Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

På 13.4.2019 at 6.05, smaaen skrev:

Han snakker om å flytte rompa ut, og sitte til utsiden som blir feil slik jeg gjør det. Versade heter jo shoulder in, ikke haunches out, så ved å flytte rompa ut vil man få følge feil. Innvendig bakbein vil ofte settes for langt inn under og det fører da til at det beinet blir for rett i leddene. Istedet for at man ved å flytte skuldrene inn, plasserer hestens kropp over der det innvendige bakbenet settes, når benet går rett frem, og benet naturlig bøyer leddene bedre. 

Ulige retninger innen dressur bruker tyngdepunktet ulikt. Jeg sitter alltid med mitt tyngdepunkt over innsiden av bøyningen, mens han på videoen sitter til utsiden. 

Ellers viser det jo en fin Versade på volte. 

Takk, jeg lurte på om der var jeg som var blind (og døv for jeg fikk ingen lyd på) for jeg så bare at han flyttet rompa ut 😅 

Nå er vel eieren av kanalen ganske klokkeklar i sin krig mot hardhendt ridning, men hva ser dere her? 

41 minutter siden, LisaFi skrev:

Nå er vel eieren av kanalen ganske klokkeklar i sin krig mot hardhendt ridning, men hva ser dere her? 

Hun er vel mer i kamp med visse i dressurmijøet i Wellington. Når en leser på hennes private fb profil så får en litt sånn tennårings/barnehagekrangel følelse. "Du har vært slem med meg, dette er hevnen min" opplegg. Sikkert ikke bedre de hun krangler med men ikke en kanal jeg orker å forholde meg til. Skal studere videoen når ungene har kommet seg på skolen :)

Edit for å legge til hennes egen statusoppdatering etter at hun postet videoen på Dressage Hub: 

Screenshot_20190521-074626.png

Edited by Bitten&Betty

Jeg ser ikke hender godt nok til å kunne bedømme om de er harde eller ikke. Men de er ihvertfall ubevegelige. 

Aner null om dama, men kanskje hennes kamp om å bli myk i egne hender et årsaken til fokuset hun har? 

Jeg vil si at hender ikke er det største problemet med de videosnuttene der, selv om de ikke er spesielt empatiske, spesielt med den siste hesten. Er en del grunnridning som mangler der og hester som kaster seg frem og henger seg på bittet, som for meg tilsier litt hardere ridning når de ikke er innenfor railen. 

• Liker 2

Ser hvertfall to stk hester som prøver sitt beste. Som nevnt over er det vanskelig å se om hånden er hard. Synes siste hesten gapte mer men vanskelig å se på første filmen. Veldig mye spjong hit og dit da samt en del sporebruk. Ville gjerne sett de hestene under en "hobbyrytter" :) 

• Liker 1

Jeg har sett langt verre hender .. som har vunnet både det ene og andre. Lokalt, nasjonalt og internasjonalt ser jeg ryttere som er langt mindre sympatiske enn det som vises her, uten at det betyr jeg mener dette er "fint" ridd. Enig med @smaaen, samtidig tror jeg denne ekvipasjen (og mange andre som driver med den type ridning) har grunntrent MYE, bare ikke på den måten jeg tenker er oppbyggende for hesten.

Hva er forhistorien her, har rytteren blitt avslørt for uetiske treningsmetoder elns?

Der jeg fant videoen var man hvertfall opptatt av at dette var den tredje hesten fra samme rytter som har vist samme store spenningsnivå, samme taktfeil og ujevnheter. Og de mener vel ganske tydelig at det ikke trenes så stillesittende med hender mm utenfor rail.  

Hun der Susan er jo ravende gal, synd at hun legger ut ting på den måten hun gjør. Kritisk på et veldig destruktivt nivå..

12 timer siden, Kah skrev:

Hun der Susan er jo ravende gal, synd at hun legger ut ting på den måten hun gjør. Kritisk på et veldig destruktivt nivå..

Er litt enig der. Hun er fryktelig negativ, og det tjener ikke saken mener jeg.  Men det må gå an å kalle en spade for en spade også, men uten å gå til hets (noe jeg oppfatter mye fra den kanten der som). 

