Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Kan være verdt det, man vet aldri. Men for den prisen ville jeg kanskje reist en gang som tilskuer først bare for å se hva det er først. Så se om det er verdt å teste. 

• Liker 2

10 timer siden, Elisabeth E skrev:

Noen her som har ridd for Paul Fielder?

Ja,men det er herrans mange år siden da jeg hadde Knappen red jeg for ham et par ganger.Veldig veldig moro syntes jeg den gangen i allefall.Nå har det skjedd mye med meg,ridingen og sikkert også med ham siden den gangen,det er jo klart,men veldig inspirerende og gøy var det.

Har ridd 3 helgekurs tidligere. Er vel et par år siden sist. Var ganske fornøyd. Men synes på ingen måte det er verdt 1500. Han tok 800 når han underviste hos Siril. Plutselig gikk han opp til det dobbelte helt uten videre. 

• Liker 2

Etter å ha landa litt etter forrige time, ser jeg på video av timen. (Joda - liker å få tilbakemeldingen på ridningen gjentatt og gjentatt og gjentatt så jeg virkelig kan ta det til meg:lol:)

Men etterhvert som jeg nå ser på filmene, innser jeg at det er en del uttrykk jeg ikke er vant med ha i bruk fra andre instruktører. Eller utrykk som ikke nødvendig gir automatiske assosiasjoner i hodet mitt, til hva jeg skal gjøre. Et av de er «massere utvendig skulder», om å ‘svampe’ litt i tøylen. Hva tenker dere ligger bak begrepet da? 

Jeg hadde bare bedt henne bruke andre bilder, eller forklare mer tydelig hva hun mener. Jeg sier gjerne noe på 4 ulike måter for at ekvipasjen skal forstå og velge det bildet som gir mest sense for dem. 

• Liker 1

20 minutter siden, Mona skrev:

Jeg hadde bare bedt henne bruke andre bilder, eller forklare mer tydelig hva hun mener. Jeg sier gjerne noe på 4 ulike måter for at ekvipasjen skal forstå og velge det bildet som gir mest sense for dem. 

Joda, den ser jeg. Jeg skjønte hva jeg skulle gjøre der og da, det var bare å utføre, men jo mer jeg tenker på det i ettertid så lurer jeg mer på hensikten bak.  For å ta halvparade, for at jeg ikke skulle stivne i hånden, fordi jeg mister skuldra, fordi jeg har for lite eller dårlig kontakt på utvendig, eller av andre grunner.  Timen var så intens at jeg husker ikke fra øyeblikket, jeg bare hører det sagt på filmen og begynte derfor å tenke etter. Skal spørre hun jeg rir for ellers. Bare henger meg opp i sånne ting når jeg først begynner lure😂

13 minutter siden, CruVal skrev:

Joda, den ser jeg. Jeg skjønte hva jeg skulle gjøre der og da, det var bare å utføre, men jo mer jeg tenker på det i ettertid så lurer jeg mer på hensikten bak.  For å ta halvparade, for at jeg ikke skulle stivne i hånden, fordi jeg mister skuldra, fordi jeg har for lite eller dårlig kontakt på utvendig, eller av andre grunner.  Timen var så intens at jeg husker ikke fra øyeblikket, jeg bare hører det sagt på filmen og begynte derfor å tenke etter. Skal spørre hun jeg rir for ellers. Bare henger meg opp i sånne ting når jeg først begynner lure😂

Jeg skjønte det heller ikke, måtte nok sett det eller ridd selv 😛 Svampe litt i tøylen er sikkert ment som at hun tenker at hun vil ha litt mer bevegelse, noen hester liker at det ikke blir helt stille i munnen f.eks.. Eller at du trengte litt mer bevegelse i akkurat det du ble bedt om å gjøre for å klare å ri hesten på plass/i form f.eks. Hjelpe den til å slappe av i munnvikene.. kan være tusen grunner til at hun ba deg om det 😛 

Massere skuldrene skjønte jeg ikke noe av, sånn rett faktisk knø knyttneven i skuldrene eller flytte hånda opp og ned over skuldrene og late som du masserer? 

• Haha 2

58 minutter siden, Mona skrev:

Jeg skjønte det heller ikke, måtte nok sett det eller ridd selv 😛 Svampe litt i tøylen er sikkert ment som at hun tenker at hun vil ha litt mer bevegelse, noen hester liker at det ikke blir helt stille i munnen f.eks.. Eller at du trengte litt mer bevegelse i akkurat det du ble bedt om å gjøre for å klare å ri hesten på plass/i form f.eks. Hjelpe den til å slappe av i munnvikene.. kan være tusen grunner til at hun ba deg om det 😛 

Massere skuldrene skjønte jeg ikke noe av, sånn rett faktisk knø knyttneven i skuldrene eller flytte hånda opp og ned over skuldrene og late som du masserer? 

