Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

3 minutter siden, smaaen skrev:

På hester som kaster på hodet, drar hodet ned eller prøver å ta bittet selv bruker jeg "passive resistance" , jeg lukker hånden om tøylen, strammer kjernemuskulaturen og sier "min tøyle" med kroppen. Når hesten da kaster seg på eller nøkker så nøkker den i seg selv. Man skal aldri dra eller nøkke tilbake, det gjør det bare værre, men ta kontrollen over tøylen igjen. Det er vanskelig nok 😅 Så rir jeg hesten til kontakten igjen, gjerne ved bruk av sidebevegelser. 

Ja det er litt utfordring når hesten er litt alle andre steder, men skikkelig tramp ned i annen hver bøyle har jeg funnet ganske effektivt, selv  på de hestene. Selv om det tar kort tid før trippinga kommer tilbake. Gjerne også små volter og mye vendinger, mye å tenke på, uten for høye krav. 

På torsdag så jeg Andrew Murphy undervise en time om akkurat dette med "passive resistance", veldig gøy å se hvor effektivt det var å snu tøyletaket slik at man sitter med "kjøregrep" når man introduserer dette for en hest som ikke har vært noe særlig borti det før og hvor effektivt det var for rytteren å faktisk være "passive resistant" 👍

Når det gjelder overganger nedover tror jeg nøkkelen ligger i å gjøre en stor forskjell for hesten i det å "gå med hesten" og å "ikke gå med hesten" spesielt med setet. Er man ikke bevisst på hvordan setet og spesielt lysk og lår oppfører seg når hesten er i bevegelse, så er det også vanskelig å gjøre bevisste overganger nedover med noe annet enn tøylen. Da mener jeg ikke at man skal være bevisst på det å følge hesten i en "frem og tilbake" bevegelse med setet, men det at lårene ruller bakover på annenhver side i skrittakt f.eks og at man får mer vekt i stigbøylene på annenhver side i samme takt. Er man spent i lysken og kniper knærne (veldig mange gjør dette ubevisst) bremser man hesten og man har da "brukt opp" verktøyet for å få en overgang nedover. Hvis man ikke er bevisst på dette i en overgang fra trav til skritt f.eks ender man fort opp med tripping etter overgang til skritt, eller at hesten rett og slett bare begynner å trave igjen. Et annet triks er å lime albuene fast i hoftekammen når man skal gjøre overgangen nedover, etterhvert responderer hestene på at man bare "lukker" albuene inntil kroppen og sammen med setehjelp syns jeg dette er en effektiv halvparade på hester som løper i overganger.

• Liker 2

...hvor mange «ruller med lårene» når dette leses...? 😇

• Haha 1

Takk for alle innspill og tips! Her har jeg mye å tenke på når vi skal jobbe med overganger fremover 👏🏼

@Matilde B. Instruktør sa at jeg kunne be om fullt holdt, sånn som flere her har sagt, og det syntes jeg var et godt råd. Men når han ikke gikk fra trav til skritt så var det jo ikke der og da noe enklere å få full stopp 😅 Men hun sa også at når han ikke hørte måtte jeg dra hardere i tøylene til han reagerte. Sånn at han senere vil reagere på mindre hjelpere. Og det er jo helt sikkert riktig det, jeg synes bare ikke det er så hyggelig å dra han så hardt i munnen :P Så jeg ville gjerne hatt andre ideer. Man har jo litt mye å tenke på når man er på en sånn time, så jeg tenkte ikke på det da, men siden min som regel lystrer full stopp på lydsignal bra, så har jeg i ettertid tenkt at jeg burde prøvd det så fort jeg følte at han ikke lystret når jeg ba han bremse. Da kunne jeg fått det holdtet uten å måtte sitte og dra. Men det er lett å være etterpåklok 😂

4 minutter siden, Sivoya skrev:

Takk for alle innspill og tips! Her har jeg mye å tenke på når vi skal jobbe med overganger fremover 👏🏼