Men saklig å kommentere at så mye spenninger, taktfeil og dessuten i hest etter hest etter hest- tyder på treningsmetoder som ikke er særlig klassiske eller hestevennlige ser jeg ingen problem med. 

Det er et problem med hele hestevelferdsaken og spesielt innenfor dressur, at enten er man «helt imot» på det nivået at det er dyreplageri i det hele tatt å ha på et bitt og ta opp kontakten, eller så mener man at en vedvarende overbøying og noen blå tunger her og der bare må til hvis man skal komme noen vei.

Det at svært få fronter middelveien, eller at nettopp det at noen fronter middelveien er vanskelig å oppfatte, eller promotere er en kjempeutfordring. Det blir liksom bare de diametrale motsetningene og lite imellom der. 

Men at man blir utfordret på å trene øyet sitt tror jeg er lurt. Og det man ser på konkurransebanen er åpenbart ikke det alle gjør hjemme.  Og det er det jeg synes er verdt å se på. 

• Liker 1

Kan jeg spør hvordan dere jobber frem passagen? Rodrigo mente vi skulle begynne å arbeide med den, men syns vi gjør det «samme» som ved piaffarbeidet. Hun har veldig lett for piaff, men passagen har vi aldri snus på. Er det strengt tatt mest taktendring det er snakk om? Aldri ridd passage før selv, så er litt på dypt vann. 

Er førøvrig, om muli, enda mer stolt og fornøyd over den lille hesten min i dag. Går så godt fortiden. Jobbet mye samlet i dag, både gjennom samlet trav, travers i gallopp, og også mot en piruett i galopp. Sistnevnte har vi «lekt» oss mye med, men i dag satt hun seg godt, og rundet seg godt for innvendig setebein. 

Ble spesielt obs på, etter å ha sett film fra forrige time, at jeg mister fort albuene, og mister tøylene. Har sovet mye på det siden, og i dag ble det mye bedre. Går så mye bedre når jeg får passet på albuene, og holder mye kortere tøyler. Morro morro😀

• Liker 5

Måten jeg fikk frem passagen på min var godt etablert spansk skritt, så trave i god bæring og be om spansk skritt og spoingspoingsioing så var passagen der. Det fungerte veldig fint for min, ikke like lett med andre hester jeg har jobbet med. De har da igjen hatt lett for piaffen, som jeg sliter med med min.  Ellers er det jo å samle travet og løfte hesten opp i manken og ta den med deg høyere opp enn i vanlig trav. Jeg synes det høres litt vanskelig ut å jobbe med passagen som ved piaffarbeidet da piaffen er en mer koordinasjonsøvelse, mens passagen handler mer om et mer samlet og løftet trav. Slik er det jeg tenker i hvertfall. 

59 minutter siden, smaaen skrev:

Måten jeg fikk frem passagen på min var godt etablert spansk skritt, så trave i god bæring og be om spansk skritt og spoingspoingsioing så var passagen der. Det fungerte veldig fint for min, ikke like lett med andre hester jeg har jobbet med. De har da igjen hatt lett for piaffen, som jeg sliter med med min.  Ellers er det jo å samle travet og løfte hesten opp i manken og ta den med deg høyere opp enn i vanlig trav. Jeg synes det høres litt vanskelig ut å jobbe med passagen som ved piaffarbeidet da piaffen er en mer koordinasjonsøvelse, mens passagen handler mer om et mer samlet og løftet trav. Slik er det jeg tenker i hvertfall. 

Skjønner, takk for svar😉 

Er jo piaffen her og som sitter lettere. Har en gang jobbet frem noe som kunne ligne noen steg i passage, da kortet jeg først ned til piaff (ish), før jeg løftet og økte traven, fikk da mer hvil i steget, og mer løft i manken. Men har ikke vært i nærheten av det siden. (Ekstremt med energi den dagen) Blir ikke til å jobbe særlig med det alene, er redd for å gjøre ting galt🙈 så blir vel å se mer på det i neste omgang.

