Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Ja, fransk er nok mer rett enn iberisk retning, gikk litt fort her. :) 

Nå mener vel ikke Faerber at hestene skal gå lang og lav i all evighet heller, de skal jo opp og jobbe etterhvert. 

Den mekaniske tanken med at de skal gå lange og lave er vel for å etblere et grunnmønster for hesten å bevege seg i hvor det er god plass mellom torntappene i ryggen blant annet. 

Jeg mener det ikke er noen fasit på dette, for hester er forskjellige, og om man forsøker å presse alle inn i samme "boks" tror jeg man skaper mer trøbbel enn at det gagner hesten.

Jeg mener uansett at det første en unghest bør lære seg, er å ta kontakt til hånda, akseptere kontakten og ikke jobbe imot, og da uavhengig av hvor den har nesa si. Når den skjønner dette, kan man begynne å tenke litt mer på hvor man ønsker at den skal være. 

Nå rir jeg mest varmblods ridehest, og de fleste av disse, særlig da de mer moderne dressurhestene, vil gjerne opp i nakken, og trekke seg sammen i halsen og gjerne gå bak lodd. Da ønsker jeg at disse skal lære å strekke seg fremover og nedover, og lære seg å finne balansen i en lengre ramme, hvor målet etterhvert er at jeg når som helst i løpet av en økt kan legge de der. 

Jeg ønsker jo at hesten bruker hele overlinja si skikkelig og bære seg selv, så om den har en tendens til å krølle seg sammen og bli kort i halsen, så er det arbeid i en lang og lav form som gjelder, uten at den nødvendigvis blir for lav, men at den strekker seg fremover og runder overlinja. 

Så mener jeg også at variasjon er alfa og omega. Så fort hesten forstår og aksepterer prinsippet med å strekke seg frem og ned, så begynner jeg gradvis med å engasjere bakparten og be om mer engasjement bakfra, uten at de da trekker seg opp og sammen i nakken igjen, men aksepterer en noe kortere/høyere form. 

Og variasjon mellom en lang/lav form og en noe dypere og rundere form, her også avhengig av hvilke behov hesten har. Men jeg durer aldri rundt i lang/lav form over lang tid, da dette lett kan føre til at de blir hengende på forparten. 

Fokuset er alltid på at hesten skal bli selvbærende og jobbe i balanse, som igjen danner grunnlaget for senere samling.

Jeg jobber aldri uten kontakt, men kontakten skal være stødig, men myk og ettergivende. 

• Liker 7

Forøvrig er dette en veldig fin video fra Art2Ride: https://www.youtube.com/watch?v=0sQ7N23wGew

Han sier veldig mye fornuftig, det er god teori! Det jeg derimot skulle ønske var at hesten ikke fikk lov til å gå med mulen nedenfor knehøyde og at nesa fikk komme mer frem når den strekker. Her ser man at hesten utfordrer balansen ved å gå opp og ned med hals og hode, longeringen i starten er kjempefin. Når han setter seg opp og rir ser jeg en rytter som er stødig med balansert sits så lenge hesten er balansert, men når hesten går under tempo og han ber den om å gå frem faller han bakpå, bekkenet tipper og han blir svai i ryggen og følger ikke bevegelsen fremover og han er dermed ute av balanse igjen. Konsekvensen av dette blir at hesten drar inn mulen og kommer bak lodd for å kompansere. Jeg syns ikke jeg ser at det jobbes mot målet med at hesten skal gå -til- kontakten her, snarere at den skal underkaste seg kontakten til fordel for å strekke halsen og gå langt ned med hodet. Dog er det et kjempepluss for at hesten hele tiden går i et jevnt tempo i trav, er løs og ledig og avslappet. Det jeg syns er så fint med denne videoen er at den viser hverken perfekt ridning eller en perfekt hest, det er en hest i utvikling som utfordrer balansen og man ser at det gjenspeiles i rytterens balanse og motsatt, det er dermed en veldig fin video å lære av og å analysere balanse hos hest og rytter, samt sits og konsekvensene sitsen har på hestens bevegelser. 

Herregud dette temaet er så spennende, hvor er tilbudet om bachelor i sits og balanse? 

• Liker 1

Heh, bachelor på det blir nok for overflatisk, vil tippe doktorgrad, da får du gått noenlunde i dybden er jo så sykt mange prosesser som henger sammen :P 

• Liker 2

Science Of Motion med Jean Luc Cornille.