@Matilde B. Instruktør sa at jeg kunne be om fullt holdt, sånn som flere her har sagt, og det syntes jeg var et godt råd. Men når han ikke gikk fra trav til skritt så var det jo ikke der og da noe enklere å få full stopp 😅 Men hun sa også at når han ikke hørte måtte jeg dra hardere i tøylene til han reagerte. Sånn at han senere vil reagere på mindre hjelpere. Og det er jo helt sikkert riktig det, jeg synes bare ikke det er så hyggelig å dra han så hardt i munnen :P Så jeg ville gjerne hatt andre ideer. Man har jo litt mye å tenke på når man er på en sånn time, så jeg tenkte ikke på det da, men siden min som regel lystrer full stopp på lydsignal bra, så har jeg i ettertid tenkt at jeg burde prøvd det så fort jeg følte at han ikke lystret når jeg ba han bremse. Da kunne jeg fått det holdtet uten å måtte sitte og dra. Men det er lett å være etterpåklok 😂

Nå består jo en overgang nedover av mange andre hjelpere enn bare tøyle som flere har sagt her, så det er jo en sannhet med modifikasjoner at det "bare er å dra hardere".

Generell betraktning;  dersom man ikke vil ha en hest som bestemmer litt/mer/mye, så må man faktisk tørre å sette skapet på plass, uansett hvor lite hyggelig det  føles.
Hvis hesten får inntrykket av av den kan få lov til å ignorere rytterens hjelpere når det passer seg sånn, så vil den gjøre nettopp det (i alle fall 99,9% av hestene).
Som jeg har sagt flere ganger; det er hesten som bestemmer styrken på hjelperne.
Den kan velge å høre på de lette, fine hjelperne, eller den kan drite i det men må ta konsekvensene som kommer (Dette selvfølgelig inneforstått med at hesten er utdannet så den skjønner hva rytteren vil oppnå).

Det er en ting inne på en  ridebane, der hesten er litt ivrig og ikke har lyst til å høre på rytteren fordi den blir litt ivrig, men hva med en situasjon der det virkelig trengs? Der hesten blir skremt av en lastebil, og er på vei mot en flokk barnehageunger ute på tur? 
Dersom hesten ikke er inneforstått med at "rytter bestemmer" innenfor trygge rammer, så er den i alle fall ikke det når det er andre faktorer som spiller inn.

• Liker 1

Hvordan man skal ta den litt hardere forholdningen kommer også litt an på hva slags bitt man har. Et pehlham feks kan du ta et litt mer markant tøyletak rett opp, ikke bakover! så vil rotasjonen i bittet løfte hesten på en annen måte og den vil bremse av seg selv. Gjør du dette på et trinsebitt, som er et direkte bitt vil du ikke få denne effekten og det å dra i tøylen i et trinsebitt der hesten allerede er sterk og legger seg på vil føre til press gir motpress og være litt kontraproduktivt. På den andre siden er den ekstra spenningen og motpresset hesten gir til et trinsebitt også det som kan hjelpe godt på å få en god "bascule" (av mangel på norsk ord) over hindrene. 

Så helt direkte i denne situasjonen ville jeg nok startet forholdningen de stegene før du trenger, altså tar det 2-3 ekstra steg før han går ned i gangart, så startet forholdningen 2-3 steg før dette igjen, og skrur opp volumet på hjelperne til hesten hører rett og slett. 

Så ville jeg trent med bommer hjemme selv og øvd på stopping mellom når hesten blir litt mer gira. Det er ikke så lett å trene på slike ting med en treg hest, det vet jeg alt om, så da må man oppsøke disse situasjonene litt og, for å få på plass hjelperne med litt mer faktorer som spiller inn. Litt som når jeg trener bikkja inne i dansesalen, for så å skulle ha de samme kommandoene til å sitte når det er mennesker og andre hunder til stede 😅 

• Liker 1

3 hours ago, Elisabeth E said:

Nå består jo en overgang nedover av mange andre hjelpere enn bare tøyle som flere har sagt her, så det er jo en sannhet med modifikasjoner at det "bare er å dra hardere".

