Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

Man kan få kommentar på det med fletter, men ikke trekk i karakter vil jeg tro.
(Har fått kommentar sjæl, for jeg er lat...)

Men vil det da gå på allment inntrykk på feks rytter? (Og potensielt med karaktertrekk?) eller skal det kun gå som kommentar? 

På 3.4.2019 at 0.17, CruVal skrev:

Er Neue Schule starter/verbindend «dressage legal»?  

ja.

• Takk 1

Hvis en dommer har kommentert manko på fletter er det en kjip dommer. Det har ingenting å si. Noen hester ser helt jævlige ut med fletter, og noen kler det. Man vil at hesten sin skal se bra ut, ergo gjør man som man vil tenker jeg, ut i fra de forutsetningene man har. 

Har som regel nok av andre ting å se på når folk rir enn å følge med på om de har fletter eller ei altså, haha. 

• Liker 1

1 time siden, CruVal skrev:

Men vil det da gå på allment inntrykk på feks rytter? (Og potensielt med karaktertrekk?) eller skal det kun gå som kommentar? 

Jeg har fått det som sluttkommentar på dressurprotokollen.
Tror jeg startet feil og stil og fikk 9 på inntrykk uten fletter.

På 3.4.2019 at 9.56, smaaen skrev:

Gjerne, bare akkurat idag er jeg borte i mange timer å underviser 🤔

Sender deg en melding. :) Er ikke noe hast.

• Liker 1

Jeg fletter man, men ikke lugg. Det har jeg aldri fått kommentar på. Ikke en gang av en dommer som kommenterte at pannebåndet var skjevt. E

Jeg har også snakket med en relativt god dressurrytter som kun flettet på L-stevner. Hun rir MB og har ikke fått kommentarer på det.

Edited by KBE
Skrivefeil

Neste gang fletter du dritstygge tjukke fletter som stikker ut i alle retninger, og hvis du får kommentarer sier du bare "jamen du SA jo at jeg MÅTTE flette..." 

7 timer siden, Mona skrev:

Neste gang fletter du dritstygge tjukke fletter som stikker ut i alle retninger, og hvis du får kommentarer sier du bare "jamen du SA jo at jeg MÅTTE flette..." 

Jeg fletter alltid sånne fletter😂😂

(Ikke med vilje)

• Haha 4

På 5.4.2019 at 8.22, KBE skrev:

Jeg fletter man, men ikke lugg. Det har jeg aldri fått kommentar på. Ikke en gang av en dommer som kommenterte at pannebåndet var skjevt. E

Jeg har også snakket med en relativt god dressurrytter som kun flettet på L-stevner. Hun rir MB og har ikke fått kommentarer på det.

Jeg fletter som regel ikke på D-stevner, bare på L og E. Ser alltid ann hvem som dømmer og om jeg vet at det er en dommer som ikke bryr seg om flettene så dropper jeg dem på småstevner 😇

Er det noen som har starta dressur med islandshest, som voksen rytter? Jeg er jo vanlig voksenhøyde og Tussi er mer størrelse barn 10 år, hvordan ville det bli mottatt i dressurmiljø?  I islandshestmiljøet er det jo helt normalt, men man føler jeg fort ganske malplassert blant de store brune. 

Han har starta stevner med ponnirytter før, og tenkte jo i utgangspunktet at eventuell stevnestart får fôrrytterjente ta seg av. Men det hadde jo vært kjekt å prøve å være med på ting selv. Samtidig vet jeg ikke om jeg orker å bli nekta start for å være for lang for hesten :P 

8 timer siden, Eva skrev:

Er det noen som har starta dressur med islandshest, som voksen rytter? Jeg er jo vanlig voksenhøyde og Tussi er mer størrelse barn 10 år, hvordan ville det bli mottatt i dressurmiljø?  I islandshestmiljøet er det jo helt normalt, men man føler jeg fort ganske malplassert blant de store brune. 

Han har starta stevner med ponnirytter før, og tenkte jo i utgangspunktet at eventuell stevnestart får fôrrytterjente ta seg av. Men det hadde jo vært kjekt å prøve å være med på ting selv. Samtidig vet jeg ikke om jeg orker å bli nekta start for å være for lang for hesten :P 

Flere som gjør det, og gjør det bra også  :)

Har ei venninne som er sikkert 1,5 ganger så brei som deg (og like lang), med en ganske spe islandshest. De har starta mange ganger, og fått opp i mot 70% i LC (Y) 

2 hours ago, Elisabeth E said:

Flere som gjør det, og gjør det bra også  :)

Har ei venninne som er sikkert 1,5 ganger så brei som deg (og like lang), med en ganske spe islandshest. De har starta mange ganger, og fått opp i mot 70% i LC (Y) 

Godt å høre! Har du hørt noen få reaksjoner på det?  

Jeg kan nok fint slå i bordet med at jeg ikke er for tung ihvertfall,  men blir jo litt flaggstang. 🙈

2 minutter siden, Eva skrev:

Jeg kan nok fint slå i bordet med at jeg ikke er for tung ihvertfall,  men blir jo litt flaggstang. 🙈

Niks :)

• Liker 1

Heh, jeg har fått kommentar på at jeg er for stor for islandshest, og jeg er strengt tatt et knøtt av et voksent menneske. Så lenge du selv er komfortabel og vet at hesten også er det ville jeg prøvd å ikke la andres ubedte meninger gå inn på deg. 

