Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

7 timer siden, Marthe skrev:

Skal kjøpe meg nye støvler nå, og vurderer Cavallo da jeg føler de sitter best. Men det er så mange modeller å velge i føler jeg 🙈 Sikler mest på Piaffe Plus.. Men trenger noen tips, hva ville dere valgt? Erfaringer?

Jeg har hørt riktig mange gode ting om Cavallos nye model, Insignis, men har ikke sett den live.

Selv er jeg til den meget stive dressurstøvel, og der lever Cavallo på ingen måte opp til mine egne krav. Jeg synes de generelt er for bløte i skaftet. 

Mine favoritter er helt klart Königs, som jeg selv har ridd med de siste 10 år, og så er jeg veldig fornøyd med mine nye træningsstøvler fra De Niro (som, selv om jeg fikk dem stivet av i skaftet, ikke er like stive som mine Königs støvler..) :)

20 timer siden, Jokovitch skrev:

Jeg har hørt riktig mange gode ting om Cavallos nye model, Insignis, men har ikke sett den live.

Selv er jeg til den meget stive dressurstøvel, og der lever Cavallo på ingen måte opp til mine egne krav. Jeg synes de generelt er for bløte i skaftet. 

Mine favoritter er helt klart Königs, som jeg selv har ridd med de siste 10 år, og så er jeg veldig fornøyd med mine nye træningsstøvler fra De Niro (som, selv om jeg fikk dem stivet av i skaftet, ikke er like stive som mine Königs støvler..) :)

Har sett litt på Insignis, og de er jo flotte 😊 Aldri hatt mine føtter i Königs sine, men  har hørt at kvaliteten varierer litt, at de ikke er så holdbare. Hva synes du om holdbareheten? 😊 og hva slags type Königs støvler har du?

Edited by Marthe

Jeg har hatt 2 par Cavallo Grand Prix pluss (pris ca 4500 kr), et par Konigs Sir (ca 8500) og nylig kjøpte jeg et par De Niro Polo (rundt 5500).

De Niro støvlene er ganske nye så de kan jeg ikke si så mye om holdbarheten på men de er definitivt de mest behagligste å ha på. De er som @Jokovitch sier ikke fullt så harde i skaftet som Konigs Sir. Men det gjør ikke meg så mye. 

For ca 2 år siden kjøpte jeg et par Cavallo Grand Prix og Konigs Sir støvlene. De er brukt omtrendt like mye, men Cavallo støvlen er kjempe slitt så det er blitt hull på innsiden av leggen, jeg har byttet glidlås 2 ganger og den ser generelt ikke bra ut lengre. Konigs Sir som er like gamle og like mye brukt ser like fine ut enda! Litt missfarge på innsiden, men det blir det med en gang de er brukt uansett. Nå er det jo veldig stor prisforskjell på de støvlene. Men med tanke på hvor mye forskjell det er i kvalitet hadde jeg uten tvil kjøpt Konigs en gang til, da det lønner seg i lengden uansett dersom man bruker de mye. 

Edited by Martine og Rosarno
  • Liker 1

6 minutter siden, Martine og Rosarno skrev:

Jeg har hatt 2 par Cavallo Grand Prix pluss (pris ca 4500 kr), et par Konigs Sir (ca 8500) og nylig kjøpte jeg et par De Niro (rundt 5500).

:-O

Hvor kjøpte du, og hva slags modell har du av De Niroene dine?

Jeg kjøpte mine for.. 2 år siden, og syns minne jeg gav drøyt 7000.

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

:-O

Hvor kjøpte du, og hva slags modell har du av De Niroene dine?

Jeg kjøpte mine for.. 2 år siden, og syns minne jeg gav drøyt 7000.

DeNiro Polo tror jeg de heter. Dressurstøvel med stivt skaft, glidlås foran og spenne øverst. Like som disse, bare i fargen Oxford. http://www.skarahastsport.se/produkt.asp?id=2061.

Jeg tror jeg fikk de ganske rimelig. Er usikker på hva de koster i Norge. Kjøpte de på Gøteborg Horseshow. Men tror kanskje det var kampanje på de. Husker ikke helt., 

• Liker 1

I DAG (eller teknisk sett i går), fikk jeg endelig gjennombrudd i nedsittingen på Asti !! Nå åpnet det seg noen dører, iallefall på gløtt.

Jeg vet nå at så lenge hun er over ryggen, så kan jeg faktisk sitte ned. Kroppen min er endelig i funksjon også!

Var sikker på jeg var verdens verste nedsittende rytter, men det er jeg faktisk IKKE.

*føler seg som en million*

• Liker 11

Akkurat nå, julnil skrev:

I DAG (eller teknisk sett i går), fikk jeg endelig gjennombrudd i nedsittingen på Asti !! Nå åpnet det seg noen dører, iallefall på gløtt.

Jeg vet nå at så lenge hun er over ryggen, så kan jeg faktisk sitte ned. Kroppen min er endelig i funksjon også!

