Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke ser problemet. Jeg rir ikke verken bedre eller dårligere om det er folk som starter uten bitt i samme klasse. Kommer aldri til å forstå behovet for å begrense noe andre ønsker når det ikke går ut over andre på noen som helst måte. Om man tillater noen former for bittløst, hva gjør vel det? Så kommer kanskje flere til start kan man heller tenke :) Dommere må jo bare få litt tid til å sette seg inn ny nytt utstyr og ridning med bittløst dersom de mener det er behov for det. Å tillate noen former for bittløst er jo ikke det samme som frislipp, klarer ikke helt å se at det skal åpne for å ri barbakk eller med halsring. Hack er jo tillatt i sprang, så hvorfor kan ikke f.eks sidepull være tillatt i dressur?  Dommerne våre bør jo være dyktige nok til at de klarer å dømme dem også på en god og korrekt måte. God ridning er god ridning, enten man har bitt eller ikke, og det samme gjelder den andre veien.

Mulig jeg ser for lett på det, men jeg klarer ikke helt se problemet. 

• Liker 4

Har sett noen jutjubvideoer av folk ri på sidepull, som ellers rir på kandar. Kan ikke se de rir på sidepull hvis kan ikke vet det 🤷🏼‍♀️ Så også en ri middels dressur uten hodelag, hesten var svart så jeg så ikke det manglet noe før langt uti programmet 😅

• Liker 1

Jeg tror ikke det vil bli så veldig mange ekstra startende altså, men selv om jeg skrev det jeg gjorde er jeg ikke uenig med Agnethe bare så det er sagt. Jeg underviser og har folk på programtrening som rir med pessoabitt, i grime, uten sal og alt sånt. Det betyr fint lite for MEG som dommer, men de stakkarene som utformer reglementet vårt har jo en standard de "bør/må" følge. På f.eks klubbnivå mener jeg det er helt ubetydelig hva slags utstyr som brukes så lenge det er sikkert. I de lave klassene ser man allerede mye forskjellig og noen ganger mye rart, litt lemping på utstyrsfronten er igrunnen det minste problemet tenker jeg. Sporten blir bare mindre og mindre inkluderende, og det er synd. 

Føler ikke at det er bitt-kravet som gjør sporten lite inkluderende jeg da, men det er nå meg. 

Sidepull kan jeg være åpen for. De andre bittløse hodelagene er jeg negativ til, av grunnene allerede nevnt av både meg og andre.

Så egentlig er vi ikke så uenige? 

Jeg henger litt i høyere tøyle men ikke venstre. Forsøker å slappe av i skuldre, og få albuene inntil og tenke på det mens jeg rir. Det fungerer veldig bra, det er vel noen som ga meg et mentalt bilde noen sider bak her  som funker fint til det. MEN, hvordan skal jeg tenke for å slippe høyere tøyle, og koble på bein og sete mer? Jeg forsøker å vri på bekken liksom for å styre litt mer med sete. På venstre har jeg ikke samme problem, og er flinkere til å ri med beina, og styrer ikke så mye med hånda, men igjen da er den utvendig støtte. 

Når jeg har blitt for "overivrig" med hendene har jeg hatt godt utbytte av å ri med kryssede tøyler. Da tuller du til hjernen og tøylene funker ikke likt som før og du må ri mer med sete og sjenkler. Og hvis man skulle ta for mye i innvendig når de er krysset, så tar du i utvendig og bruker den indirekte tøylen på nakken til hesten i stedet, som kan være en hjelp. 

• Liker 2

9 minutter siden, smaaen skrev:

Når jeg har blitt for "overivrig" med hendene har jeg hatt godt utbytte av å ri med kryssede tøyler. Da tuller du til hjernen og tøylene funker ikke likt som før og du må ri mer med sete og sjenkler. Og hvis man skulle ta for mye i innvendig når de er krysset, så tar du i utvendig og bruker den indirekte tøylen på nakken til hesten i stedet, som kan være en hjelp. 

ooohh.. Det må jeg teste! 

3 minutter siden, Kah skrev:

ooohh.. Det må jeg teste! 

Også tenk på at navlen skal peke dit du skal. Vrir du kun om overkroppen er det ikke alltid signalene blir tydelige nok, mens peker du med navlen får du bedre svar fra hesten. 

• Liker 1

Vet ikke hvor mange år det tok før jeg skjønte at jeg faktisk ikke vred om hoftene mine på høyre hånd og at det var derfor venstre skulder på hesten alltid forsvant ut 🙄 Fant ut det over lang reflektering over at jeg har vanskeligere for å sette venstre hofte fram i alle situasjoner, som snowboard, boksing etc. Fikk rydda opp i den og fikk helt andre hester. 