29. mai 2015 · 

Medium Trot/Jean Luc Cornille
In respect of actual knowledge of limbs kinematics and equine vertebral column mechanism, medium trot is a performance athletically more demanding than Piaff and Passage. Rationally, medium trot should not be asked before at the least Prix Saint Georges and probably even later. In fact is medium trot is performed as it should maintaining perfect control of the balance and therefore cadence all the way through the diagonal, the athletic demands of the performance is as difficult if not more difficult than the piaff. The reason why medium trot is asked at third level is that the designs of the dressage tests as well as the judging standards are based on the heretical belief that the alighting hind leg propels the horse’s body upward and forward as soon as ground contact. The same belief supports theories such as driving the horse onto the bit and rushing the horse forward. If, as these inaccurate theories believe, the alighting hind leg produced an upward propulsive force as soon as ground contact, increasing the hind legs propulsive activity would be effective.

The problem and the reason why these riding and training techniques are keeping talented horses below their real athletic abilities and cripple a large percentages of them is that the supporting hind leg does not propel the body upward as soon as ground contact. At the contrary, the supporting hind leg decelerates the horse’s body from impact and until about 45% of the support phase. The joints of the alighting hind leg fold resisting attraction of gravity and inertia forces. This cumulus of forces is often referred to as “impact forces.” This sequence of the stride is referred to as “braking phase.” The term braking is confusing. A good comparison is the work of your leading leg as you are walking down hill with a back pack of about 15 pounds. Your leading leg impacts and your knee extensors muscles decelerate your body resisting attraction of gravity and inertia forces. Without this decelerating action, gravity would make you run faster and faster until the bottom of the hill. Technically, your leading leg is ”braking.” However you leg is not rigid bracing against the ground; forward motion never stops. The joins of your leg fold resisting attraction of gravity and inertia forces. The work of your knee extensor muscles is essentially eccentric, which is a powerful type of muscle contraction. As you are walking and not jogging, the strain energy created by the eccentric contraction is not immediately reused and therefore is dissipate as heat. If you are not trained at hiking up and down hill, you will experience muscle soreness the next day.

At impact and until the peak vertical, which is the instant where the hind leg is acting vertically onto the ground, the supporting hind leg decelerates the horse’s body. The decelerating phase is the sequence of the stride where the supporting hind leg is involved in controlling balance. After the peak vertical, the supporting hind leg propels the horse’s body forward. The hind limb is no longer under the body but is rather behind the horse’s body. The net effect is therefore a force in the direction of the motion. The thrust generated by the hind legs travels forward through the horse’s thoracolumbar column and is submitted to the attraction of gravity. A percentage of the thrust generated by the hind legs is therefore loading the forelegs. The forelegs are designed to compensate for this loading effect propelling the horse body essentially upward . This is why scientific measurements have demonstrated that during regular locomotion, the forelegs produce 57% of the vertical impulse why the hind legs only 43%.
The numbers vary with the demands. During piaff for instance, the supporting hind leg develops a considerable braking activity in order to resist forward displacement of the body over the forelegs. The forelegs in counterpart produce considerable vertical impulse. The problem is that pelvic muscles, and therefore the muscles of the hind legs producing propulsive forces are 4 times stronger than their equivalent muscles of the forelegs. If the main muscles of the thoracolumbar column are not converting a percentage of the propulsive force generated by the hind legs into vertical forces, resisting attraction of gravity and therefore enhancing balance control, the load on the forelegs overwhelms the forelegs’ upward propulsive capacities. The forelegs then resist excessive forces increasing their braking action. The braking phase of the forelegs last from impact until the 40% of the stance. Stance describes the time where the front limb remains on the ground.

During piaff, the hind legs produce a considerable braking activity but little propulsive force. This is understandable since the propulsive activity of the hind leg lifts the croup and the elevation of the croup shifts the weight over the forelegs. The back muscles convert during piaff a percentage of the thrust generated by the hind legs into vertical forces. The work is eased by the fact that the hind legs produce little propulsive activity. Correct piaff results therefore from the large decelerating activity of the hind legs and the conversion through the main back muscles of the thrust generated by the hind legs into greater vertical forces. When the horse is properly educated, the decelerating action of the hind legs and the work of the main back muscles reduce the load on the forelegs allowing the forelegs’ extrinsic muscles to propel the front end of the horse’s body upward.

