Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Nå har jeg ridd noen ganger, og testet. Jeg mistolket litt, skjønner jeg. I alle fall fokuserte jeg mer på vinklingen av bekkenet enn vektleggingen. Prøvde å vinkle bekkenet slik dere beskriver, (samt legge vekten bakover) og hun rygget greit da og, dog litt "treigere" i reaksjonen. Den med "sykle baklengs" var ikke dum. 

For øvrig veldig interesant hvordan folk rir de ulike øvelsene, får kanskje fortsette videre med andre øvelser :) 

Når jeg rygger så løfter jeg bekken og får rumpa mi under meg, og så åpner jeg så god jeg kan i bekken/hofte, og letter litt i sete slik at den får plass til ryggen og bevegelen, og legger sjenkel litt bak. Rygger ikke med tøylen, men har kontakt. Før jeg rygger finner jeg balansen i sete og får hesten til å slappe av i overlinja. Å rygge en hest som ikke er til kontakten og slår opp er ikke mye givende.

Min rygga som bare det i dag han, jeg skulle ut og ri på tur fra beitet og de andre hestene hadde gått for å drikke. Ba han om å gå frem og han rygga som bare det, både rett bakover og på volter!! :banke:🤣

• Haha 6

Da har jeg levert tøylene over til @kineba som skal trene gampen mens jeg går og ruger meg ferdig og i begynnelsen av barseltiden. Kroppen gav seg på tap hva gjaldt ridning i forrige uke, så det var sånn sett bra timing. Veldig rart å ikke skulle ha han her hos meg og trene han selv, jeg har tross alt hatt han hele veien. Samtidig så skal det bli deilig å ikke ha ansvaret og ikke ha noe dårlig samvittighet fordi jeg ikke får trent. Tøylene er overlevert til meget kyndige hender, så det skal bli gøy å følge utviklingen deres! R slo seg fort til ro på den nye plassen og det hjalp jo veldig at "Onkel P" (Kine sin) som han kjenner fra før står rett ved han. Ellers er han jo en veldig uproblematisk kar å ta med seg rundt. Han hadde vært skeptisk til ridehallen i dag, særlig speilet (så en skummel hest :lol:), men roet seg fort etter noen runder der inne og kom seg på jobb slik han pleier. Veldig kjekt å høre! 

• Liker 5

Så spennende Silje :) Høres ut som du har fikset en bra ordning. Greit å ikke bare sende de bort på beite for å bli tykke også. Da blir det jo bare enda hardere å komme i gang igjen etter fødselen også.. 

1 time siden, Martine og Rosarno skrev:

Så spennende Silje :) Høres ut som du har fikset en bra ordning. Greit å ikke bare sende de bort på beite for å bli tykke også. Da blir det jo bare enda hardere å komme i gang igjen etter fødselen også.. 

Nå skal det mye til før han blir tjukk, men uansett herlig å slippe å gi han helt fri. Også er jeg så glad for at Kine tilbudte seg å ha han, for jeg hadde ikke satt han vekk til hvem som helst, da hadde det å gitt han fri vært et bedre alternativ! :P 

• Liker 2

Det skjønner jeg! Når har du termin igjen? Jeg tenkte jeg skulle få kjetil til å ta over tøylene noen dager i uken når jeg ikke får ridd mer. Da blir rosarno stående på stallen så det blir veldig kjekt. 

7 minutter siden, Martine og Rosarno skrev:

Det skjønner jeg! Når har du termin igjen? Jeg tenkte jeg skulle få kjetil til å ta over tøylene noen dager i uken når jeg ikke får ridd mer. Da blir rosarno stående på stallen så det blir veldig kjekt. 

Termin 8. september og jeg er en som blir kulerund. :lol: +mye smerter i bekkenregionen, så jeg har ikke lenger sjans til å ri lengre, det gjør for vondt. Veldig kjekt om du kan få Kjetil til å holde han i gang da. :) Det er virkelig ikke bare-bare å finne noen som egner seg og har mulighet til å holde hesten i gang. 

Edited by SiljeB
  • Liker 2

På 5.7.2018 at 13.23, SiljeB skrev:

Termin 8. september og jeg er en som blir kulerund. :lol: +mye smerter i bekkenregionen, så jeg har ikke lenger sjans til å ri lengre, det gjør for vondt. Veldig kjekt om du kan få Kjetil til å holde han i gang da. :) Det er virkelig ikke bare-bare å finne noen som egner seg og har mulighet til å holde hesten i gang. 