Var sikker på jeg var verdens verste nedsittende rytter, men det er jeg faktisk IKKE.

*føler seg som en million*

Hurra!

1 minutt siden, stinej skrev:

Hurra!

JA :D Kjempehurra!!

Og ikke kunne jeg bare sitte der, jeg kunne RI også, og bruke sjenklene og ALT.

Føler meg nesten som de barna man hører om, som ikke snakker et ord lenge etter at de skulle begynt å snakke, så plutselig en dag starter de og så kan de hele setninger og haugevis med ord :rødmer:

• Liker 3

2 minutter siden, julnil skrev:

JA :D Kjempehurra!!

Og ikke kunne jeg bare sitte der, jeg kunne RI også, og bruke sjenklene og ALT.

Føler meg nesten som de barna man hører om, som ikke snakker et ord lenge etter at de skulle begynt å snakke, så plutselig en dag starter de og så kan de hele setninger og haugevis med ord :rødmer:

Deilig med gjennombrudd! 😀👍

Akkurat nå, stinej skrev:

Deilig med gjennombrudd! 😀👍

ja, men regner ikke med det blir strake veien oppover, så er forberedt på at det blir å gå litt frem og tilbake nå i starten før det blir "stabilt"

3 minutter siden, julnil skrev:

ja, men regner ikke med det blir strake veien oppover, så er forberedt på at det blir å gå litt frem og tilbake nå i starten før det blir "stabilt"

Ja, sånn er det med innlæring av ferdigheter. Samme som når unger lærer noe nytt. Først greier de det tilfeldigvis fordi de tester ut masse forskjellig, og så må de prøve mange ganger før de får det til igjen, og etterhvert er det helt naturlig og lett å få det til hver gang. Bare å øve og trene! 🐎 👍

• Liker 2

Jeg kjøpte mine første Königs støvler i 2006, det var modellen comtesse og de skiftet jeg ut med et nytt par, som jeg fikk i 2011, samme model. Det første parret byttet jeg glidlås i en gang i den ene støvel og to ganger i den andre, pluss ny sål i den ene (en gang) red med de i 5,5år (start 2006 - slutt 2011).. Par nr 2 har jeg byttet glidlås i 2 ganger pr støvel (lynlåsen blir jo liksom slitt) og sål i begge støvler en gang, de har jeg akkurat solgt til en kollega som flittig bruker dem og støvlerne ser fortsatt flotte ut (fra slutt 2011 - lever stadig) 😊 I starten av 2013 fikk jeg et par konkurrence støvler, Königs Sir, som skulle supplere det andre parret jeg hadde (comtesse) så jeg hadde et par til daglig og et til stevne/pent. Sir støvlerne er det byttet glidlås i begge støvler en gang (innenfor de siste 3 månedene) - jeg har aldri hørt et dårlig ord om Königs kvalitet og de aller fleste av mine rytterkollegaer igjennom tiderne har sværget til König.

Her har jeg nok litt dårligere erfaring med Cavallo, og har grunnet flere klager fra andre (samt jeg har stått i hestebutikk og opkræves klager) og har derfor holdt meg fra mærket, men det er jo forskjellige meninger hos alle.

Akkurat nå om dagen er Cavallos nye modeller veldig ettertraktet, samt De Niro. Jeg tror dog at jeg holder meg til König til stevner (Grunnet stivheden i skaftet) og De Niro til trening 😊👍🏼

Edited by Jokovitch
  • Liker 1

På 8. august 2016 at 14.04, Martine og Rosarno skrev:

Sånn ser de ut :)

download.jpg

Det er denne model jeg også har fått, i den mørkeste brunfarge, tilvalgt stivt skaft - må nok innrømme at de stadig er bløtere enn jeg trodde og er vant til, men de har vært vanvittig gode og ri inn og jeg digger dem!!! 😃👏🏼

• Liker 1

2 timer siden, Jokovitch skrev:

Det er denne model jeg også har fått, i den mørkeste brunfarge, tilvalgt stivt skaft - må nok innrømme at de stadig er bløtere enn jeg trodde og er vant til, men de har vært vanvittig gode og ri inn og jeg digger dem!!! 😃👏🏼

Jeg har aldri hatt en så smertefri innridning av støvler jeg heller :D Ingen gnagsår og ingen blåmerker. Jeg har også merket at de er en god del bløtere enn konigs sir, men det synes jeg ikke gjør noe. Det gir leggen litt mer rom for å "puste" selv om de fortsatt støtter godt :)

Jeg må skryte litt av super-spanjolen. Jeg har hatt litt intensiv trenng med han i sommer mens rosarno har stått litt pga sårskade og litt annet. Carius har bare blitt så flink og har lært seg både litt piaffe, seriebytter og piruetter. Byttene tar han så lett som bare det og bytter allerede ned til toer-serie. Var på stevne i helgen og startet MB til 70.7% og er meldt sin første MA om to uker :D En skikkelig morsom fyr å jobbe med!!

