Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Denne uken er jeg i Bückeburg og får undervisning. Det er første gang for min del og veldig interessant å få Wolfgang sin input på treningen og hva jeg bør gjøre videre med hesten. Han har også hjulpet meg masse med piaffarbeidet, spesielt fra bakken, men også gitt meg input på småting jeg kan jobbe med for å få Finorio mer på plass og klar for de øvelsene. Jeg har også ridd to timer med bosal, Finorio trivs godt med bosal, men som alt annet jeg setter på hodet hans så er det veldig bra første gang, så går han seg til og går mer i mot enn jeg ønsker, men det er definitivt noe å ha i verktøyskrinet og tror at om jeg får han til bra på det vil det løse mye generelt. Må bare få tak i en. 

• Liker 6

20 timer siden, smaaen skrev:

Denne uken er jeg i Bückeburg og får undervisning. Det er første gang for min del og veldig interessant å få Wolfgang sin input på treningen og hva jeg bør gjøre videre med hesten. Han har også hjulpet meg masse med piaffarbeidet, spesielt fra bakken, men også gitt meg input på småting jeg kan jobbe med for å få Finorio mer på plass og klar for de øvelsene. Jeg har også ridd to timer med bosal, Finorio trivs godt med bosal, men som alt annet jeg setter på hodet hans så er det veldig bra første gang, så går han seg til og går mer i mot enn jeg ønsker, men det er definitivt noe å ha i verktøyskrinet og tror at om jeg får han til bra på det vil det løse mye generelt. Må bare få tak i en. 

Bill Black sine hackamores er bra men svindyre  https://m.facebook.com/pages/category/Artist/Bill-Black-Custom-Braiding-Bill-and-Teresa-Black-587551068067930/ Men du kan sjekke om Steve Guitron http://www.customrawhide.com/ har tilbud. Også veldig bra kvalitet men billigere enn BB. Dennis Moreland er ig bra https://www.dmtack.com/. Om du er ute etter topp kvalitet mener jeg :)

• Liker 1
  • Perfekt 1

2 timer siden, Maya skrev:

Bill Black sine hackamores er bra men svindyre  https://m.facebook.com/pages/category/Artist/Bill-Black-Custom-Braiding-Bill-and-Teresa-Black-587551068067930/ Men du kan sjekke om Steve Guitron http://www.customrawhide.com/ har tilbud. Også veldig bra kvalitet men billigere enn BB. Dennis Moreland er ig bra https://www.dmtack.com/. Om du er ute etter topp kvalitet mener jeg :)

Har du noen tips til hvordan man kan finne riktig type/størrelse?

50 minutter siden, Reaper skrev:

Har du noen tips til hvordan man kan finne riktig type/størrelse?

https://www.dmtack.com/how-to-fit-a-hackamore/ Dennis forklarer det veldig forståelig i denne artikkelen.

https://www.dmtack.com/pcategory/hackamores/  her kan du lese om forskjellige typer og hvordan de er laget. Det er mange av de, og det kommer og an på hva hesten foretrekker, formålet med den samt hvor hesten er i treningen. Kenguru er feks mykere for fjeset enn råhud og ha det på nesestykket gir et annet press og feel enn om om man har råhud på nesa istedet.  Det er utrolig mye informasjon om hackamore ridning, fitting og trening, men begynn å les Dennis' artikler og sjekk facebook siden hans. Mange gode videoer der 👍

• Liker 1

17 timer siden, Maya skrev:

Jeg har kontakt med et par her i Europa som også lager, har ingen penger for øyeblikket dessverre. Mulig Jeff Sanders hadde noen liggende som kunne passe, må bare måle nesa. Jeff er praktisk da han er god kompis og man da kan finne lure betalingsløsninger 😛 

• Liker 1

Har aldri vært borti bosal,  hvordan blir det å ri på i forholdt til hackamore? Blir vel også et slags vektstangeffekt, og regner med det ikke funker så bra å bruke en tøyle av gangen?  Er det selve nesedelen som er tilpasset den enkelte hest? Fortell gjerne mer om hvordan Findus opplevdes på dette vs andre ting @smaaen. Spennende å høre mer om.

@stinej nå er ikke jeg den beste til å forklare, bare så det er sagt 😛 men Finorio er jo litt snedig, og kaster fort på hodet, av erfaring så har det mest med sits, sal, hvordan bakparten brukes. Så når jeg da rir for nye instruktører tenker de automatisk at det er hva enn jeg har på hodet, derav synes Wolfgang at jeg skulle teste Bosal. Jeg har testet bosal før og synes det tidvis var veldig veldig bra, men jeg er ikke utdannet innen bosal så jeg prøvde meg jo bare frem. Det er jo også ulike typer, ulikt lær, hvor stive de er osv som virker inn. De har en slags hevstangeffekt i tillegg er de gode til neckreining når man har en skikkelig mecate av hestehår, den gir mer friksjon på halsen, så du får utvendig skulder bedre med. Jeg har lenge villet ha et bittløst alternativ å variere med og kapsun, sidepull, grime, halsring, mekanisk hack har ikke funka, men bosalen hører han på uten å legge seg på. Forskjellen er at jeg kjenner godt at Bosalen er mer sofistikert og man kan gjøre mye mer med den enn mange andre av de bittløse alternativene. 