Generell betraktning;  dersom man ikke vil ha en hest som bestemmer litt/mer/mye, så må man faktisk tørre å sette skapet på plass, uansett hvor lite hyggelig det  føles.
Hvis hesten får inntrykket av av den kan få lov til å ignorere rytterens hjelpere når det passer seg sånn, så vil den gjøre nettopp det (i alle fall 99,9% av hestene).
Som jeg har sagt flere ganger; det er hesten som bestemmer styrken på hjelperne.
Den kan velge å høre på de lette, fine hjelperne, eller den kan drite i det men må ta konsekvensene som kommer (Dette selvfølgelig inneforstått med at hesten er utdannet så den skjønner hva rytteren vil oppnå).

Det er en ting inne på en  ridebane, der hesten er litt ivrig og ikke har lyst til å høre på rytteren fordi den blir litt ivrig, men hva med en situasjon der det virkelig trengs? Der hesten blir skremt av en lastebil, og er på vei mot en flokk barnehageunger ute på tur? 
Dersom hesten ikke er inneforstått med at "rytter bestemmer" innenfor trygge rammer, så er den i alle fall ikke det når det er andre faktorer som spiller inn.

Min utheving - det var nettopp derfor jeg var litt.. Skeptisk til dette rådet. Det ble litt vel enkelt, og jeg lurte på om det ikke var andre / flere ting man kunne gjøre, som jeg jo har fått en del tips om her :) 

Og jeg er ikke helt uenig med deg i det du sier i resten av innlegget, jeg mener også at hvis hesten ikke hører så må man til slutt snakke med så store bokstaver at den til slutt hører, det har med sikkerhet å gjøre. MEN jeg kommer alltid til å ønske og prøve å unngå å komme dit at jeg må gjøre ting som er ubehagelig eller direkte smertefullt for hesten, uansett om den ignorerer meg eller ikke. Det skal være absolutt siste utvei for min del, og derfor leter jeg alltid etter alternativer som lar meg slippe det :) 

6 minutter siden, LisaFi skrev:

Charlotte disket for blod på flanken (sporesår) i EM. 😪

Er det sagt offisielt? på SVT har de vært veldig forvirret om det var munn eller spore. 

Edited by smaaen

Ja så det var postet nå fra fei global på twitter. Ikke bra. 

Ligger mye om det på face. Glad de gangene jeg har gjort feil, kunne jeg bare reflektere over det selv uten Internettdømming. 

Høyrebenet mitt "vifter" når jeg rir lett 😡 fra kneet og ned. Det venstre ligger pent i ro. Jeg klarer ikke kjenne hvor det sitter og hva jeg gjør feil, og dermed vet jeg ikke hva og hvordan jeg skal løse opp. Tips? 

• Liker 2

Tenkte det samme, det er kjipt når slikt skjer, men det kan skje hvem som helst. En rulle som har hengt seg opp, svette som gir mer friksjon kombinert med pelsfelling mm. Det som er bra i saken er at de kom med en uttalelse der de ikke avfeide det hele på en negativ måte, men faktisk svarte ærlig på hva som hadde skjedd :)  Det står det respekt av

• Liker 2

Den som er feilfri kan kaste den første steinen. 

Kloke ord som ble sagt for ett par årtusen siden. 

For å sammenligne. Jeg så nettopp en statistikk for hovslagere. 

Hver 32. sko faller av. 

Hver 20000. søm lager trøbbel. 

Statistikken var ikke norsk, men den sier en del om at feilvurdering vil skje. 

På 18.8.2019 at 12.28, Sivoya skrev:

Spørsmål! I går var ponnis og jeg på bomtime, hvor vi skulle fokusere på overganger. Det er ikke noe vi har fokusert på sånn veldig mye i dressuren, der går de som regel greit nok både opp og ned mellom skritt og trav. Det er definitivt noe vi kan og burde jobbe mer med.  Ofte er det veldig lett å få overganger ned når jeg rir, da han kan være litt lat 😂  Men når vi får bommer eller hinder foran oss så kan latsabben plutselig bli veldig gira, og «glemme» å høre på meg når jeg ber han gå ned i gangart. 

Så i går, skulle vi trave over serier med bommer, og mellom seriene skulle vi gjøre overganger til skritt, skritte noen steg så vi kjente ordentlig firtakt, og så opp i trav før neste serie. Da ble hesten litt sterk, og selv om jeg alltid fikk overgangen, så kom den typ noen meter etter at jeg ønsket / ba om den. 