IMG_6061.JPG

• Liker 16

1 time siden, Martine og Rosarno skrev:

Jeg har aldri hatt en så smertefri innridning av støvler jeg heller :D Ingen gnagsår og ingen blåmerker. Jeg har også merket at de er en god del bløtere enn konigs sir, men det synes jeg ikke gjør noe. Det gir leggen litt mer rom for å "puste" selv om de fortsatt støtter godt :)

Enig 😊 Men tror stadig jeg kjøper nye Sir-støvler når stevnestøvlene ikke kan mer (om en 3-4år 😂) :lol: 

• Liker 1

1 minutt siden, Jokovitch skrev:

Enig 😊 Men tror stadig jeg kjøper nye Sir-støvler når stevnestøvlene ikke kan mer (om en 3-4år 😂) :lol: 

Samme her! 😄 Ingenting er så fint og klassisk som et par blankpussede sir støvler til stevneantrekket :) 

• Liker 3

14 timer siden, Jokovitch skrev:

Jeg kjøpte mine første Königs støvler i 2006, det var modellen comtesse og de skiftet jeg ut med et nytt par, som jeg fikk i 2011, samme model. Det første parret byttet jeg glidlås i en gang i den ene støvel og to ganger i den andre, pluss ny sål i den ene (en gang) red med de i 5,5år (start 2006 - slutt 2011).. Par nr 2 har jeg byttet glidlås i 2 ganger pr støvel (lynlåsen blir jo liksom slitt) og sål i begge støvler en gang, de har jeg akkurat solgt til en kollega som flittig bruker dem og støvlerne ser fortsatt flotte ut (fra slutt 2011 - lever stadig) 😊 I starten av 2013 fikk jeg et par konkurrence støvler, Königs Sir, som skulle supplere det andre parret jeg hadde (comtesse) så jeg hadde et par til daglig og et til stevne/pent. Sir støvlerne er det byttet glidlås i begge støvler en gang (innenfor de siste 3 månedene) - jeg har aldri hørt et dårlig ord om Königs kvalitet og de aller fleste av mine rytterkollegaer igjennom tiderne har sværget til König.

Her har jeg nok litt dårligere erfaring med Cavallo, og har grunnet flere klager fra andre (samt jeg har stått i hestebutikk og opkræves klager) og har derfor holdt meg fra mærket, men det er jo forskjellige meninger hos alle.

Akkurat nå om dagen er Cavallos nye modeller veldig ettertraktet, samt De Niro. Jeg tror dog at jeg holder meg til König til stevner (Grunnet stivheden i skaftet) og De Niro til trening 😊👍🏼

Takk for svar! Har akkurat kjøpt meg et par brukte Königs Sir, venter på at de kommer i posten, så håper jeg liker de!! 🙌😊

• Liker 2

Når jeg leser danske annonser står det ofte B-hest dressur eller A-hest dressur. Hva kvalifiserer en hest til det ene og det andre? Og har vi lignende system i Norge? 

15 minutter siden, LisaFi skrev:

Når jeg leser danske annonser står det ofte B-hest dressur eller A-hest dressur. Hva kvalifiserer en hest til det ene og det andre? Og har vi lignende system i Norge? 

Her er reglene som viser hva som skal til for å bli B-, A- eller S-hest i sprang, dressur og feltritt

http://varmblod.dk/files/Regler_for_A_og_B-heste_i_drs_spr_og_military.pdf

Men så blir neste spm da: hva definerer et C- , B eller A-stevne... :P

Edit: stevnetypene er noe a la det vi har i Norge, med Klubb, UK, D, L osv

Her er definisjonen av de danske stevnetypene: http://www.rideforbund.dk/~/media/rideforbund/Ridesport/Reglementer/2016/Fælles Bestemmelser 2016 juni.ashx

• Liker 1

Finnes det ikke en rankingliste i dressur, på horsepro?

Får bare på distanse jeg...

1 time siden, LisaFi skrev:

Har du pluss-tilgang? Kanskje enda en av de tingene man må betale for å se? 

har pluss ja

får ranking, men er bare valg for distanse der

22 timer siden, julnil skrev:

Finnes det ikke en rankingliste i dressur, på horsepro?

Får bare på distanse jeg...

Nei det ble tatt bort for et par år siden. Kun distanse som har nå. 

Tror det ble tatt bort pga. det var vanskelig å få registrert alle utenlandske resultater, så rangeringen ikke ble korrekt. 

• Liker 1

Hvor kjøper folk her inne ridestøvlene sine? Finnes det norske nettbutikker som fører alle disse flotte fancy støvlene, eller må man bestille fra utlandet?

4 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Hvor kjøper folk her inne ridestøvlene sine? Finnes det norske nettbutikker som fører alle disse flotte fancy støvlene, eller må man bestille fra utlandet?

Paddock fører iallefall konigs. De holder til i Vækerøveien i Oslo. Der kjøpte jeg mine.

• Liker 1