When the horse’s vertebral column is not properly educated and the training technique is heretical such as activating the propulsive activity of the hind legs with a dressage whip, excessive forces load the forelegs and the front legs are unable to propel the front part of the horse’s body upward. This is why improperly educated horses are unable to keep the rhythmic sequence of the limbs action and the piaff degenerates into a marching band type of gait. This is also why horses shift their forelegs backward underneath themselves. They balance themselves over the forelegs and are consequently unable to perform a correct piaff.

During piaff, or at the least when the training of piaff is correct, the back muscles only have a moderate amount of hind legs’ propulsive to convert into vertical forces. During medium or extended trot, the work of the back muscles is more difficult since the thrust generated by the hind legs is greater. When medium trot is asked before educating the main back muscles in converting the thrust generated by the hind legs into greater vertical forces, the forelegs receive excessive load and are unable to propel the front end of the horse’s body upward. The front legs attempt then to increase their braking activity controlling balance by opposing the braking activity of the forelegs to the propulsive activity of the hind legs. According to the horse’s muscular power, stamina, style, different compensation are applied inducing excessive stress on the bony column or tendons and ligaments or both. The front legs are designed to recoil using the forces accumulated during the decelerating phases to increase the upward propulsive activity. The front limbs are not designed to brace against excessive load. The front limbs of a horse asked to perform medium trot without adequate education of the vertebral column mechanism endure each stride stresses exceeding the capacity of their bones, or tendons and ligaments structure and therefore, breakdown occurs.

Proper mechanism of the horse’s thoracolumbar spine is a perquisite for collection. It does not mean that a horse entering Prix Saint Georges has been properly educated but asking medium trot to a horse which is definitively not properly educated such as a third level dressage horse is very likely to induces excessive impact forces on the forelegs as the horse races through the diagonal throwing or not throwing his front limbs in front of him. 

Talented horses succeed to sustain some suspension in spite of bad training technique due to unusual strength of their forelegs’ extrinsic muscles. However they bounce their body upward but not forward. They increase then their knee action throwing their lower limbs forward. Lacking experience and knowledge, some judges reward these dysfunctional horses. This is regrettable as it orients dressage toward compulsories for which the horse is athletically unprepared instead of an art where talented athletes are soundly and adequately educated for the athletic demand of the performance.
Jean Luc Cornille

-----------------------------------------------------

Langt lim og klipp fra FB. Om mellomtrav, og hvorfor han mener at korrekt utført mellomtrav egentlig har høyere vanskelighetsgrad enn piaff blant annet. På fb, science of motion sin side ligger det også video av JLC og hest i mellomtrav for hånden. 

Ikke fullt så mye om lang og lav, men litt mer om hva han mener er misforstått i forhold til hva som skjer når bakbeinet treffer bakken, og at mange dressurøvelser/ programmer forutsetter noe som er feil, at foten begynner å sparke fra umiddelbart når den treffer bakken. Han minner blant annet om " bærefasen" ( han mener ikke "bremsefasen" av steget er rett uttrykk, hvertfall ikke for mellomtrav, bremsefase passer bedre i piaff) som han mener skal utgjøre ca 45% av tiden foten er i bakken. 

Tanker? 

Edited by LisaFi

5 timer siden, smaaen skrev:

Heh, bachelor på det blir nok for overflatisk, vil tippe doktorgrad, da får du gått noenlunde i dybden er jo så sykt mange prosesser som henger sammen :P 

Kanskje sant, dog med 40 timer i uka i 3 år kan man jo komme et stykke ;) 

Akkurat nå, Ninahei skrev:

Kanskje sant, dog med 40 timer i uka i 3 år kan man jo komme et stykke ;) 

Ja om man kun fokuserte på det ja :P men sånn er det jo ikke med bachelorgrader, man har en hel haug med grunnfag. Så vil jo da tenke fysioterapigrunnfag før du kan gå dypere inn på selvesitsen og kommunikasjonen. Selve Bacheloroppgavene er jo relativt små i den store sammenhengen i de tre årene. I hvert fall de 3 bacheloroppgavene jeg har skrevet :P Så da må man høyere opp i akademia. 

• Liker 1

1 minutt siden, smaaen skrev:

Ja om man kun fokuserte på det ja :P men sånn er det jo ikke med bachelorgrader, man har en hel haug med grunnfag. Så vil jo da tenke fysioterapigrunnfag før du kan gå dypere inn på selvesitsen og kommunikasjonen. Selve Bacheloroppgavene er jo relativt små i den store sammenhengen i de tre årene. I hvert fall de 3 bacheloroppgavene jeg har skrevet :P Så da må man høyere opp i akademia. 