Jeg funderer på galoppfatninger. Jeg har lært å fatte fra utvendig sjenkel, men her om dagen hørte jeg på en podcast hvor de mente at det gav problemer. De sa at da får man en hest som fatter galopp med bakparten innenfor sporet, noe de ikke ønsket. Så de sa at man skal støtte på utvendig tøyle men selve fatningen skal gjøres med innvendig sjenkel og innvendig hofte. De nevnte også kontragalopp inne i det her, at de mente at det ville bli problemer med kontragaloppen.

(Grunnen til at de snakket om galoppfatningene var i sammenheng med å ha en rett hest (rakriktning på godt svensk), så målet her var at hesten skulle være rett og det mente de da at man ikke får til ved å fatte galopp fra utvendig) 

Jeg blir så fascinert når folk har så fullstendig motsatte meninger om hva som er det beste. Så jeg lurer på hva dere smarte EF-folk mener om dette. Hvordan fatter du galopp og hvorfor gjør du det på den måten? Ser du fordeler og ulemper med de forskjellige måtene å gjøre det på? 

Må man velge enten eller da? :P Jeg bruker en kombinasjon. Legger jeg bare til utvendig sjenkel blir det jo vanskelig å skille fra travers og hesten kan plassere bakparten inn fordi den tror det er det jeg ber om.  Men utvendig sjenkel litt bak, innvendig litt fremme og innvendig hofte opp og frem sammen blir galopp. 

Hvilken podcast var det?

• Liker 3

Jeg ser oftere at hester har problemer med å gå med bakparten på innsiden av sporet/traver, i galoppen, enn motsatt. Slik jeg rir er høyre sjenkel gir beskjed til høyre bak, venstre sjenkel venstre bak. Skal jeg fatte galopp starter den i utvendig bakbein, altså bruker jeg utvendig sjenkel for å gi beskjed til det beinet at det skal ta i litt mer, innvendig hofte gir beskjed om at vi skal opp i galopp i stedet for å gå i traver eller noe annet.  Dessuten, alt som er morsomt i galopp gjøres i traver, halfpass, piruetter, passader osv... Kontragaloppen blir jo det samme, bare til utsiden så ser ikke hvordan det skal gi noe problem. 

MANGE hester sliter med å løpe for fort i galoppen, som oftest fordi de ikke klarer å bøy bakbeina og bære seg, fordi innvendig bakben er for langt innunder hesten og hesten mister balansen innover, så da har de bare to valg, løpe fortere, eller gjøre overgang til trav. 

• Liker 1

Jeg rir i alle fall aldri med bare "en" hjelp, så hvorfor det skulle bli vanskelig for hesten å skille på galoppsjenkel og travershjelp - det skjønner jeg ikke helt.
Som Siri bruker jeg samspillet mellom sjenkel og sete for at hesten skal fatte galoppen.
Når jeg da skal ri travers gir setet beskjed om "innover" istedet for "oppover".

Å fatte med innvendig sjenkel blir knotete i mitt hode, jeg gir jo aldri noen beskjed til innvendig frambein. Skuldre ja, men frambein, nei (tror jeg, det er ikke så ofte jeg setter ord på ridningen min B-) ) .
Det er jo bakbeina som er motoren, og det er der galoppen starter. Høres ut som en tungvinn kommunikasjonsvei å fatte for innvendig sjenkel, da må jo hestens nerveimpulser oppfatte innvirkningen ved innvendig skulder, og sende beskjeden videre til utvendig bakbein der galoppen starter en liten omvei vil jeg påstå. 

• Liker 1

On 15/06/2019 at 08:27, stinej said:

Må man velge enten eller da? :P Jeg bruker en kombinasjon. Legger jeg bare til utvendig sjenkel blir det jo vanskelig å skille fra travers og hesten kan plassere bakparten inn fordi den tror det er det jeg ber om.  Men utvendig sjenkel litt bak, innvendig litt fremme og innvendig hofte opp og frem sammen blir galopp. 

Hvilken podcast var det?

Tja, fra de to «retningene» jeg sammenliknet nå så har det vært snakk om å enten bruke utvendig eller innvendig sjenkel, og ikke i kombinasjon med den andre sjenkelen, sånn jeg har forstått det. Men jeg lærte vel på rideskolen å fatte galopp med å gi et trykk med begge sjenkler mener jeg å huske, men da med utvendig sjenkel bak og innvendig sjenkel ved gjorden. Så det er vel noen som bruker begge og.  

