Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Feks at høyre sjenkel får høyre side av hesten til å «gå fortere», vil tro det er en versjon av å forklare hvordan man svinger ved å forlenge utvendige, fremfor å korte inn innvendige? 

Vet også en del bruker utvendig (over)sjenkel i versade fordi hesten skal «vike» for presset og dermed flytte seg vekk fra oversjenkelen som kniper. Som en annen input fra meg :)

Ikke slik jeg gjør det selv, men disse versjonene har jeg hørt flere steder, @smaaen - i tilfelle det er av verdi 😅

Jeg bruker sjenklene for å be om mer innundergripen av bakbeina, tror jeg. Mens min plassering i setet (oversjenkel/setebein) viser hesten hvordan jeg mener den skal bøye etc. Kan holde igjen litt med oversjenkel hvis det «tyter ut» noe 😂. Så peker jeg overkroppen dit jeg vil. 

9 timer siden, Ninahei skrev:

Sånn jeg har fått det forklart når jeg har blitt undervist og fått beskjeden om at utvendig sjenkel flytter utvendig skulder er at man bruker utvendig sjenkel for å "få fart på den siden av hesten" og dermed flytter skulderen fremover fordi når man er forholdende på motsatt side må utvendig skulder gå "rundt" innvendig og dermed flytter man utvendig skulder inn med utvendig sjenkel. Men for at det skal fungere avhenger det jo selvfølgelig av hva man gjør med resten av kroppen da ;) 

For meg høres dette litt ut som å kjøre en tanks. Gasser og har to spaker du drar i for å svinge, drar du i venstre spak, stopper den siden og høyre fortsetter og der med svinger rundt og vice versa.  Det blir for meg for simpelt og ikke helt slik hester fungerer av min erfaring.  Jeg liker jo heller ikke være forholdene på innvendig for at utvendig skal svinge seg rundt, da det vil veldig lett bli innvendig tilbake og forkorte innsiden.  Og om skulderen går ut, så blir jo det stort sett bare økende om man tar forholdning på innvendig tøyle. Dytter man på med mer sjenkel så vil jo også det føre til at den går mer ut gjennom utvendig. 

Jeg bruker også sjenklene for å be om mer bakbein, så bestemmer setet mitt hvilken retning det skal gå og i kombinasjon med hvilken bøyning. Jeg bruker oversjenkelen dersom det er ribbena som tyter ut(til innsiden), ikke skulderen ut til utsiden. Dersom skulderen ikke er nok med bruker jeg indirekte tøyle på skulderen og om ikke det fungerer godt nok, pirker jeg med pisken for å få riktig reaksjon for den indirekte tøylen. 

22 timer siden, Matilde B. skrev:

Jeg forstår ikke hva du mener her 🙈 Kan jeg be om mer forklaring?

Nå kom det noen flere forklaringer før meg her, var de til hjelp? :) 

@smaaen ja, det blir litt sånn som du tenker med tanksen. Jeg syns ikke det er noe særlig å ri på denne måten, men i enkelte tilfeller kan det være et godt verktøy på veien til noe annet. Men sånn generelt sett så opplever jeg det samme som du sier, at når man forholder på innvendig side for å få fart på utvendig side, så flyter utvendig skulder fort ut og da får man for mye vekt på innvendig side.

