Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Akkurat nå, Martine og Rosarno skrev:

Ser ikke ut som de fører Deniro på hjemmesiden dems?

Okei, da tok jeg nok feil. Vet de har i butikken 🙊 

På 16. august 2016 at 12.42, LisaFi skrev:

Når jeg leser danske annonser står det ofte B-hest dressur eller A-hest dressur. Hva kvalifiserer en hest til det ene og det andre? Og har vi lignende system i Norge? 

B-, A- og S-hest finnes i alle disipliner, og det var til å starte med egentlig ikke noe som kvalifiserte hestene til noe, men noe som ble brukt til Index-tallene i DV, og stadig brukes. Altså hvis en avlshoppes avkom f.eks er B-hest, kan avlshoppen rykke opp på index-listen fordi den for flere poeng - noe avlere går mye opp i.

Nå om dagene blir det også brukt i forbindelse med at man kvalifiserer sin hest til B- og A-stevner (dog, er man kvalifisert til B stevner er man også kvalifisert til A-stevner). B-stevner er landsstevne og ligger i klassene MB - Grand Prix (altså samme nivå som norske elitestevner). A-stevner blir kun brukt hvis det er et Danmarksmesterskap (f.eks DM i dressur på Broholm). Disse stevnene har ofte flere klasser enn kun mesterskapsklassene.

Edited by Jokovitch
  • Liker 1

På 16. august 2016 at 12.46, julnil skrev:

Men så blir neste spm da: hva definerer et C- , B eller A-stevne... :P

E-stevne = treningsstevne

D-stevne = klubbstevne (LC-LA) 

C-stevne = distriktsstevne (LA-MA) kan dog også være helt opp til Inter 1

B-stevne = landsstevne (MB - GP)

A-stevne = Elitestevne (mesterskap)

Stevnenivåene er litt høyere her enn i Norge 😊

innså i helgen at jeg rir for passivt hjemme alene, så da får jeg fikse opp i det da :P

• Liker 1

Jeg synes det er deilig bare å ri dressur igjen! :) Blir dressur på tur, men passer meg ypperlig :) Når Lilly kan på gang igjen skal det komme ei å hjelpe meg å få ridd henne gjennom i dressuren, så kanskje jeg klarer mer selv(mye verk i kroppen+stor hest=kan funke dårlig). Men merker det er lett å bli demotivert hjemme når kurslivet er over... Går det bedre etter litt hjelp igang med henne, så kaaaanskje.. 

Jeg trenger noen skikkelig gode tips til hvordan jeg skal få den fordømte gampen til å skjønne at han IKKE skal bytte av seg selv når jeg vil ri kontra! Jeg begynner å bli litt irritert.. Med en gang jeg vurderer å rette ham ut skikkelig vil han bytte med en gang. Har prøvd å ri diagonaler noen steg rett for så å ri videre på volte, men hver eneste gang jeg skal forlenge den rette linja bytter han. Har prøvd å gi gass, prøvd å senke tempoet sånn at det såvidt siger.. Ingenting virker. Han bare gjør det, selv om jeg konsekvent har brutt til trav i det siste før ham, så virker det ikke som han skjønner en dritt. 

3 minutter siden, Mona skrev:

Jeg trenger noen skikkelig gode tips til hvordan jeg skal få den fordømte gampen til å skjønne at han IKKE skal bytte av seg selv når jeg vil ri kontra! Jeg begynner å bli litt irritert.. Med en gang jeg vurderer å rette ham ut skikkelig vil han bytte med en gang. Har prøvd å ri diagonaler noen steg rett for så å ri videre på volte, men hver eneste gang jeg skal forlenge den rette linja bytter han. Har prøvd å gi gass, prøvd å senke tempoet sånn at det såvidt siger.. Ingenting virker. Han bare gjør det, selv om jeg konsekvent har brutt til trav i det siste før ham, så virker det ikke som han skjønner en dritt. 

Hva med å ri galopp på slake serpentiner (det de kaller shallow loops på engelsk) en stund, med mer og mer bue, så han får styrket kontraen på dem måten? Så kanskje det blir lettere for ham å holde den på diagonalen også? 