(Kommentaren var ikke på et stevne da)

Edited by Nimbus

Just now, Nimbus said:

Heh, jeg har fått kommentar på at jeg er for stor for islandshest, og jeg er strengt tatt et knøtt av et voksent menneske. Så lenge du selv er komfortabel og vet at hesten også er det ville jeg prøvd å ikke la andres ubedte meninger gå inn på deg. 

Det er jo ihvertfall tullete at du får kommentarer, dere ser jo veldig harmoniske ut! Jeg føler meg veldig komfortabel oppå og hestus er fornøyd, men vet jo at det rent visuelt ser litt rart ut siden jeg er ganske lang i ryggen. 

Så, hvordan skal jeg få fjertus til å lenge stega i trav uten å løpe? Tar i mot tips, tanker og innspill til jeg skal i gang med neste time 😊

8 timer siden, Eva skrev:

Tidligere elev av meg starter både dressur og feltritt med sin og hun er ikke spesielt kort.Slank,men ganske lang.Aldri fått en kommentar som hun har hørt i allefall og har gjort det ganske greit opp til LB.

Litt rart det der,nå når jeg er såpass langt unna storhestmiljøet,så synes jeg det ser helt sært ut med de digre gampene med bittesmå mennesker på :D 

• Liker 2

1 time siden, CruVal skrev:

Så, hvordan skal jeg få fjertus til å lenge stega i trav uten å løpe? Tar i mot tips, tanker og innspill til jeg skal i gang med neste time 😊

Bena dine gir impuls til bakbeina til hesten, setet gir beskjed om hvordan den skal bruke bena,. Så skal du forlenge steget må hesten få impulsen fra bena, men du må forlenge steget med setet.  Driver du bare fremover med beina går heller beina bare fortere, istedet for å øke lengden. 

7 minutter siden, smaaen skrev:

Bena dine gir impuls til bakbeina til hesten, setet gir beskjed om hvordan den skal bruke bena,. Så skal du forlenge steget må hesten få impulsen fra bena, men du må forlenge steget med setet.  Driver du bare fremover med beina går heller beina bare fortere, istedet for å øke lengden. 

Takk, den må jeg tygge på. 

Men - vil det da være mest hensiktsmessig/evt kun mulig(?) å forlenge i nedsittende trav? 

1 minutt siden, CruVal skrev:

Takk, den må jeg tygge på. 

Men - vil det da være mest hensiktsmessig/evt kun mulig(?) å forlenge i nedsittende trav? 

Nei du bruker jo setet i lettridning også, det er bare veldig vanskelig å ri veldig godt når man rir lett. Ofte mer vanskelig enn å sitte nede 😛 Men måten du bruker setet og kjernemuskulaturen vil spille inn på hesten, selv i lettridning. Man ser ofte på lettridning som lettere for hesten enn å sitte nede, men jeg ser oftere hester slite med at rytteren setter seg feil ned i lettridning, enn at de bryr seg veldig om hvordan rytteren sitter nede. Selvsagt er det ulikt fra hest til hest, noen har giga steg og er vanskelige å sitte på, men ofte er de også vanskelige å sitte på fordi de ikke går godt nok igjennom kroppen. Så det henger veldig sammen. Da pleier jeg å ta det ned i et tempo der både hest og rytter klarer å være, ri lett gjør jeg ikke lenger, annet enn på tur, men anklelen min er ikke enig i det helt enda. 

Med Andrew jobbet vi ofte nedsittende på volte, versader på bøyd spor og samlet form, så rette ut, trave ned langsiden i lettridning og litt etter litt forlenge stegene. Men ikke før hesten var godt igjennom for hjelperne i versade på volte. Startet gjerne å forlenge på volten før vi jobbet rett frem på rett spor. 

• Takk 1

Han snakker om å flytte rompa ut, og sitte til utsiden som blir feil slik jeg gjør det. Versade heter jo shoulder in, ikke haunches out, så ved å flytte rompa ut vil man få følge feil. Innvendig bakbein vil ofte settes for langt inn under og det fører da til at det beinet blir for rett i leddene. Istedet for at man ved å flytte skuldrene inn, plasserer hestens kropp over der det innvendige bakbenet settes, når benet går rett frem, og benet naturlig bøyer leddene bedre. 

Ulige retninger innen dressur bruker tyngdepunktet ulikt. Jeg sitter alltid med mitt tyngdepunkt over innsiden av bøyningen, mens han på videoen sitter til utsiden. 

Ellers viser det jo en fin Versade på volte. 

• Liker 1

6 timer siden, smaaen skrev:

Ulike retninger innen dressur bruker tyngdepunktet ulikt. Jeg sitter alltid med mitt tyngdepunkt over innsiden av bøyningen, mens han på videoen sitter til utsiden. 

*Always and never are two words one must always remember never to use* *host* altså, det er det jeg prøver på, og som ofte er grunnen til at hesten ikke gjør det jeg ber om, fordi vekten min er forskjøvet til utsiden. Når vekten er der den skal være, vipps, gjør hesten det jeg ber om. 

• Liker 1

10 minutter siden, smaaen skrev:

*Always and never are two words one must always remember never to use* *host* altså, det er det jeg prøver på, og som ofte er grunnen til at hesten ikke gjør det jeg ber om, fordi vekten min er forskjøvet til utsiden. Når vekten er der den skal være, vipps, gjør hesten det jeg ber om. 

Skjønner ikke hva du mener, altså! :ninja: 

• Haha 1

Har noen tips til løsgjørende øvelser for frampart? Gjerne på bøyd spor, fra bakken og ryggen. :)