• Liker 2

3 minutter siden, Issa skrev:

Vet ikke hvor mange år det tok før jeg skjønte at jeg faktisk ikke vred om hoftene mine på høyre hånd og at det var derfor venstre skulder på hesten alltid forsvant ut 🙄 Fant ut det over lang reflektering over at jeg har vanskeligere for å sette venstre hofte fram i alle situasjoner, som snowboard, boksing etc. Fikk rydda opp i den og fikk helt andre hester. 

Lurer på om det der som er greia her. Jeg hadde en liten åpenbaring på onsdag, da hesten bare skjena ut i galopp når jeg fikk beskjed å stille den ut. Vred om bekkenet/hofta og hesten gikk riktig vei selv om jeg stilte den ut. Så kanskje jeg kompenserer med henda.

40 minutter siden, smaaen skrev:

Også tenk på at navlen skal peke dit du skal. Vrir du kun om overkroppen er det ikke alltid signalene blir tydelige nok, mens peker du med navlen får du bedre svar fra hesten. 

Det gjør den nok ikke. Veldig lurt mentalt bilde. 😃

Skal også prøve å peke med navlen. Får alltid beskjed om å passe på utvendig tøyle og styre innover med utvendig sjenkel, som i og for seg er riktig nok, men også bare en symptomdreper når hovedproblemet er feil vri på hoftene 😅 Min skjente også ut da jeg skulle stille ut eller i det minste ikke ovrstille inn. 

Hatt en helt suveren dressurhelg for Rodrigo. Virkelig så fornøyd med den treneren. Fikk løsnet skikkelig opp i skuldrene, og fikk stor og god gang. Galloppen løsnet veldig. Hun faller veldig fort i gallopen så nå hjalp det veldig å rett og slett jobbe mot piaffen i forkant. Da fikk hun satt seg skikkelig bra. 

Piaffen kommer seg, hun har jo relativt lett for det. Men tidligere falt hun fort i skuldrene. Nå fikk vi derimot flere steg hvor hun satt seg bra, svinget godt igjennom ryggen og var helt avslappet i overlinja. Gøy!! 

• Liker 6

På 18.8.2018 at 16.20, Issa skrev:

Skal også prøve å peke med navlen. Får alltid beskjed om å passe på utvendig tøyle og styre innover med utvendig sjenkel, som i og for seg er riktig nok, men også bare en symptomdreper når hovedproblemet er feil vri på hoftene 😅 Min skjente også ut da jeg skulle stille ut eller i det minste ikke ovrstille inn. 

Du det her løste greia for meg i galopp hvor problemet er. På plass med hofte/navel, og vips så kunne jeg slippe opp litt i innvendige. Har øvd på det noen dager, og fikk tilbakemelding i går at det allerede var mye bedre. :)

• Liker 4

1 time siden, Kah skrev:

Du det her løste greia for meg i galopp hvor problemet er. På plass med hofte/navel, og vips så kunne jeg slippe opp litt i innvendige. Har øvd på det noen dager, og fikk tilbakemelding i går at det allerede var mye bedre. :)

Herlig! Prøvde også å tenke på å peke med navlen og ikke bare stille om hoftene og det var enklere for hjernen å ta tak i. 

• Liker 2

Hadde en interessant erfaring i går. I sommer har jeg ridd ekstremt lite på tur, først fordi det var så sykt mye klegg at det var regelrett dyremishandling å ri ute, så måtte jeg hjem til syk mormor og det gikk bort et partre uker der, så har jeg nå vært alene hjemme med kun to hester og han ene har vrinsket veldig mye når jeg bare gikk til ridebanen med min så turte ikke ri ut på tur når han var alene hjemme. Så i går red jeg den "korte runden" som er relativt kort, men F er en lat jævel og kan ta i på korte strekker, galoppere over lengre strekker er derimot blæ. I går kunne jeg galoppere hele runden, uten problemer, uten å måtte mase på han, og han tok i en spurt siste bakken opp til bunkeren vi rir opp til. Det eneste jeg har gjort i sommer er å ri på banen, korte intensive økter på max 15 min, men vi har jobbet med plassering av bekkenet i galoppen og tydeligvis jobbet mye riktig. Veldig interessant synes jeg.

• Liker 6

Hva legger dere i gymnastisering av hesten? Hvis det er noe dere jobber med, hvordan jobber dere med det hvis det er noe spesielt dere gjør? 