Jaja, man må jo kun fokusere på det :D Ellers ville det jo blitt  bachelor i "Ridning med fokus på sits og balanse" og vi vet alle hvor generelt det er... 

Kanskje det bør kreves noe sånt som ettårig grunnfag i enkelte fag som opptakskrav til bacheloren i sits og balanse. Et år med fysioterapi, et år med generelt hestefag og et år med treningsfag med vekt på yoga og body awareness.

Haha ja, noe sånt noe ja, og vanlig bachelor i hestefag forsvant jo etter få år så det er vel ikke helt reelt her til lands, men i england har du jo Equine sports science hvor de fokuserer på trening av både hest og rytter, så er kanskje der det kan videre utvikles. 

• Liker 1

Jeg tenker også at man må se an hva hesten trenger. Noen hester som er veldig "opp-ned" og har nesa i sky kan ha godt av å tenke lang og lav en stund, mens hester som allerede er på framparten heller kan jobbe i en åpen, litt høyere form nesten fra starten av (lang men ikke lav).

Men uansett er jeg ikke fan av å jobbe dem sånn veldig lavt over tid. De havner så veldig på framparten, og jeg har mista litt troen på at det er så bra for å "strekke ryggen" på den måten. Og det gir ihvertfall ikke "plass til bakbeina". I mitt hode er det å jobbe dem lang og lav fint for å få dem til å slappe av, slippe spenninger og strekke nakken fram til kontakten. I tillegg er det fint som variasjon for å aktivisere andre muskelgrupper enn en høy form. Men å jobbe i måneds- eller åresvis i kun lang og lav form synes jeg er uproduktivt og risikerer skader i frambeina.

Så jeg varierer heller mye innen økta (varme opp lav, plukke opp, trave av lav, i det aller minste og helst enda mer variasjon enn det) enn å jobbe lang og lav i evigheter, så fort de har skjønt at det går an å slippe underhalsen og slappe av.

• Liker 2

Er det noen som har forslag til kur-musikk. Jeg vet det er individuelt, men kom gjerne med noen tips. Er MB kür, så trenger til skritt, trav og galopp. Og hvor finner man denne musikken på nettet? Jeg er helt blank og veldig åpen for alle forslag:-)

Jeg liker når musikken er personlig og passer til den som rir, så uten å egentlig ha sett deg ri hesten f.eks eller i det minste vite litt om musikksmaken din er det kjempevanskelig å si noe:p

Personlig ville jeg brukt filmmusikk fra Star Wars, LoTR og Jurassic Park :P Alternativt gått all in Disney, med musikk fra 

Ville ridd inn til denne:p 

Og brukt denne til travprogrammet: 

Dette er også en nydelig instrumental jeg liker godt:

Og soundtracket fra Spirit er så nydelig:

• Liker 1

På 30.8.2016 at 12.38, KBE skrev:

Er det noen som har forslag til kur-musikk. Jeg vet det er individuelt, men kom gjerne med noen tips. Er MB kür, så trenger til skritt, trav og galopp. Og hvor finner man denne musikken på nettet? Jeg er helt blank og veldig åpen for alle forslag:-)

Jeg har svart på dette før, men begynn med å regne ut hvor mange hovslag hesten tar i minuttet ca. Greiest å gjøre det ved å bli filmet og deretter regn ut. Dette gjelder alle tre gangarter. Deretter bruker du tallene for å finne fram til riktig musikk f.eks her http://www.equimusic.com/instructions/

. Det finnes masse lister som er tilgjengelig på nettet som du kan bruke. Da kan du finne frem til musikk som er perfekt for akkurat din hest ;) 

Edited by kjersti *
  • Liker 2

Blir så demotivert av skadet hest. Kom til stallen i dag super motivert for å ri, men med en gang jeg begynte å tenke på hvor sørens lang tid det tar å spyle/rense/smøre/pakke inn sår så fallt motivasjonen i gulvet. Orker ikke pakke inn hesten for å ri, det tar så lang tid. Så da var det lettere å kutte ut ridningen for å spare tid.. :/

3 minutter siden, Peanøttsmør skrev:

Blir så demotivert av skadet hest. Kom til stallen i dag super motivert for å ri, men med en gang jeg begynte å tenke på hvor sørens lang tid det tar å spyle/rense/smøre/pakke inn sår så fallt motivasjonen i gulvet. Orker ikke pakke inn hesten for å ri, det tar så lang tid. Så da var det lettere å kutte ut ridningen for å spare tid.. :/

Huff, så kjedelig da :/ skadet hest er så kjipt. 