• Liker 1

Akkurat nå, Mona skrev:

Hvor samlet er han? Klarer han å fatte kontra og galoppere på sporet? 

Høres ut som om han enten ikke har forstått at de forskjellige galoppsjenklene er avgjørende for hvilken galopp som skal velges (at han tror han gjør riktig når han velger riktig galopp) eller som om han ikke er sterk/samlet nok til å gå kontra, og vil please og være flink, så han bytter for å gi deg en god galopp den nye veien også.

Jeg ville prøvd å holde meg unna diagonalen for å komme over i kontra, ville enten tatt det via en storvolte (ri til galoppen er god og samlet) for deretter å skrå ut i en kvartdiagonal fra midtlinjen, fattet kontra, eller ri serpentiner. Om diagonalen er hans nemesis når det kommer til kontraarbeid, vil jeg tro det kanskje kan løsne litt om man unngår denne. 

• Liker 1

Jeg ville prøvd å ta overgang til skritt med en gang han blytter og fattet kontra igjen. Hvis du feks. kommer over diagonalen på venstre hånd fra F og han bytter over diagonalen-skritt og venstre galopp igjen. Om han igjen bytter før eller gjennom hjørnet ved H-skritt og fatt ny venstragalopp når du kommer på langsiden etter M (siden det kan være litt klønete å fatte kontra på kortsiden om hesten ikke er veldig god i kontra). Fortsett med kontra rundt sporet (korriger via skritt hver gang han feiler) til han galopperer kontra et par runder. Viktig å ri så store svinger som mulig for å gjøre det lettest mulig. Når han galopperer kontra rundt sporet- skift hånd og ta diagonalen på nytt. Etter min erfaring har de ofte skjønt at de ikke skal bytte over diagonalen etter et par repetisjoner. 

• Liker 4

8 minutter siden, Emsy skrev:

Hvor samlet er han? Klarer han å fatte kontra og galoppere på sporet? 

Høres ut som om han enten ikke har forstått at de forskjellige galoppsjenklene er avgjørende for hvilken galopp som skal velges (at han tror han gjør riktig når han velger riktig galopp) eller som om han ikke er sterk/samlet nok til å gå kontra, og vil please og være flink, så han bytter for å gi deg en god galopp den nye veien også.

Jeg ville prøvd å holde meg unna diagonalen for å komme over i kontra, ville enten tatt det via en storvolte (ri til galoppen er god og samlet) for deretter å skrå ut i en kvartdiagonal fra midtlinjen, fattet kontra, eller ri serpentiner. Om diagonalen er hans nemesis når det kommer til kontraarbeid, vil jeg tro det kanskje kan løsne litt om man unngår denne. 

Han kan fatte kontra ja, men det er tydelig at han mener det er helt feil :P Jeg tror jeg skal gi Hanna sitt forslag et forsøk først. Det høres ut som en metode han vil forstå.

Han kan galoppere på sporet i kontra, men han VIL ikke :P 

• Liker 1

Det mest effektive for min del har vært halvvolte tilbake til sporet ved kortsiden, komme så fort som mulig tilbake på langsiden. Kontra på langsiden og bryte av før hjørnet slik at man er før hesten og så jobbe med å få til litt flere steg ut fra det. Aldri ri helt ut i hjørnene til å begynne med, lag så slake buer som mulig. Bryt av når hesten bytter selv. Her kommer problemet med ikke få hesten til å tro at byttet er uønsket i seg selv, da baller det gjerne på seg når du kommer så langt som til byttene. ;)

• Liker 4

Når dere kjøper dressurstøvler... Hvor mye regner dere med at de synker? Jeg har så korte legger (tydeligvis..) at alle støvler går forbi kneleddet og er ubehagelige i knehasen når jeg bøyer benet. Ble overtalt til at de synker etterhvert sist jeg kjøpte støvler, men de har ikke sunket nok. Det går gjerne bedre når jeg rir, for da er jo hælen ned, men bare å gå til og fra ridehuset med hesten er au-au-au for hvert skritt. Jeg pleier alltid å leie min egen i opp- og nedskritting, og derfor har jeg nå gitt opp og bruker noen gamle jodpur sko i stedet for støvlene når jeg rir han, for støvlene er så vonde å gå med selvom de er bedre å ri med... Og det er med sånne hælinnlegg. Så blir veldig skeptisk til å kjøpe nye som kjennes for lange i tilfelle det samme skjer. Men alle kjennes for lange! 😧 