På en annen side - å være forholdende på innvendig side har jeg ingen problemer med, i de tilfellene det er nødvendig og hensiktsmessig! F.eks er det mange hester som får en "falsk innvendig bøyning" hvor hodet kanskje går til innsiden, men skuldrene peker ut av det bøyde sporet man vil bøye i samsvar med og vekten faller på innvendig side, spesielt innvendig skulder. Ofte går disse hestene spent og har dårlig fremdrift på den siden de gjør dette på og en løsning mange tyr til da er å ri hesten mer frem, noe som tilsynelatende gjør at hesten får korrekt bøyning, men egentlig retter den seg bare litt ut og går i alt for høyt tempo ift hva balansen godtar. En annen løsning her er å gjøre halvparade, litt forholdende tøyle på innvendig side på en måte som gjør at hesten ikke flytter hodet til innsiden, men faktisk bremser innvendig skulder slik at skuldrene kan gå i det bøyde sporets "spor", ikke peke ut av det. Når man har fått bremset innvendig skulder nok ber man hesten om mer fremdrift, mykner på kontakten i innvendig tøyle og har man bremset innvendig skulder nok (i tillegg til å ikke "miste sitsen" selvfølgelig) vil hesten gi en korrekt bøyning til innvendig side og være i likevekt i begge sider. Også går det tre steg og man må ta det omigjen, naturligvis ;) I akkurat dette tilfellet ville jeg absolutt IKKE ha brukt utvendig sjenkel for å få utvendig skulder frem eller inn, fordi det som regel gjør at hesten istedet bare legger mer vekt på innvendig side (skulder) istedet for å endre på vinkelen på skulrene ift det bøyde sporet. Erfaringsmessig får man en lite pen travers da istedet ;) 

Det jeg sliter med å forstå er hva du mener når du skriver om å få mer fart på utsiden enn innsiden. 

Det er jo ikke mulig(større, ja, men ikke raskere) så jeg antar det er en slags metafor jeg bare aldri har vært borti. 

Men nå ser jeg at @smaaensin oppfattelse av hva du mente nok stemte. 

Jeg får det bare ikke til å gi mening detta med at den ene sida går raskere enn den andre. 

Jeg ville jo aldri brukt utvendig sjenkel til å flytte på skuldrene uansett da jeg ser det som lite hensiktsmessig, jeg skal ikke si det ikke fungerer såpass har jeg lært av ridningen, men slik jeg ser det for meg vil det være mye mer effektivt slik jeg flytter på skuldrene i dag.

I det siste eksempelet ville jeg også heller flyttet utvendig skulder og fått plassert skuldrene korrekt fremfor bakbeina for å få bøyningen korrekt igjen. Med korrekt bøyning, vil hesten løfte seg bedre og vekten kommer av innvendig skulder av seg selv. De eneste gangene jeg bruker innvendig tøyle er i løftende tøyletak for å korrigere stillningen, skuldrene korrigerer jeg kun med utvendig indirekte tøyle. Ramler innvendig skulder og brystkasse for langt inn, rir jeg heller mer bøyning for å få det på plass, for så å gå tilbake til bøyningen jeg ønsket. Feks i versade rir jeg da heller over i en 4 spors veldig tverrgående versade, for så å legge til et lite aspekt av travér (ikke øvelsen, men hjelperne) for å gjøre om versaden til en trespors igjen. 

15 timer siden, Matilde B. skrev:

Det jeg sliter med å forstå er hva du mener når du skriver om å få mer fart på utsiden enn innsiden. 

Det er jo ikke mulig(større, ja, men ikke raskere) så jeg antar det er en slags metafor jeg bare aldri har vært borti. 

Men nå ser jeg at @smaaensin oppfattelse av hva du mente nok stemte. 

Jeg får det bare ikke til å gi mening detta med at den ene sida går raskere enn den andre. 

Hehe, ja, det var kanskje litt uklart når jeg skrev det sånn. Mer fart var ment som i større engasjement egentlig, men jeg skjønner jo at det kan tolkes som faktisk -mer fart- :D  

@smaaen , nei, det er mange ting man ikke ser for seg at kommer til å fungere og man velger jo vekk de måtene å gjøre ting på av nettopp den grunnen. Men som du sier, man skal aldri si aldri når det gjelder hest, DET tar ikke så lang tid å skjønne! :D 