Kjekt at du har hjelp :)

Her går det trått med dressuren om dagen. Stellusen har vært ute av drift i tre måneder, så det har blitt lite seriøs ridning på meg. Hun er forsiktig på tur til å startes opp igjen nå, håper hun ikke får tilbakefall. Har ridd litt på superponnisen før hun reiste, fikk startet med 70% i LB og 65% i LA. Z på tre år er innridd og ris veldig sparsomt, hun er fortsatt i vekst så det er greit å ta det forsiktig med henne. Får håpe vi kommer sterkere tilbake etterhvert :)

1 minutt siden, kjersti * skrev:

Kjekt at du har hjelp :)

Her går det trått med dressuren om dagen. Stellusen har vært ute av drift i tre måneder, så det har blitt lite seriøs ridning på meg. Hun er forsiktig på tur til å startes opp igjen nå, håper hun ikke får tilbakefall. Har ridd litt på superponnisen før hun reiste, fikk startet med 70% i LB og 65% i LA. Z på tre år er innridd og ris veldig sparsomt, hun er fortsatt i vekst så det er greit å ta det forsiktig med henne. Får håpe vi kommer sterkere tilbake etterhvert :)

Ja, jeg setter stor pris på det! :D 

Så kjedelig med Stellus, krysser fingrene på henne. Superponnisen ser jo bare rålekker ut, er hun solgt? Z ser og kjempefin ut, men absolutt enig med deg i å gi henne tid. Hva med FP? Blir du å sette henne i gang til høsten?

• Liker 1

Akkurat nå, SiljeB skrev:

Ja, jeg setter stor pris på det! :D 

Så kjedelig med Stellus, krysser fingrene på henne. Superponnisen ser jo bare rålekker ut, er hun solgt? Z ser og kjempefin ut, men absolutt enig med deg i å gi henne tid. Hva med FP? Blir du å sette henne i gang til høsten?

Superponnisen er solgt ja :) hun har fått et kjempefint hjem, og hun er virkelig en kjekk ponni! FP settes i gang igjen, men det kommer til å ta tid før hun er i full trening, regner med hun er skikkelig i gang på nyåret. Z blir veldig spennende framover, hun sliter litt med at hun er i vekst, så jeg håper hun tar seg nå og at hun kan få et ekstra år med å gå med føll. Hun er tross alt en veldig stor og ung hest. Gleder meg til hun en gang i framtiden blir høyere framme enn bak, måtte det bare skje fort, vil ikke ha større hest enn det hun er nå 🤣

image.png.ca081492ab78955ab6919e824277d474.png

Ik, hun er jo enorm! :lol: 

• Haha 1

6 minutter siden, SiljeB skrev:

Ik, hun er jo enorm! :lol: 

Jeg velger å tenke at hun er 174 bak nå, at hun stopper veksten type nå og ender opp på 175 😎 Heldigvis like snill som hun er stor

• Liker 1

1 minutt siden, kjersti * skrev:

Jeg velger å tenke at hun er 174 bak nå, at hun stopper veksten type nå og ender opp på 175 😎 Heldigvis like snill som hun er stor

Ikke gi mer flaggstangfrø i maten! :lol: 

• Liker 1
  • Haha 1

Event må du gi noen flaggstangfrø foran og ingen bak 👀

• Haha 1

24 minutter siden, SiljeB skrev:

Ikke gi mer flaggstangfrø i maten! :lol: 

17 minutter siden, Issa skrev:

Event må du gi noen flaggstangfrø foran og ingen bak 👀

Haha, jeg vet ikke hvor hun har funnet de flaggstangfrøene, jeg får godsnakke litt med den store damen om ikke hun kan justere dosen litt

• Haha 1

Oisann, nå skal jeg visst snart ut og begynne å starte konkurranser! I dressurprogrammet er det det en sekvens som kun består av forskjellige variasjoner av skritt: mellomskritt -> øket skritt -> samlet skritt. Alt skrittet og overgangene har koeff:2, så det er viktig for meg å få til dette bra. Hvordan rir dere frem et godt skritt, og får til gode overganger mellom de forskjellige skrittempoene?