14 timer siden, Sivoya skrev:

Hva legger dere i gymnastisering av hesten? Hvis det er noe dere jobber med, hvordan jobber dere med det hvis det er noe spesielt dere gjør? 

Smidiggjøring og balansering er det jeg forbinder med gymastisering.
Jobbe med å strekke ut, utfordre balanse og koordinasjon.

F.eks med øvelser som travers, versader etc., stilning og bøyning på volter og rette linjer , bomarbeid som innebærer mye koordinasjon og lenging/korting av steg osv.

• Liker 5

En ting jeg syns er veldig ålreit å gjøre hvis hesten er stiv i skuldrene er å ri på midtre storvolte i trav, skifte diagonal så man rir på feil diagonal, ikke nødvendigvis stille hesten utover, men hvertfall tenke litt den veien. Deretter skifte diagonal og tenke rettstilt (ikke så mye stille inn), skifte diagonal igjen og tenke litt stilling ut. Gjør dette hyppig, skifter gjerne diagonal 4-5 ganger iløpet av en volte og det viktigste er at hesten beholder takta i travet og tenker fremover. Etterhvert avanserer jeg med å øke graden av stilling og bøying inn og ut og vipps er skuldrene smidige :) 

En annen øvelse som også er fin er å begynne å ri opp midtlinja, ri en 10-metersvolte ut fra midtlinja og tilbake, fortsette oppover midtlinja, ri en 10-metersvolte motsatt vei enn den forrige, videre oppover midtlinja, 10-metersvolte motsatt vei osv til man når enden. Fin i både skritt, trav og galopp. Og gjerne med f.eks volter i trav - midtlinje i skritt eller volter i galopp og midtlinje i skritt/trav, alt ettersom hvor godt hesten er utdanna og hvilken form den er i. Bruker denne øvelsen ofte i oppvarming!

Ellers er øvelser som versader, sjenkelvikninger (gjerne sjenkelvikning noen steg - rett frem - sjenkelvikning noen steg til - rett frem osv), nesten alt av bom og cavalettarbeid, gjerne i kombinasjon med øvelsene allerede nevnt. 

Forøvrig syns jeg gymnastisering av hesten er en forutsetning for å kunne ri sunt og fornuftig uansett gren og bør være en del av hverdagsridningen.

• Liker 5

20 timer siden, Siv skrev:

Fin den, og et helt "magasin" jeg aldri har sett før :D:D Totalt out of topic, spesielt i dressurpraten, men dette hadde jeg ikke tenkt over - og jeg er også glad det er kuttet ut. https://heelsdownmag.com/eric-lamaze-on-final-four-im-happy-that-its-not-part-of-our-sport-anymore/

• Liker 1

Ny dressurhelg er gjennomført, og jeg digger hesten min😍 også driter jeg litt i janteloven og er litt stolt av meg selv som har ridd inn og til den hesten😀

denne gangen ble det mye pirk,og det var veldig gøy! Sliter mye med skuldrene mine, faller sammen mot venstre side. Utrolig hvor mye en liten oppretting av skuldre og overkropp hadde å si, hele hesten rettet seg opp! Jobbet masse i gallopp. Hun har brytt mye gallopp, og jeg har vært redd for å presse for mye. Fikk en del værktøy der, og jobbet ettervært med samlet gallopp. Jobbet storvolte, så inn på 10 meters volte. Kjempetungt, og utrolig vanskelig 😂 er så støl og hele overkroppen nå. Må jobbe mye med skuldrene mine, ikke lene meg frem i galloppen, men «tørre» å sitte godt oppreist, uten å prøve å overkompensere for galloppen. Og wow, vi fikk frem en stor og luftig gallop. Plutselig satt hun seg skikkelig og følte jeg nesten hadde hesten i fanget😍gøy gøy!!

IMG_20180923_114951.jpg

• Liker 13

Gallopp bytter! Har introdusert chiquita litt for bytter nå. Kan dere forklare litt hvordan dere gjør det i innlæringen? Hvilke øvelser bruker dere? Rir dere i lett sete i bytte under innlæring? 

Vi har ventet med byttene til kontraen er litt mer på plass. Lest en del om at det heller ikke er lurt å drøye det alt for lenge heller. Hun har lett for å bytte ser jeg når hun løper løst. 

Iallefall byttet vi nå i 8 tall. Hun tar det lett, og jo mindre jeg gjør selv, jo bedre bytter hun. 

Nei men kjenner flere som red for han jevnlig når han var hos Siril på Sneis. De var veldig fornøyde. 

For den prisen bør hesten lære piaffe og passage på den stunden altså 😂