Jeg gjør forsåvidt omtrent samme som deg når det gjelder det siste eksempelet, foretrekker å flytte utvendig skulder fremfor å forholde på innvendig side, men jeg har opplevd at noen ganger gjør det bare vondt værre og hele hesten bare deiser sidelengs innover istedet for å bøye seg. Forøvrig er forholdende tøyle for meg IKKE å dra hånda bakover eller bli stum i hånda, det betyr bare "vent litt på denne siden" og selve tøyletaket kan være bare at jeg lukker hånda, beveger de nederste fingrene litt, løfter hånda eller rister litt i håndleddet, alt avhengig av hvordan hesten responderer. Etterhvert vil jeg at når jeg lukker hånda (ikke at jeg rir med den åpen til vanlig, men med lukke mener jeg å lukke hånda litt hardere) så betyr det forholdende.

Når du legger til travershjelpere for å få versaden over på trespors igjen, hvilken traversvei blir hjelperne da? Si du rir versade på venstre hånd på fire spor og vil ha den over på tre spor igjen ved hjelp av travershjelpere.

18 timer siden, Ninahei skrev:

Hehe, ja, det var kanskje litt uklart når jeg skrev det sånn. Mer fart var ment som i større engasjement egentlig, men jeg skjønner jo at det kan tolkes som faktisk -mer fart- :D  

@smaaen , nei, det er mange ting man ikke ser for seg at kommer til å fungere og man velger jo vekk de måtene å gjøre ting på av nettopp den grunnen. Men som du sier, man skal aldri si aldri når det gjelder hest, DET tar ikke så lang tid å skjønne! :D 

Jeg gjør forsåvidt omtrent samme som deg når det gjelder det siste eksempelet, foretrekker å flytte utvendig skulder fremfor å forholde på innvendig side, men jeg har opplevd at noen ganger gjør det bare vondt værre og hele hesten bare deiser sidelengs innover istedet for å bøye seg. Forøvrig er forholdende tøyle for meg IKKE å dra hånda bakover eller bli stum i hånda, det betyr bare "vent litt på denne siden" og selve tøyletaket kan være bare at jeg lukker hånda, beveger de nederste fingrene litt, løfter hånda eller rister litt i håndleddet, alt avhengig av hvordan hesten responderer. Etterhvert vil jeg at når jeg lukker hånda (ikke at jeg rir med den åpen til vanlig, men med lukke mener jeg å lukke hånda litt hardere) så betyr det forholdende.

Når du legger til travershjelpere for å få versaden over på trespors igjen, hvilken traversvei blir hjelperne da? Si du rir versade på venstre hånd på fire spor og vil ha den over på tre spor igjen ved hjelp av travershjelpere.

Ja jeg forstår hva du mener med forholdende og det er noe jeg helst vil unngå så langt det er mulig, på innvendig side. For meg så gjør det ingenting om hesten faller MER inn når jeg flytter skuldrene, det betyr bare at det er mer i kroppen til hesten som må korrigeres enn skuldrene og at skuldrene da kun er et symptom så bare endre de vil ikke hjelpe så mye. Faller de for mye inn, vil jeg som oftest ri inn på mindre volte og ber om mer bøyning for å rette opp. Har de allerede falt innover er det mye vanskeligere å rette opp utover enn å fortsette i retningen de allerede faller og korrigere der, for så å flytte ut.

Med travershjelpere mener jeg for det meste utvendig sjenkel, for å få utvendig bakben litt mer innunder, men ikke helt siden jeg ikke skal over i en traver, men forbli i en versade. Alt ettersom responsen i hesten legger jeg og til setehjelpen, men det kan fort føre til direkte overgang til traver så da må jeg være veldig spesifikk i setehjelpen. 

• Liker 1

Det er når man ikke prøver det går riktig... Skulle teste kontragalopp-terre a terre i dag, og det gikk såsomså, men ser på videoen etterpå at jeg faktisk fikk et rent bytte i stedet for. Jaggu. Jeg sliter veldig med å være tydelig nok og gi god nok frihet i ny innvendig hofte i byttene så de er som oftest front to back. Får se om kanskje dette er måten å få de litt mer rene på. 