• Liker 2

På 6.7.2018 at 22.33, Renate skrev:

Oisann, nå skal jeg visst snart ut og begynne å starte konkurranser! I dressurprogrammet er det det en sekvens som kun består av forskjellige variasjoner av skritt: mellomskritt -> øket skritt -> samlet skritt. Alt skrittet og overgangene har koeff:2, så det er viktig for meg å få til dette bra. Hvordan rir dere frem et godt skritt, og får til gode overganger mellom de forskjellige skrittempoene?

Først og fremst kan jeg si at jeg synes skritt er den mest vriene gangarten å ri! :P Det er viktig å beholde roen i egen ridning, for i skritt har i alle fall jeg lett for å bli for hektisk. Man må ha litt is i magen rett og slett og ta seg god tid. Jeg liker å ha noen på bakken når jeg jobber for å forbedre kvaliteten eller øvelsene så jeg ikke kludrer det til for meg selv. Jeg antar at du har god hjelp, Renate, så dette er mer generelt om hvordan vi jobber utifra mitt og hestens utgangspunkt. Jeg har en hest med et stort og godt skritt, men det er tungt for han så det er fort gjort at han spenner seg opp, pendler med underhalsen og blir passaktig. Marginene er hårfine på han, rytters balanse er utrolig viktig og jeg skal passe på å be om akkurat nok uten å be om for mye. Jeg må være pinlig nøye på hvordan det skal kjennes ut når det er korrekt og hvordan det kjennes ut når det er feil. Et avslappet, firtaktig skritt er første prioritet uansett. Det er stort sett det vi fokuserer på i mellomskrittet og her bruker vi mye versadene for å få han til å løsne i overlinja. Han har et veldig godt, naturlig overtramp, så det trenger jeg ikke tenke så mye på med han. Generelt er det viktig at det i mellomskrittet er overtramp som det er beskrevet i KR IV, bakhoven skal trampe over forhovens spor. Vi har såvidt begynt å snuse på små sekvenser av samlet skritt og da fokuserer jeg på at han skal korte skrittet, strekker meg opp og legger sjenklene litt tilbake. Tenker kortere steg ved å ha bremsen "i magen". Når jeg skal øke skrittet strekker jeg hånden litt fram, legger sjenkel om og tenker større, mer jordvinnende steg uten å bli for ivrig med setet slik at jeg ikke blir sittende å "jukke" han fram. Generelt sett trenger min hest bli kvikkere i bakbeina i skrittet. Hadde vi startet nå hadde jeg nok fått trekk for at han ikke er energisk nok, men trykker jeg for mye på bakbeina nå vil jeg bare få spenninger og da ødelegge både takt og balanse. Så heller ri til 6 i skritt foreløpig enn å ri til underkjent og ødelegge skrittet hans. Nå blir det ingen starting på meg før neste år da jeg har fått ut et stykk unge og forhåpentligvis kommet meg i gang igjen, så vi får se hvordan vi ligger an i løypa da. :lol: Eller så står dette om skritt i KR IV:

§ 442 – Skritt, trav og galopp

1. Skritt

a) Skritt er en marsjerende gangart. Hesten flytter bena i en klart markert firetakt, som må bibeholdes i alt skrittarbeid.

b) Hvis samme sides forben og bakben flyttes mer eller mindre samtidig, blir skrittet mer eller mindre passartet. Denne uregelmessigheten, som kan nærme seg rent pass, er en alvorlig feil i skrittets kvalitet.

c) Det er i skrittet at feilaktig dressurtrening blir mest synlig. Dette er også grunnen til at en hest ikke skal bes om å skritte ”på bittet” på et tidlig stadium av treningen. En for tidlig samling vil ikke bare ødelegge det samlede skrittet, men også mellomskrittet og øket skritt.

d) Skrittet ris i følgende tempi:

• Samlet skritt: Hesten beveger seg besluttsomt fremover, på bittet, med reist og hvelvet nakke og klar selvbæring. Hodet nærmer seg loddrett holdning, mens den lette kontakten til bittet bibeholdes. Bakbena er godt engasjert med god bakbensaktivitet. Gangen skal forbli marsjerende og energisk, mens bena forflyttes i en regelmessig takt. Steglengden minskes og stegene blir høyere enn i mellomskritt, fordi alle leddene bøyes mer. For ikke å bli hastig eller uregelmessig, er stegene kortere enn i mellomskritt, men med mer aktivitet.