Spørsmålet er som følgende: I den situasjonen, hva hadde du gjort for å få overgangen med en gang du ber om den? Jeg fikk noen tips av treneren, men jeg er litt usikker på om jeg synes det var det beste rådet jeg har hørt, så jeg lurer på hva deres tanker er :) 

Litt sent svar, men likevel. Gjør det tungt å ikke høre! Hører den ikke på forholdningen så rett på liten volte, til den roer ned. Da rir du skulderen ut (tenk å øke volten som en spiral) før du fortsetter på den linjen du tenkte. Da kan du være mild i hjelperne dine samtidig som at du får frem poenget. Øker den på igjen, så gjenta. Og volten skal være liten, det skal være tungt! Husk å ikke overbøye, ikke bare innvendige hjelpere. 

• Liker 2

Tanker etter årets EM-finale? :)

Eg må sei eg klør meg litt i hovudet over dei stadig vannvittige prosentane på Werth, når der er andre som har så mykje meir harmoni, lettheit og meir korrekt utførte øvelsar.. Veit det har vore diskutert her før og, men denne gangen føler eg virkelig at ho har fått poeng mest på namnet.. Synest nok både ho Jessica von Bredow-Werndl, og Catrine Dufour burde vore forran, til trass for at Dufour hadde eit par småfeil. 

8 timer siden, idak92 skrev:

Tanker etter årets EM-finale? :)

Eg må sei eg klør meg litt i hovudet over dei stadig vannvittige prosentane på Werth, når der er andre som har så mykje meir harmoni, lettheit og meir korrekt utførte øvelsar.. Veit det har vore diskutert her før og, men denne gangen føler eg virkelig at ho har fått poeng mest på namnet.. Synest nok både ho Jessica von Bredow-Werndl, og Catrine Dufour burde vore forran, til trass for at Dufour hadde eit par småfeil. 

Jeg forstår det heller ikke. Gammeldags skumperundt ridning. De yngre rir helt annerledes og mye mer korrekt synes jeg også. 

Jeg har ikke sett siste del av finalen, fordi teite altiboxen skippa opptaket :(
Men det går vel på  NRK i dag, så jeg har satt klart opptakeren der! (Y)

Men enig i utsagnet utifra innledende lag-runder, og så jo at prosenten var helt vill i finalen (86% ??) .
Dama kan ri piaffe og passage, og har helt feilfrie overganger, men ridningen generelt sett er ganske skumpetiumpeti.

Jeg synes også de to andre tyskerne red penere. Generelt synes jeg det er deilig å se at de endelig slipper hestene sine litt frem i økninger, et par av hestene hadde flotte travøkninger, men da ikke nødvendigvis hos vinnerne. Generelt synes jeg det er for mye hold og spark, mener det var på Gaal i specialen at stanga konstant lå i 90 grader. Flere av hestene i küren var så heite at de klarte ikke gjøre gangartene de skulle en gang, Hester gjorde passage i samlet skritt feks. 

Det er også ganske tydelig på en del av hestene at de er godt vant med å ha nesa myyye lavere og nærmere brystkassa, de bobber noe veldig til tider og vil helst dra seg ned og inn. 

På 21.8.2019 at 9.52, Issa skrev:

Ligger mye om det på face. Glad de gangene jeg har gjort feil, kunne jeg bare reflektere over det selv uten Internettdømming. 

Høyrebenet mitt "vifter" når jeg rir lett 😡 fra kneet og ned. Det venstre ligger pent i ro. Jeg klarer ikke kjenne hvor det sitter og hva jeg gjør feil, og dermed vet jeg ikke hva og hvordan jeg skal løse opp. Tips? 