3 minutter siden, stinej skrev:

Når dere kjøper dressurstøvler... Hvor mye regner dere med at de synker? Jeg har så korte legger (tydeligvis..) at alle støvler går forbi kneleddet og er ubehagelige i knehasen når jeg bøyer benet. Ble overtalt til at de synker etterhvert sist jeg kjøpte støvler, men de har ikke sunket nok. Det går gjerne bedre når jeg rir, for da er jo hælen ned, men bare å gå til og fra ridehuset med hesten er au-au-au for hvert skritt. Jeg pleier alltid å leie min egen i opp- og nedskritting, og derfor har jeg nå gitt opp og bruker noen gamle jodpur sko i stedet for støvlene når jeg rir han, for støvlene er så vonde å gå med selvom de er bedre å ri med... Og det er med sånne hælinnlegg. Så blir veldig skeptisk til å kjøpe nye som kjennes for lange i tilfelle det samme skjer. Men alle kjennes for lange! 😧 

Hvor lenge har du hatt de? Om du ønsker at de skal falle mer ned, kan du smøre dem med lærfett, da mykner du læret ganske mye og de faller lettere sammen. Jeg gikk med øverste knapp åpen og glidelåsen et stykke ned (eller har du ikke glidelås, kanskje?) de først ukene, og dro dem opp når jeg putta beina i stigbøylene :P Mine har sunket 2cm.

15 minutter siden, Emsy skrev:

Hvor lenge har du hatt de? Om du ønsker at de skal falle mer ned, kan du smøre dem med lærfett, da mykner du læret ganske mye og de faller lettere sammen. Jeg gikk med øverste knapp åpen og glidelåsen et stykke ned (eller har du ikke glidelås, kanskje?) de først ukene, og dro dem opp når jeg putta beina i stigbøylene :P Mine har sunket 2cm.

I to år!

Reknar med ca 3-4 cm, men må innrømme at eg smurte mine såvidt med lærfett for at dei skulle synke lettare saman. Kva med å ta med støvlane ned i hallen og bytte frå sko til støvlar når du skal sette deg opp? :) Har også hørt at å ta på våte ridestrømper gjer at dei formar seg fortare til foten, men har ikkje prøvd det sjølv. 

9 minutter siden, idak92 skrev:

Reknar med ca 3-4 cm, men må innrømme at eg smurte mine såvidt med lærfett for at dei skulle synke lettare saman. Kva med å ta med støvlane ned i hallen og bytte frå sko til støvlar når du skal sette deg opp? :) Har også hørt at å ta på våte ridestrømper gjer at dei formar seg fortare til foten, men har ikkje prøvd det sjølv. 

Gidder liksom ikke å drasse på støvler og stå hallen og skifte sko med en trippende hest, da bruker jeg heller noe annet på bena... Er redd de ikke synker noe mer i og med at jeg har hatt dem og brukt dem så lenge, har følelsen av at det ikke kommer til å skje. Har smurt dem i mange omganger, men det har ikke hjulpet nok.. spørs vel om jeg ikke må ha spesialtilpassede støvler om det skal bli noe bedre..

Er en grunn til at jeg med små føtter og stutt-tjukke legger har gått over til jodhpurs 😜

55 minutter siden, smaaen skrev:

Er en grunn til at jeg med små føtter og stutt-tjukke legger har gått over til jodhpurs 😜

Hehe, ja. Ser den. Stakk håpefullt innom høøks i dag siden jeg var i Oslo og prøvde minste strl de hadde av dressurmodellen sin. Den var for vid, for stor i foten og for lang. :P 

Eneste som har passa foten og legglengden er noen juniorstøvler, men de var jo for smale i leggen selvsagt.... Håpløst.

• Liker 1

Ariat :hjerteøyne:

Kan da få støvel i den fotstørrelsen man trenger, leggvidden man trenger,.og legghøyden man trenger. 

Men vet ikke hvor man får tak i dem da, jeg kjøpte mine på Charlies i Sverige.