• Mellomskritt: Et klart, regelmessig og utvungent skritt med moderat økning av steglengden. Hesten beveger seg energisk, men rolig på bittet, med jevne og besluttsomme steg. Bakhoven settes foran forhovens spor. Rytteren beholder en lett, myk og jevn kontakt med hestens munn.

• Øket skritt: Skrittet skal være så jordvinnende som mulig, uten at bevegelsen blir overilt eller uregelmessig. Bakhoven skal settes klart foran forhovens spor. Rytteren skal la hesten strekke frem hals og hode, men uten å miste kontakt med hestens munn.

• Fritt skritt: Fritt skritt er en avslappet gangart der rytteren gir hesten full frihet til å senke og strekke ut halsen og hodet, men uten å gi fra seg muligheten til å styre hesten. Hesten skal gå med lange og veivinnende steg, og bakhoven settes klart foran forhovens spor.

Utifra dette, hvor tenker du utfordringene deres ligger? 

Edited by SiljeB

Jeg vet at mange sliter i øket skritt med å få hesten til å strekke seg nok ned og fram, men jeg synes Silje sitt innlegg oppsummerer fint.

Hadde vi ikke en tråd om mål for 2018? Jeg finner ikke..

1 time siden, Kah skrev:

Hadde vi ikke en tråd om mål for 2018? Jeg finner ikke..

• Liker 1

Leste en artikkel fra Horse and Hound ang «Classical Dressage» og kom over dette forsøket på en definisjon «‘Classical riding’ can be defined as: “a vital and modern training system which builds on the basic principles of the ‘Old Masters’, supplemented by new insights which serve the welfare of the horse and are purposeful for its training.”»

Uten å finne hvem de definerer som «Old Masters», definisjonen er jo ganske avhengig av hvem man faktisk betegner som de gamle mestrene. Så det jeg egentlig lurer på, hvem er det dere tenker på som «Old Masters»? Og av dere som er interessert i å lese ride/treningsteori, har dere lest litteratur fra før 1900, eller kun av nyere dato?

Link til artikkelen om noen er interessert: https://www.horseandhound.co.uk/features/the-principles-of-riding-book-627462#YmOHI85J4FRrxA5C.99

• Liker 1

Litt i samme gate, jeg spekulerer litt på hva bakgrunnen er for at det er så opplest og vedtatt at vi skal følge den tyske måten. Hva er feil med den franske? 

(Leste et lesverdt innlegg hos «traditional riding australia» på fb i går).

Og kan noen ta på seg å forklare litt mer om forskjellene? P

Edited by LisaFi

Jeg leser veldig lite om ridning igrunnen. Googler hvis jeg lurer på noe, og så leser jeg av og til hvis noen linker til en artikkel som høres interessant ut. 

Tja, hva er forskjellene, før i tiden var det veldig lite. Nå er det første som slår meg kontakten. Der de franske ønsker letthet ønsker man i den tyske skolen «anlehnung», som betyr å lene på. I tillegg mener jeg det var noe med hvordan man sitter på hesten, i bevegelsesrettningen i stedet for på innsiden av bøyningen. I den franske skolen kan det virke som de er tidligere ute med mange sidebevegelser enn i den generelle tyske skolen. Sånn veldig kjapt og overfladisk. JEg har også en bok som heter Racinet explains Baucher, der går han litt mer inn på forskjellene tror jeg, men jeg har ikke hatt tid til å lese den så nøye. 

• Liker 1

Får litt sånn religionsvibber x) Neida, men jeg er ikke opptatt av om det jeg gjør er det ene eller det andre,  så lenge det virker og jeg og hesten trives og fungerer. Er det vanlig at folk er veldig bevisste hvilken ridestil/retning de har/følger?

Nei min erfaring er at de fleste ikke er så opptatt av det. De finner en trener de stoler på og tror på det de sier. Men det du sier om religioner der er veldig nærliggende til mange retninger der en (som oftest mann) sitter på toppen og alle følger slavisk det personen sier som sannhet. Men det er nok nærmere de som har laget sitt eget system mer enn fransk eller tysk rettning. 

• Liker 2

Jeg er opptatt av å vite forskjeller men jeg følger ikke en person, stil, rettning selv. Heller mer historiske kilder enn moderne ideer. Men ingenting slavisk. 

• Liker 1

jeg synes man skal fokusere på at lære folk å ri, i stedet for å gang på gang presentere illusjonen om at hestene har det så mye bedre med bittløst enn med bitt.

• Liker 7
  • Trist 1