• Liker 4

Signerer Siri på at bosalen er mye mer sofistikert og ofte et bedre alternativ til mange andre bittløse. Jeg red endel med bosal tidligere når jeg red flere westernhester og min erfaring er den samme - man får med utvendig skulder godt. Dessuten er det god trening for rytterne i å ri hesten mer for setet og å styre skuldrene, ikke hodet 👍

• Liker 1

Red litt dressur på banen i går, for første gang på mange måneder. På forhånd hadde jeg sett en video med en praktisk øvelse, for å få tak i sitteknokene, samt kjenne på hvor lite man egentlig trenger å bevege bekkenet for å flytte vekten fra en knoke til en annen. 

Så prøvde det litt på banen, men jeg får ikke like god flyt der, som når jeg sitter inne på en stol (naturligvis). Men det som var interessant, er at jeg har en tendens til å stramme rumpemuskelen på den siden hvor jeg skal legge vekten av sitteknoken. Og da mister den kontakten med setet. Så fort jeg klarer å slippe muskelen, så får jeg ønsket effekt fra hesten. En veldig artig betraktning! :)

Anbefaler å se på Ritter dressage sine gratis videoer. Den nyeste gruppa nå heter "How can Feldenkrais Help Riders?", der ligger det noen videoer og interessante diskusjoner :) 

• Liker 3

Er det noen som har erfaring med å ri på stevne med støydempende ørehette i dressur? Jeg har jo lyst til å prøve å starte konkurranse etter hvert, men jeg ser for meg at det blir en veldig overveldende opplevelse for min hest de første gangene, med folk og hester og musikk og speaker, og alt sammen. Jeg vil helst gjøre det til en så fin opplevelse for han som mulig og siden han er ganske var for lyd så har jeg lurt på om jeg skulle prøvd å ri med støydempende ørehette :) Så jeg vil gjerne høre litt erfaringer, jeg lurer på om det har noe for seg? 

Jeg lurer også på hvordan farge man burde ha? Burde man ha hvit ørehette i dressur (til hvit sjabrak)? Eller er svart ok? Jeg vil gjerne ha noe jeg eventuelt også kan bruke i sprang etter hvert. 

Og kan noen anbefale en ørehette de synes er fin og fungerer bra? :) 

Eg startet med hette (ikkje lydtett), den var svart/mørkeblå. Men så sto den i stil til meg då. Trur kvit hadde blitt litt mykje. 

IMG_20200122_082142_093.jpg.779b6fea2c6d663684f57554c96f1d4f.jpg

Eg bruker hette til så og sei alt, bare forskjellen uten og med ei uten demping var stor på han her. Så eg skal skaffe ei med demping for å sjå kossen det går. 

3 hours ago, Sivoya said:

Er det noen som har erfaring med å ri på stevne med støydempende ørehette i dressur? Jeg har jo lyst til å prøve å starte konkurranse etter hvert, men jeg ser for meg at det blir en veldig overveldende opplevelse for min hest de første gangene, med folk og hester og musikk og speaker, og alt sammen. Jeg vil helst gjøre det til en så fin opplevelse for han som mulig og siden han er ganske var for lyd så har jeg lurt på om jeg skulle prøvd å ri med støydempende ørehette :) Så jeg vil gjerne høre litt erfaringer, jeg lurer på om det har noe for seg? 

Jeg lurer også på hvordan farge man burde ha? Burde man ha hvit ørehette i dressur (til hvit sjabrak)? Eller er svart ok? Jeg vil gjerne ha noe jeg eventuelt også kan bruke i sprang etter hvert. 

Og kan noen anbefale en ørehette de synes er fin og fungerer bra? :) 

Siden du har skummel hest, ville jeg gått for hvit :) 

Mange som har god effekt med lyddempende, men husk å teste den ut på hjemmebane et par ganger først. Mange hester som syns det er ekkelt, hehe!

Aro er dritskummel 🤣

Jeg hadde og prøvd å matche hest mest mulig, så for meg hadde det blitt hvit. For en som fortsatt er ganske mørk kan svart og fungere fint. Brukt en del ørehette på F på somrene her nede i Tyskland for det er sykt mye små insekter som irriterer han, så med hette klarer han å ikke riste konstant på hode 😛 

• Haha 1

2 hours ago, LisaFi said:

Får man ri med det innendørs i dressur også nå? Så mye nytt i reglement de siste årene :) 

Ja, det kan man :) Ørepropper er kun tillatt på premieutdeling, men lyddempende hette kan brukes til vanlig start.