Podcasten var Hästpodden med Anna og vänner (tidligere med Anna og Vanessa).  Episoden heter rakriktning og de snakker om dette de siste 10 minuttene :) 

Jeg fatter alltid med innvendig hjelp når hesten er på plass og godt balansert mellom hjelperne. Nettopp av den grunn postcasten sa. Men så finnes det jo ingen regel uten unntak, så det kommer jo helt ann på hesten og situasjonen hvilke hjelper man trenger å bruke. Men når ting er som de skal i forberedelsen er det innvendig hofte/sjenkel, da får man etter min erfaring en rettere hest og lettere god balanse til utvendig hånd.  

Edit: innvendig skulle det jo stå da 🙈 ble en litt selvmotsigende post med den skriveleifen 🙈

Edited by Martine og Rosarno

Fatter mest med utvendig på min egen, men kan godt bruke begge sjenkler og legge innvendige frem (slik man lærer på rideskolen) hvis jeg kjenner hesten jeg rir ikke responderer slik jeg er vant med.

Opplever ikke at rumpa faller inn ved å bruke utvendige - jeg bruker sete aktivt også for å fortelle hesten hvor og hva den skal. Hoftene blant annet spiller jo en veldig viktig rolle.

Jeg mistenker mange «trad»ryttere (huffameg for en beskrivelse :lol: ingen må føle seg fornærmet her nå) ikke er veldig bevisste setet sitt. De mest «trad»instruktørene jeg har ridd for har i det minste begrenset det til sitteknoker og fra kneet og ned - og gitt meg rare løsninger på problemer jeg kan fikse opp i ved å justere på sitsen, fremfor å bruke mer sjenkel/tøyle/flere halvparader. Jeg ser for meg at mangelen på instruksjon av rytters hofter, lår og øvrige hjelpere kan være med på å for eksempel sende hestens rumpe inn mot midten når man forsøker å fatte galopp.

• Liker 1

Jeg tror aldri jeg fatter med beina jeg 😳 Jeg tror jeg bare vipper fram innvendig hofte litt akkurat i fatningen? Tror ikke jeg bruker beina i bytter engang 😬 samler opp med setet og gjør "noe" med midten av kroppen (lyske, mage, rompe, hofter) 🤪 

Oversjenkel. Hvordan bruker dere denne i en versade? Har hatt flere diskusjoner om dette de siste ukene og er interessert i hva hvermansen gjør?

• Liker 1

Hmmm jeg tror, når jeg vrir om hoftene litt, så klemmer jeg dem litt med dem uten å spenne knærne? den ene litt foran og den andre litt bak?  Undersjenklene henger jo bare i løse luften, så jeg bruker nok setet og oversjenkler mer enn den vanlige dressurrytter 🤔 jeg tror jeg må tenke mer når jeg rir, jeg bare gjør 😅

Bruker den ikke aktivt, men innvendig hofte passer jeg på å holde i "fremoverposisjon" for å ikke vri hoftene innover og da legger oversjenkelen seg omtrent sånn som når jeg rir ikke-versade. Er dog nøye på at den ikke slutter å absorbere bevegelsene til hesten, ergo ikke klemmes eller presses inntil på noe vis, men bevegelsen i innvendig lysk og lår blir jo litt begrensa, uten at det blir stivt. Når jeg skal bruke innvendig sjenkel i versaden hvis hesten legger seg for mye inn eller prøver å svinge istedet for å gå versade vil naturligvis kneet vri seg litt ut og det blir mer bevegelse i oversjenkelen i og med at den "åpnes" ved sjenkelbruk.

Det jeg har hørt flere snakke om i det siste, er at de bruker utvendig oversjenkel for å flytte skulderen inn i versade. Og jeg klarer ikke helt se hvordan det fungerer. 