Hahaha nei bokstavlig talt knøing i skuldra var det ikke ment som, akkurat dét er jeg sikker på 🤣

ser mer for meg det er sannsynlig det andre du skriver, kjenner i allefall meg igjen i at jeg glemmer være myk nok

På 18.10.2018 at 21.10, CruVal skrev:

Etter å ha landa litt etter forrige time, ser jeg på video av timen. (Joda - liker å få tilbakemeldingen på ridningen gjentatt og gjentatt og gjentatt så jeg virkelig kan ta det til meg:lol:)

Men etterhvert som jeg nå ser på filmene, innser jeg at det er en del uttrykk jeg ikke er vant med ha i bruk fra andre instruktører. Eller utrykk som ikke nødvendig gir automatiske assosiasjoner i hodet mitt, til hva jeg skal gjøre. Et av de er «massere utvendig skulder», om å ‘svampe’ litt i tøylen. Hva tenker dere ligger bak begrepet da? 

Svampe tøylen oppfatter jeg som å holde en bevegelig kontakt. Selv har jeg en svakhet som rytter med å bli fryktelig statisk etter mange år med «egenridning» med fokus på å være i ro, så den kan jeg relatere til. 

Massere utvendig skulder kan for meg oppfattes som flere ting. Det å holde hesten var for utvendig hjelp som forberedelse til vending, for eksempel, eller rett og slett gjøre hesten oppmerksom på utvendig hjelp slik at den ikke spaserer utover i volta med utvendig skulder. For å tolke denne mistenker jeg at det hadde vært en fordel å se hest og rytter, eller i det minste ha prøvd å sitte på hesten :) 

• Liker 1

10 minutter siden, LisaFi skrev:

Svampe tøylen oppfatter jeg som å holde en bevegelig kontakt. Selv har jeg en svakhet som rytter med å bli fryktelig statisk etter mange år med «egenridning» med fokus på å være i ro, så den kan jeg relatere til. 

Massere utvendig skulder kan for meg oppfattes som flere ting. Det å holde hesten var for utvendig hjelp som forberedelse til vending, for eksempel, eller rett og slett gjøre hesten oppmerksom på utvendig hjelp slik at den ikke spaserer utover i volta med utvendig skulder. For å tolke denne mistenker jeg at det hadde vært en fordel å se hest og rytter, eller i det minste ha prøvd å sitte på hesten :) 

Takk - kunne sendt deg film men har ikke wifi eller uante mengder med datamengde heller 😇 

men innspillet ditt høres ut som noe jeg kan kjenne meg igjen i, så tar det med meg videre når jeg titter over filmen igjen 😊

Jeg er på vei for å hente hesten min!!! Fy søren, jeg gleder meg til å ri, 4 måneder siden sist. 😁 Også gleder jeg meg veldig til å se hvor fin @kineba har fått han. Wiiiiiii! 

• Liker 10

10 timer siden, SiljeB skrev:

Jeg er på vei for å hente hesten min!!! Fy søren, jeg gleder meg til å ri, 4 måneder siden sist. 😁 Også gleder jeg meg veldig til å se hvor fin @kineba har fått han. Wiiiiiii! 

Herlig! Nå er’n vel hjemme? Blir gøy med oppdateringer! 😁

1 time siden, Mariell skrev:

Gleder meg til film og bilder :D 

Har film, men det så ikke spesielt bra ut fra rytter sin side etter graviditet og 4 måneder på bakken, så den tror jeg at jeg holder for meg selv. 🤣

4 timer siden, LisaFi skrev:

Herlig! Nå er’n vel hjemme? Blir gøy med oppdateringer! 😁

Vel hjemme ja! 😁

41 minutter siden, Mariell skrev:

Åhh, gleder meg til bilder. Han var jo fin fra før da :D 

Takk! 😁 Enda finere nå! Kine har gjort en kjempejobb med han!

• Liker 2

Don Olymbrio har jo en helt abnormal nakke!

Ser stort sett de derre giga-nakkene hos f.eks spanjoler og andre litt tyngre typer, på ridehest ser det jo dritsnålt ut.

Kombinert med den milelange rytteren ser det jo nesten ut som en welsh 😂

A5A9BDFB-C2D9-4B95-AF94-005B4B1A8285.jpeg.008da6eeed3d16ef42df1580f0bf1a1a.jpeg

Edited by Elisabeth E

Men, den er fiiiin Da! 😁 Selv med spansk nakke. 

Gamle Rummenigge som S iv M orberg red (ble solgt til en junior etterhvert) hadde også sånn helt ekstrem nakke.Han var også helt vanlig varmblods ridehest.Så helt sært ut når han ikke ble ridd.

Så vel ganske stor ut under rytter,men ikke så voldsom når han er oppstilit.

Synes Don Olymbrio så veldig elektrisk ut i dag, godt gjort å ikke få mer feil med så «på» hest! Enig i at nakken er huuuge, man lurer på om den er feit?

Følger ellers med på den hingsten (og sympatisk ung danske i salen) i og med at den er farfar til luftegårdpynten her. :) 

«Unnnderrrbaaart». SVT2 nå, Isabell og Weihegold. Gubben kom med en bra kommentar; «den hesten er lang ass, liksom 1,5 hest i lengden» 😂.

Hestene til Isabell er så lydige og tekniske,  skulle ønske hun klarte å ri med mindre hjelpere og sitte enda roligere oppå der, da hadde helheten blitt enda bedre. 

Nå er det Nilshagen. Hun rir fiiint da! 😍

Edited by LisaFi