Prøv å ri to takter oppe og to takter nede, eller to oppe, en ned. Det avslører ofte kjapt hvor feilen sitter - som regel i at man er baktung eller ikke har anklene under hoftene 👍

• Liker 1

12 minutter siden, Ninahei skrev:

Prøv å ri to takter oppe og to takter nede, eller to oppe, en ned. Det avslører ofte kjapt hvor feilen sitter - som regel i at man er baktung eller ikke har anklene under hoftene 👍

Takk, skal prøve. Fant ut at jeg bruker det venstre beinet/låret mer så det høyre måtte sparke mer i fra i stigbøylen 🙄🤷‍♀️ så må "bare" sørge for at lårene tar jevn bør typ 😅 Men skal også sjekke at jeg ikke er baktung - det kan godt hende, spesielt med sommerfeit hest, kanskje salen er litt trang og høy foran nå. 

Noen som har lenke til GP? Ligger ikke på nrk, og på FEI er den sperret (har ikke abo). Finner ca alt annet på fei sin yt, men IKKE grand prixen :) 

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere ser på spansk skritt. Jeg har alltid tenkt på det som et triks og ikke en dressurøvelse, men her om dagen hørte jeg på en podcast hvor jeg fikk inntrykk av at de så på spansk skritt som en dressurøvelse. Jeg skjønner jo at man kanskje innen moderne dressur ikke regner spansk skritt som en øvelse, men de som snakket på den podcasten snakket om klassisk dressur, og innen klassisk dressur er det jo en god del øvelser som man ikke snakker så mye om i moderne konkurransedressur. 

Og hvis spansk skritt er en øvelse, hvordan lærer man det inn hvis man ikke lærer det inn som et triks?  

Noterte meg denne på Instagram for en liten stund siden. Hvordan en lærer inn spanskeskritt annet enn som ttiks vet jeg ikke. 

Screenshot_20191003_085303.jpg

Edited by Edith
  • Liker 1

Jeg red spansk skritt med hjelpere før jeg lærte det inn "som et triks" om du vil kalle det for det. Jeg blir alltid litt usikker på hva folk mener hva et triks er og ikke. Jeg kan ri spansk skritt med setet, og jeg kan bruke lydsignal og peke med pisken for å få det samme, men uten at jeg rir det vil ikke et lydsignal gi et spesielt godt spansk skritt. Det er det samme som lydsignal for piaffe feks, jeg kan gi signal med stemmen til flere av hestene våre, men uten å samtidig ri det får jeg jo ingen god piaff. Så hva er triks og hva er ikke, og hvorfor man har så mye i mot såkalte triks i dressurtrening skjønner jeg ikke helt. 

Jeg har brukt spansk skritt mye for å heve selvtilliten hos hesten min, det er en veldig fin øvelse for å få igang mestringsfølelse hos hesten, få den til å føle seg tøffere. Derfor lurt å se an hesten om det er en lur øvelse fra bakken feks, dersom hesten er tøff fra før eller ikke. For min hjalp det masse, for andre kan de bli for tøffe igjen. 

Nå er det jo sånn at jeg har et lydsignal for løft av skuldre/framben, det betyr at jeg kan bruke lydsignalet i trav og galopp også, for å forbedre øvelsene jeg jobber med der. Feks i trav kan jeg få passage, det var slik jeg utviklet den hos min hest, mens i galopp får jeg mer løft foran med bruk av samme lydsignal. Ja jeg kan ri det med setet også, men når hesten skjønner det fortere med lydsignal så kan jeg plukke det opp og ri det enda bedre. 

Når jeg rir spansk steg for hjelperne samler jeg skrittet og løfter lyskene for å få opp skuldrene.  Så enkelt, så vanskelig 😛 

• Liker 5

Takk for forklaring, Siri, det er interessant! Jeg skjønner hva du mener med hva som er triks og ikke. Men jeg tenker litt at det du sier i siste avsnitt om hvordan du rir det frem, da er det ikke triks på samme måten som hvis man har lært det inn med et signal og klikkertrening f.eks. Forskjellen i mitt hode er vel at ved et triks så er det vanskelig å gradere. Enten får du spansk skritt eller ikke, og du har ingen måte å be om litt spansk skritt eller mye, f.eks. Det er litt på og av.