Det jeg kjenner mye på selv og har hatt flere diskusjoner og tenkt tilbake på hva jeg har lært av ulike instruktører med ulik bakgrunn, er at oversjenkelen løfter på en måte ryggen opp til setet mitt. Dvs om jeg bruker begge. Selv bruker jeg oversjenkelen på innsiden når jeg ønsker å runde hesten litt mer, løfte innvendig side litt mer opp til setet mitt, eller få mer bøyning.  I en versade vil jeg bruke fortrinnsvis overkroppen (skuldre/navle) for å flytte skuldrene inn, dersom hesten går inn, faller inn med innvendig side, stiver av innvendig side, vil jeg bruke innvendig oversjenkel til å løfte og runde innvendig side. Det er første reaksjon. Når jeg bruker oversjenkelen vil jeg vri om benet litt og vri sporen ut og bort fra hesten, for å få mer trøkk i oversjenkelen og åpne hoften litt mer, om det ikke gir respons må jeg bruke sporen for å forsterke at "oi! ikke fall inn her".  Men så langt det lar seg gjøre vil jeg unngå å bruke innvendig undersjenkel i versaden fordi det har lett for å sende rompa ut, i stedet for å flytte skulderen inn.

Utvendig oversjenkel vil være tilbake for å støtte den bøyde formen jeg ønsker hesten i og jeg klarer ikke helt se hvordan den skal kunne fungere til å flytte noe som helst på utvendig skulder, eventuelt bruke den for å heve ryggen opp til setet, men da i kombinasjon med innvendig. Dersom jeg bruker utvendig oversjenkel for mye vil jeg jo ofte dra setet mitt litt ut, og dermed få vekten over utvendig side, som vil ødelegge for alt det andre jeg prøver å få til i øvelsen. Ikke at det ikke er mulig å bruke oversjenkelen uten å bli flyttet på, men det er allikevel så lett å bli dratt til utsiden at jeg vil unngå å gjøre ting som lettere drar meg til den siden 😛 

Det punkterer i hvert fall fullstendig strofa ‘overkroppen speiler framparten og underkroppen speiler bakparten’ om sjenkler skal flytte frampart.

Ift oversjenkel i versade har nok jeg lett for å holde litt imot av gammel vane. Men detta er ‘klassisk norsk hest-opplegg’, merker jeg må tenke mye mer på det nå som jeg utelukkende har tunge hester kontra før. 

Jeg bruker i for stor grad oversjenkel som du Siri skriver, mer innrotert mot hesten. Holder for mye for sikkerhets skyld, med andre ord.

Mitt personlige problem. 

Men å skulle flytte skulder inn med ytre oversjenkel har jeg ikke tenkt at kunne være en idé. Noen spesiell krets/miljø som benytter seg av det?

Njæ var to som var helt uavhengige av hverandre som stilte samme spørsmål. Hun ene tror jeg tenkte det ut selv og lurte om hun tenkte i riktige baner, hun andre hadde fått beskjed av en annen hun rir for. Som igjen trener for folk jeg kjenner veldig godt til, men aldri har hørt det blitt nevnt på den måten. 

Sånn jeg har fått det forklart når jeg har blitt undervist og fått beskjeden om at utvendig sjenkel flytter utvendig skulder er at man bruker utvendig sjenkel for å "få fart på den siden av hesten" og dermed flytter skulderen fremover fordi når man er forholdende på motsatt side må utvendig skulder gå "rundt" innvendig og dermed flytter man utvendig skulder inn med utvendig sjenkel. Men for at det skal fungere avhenger det jo selvfølgelig av hva man gjør med resten av kroppen da ;) 

48 minutter siden, Ninahei skrev:

Sånn jeg har fått det forklart når jeg har blitt undervist og fått beskjeden om at utvendig sjenkel flytter utvendig skulder er at man bruker utvendig sjenkel for å "få fart på den siden av hesten" og dermed flytter skulderen fremover fordi når man er forholdende på motsatt side må utvendig skulder gå "rundt" innvendig og dermed flytter man utvendig skulder inn med utvendig sjenkel. Men for at det skal fungere avhenger det jo selvfølgelig av hva man gjør med resten av kroppen da ;) 

Jeg forstår ikke hva du mener her 🙈 Kan jeg be om mer forklaring?