• Liker 1

Og jeg prøvde å ri med mine nye Cavallo støvler i dag. DET var helt fantastisk!!! Virkelig noe annet enn de gamle lefsete MH støvlene mine. 

54 minutter siden, Peanøttsmør skrev:

Eh, etter altfor mye jobb, operasjon i magen og skadet hest startet vi opp så smått i dag. Ååå Gud jeg kan ikke ri mer 😂

Jeg kjenner følelsen! Nå har jeg ikke ridd så mye i det siste da, men etter å ikke ha holdt på med hest fast på 4 måneder eller noe så føler jeg nesten at jeg har glemt alt jeg kunne om trening av hest, også på bakken :P Men vi får vel bare jobbe på, så kommer det nok tilbake! :) 

Siden jeg ikke rir så mye for tida har jeg desto mer tid til å filosofere (og det er jo halve dressurridningen, for meg hvertfall; hvor vil jeg, og hvilken vei er mest hensiktsmessig å gå for å komme dit?). 

At rollkur er noe drit for hesten er det vel ikke så mange som ikke er enig i, så den diskusjonen føler jeg ikke noen grunn til å løfte fram igjen, derimot er jeg litt nysgjerrig på hva dere tenker om ned og fram/ lang og lav (nese fram, ikke inn). 

Jeg har lest endel og sette mye av Will Faerber sine treningsvideoer (Art2Ride, http://www.art2ride.com , også egen youtubekanal), og kjenner igjen mye av det han viser og forfekter fra det blant annet westerntreneren jeg red endel for for å hjelpe Svarten lærte bort. Både Faerber og westerntreneren mener at hester bør jobbe slik i minst et år før de er klare til å plukkes opp litt og litt for å jobbe i form, og at det tar mye lenger tid før de er klare for å jobbe i vanlig form hele økta (ifht utdanningsgrad). Den mest grunnleggende forskjellen på det Faerber gjør og westerntreneren er at Faerber jobber hesten lang og lav TIL kontakten, mens westerntreneren jobber hesten lang og lav uten kontakt til tøylen. Samme form, men med og uten kontakt. Poteito potato strengt tatt. Har vel egentlig erfart at det sikkert er lurt å jobbe unghesten med forsiktig kontakt hele veien så man ikke bare får et nytt problem når hesten skal opp og jobbe i mer vanlig form, hesten bør lære å jobbe med kontakt. 

Det jeg stusser litt på er at det på denne måten kan kanskje bli veldig vedvarende forpartsridning for en ung hest. Ja, man får aktivert ryggen til unghesten og åpnet opp, men det koster å gå så foroverlent også. Samme med longering i lange tider og gjerne ofte før man begynner å ri. Ja, det hjelper for å lære hesten signaler og utdanne den, men jo, det er også hardt for en utrent hest å jobbe mye på relativt små sirkler. Spesielt for frambeina om man jobber mye i en lang/ lav "forpartsposisjon" på disse relativt små sirklene. 

Jean Luc Cornille ( Science of Motion, http://www.scienceofmotion.com ) er såvidt jeg forstår ham helt mot å ri hester i lang og lav form i det hele tatt, litt mer iberisk framgangsmåte kanskje, med en tanke om å jobbe mer rett inn mot sluttresultatets form og bakbeinsaktivitet med en gang. Derimot synes jeg at youtubevideoene og forklaringene fra denne mannen går mye ut på å kritisere andre og lite på å virkelig forklare hvorfor hans metoder er bedre, rett og slett litt vanskelig å få tak i innholdet han ønsker å forkfekte. Bortsett fra at han vet best. :lol: 

Hver for seg synes jeg at begges fremgangsmåter kan gi mening, men de er jo strengt tatt rake motsetninger. 

Hva tenker dere? Finnes det noen middelvei, hva ville dere forholdt dere til med en utrent hest som skal trenes opp helt fra grunnen? Fordeler/ ulemper/ fordeling av trenngsmengde? 