Jeg brukte equiline soundless ørehette til Mahjiino da vi sto på stall med ridehus. Han var så livredd inni ridehuset og fikk panikk hver gang noen lagde lyd utenfor (dvs stort sett hele tiden 🙄), så det var verdt et forsøk. Opplevde at det hjalp noe, men det hadde ikke noen mirakeleffekt for han. Det var på hjemmebane, så vet ikke hvordan det er med reglement til stevnebruk.

• Liker 1

Når vi er inne på tema ørehetter - har noen tips til hetter for ører i størrelse parabol?  Gjerne støydempende og ikke-støydempende 🥰

Jeg bruker lyddempende ørehette på P på stevner. Syns at det gir det lille ekstra fokuset på meg i stedet for på omgivelsene.  Sånn at sjansen er mindre for skvetteøvelser i programmet 😝 jeg har faktisk opplevd at han har vært redd for blomster uten ørehette, men ikke når han hadde den på. 🙈

1 time siden, Ninahei skrev:

Når vi er inne på tema ørehetter - har noen tips til hetter for ører i størrelse parabol?  Gjerne støydempende og ikke-støydempende 🥰

Jeg bruker B-vertigo sin, for den kommer i Str x-full. Da blir det ikke sånn «sprettav effekt» hvis den skulle komme løs fra hodelaget 😂  P har ikke så sinnsykt lange ører, men de er ganske så brede, så jeg har slitt med å få ørehetter til å sitte nedpå ørene.  

• Liker 2

Takk for alle svar, det høres ut som om det er verdt å prøve med ørehette, det verste som kan skje er jo at det ikke fungerer :)  Får helt klart prøve litt hjemme først 👍🏼 

Og foresten - hvis noen vet om støydempende ørehette som kommer i hvit så si gjerne fra :P 

Edited by Sivoya

9 timer siden, Sivoya skrev:

Takk for alle svar, det høres ut som om det er verdt å prøve med ørehette, det verste som kan skje er jo at det ikke fungerer :)  Får helt klart prøve litt hjemme først 👍🏼 

Og foresten - hvis noen vet om støydempende ørehette som kommer i hvit så si gjerne fra :P 

horze sin lyddempende kommer i hvitt ihvertfall. 

• Liker 1

20 timer siden, kineba skrev:

Jeg bruker lyddempende ørehette på P på stevner. Syns at det gir det lille ekstra fokuset på meg i stedet for på omgivelsene.  Sånn at sjansen er mindre for skvetteøvelser i programmet 😝 jeg har faktisk opplevd at han har vært redd for blomster uten ørehette, men ikke når han hadde den på. 🙈

Jeg bruker B-vertigo sin, for den kommer i Str x-full. Da blir det ikke sånn «sprettav effekt» hvis den skulle komme løs fra hodelaget 😂  P har ikke så sinnsykt lange ører, men de er ganske så brede, så jeg har slitt med å få ørehetter til å sitte nedpå ørene.  

Takk for tips, den skal jeg prøve! Jeg har en ørehette uten demping som henger konstant på kjørehodelaget, rett og slett fordi jeg ikke gidder å flytte den over på ridehodelaget og jeg har behov for hetta når jeg kjører. Skal prøve å bruke hette når vi er i ridehus og rir også, for det er ganske så skummelt altså.

Denne dukket opp på facebook idag. Synes den var litt interessant. 

ser dere hvilken rytter som tilhører hvilken figur? 😊

08A79F24-CB7B-45CF-97C7-0F6842734CFC.jpeg

Edited by mallilen

Kan gjette på noen, er ikke alle jeg vet hvem er.. 

1: Charlotte

4: isabell

7: anky eller Edward 

5: anky eller Edward 

6 og 8 gjetter jeg de med litt spanskaktig navn 😅 

Tror jeg må editere 😂 

1 philippe karl 

9 Charlotte 

34 minutes ago, mallilen said:

Denne dukket opp på facebook idag. Synes den var litt interessant. 

ser dere hvilken rytter som tilhører hvilken figur? 😊

08A79F24-CB7B-45CF-97C7-0F6842734CFC.jpeg

6 må jo være Nuno Oliveira, ellers no chance

Mine forslag (jeg har ikke funnet noen fasit): 

1: Anja Beran

2: Raphael Soto

3:dujardin

4:Anky

5: Edward Gal

6: Philippe karl

7:Isabell Werth

8:Nuno Oliveira

9:Laura Graves 

En del jeg er veeeeldig usikker på, men hodet sier Nuno som nr 8 fordi jeg mener å kjenne igjen selve bildet, med trinse istedetfor kandar.

😱 Trodde du hadde fasiten. 

Edit; Jeg fant fasiten 😎 men jeg venter med å legge ut

30 minutter siden, Issa skrev:

😱 Trodde du hadde fasiten. 

Edit; Jeg fant fasiten 😎 men jeg venter med å legge ut

Sende fasiten på pm til meg? 🤪