Bahh... Liker ikke at jeg og Regnbuen må skille lag nå..... Han er så vanvittig fin og gøy å ri på for tiden.... 😞

Nå bare leker jeg meg med artige øvelser og har det gøy de siste ukene.. Og påfallende hvor enkelt alt går med en gang det er null press inne i bildet🙄 Piff og paff og enere lekende lett... 

Men, C har en fantastisk hest å ri og lære på i årene framover, jeg håper bare hun finner seg en trener som kan hjelpe henne videre... 

Men, uansett har det jo vært utfordrende å dele hest med en annen rytter som rir den 3 ganger pr uke, og som i tillegg er FH rytter med sine utfordringer, og som trener på MB nivå, da jeg aldri får den så finjustert som jeg trenger at den skal være for å få den opp på det høyeste nivået.. Men, jeg har lært vanvittig mye av den hesten der... Han er virkelig en fantastisk, gulle god hest 💕💕💕

• Liker 9

I går red jeg som en amatør-gud!!!

Ting bare tikker på plass nå som perler på en snor, både rideteknisk med meg selv og med Asti.

Red for meg selv hjemme i går, og jeg var F O R N Ø Y D med meg selv.

Det er ikke ofte det skjer, men denne høsten har jeg 3-4 ganger kunne si etter en økt at "så bra har jeg aldri ridd før", så det er tydelig at jeg begynner å få ting til.

Kanskje jeg tilogmed kan starte LB til våren og være fornøyd med min egen innsats??!!!

Jeg har fått implementert masse verktøy i sommer og høst, og dette får jeg betalt for nå.

Tidligere så satt jeg på hesteryggen og bare håååpet hesten skulle gå bra en eller annen gang iløpet av økten.

Nå har jeg selv kontroll over denne prosessen, og kan få hesten til å gå bra (innimellom) :) Og ting blir bedre og bedre for hver gang.

Og instruktøren min kommenterte på økten på søndag at jeg gjør riktige ting hjemme, for hesten blir bedre mellom hver gang hun rir igjennom den :)

DET var ord som virkelig varmet og ga en boost til selvtilliten !!

• Liker 12

Så utrolig digg det må være! :D 

Får så lyst til å ri når jeg leser sånt, men B har ikke fått skoene på etter sommerbeitet enda, og magen min begynner å være litt i veien for vanlig dressurarbeid (håper de magemusklene blir seg selv igjen altså!). 

Til og med ridebanen her er bra nå, det er kjørt av hvertfall halvparten av den massen som ble kjørt på i fjor, så nå er den ikke så bunnløs lenger. 

Har et mål om å ri LA i løpet av 2017 med henne. Km går i LA for seniorer her, så det hadde vært gøy å få med seg som lagkonkurranse hvertfall, før gamle gråpels blir pensjonist. :) 

• Liker 2

Jeg skal på dressurstevne på søndag :)

Ikke startet siden NM, og ikke øvd allverdens. Men tar det som stevnetrening.

Håper jeg klarer å ta med meg litt av følelsen fra Andrew-kurset sist helg.

• Liker 1

Jeg har et luksusproblem. I går måtte jeg bare gå hjem etter stallen. Har ridd 19 økter + 1 longeringsøkt og 2 leieturer på 7 dager (hadde et lite prosjekt om å faktisk finne ut hvor mye jeg trener om dagen, det har vært litt mer enn jeg pleier den siste måneden nå). Fortsatt litt sliten i dag, men neste uke blir roligere, så da får jeg hentet meg litt inn håper jeg og 22. Okt blir det syden, så da skal jeg i allefall hente meg inn igjen :)  Og ja, jeg har 100 % jobb i tillegg + at jeg tar stallarbeidet etc selv. Treningen går som alltid opp og ned, men jeg kan i hvertfall si at jeg har hester jeg virkelig gleder meg til å ri. FP er en helt eksemplarisk treåring og Stella begynner jeg å se resultater av de siste månedenes arbeid. FP må trenes gjennom vinteren nå for å ha sjanse til å holde i framtiden. Jeg krysser alt jeg har for at vi lykkes med å holde bena rett og bygge opp den styrken hun trenger! A reiser i kveld eller morgen og Bellis kommer snart inn fra beite. Lille Z er blitt skikkelig varm i trøya og koser og snakker med meg hele tiden. Hun har vokst litt i sommer og begynt å legge skikkelig på seg nå, så nå begynner jeg virkelig å se konturene av den hesten hun kommer til å bli :wub:

• Liker 5

6 timer siden, kjersti * skrev:

Jeg har et luksusproblem. I går måtte jeg bare gå hjem etter stallen. Har ridd 19 økter + 1 longeringsøkt og 2 leieturer på 7 dager (hadde et lite prosjekt om å faktisk finne ut hvor mye jeg trener om dagen, det har vært litt mer enn jeg pleier den siste måneden nå). Fortsatt litt sliten i dag, men neste uke blir roligere, så da får jeg hentet meg litt inn håper jeg og 22. Okt blir det syden, så da skal jeg i allefall hente meg inn igjen :)  Og ja, jeg har 100 % jobb i tillegg + at jeg tar stallarbeidet etc selv. Treningen går som alltid opp og ned, men jeg kan i hvertfall si at jeg har hester jeg virkelig gleder meg til å ri. FP er en helt eksemplarisk treåring og Stella begynner jeg å se resultater av de siste månedenes arbeid. FP må trenes gjennom vinteren nå for å ha sjanse til å holde i framtiden. Jeg krysser alt jeg har for at vi lykkes med å holde bena rett og bygge opp den styrken hun trenger! A reiser i kveld eller morgen og Bellis kommer snart inn fra beite. Lille Z er blitt skikkelig varm i trøya og koser og snakker med meg hele tiden. Hun har vokst litt i sommer og begynt å legge skikkelig på seg nå, så nå begynner jeg virkelig å se konturene av den hesten hun kommer til å bli :wub:

Synd du ikke bor littebitt nærmere så skulle jeg gjerne ha hjulpet litt. Ikke så dumt å ri de der fantastiske hestene dine! :D

• Liker 1

9 timer siden, LisaFi skrev:

Så utrolig digg det må være! :D 

Får så lyst til å ri når jeg leser sånt, men B har ikke fått skoene på etter sommerbeitet enda, og magen min begynner å være litt i veien for vanlig dressurarbeid (håper de magemusklene blir seg selv igjen altså!). 

Til og med ridebanen her er bra nå, det er kjørt av hvertfall halvparten av den massen som ble kjørt på i fjor, så nå er den ikke så bunnløs lenger. 

Har et mål om å ri LA i løpet av 2017 med henne. Km går i LA for seniorer her, så det hadde vært gøy å få med seg som lagkonkurranse hvertfall, før gamle gråpels blir pensjonist. :) 

De magemusklene blir seg selv, men det tar litt tid (selvfølgelig avhengig av hvor godt trent du er i utgangspunktet). :lol: Jeg red vel aktivt fram til fem måneder på vei, så bare sporadisk. Interessant å se at hesten jeg red ble lengre og lengre i formen jo lengre ut i graviditeten jeg kom. Bye, bye, kjernemusklatur! :rofl:

• Liker 1

Huff ja, jeg håper det altså. Nå har jeg valgt å være forsiktig innen rimelighetens grenser, både fordi gråen ble sprøyta i juni, og jeg valgte å slippe dem på beite, og litt fordi at jeg jo er litt "godt voksen" til å begynne med sånne avlsprosjekter nå. Så da har det blitt lite ridning siden juni. Har litt lyst til å hoppe opp og ta noen turer på B nå når hun får på skoene igjen da, men det blir nok ikke noe dressurarbeid. 

Så det blir nok mest kjøring på hesten fram til jeg er litt mer i form igjen. Forhåpentligvis kommer hesten i form i det minste da. :)

• Liker 1

48 minutter siden, LisaFi skrev:

Huff ja, jeg håper det altså. Nå har jeg valgt å være forsiktig innen rimelighetens grenser, både fordi gråen ble sprøyta i juni, og jeg valgte å slippe dem på beite, og litt fordi at jeg jo er litt "godt voksen" til å begynne med sånne avlsprosjekter nå. Så da har det blitt lite ridning siden juni. Har litt lyst til å hoppe opp og ta noen turer på B nå når hun får på skoene igjen da, men det blir nok ikke noe dressurarbeid. 

Så det blir nok mest kjøring på hesten fram til jeg er litt mer i form igjen. Forhåpentligvis kommer hesten i form i det minste da. :)

Etterhvert som magen vokser blir det vanskeligere å balansere seg i salen også, så det er ikke så lett å få gjort veldig effektivt arbeid hverken for seg selv eller hesten. Synes planen din høres veldig lur ut. Det blir tidsnok tid for dressurarbeid når babyen er ute. :)