Edited by LisaFi
  • Liker 1

Heh, dette er vel midt i mellom disse to jeg befinner meg, men mer mellom mine trenere da. Som er klassisk - spanske rideskolen og klassisk - barokk/historisk. I bunn og grunn er det ikke så veldig mye forskjell mellom disse to. Nå er den klassiske spanske rideskolen aldri vært lang og lav så langt ned som Faerber eller westernfolket vil ha det, men på unghester relativt lav for å satt i gang ryggen riktig. Dessuten holder man jo ikke på der nede i lang tid, det brukes til å få ønsket respons, så går man videre med en gang. Den barokke rettningen er utad veldig i mot lang og lav, på lik linje som Cornille (som vel rir fransk mer enn iberisk?) men det er veldig mange flere likheter enn mange tror. Den lange og lave treningen jeg har vært borti har vært veldig klar på at med en gang hesten reagerer riktig skal den løftes opp, ved hjelp av sidebevegelser, for lang og lav er mer eller mindre på framparten uansett hvor godt du klarer å ri hesten over ryggen. Her er det jo også forskjeller på hester, noen trenger ikke gå lav i det hele tatt fordi de har et godt utgangspunkt, mens andre trenger mer tid og å gå lavere. 

Jeg har grublet i disse baner nå i 5 år og diskutert meg grønn og blå med ulike trenere. Det jeg har sett er at de barokke/historiske ikke nødvendigvis bruker lang og lav, men lang, som i å strekke nesa ut og få samme effekt som de jeg har ridd lang og lav for. Så tja, de jeg er midt i mellom er ikke rake motsettninger, de er veldig veldig like. Mye likere enn noen av de vil innrømme, men de har noen ting som er veldig forskjellig. Som at SRS versjonen bruker økede gangarter feks. 

• Liker 1

Dette har jeg også fundert masse på opp igjennom årene og jeg har konkludert for meg selv at man må ta utgangspunkt i hestens eksteriør for å finne ut av hvor lang og lav den kan/bør være. En hest med lang rygg og lang hals vil kunne gå lengre og lavere enn en hest med kort rygg og kort hals. Når det er sagt så syns jeg det er viktig å ta hensyn til at hesten bruker halsen for å balansere seg og det kan gi oss god tilbakemelding på om den tør å utfordre balansen og om den har funnet et sted som den syns er greit å balansere seg på. Jeg mener at hestene må få lov til å komme både opp og ned med hals og hodet i en fase hvor den tester ut sin egen balanse med rytter på, det er jo tross alt når man setter hesten ut av balanse og den finner igjen sin egen balanse at den kan begynne veien til selvbæring. I videoene jeg har sett fra Art2Ride syns jeg de fokuserer mer på at hesten -skal- gå i en spesifikk form, langt der nede, istedet for å fokusere på det jeg nevnte. Sånn sett syns jeg westernridning er snillere for hesten, jeg har ridd noe western og sett mye, og de som rir godt lar hesten få finne sin egen balanse og rir gjerne både med kontakt og kortere tøyler til hesten er klar for andre oppgaver. Jeg red ukentlig for trener utdannet ved Cadre Noir i Frankrike, og en gang så hun en westernrytter på stallen ri en unghest når hun kom for å undervise. Hun stoppet opp og kommenterte med en gang hvor godt han red den hesten, noe som for meg beviser at gode trenere og ryttere går etter kvalitet og bruker det de har i verktøykassa for å hjelpe hesten til valgt mål istedet for å henge seg opp i en spesifikk trenings og ridemetode.

Min forrige hest var en kort og stutt frøken som hadde kjempelett for å samle seg, kort rygg, kort hals og naturlig oppoverbakke. Rett og slett på grunn av dette trente jeg mer på å få hun til å strekke seg og gå lavere og lengre, men det var en hårfin balanse mellom lang og lav og det å gå på forparten. Nåværende hest kan jeg tøye den strikken mye mer, til tross for at han bare er tre år og grensa mellom lang og lav og det å gå på forparten er ikke så tydelig som med den forrige. Skulle jeg ridd gamlehesten så lang og lav som Art2Ride mener, så tror jeg at hun ville fått store problemer med å rett og slett holde seg på beina, for å ikke snakke om belastningsskader på forbeina etter en stund. Det tar lang tid for en hest med slikt eksteriør å lære seg å balansere seg i en så lang og lav form og innen den tid har man kanskje ødelagt mer enn man har bygget opp. Tror nå jeg da.

• Liker 4