• Liker 3

Den evnen til selvlæring er jeg misunnelig på. 

Jeg selv er nemlig kjemisk renset for den. 

Så nyt den. For meg også. 

32 minutter siden, Siv skrev:

Den evnen til selvlæring er jeg misunnelig på. 

Jeg selv er nemlig kjemisk renset for den. 

Så nyt den. For meg også. 

Det var en interessant betraktning når jeg var i Spania og red.
Da ble det jo litt "lagg" i tilbakemeldingene fra instruktør, siden den måtte innom tolk før den kom til meg - men da opplevde jeg til min store glede at mine instinktive korrigeringer veldig ofte var det instruktøren etterspurte.

For min del tror jeg det er en konsekvens av at det var Ron som lærte meg å ri, ikke en instruktør.
De første årene mine som rytter red jeg jo for meg selv, med hesten som eneste læremester.

• Liker 1

Jeg tror det er en evne. 

Og at kompetansenivå kan spille inn. 

Hva gjør dere når dere har havnet i en kneike hvor dere bare føler dere ikke får til noen ting når dere rir? Jeg kjenner at ridningen blir negativ, og det er etter hva jeg føler selv lite kontruktivt. Jeg driver og noterer hva jeg synes gikk bra fra hver trening nå, men humøret er helt flatt og negativt. 

26 minutes ago, Kah said:

Hva gjør dere når dere har havnet i en kneike hvor dere bare føler dere ikke får til noen ting når dere rir? Jeg kjenner at ridningen blir negativ, og det er etter hva jeg føler selv lite kontruktivt. Jeg driver og noterer hva jeg synes gikk bra fra hver trening nå, men humøret er helt flatt og negativt. 

Gjør noe annet en stund? Fokuserer på tur eller sprang eller noe? 

30 minutter siden, Kah skrev:

Senker kravene, til noe som jeg kan få til. Som oftest tenker jeg på hva Andrew pleide å si  "when in doubt, go back to shoulder in".  Så jeg gjør det, men med hovedfokus på kontroll på utvendig skulder. Det er det eneste målet mitt, så tar jeg det derfra. Jeg kan også bare fokusere på overganger, ikke noe annet, bare få fine overganger. Noen ganger må jeg også bare ta ut en del av mine tanker om å "måtte få til", så da setter jeg opp ting på banen å ri rundt, eller setter opp quintanaen som jeg da øver på å treffe eller liknende. Mitt fokus flyttes bort fra øvelse og måtte få til noe, til å bare gjøre, det pleier å hjelpe meg.  Uansett, fokuset mitt blir å senke kravene mine til den grad at jeg får til det jeg ønsker. Samme hvor lavt kravet blir, det er mestringen, for hest og rytter som er viktig. 

• Liker 6

2 timer siden, Kah skrev:

Ringer en trener 😅 Eneste som funker for meg. 

Synes også det er bra å få input av noen andre når man kjører seg litt fast selv. Evnt en annen instruktør enn man vanligvis rir for, som fokuserer på litt andre ting eller har andre veier til målene. 

• Liker 1

Jeg har ingen trener på "daglig basis" (som i tillegg kan gangarter) i nærheten av meg lenger, så for min del gjelder det å flytte fokuset tilbake til noe vi kan - eller øvelser jeg vet uansett vil hjelpe oss på rett spor. Som @smaaen sier. Jeg faller alltid tilbake til sideførende og overganger, i hovedsak. Som regel kommer et problem jeg får av at dette ikke sitter bra nok - generell grunnriding. Så da terper vi mer på det. Jeg longerer også litt mer for å se om problemet vedvarer uten rytter. Jeg prøver liksom feilsøke litt om det er meg eller hesten som er "problemet" :lol: