like mye i hver galopp også. I trav rir jeg 30 steg på hvert bein før jeg bytter, for å prøve å passe på at ikke hesten får mulighet for å favorisere en side for mye og videreutvikle den naturlige ensidetheten.

Denne er sikkert delt før, men interessant angående hvilke ting de beste har til felles (og hvilke ting de har til felles at de ikke har). :)  slakke koder,  for eksempel er det ingen topphester i dressur som har tydeligvis. 

http://sportshest.no/nyheter/275/2016-11-02/syv-ting-de-beste-dressurhestene-har-til-felles

• Liker 2

6 minutter siden, Issa skrev:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm

Siden vi snakket om beinbeskyttelse og overoppheting (muligens i en annen tråd). Skulle gjerne sett litt mer forskning på selve senene men..

Interessant. Stiller meg enda mer undrende til det utstrakte bruken av bandasjer/belegg etter dette. Hadde vært spennende å se forsking på effekten av denne varmen.

Teoretisk sett enig. 

Men synes ikke noe om ridningen til hverken Kittel eller de nevnte Breeders-rytterne. 

• Liker 1

Beklager altså. Jeg syntes ryttere skal tåle minst like mye pepper som andre toppidrettsutøvere. Det er på tide å slutte å leve på en rosa sky. Jeg tror det er lett å glemme at dersom man lever av sporten, er det sporten man leverer. Det er din vare. Leverer man dårlig sport, ja da får man høre det. Slik er det med alt annet også. Ingen er interessert i å høre argumenter og unnskyldninger. Rir du ikke dårlig? Ikke ri dårlig da. Du blir ikke førstesidestoff av et dårlig program. Savner yrkesstolthet i moderne dressursport.

Kottas sa det så fint under sist kurs: En hest uten rytter er fremdeles en hest. En rytter uten hest er ikke lenger en rytter.

Edited by Fancy
  • Liker 9