Jump to content

Dressurprat

Recommended Posts

Vi har ikke jobbet såå mye med galopp under ridning enda, mest på tur og i lonsja, så er litt i startfasen. Tror jeg sitter ganske stabilt, hvertfall de første stegene, men da er vi allerede i gang :P Ja det er helt jævlig å sitte på, hun kengeruhopper jo  litt i samme slengen, liksom begge bakbeina likt. Så bare å klore seg fast :P

• Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En liten skrytepost fra meg her, men jeg klarer ikke la være for jeg er såååå stolt av Rosarno. Han gikk sin andre Intermeriaire1 i helgen og slo til med 68% og 1. plass!    

Jeg må skryte litt av super-spanjolen. Jeg har hatt litt intensiv trenng med han i sommer mens rosarno har stått litt pga sårskade og litt annet. Carius har bare blitt så flink og har lært seg både li

Er så fornøyd i dag, så må skryte her også (og ikke bare på facebook ).    Ridd på dressurstevne både i dag og i går, LC og LB begge dager.  I går startet ganske crap, hvor jeg fokusert

Posted Images

Når min har holdt på å bryte, bytte fra kontra er det pga jeg ikke har vært sterk nok i kjernemuskulaturen og ikke greid å ri han til rett side med setet. Så tydelig forskjell når treneren min red ham. 

Ikke sant, det er noe med de musklene inni der 😅 ikke alltid lett å kjenne forskjell og feil. Prøv å overdriv setet mot innvendig og pass på stabil støtte til utvendig tøyle mens innvendig får være litt løs. Prøv å galoppere fram selv om hun fjotter ellers lærer hun fort at fjott betyr belønning i form av skritt. 

Problemet er at det kan være tider hvor det bare er et galoppsteg før hun begynner å bytte. Da er det så vanskelig å sitte ordentlig i galoppen fra første steget, for hun kaster meg helt ut av balanse 😂. Men å overdriver skal jeg prøve på de dagene det går litt bedre :P Jeg har ridd endel  lett i sete også, for jeg sliter å sitte skikkelig på rompa når hun driver med hoppene sine. Men mer støtte på utvendig er vel aldri feil uansett.. :) 

22 timer siden, Mariell skrev:

Vi har ikke jobbet såå mye med galopp under ridning enda, mest på tur og i lonsja, så er litt i startfasen. Tror jeg sitter ganske stabilt, hvertfall de første stegene, men da er vi allerede i gang :P Ja det er helt jævlig å sitte på, hun kengeruhopper jo  litt i samme slengen, liksom begge bakbeina likt. Så bare å klore seg fast :P

Tenker at hvis hun bytter bare bak = kryssgalopp eller går med likestilte bakbein («stusser») er det et styrkeproblem. Hvis du ikke er særlig sterk selv heller tror jeg ikke du får bukt med det på banen. Galloppere på tur, passe på å være så tydelig at den får bygd opp styrke på begge sider (ikke alltid samme gallopp på tur) ville jeg gått for. 

Hun bytter like mye, hvis ikke enda mer på tur men da er det gjerne litt bukkesprang i tillegg, bare sånn får å sjekke om jeg er våken. 😂  Men Fortsetter med galopp på tur så mye jeg kan. :) Hun bytter mest bak men også foran. Men tenker også det er styrke, men må jo starte et sted og ikke unngå galoppen helt. JEg klarer å ri galoppen hennes greit når hun ikke driver med byttingen. Hender jo hun har noen gode dager.. Men fatninger er sikkert fint å fortsette med samt overganger.

Har også en sånn som har byttet bak over en lav sko. 😅 Henger nok sammen med at han har en kropp som gjør det vanskelig å få fram- og bakpart til å henge sammen. Han har dog nesten sluttet med det de siste årene når vi har jobbet mye fra bakken med samlet galopp. Man trenger sikkert ikke gjøre det fra bakken om man ikke er vant til det, man kan også gjøre det samme fra ryggen, men fra bakken tvinger det seg jo frem fordi man ikke orker holde følge ellers. :PVi startet i alle fall galopparbeidet fra bakken med fatninger rett fra et samlet skritt, og galopp bare et sprang eller to. Gradvis kan han holde det lenger, og det har hatt overføring til at han stort sett holder riktig galopp også ved vanlig longering og ridning. 

Ja jeg jobber litt fra bakken men mest lonsjering da, da blir det litt feil innimellom men da bryter jeg av også fatter på nytt. I går ga vi iss med galopp på begge hender uten bytting. Men da hadde hun rast fra seg først med både hopp og sprett og galoppbytter. Så tydelig at hun kan holde galoppen da hvertfall :) Tydelig at det tungt for hun senket hodet helt samtidig som hun stønnet mens hun galopperte. Hun brøyt selv ned til trav når hun fikk nok 😅 Men mere trening på tur og på banen, også fra bakken. Samt overdrive egen sits så er vi på vei:) 

• Liker 1
  • 3 months later...
12 timer siden, Stjorm10 skrev:

Så bra! Skulle ønske dei hadde fått det tilbake før, så hadde eg og ponni komt oss fortere ut til start ☺️ 

Ja, min gamle også kunne kommet ut et år før og blitt tilvendt med ld. Han var jo galopp motstander..