Det der med å heve selvtilliten er interessant. Sånn sett hadde kanskje min hatt godt av å lære det :P Jeg har bare vært litt skeptisk til å lære han det, fordi han er typen til å skrape med frembeina hvis han blir utålmodig og det vil jeg absolutt ikke forsterke. Men jeg drømmer om å klare å lære han at default behavior (altså det han går til hvis vi trener og han ikke vet hva jeg vil) er å slappe av og stå stille, og hvis jeg får til det så tror jeg ikke det vil være noe problem å lære han spanske steg. Utfordringen er bare å klare å lære han det 😂

Vel "trikset" ble jo shapet i sin tid også, og jeg må jo be om mer løft som oftest fra bakken og, samme som fra ryggen så jeg synes det er vanskelig å definere sånn. Det er en veldig gråsone og jeg tror ikke vi har noen rene "triks" på hestene våre, men mye er lært inn med en blanding av ridning og lydsignaler. Men våre lydsignaler går mer på løfte framben/Skuldre, sette bakben innunder, totakt, stopp osv. 

Finorio har også vært en skraper, heh jeg sier har vært, han maser alltid med frambeina fortsatt, men det har ikke blitt noe værre eller endret seg noe etter at han fikk lære spanske steg. Derimot lære han å sette frambeina på ting kan fort bli morsomt, da oppstigningskrakker er morsomme å velte og klatre på 😛 

4 timer siden, Sivoya skrev:

Takk for forklaring, Siri, det er interessant! Jeg skjønner hva du mener med hva som er triks og ikke. Men jeg tenker litt at det du sier i siste avsnitt om hvordan du rir det frem, da er det ikke triks på samme måten som hvis man har lært det inn med et signal og klikkertrening f.eks. Forskjellen i mitt hode er vel at ved et triks så er det vanskelig å gradere. Enten får du spansk skritt eller ikke, og du har ingen måte å be om litt spansk skritt eller mye, f.eks. Det er litt på og av.

Det der med å heve selvtilliten er interessant. Sånn sett hadde kanskje min hatt godt av å lære det :P Jeg har bare vært litt skeptisk til å lære han det, fordi han er typen til å skrape med frembeina hvis han blir utålmodig og det vil jeg absolutt ikke forsterke. Men jeg drømmer om å klare å lære han at default behavior (altså det han går til hvis vi trener og han ikke vet hva jeg vil) er å slappe av og stå stille, og hvis jeg får til det så tror jeg ikke det vil være noe problem å lære han spanske steg. Utfordringen er bare å klare å lære han det 😂

Jeg er ikke helt enig. Man kan klikke inn spansk skritt og likevel be om mer eller mindre - man gjør jo det med f.eks. fremdrift, eller bøyning? Med mindre man tenker på de som driver ren klikkertrening og da er helt passive i kroppsspråket sitt og kun gir et signal, men de jeg kjenner som driver med klikkertrening av hest bruker det som et av mange verktøy.

• Liker 1

Enig med Nimbus i det. Jeg har lært  M til å gjøre spanske steg fra bakken, og jeg opplever vel at jeg kan gradere "trikshjelperne" (lydsignal og peking med pisk) og slik be om mer. Jeg bruker ikke klikker og ikke kun lydsignal, så det gir jo mer spillerom som Nimbus sier, men jeg har forsåvidt sett på det som "trikstrening". Men synes også at skillet mellom hva som er triks og ikke er vanskelig å definere. All trening av hest er jo på et nivå en blanding av positiv og negativ forsterkning når hesten responderer som man ønsker..

Han kan forresten også være en skraper og har heller ikke blitt verre på det, har inntrykk av at han skjønner at det ikke er belønning når han ikke blir bedt om det, så da gjør han det heller ikke utenom trening  på det. 

Spennende med å stå stille som "default behaviour" når man ikke skjønner, @Sivoya - tenkte først at det hørtes veldig kjekt ut, men så tenkte jeg at kanskje det er litt hemmende for læring av nye ting?  Hvis man skal prøve noe nytt og hesten ikke forstår er det jo en fordel om de ikke står stille, men heller prøver litt. Da prøver de jo kanskje litt feil, men plutselig er de innom noe riktig, og så må man forte seg å belønne så de skjønner at det var det riktige? Hvis de er trent til å stå stille får man kanskje ikke den utprøvingen og ender aldri opp på det man ønsket? Eller misforsto jeg hva du mente?

• Liker 1