Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

10 timer siden, Issa skrev:

Hvordan går det med traloppen?

Den har gradvis forsvunnet. Kan komme et og annet i brunst om hun blir spent.

• Liker 1

Ang diskusjonen om riktig bæring på tur. Det er jo både fysiske og psykiske grunner for å gå på tur. Jeg er veldig opptatt av at man skal ri på variert underlag. Jeg rir selv aldri mer enn max 4 dager i uken på samme underlag (som regel kun 2 eller 3). Rir man på bane hver dag mener jeg man har mye større sjanse for belastningsskader uansett om treningen er variabel (bommer, sprang, dressur, longe). Derfor rir jeg alltid minimum 2 dager i uken på tur. I tillegg har man jo alle de positive sidene ved å gå i ulent terreng. Så jeg tenker at hesten skal gå ganske katastrofalt før det overveier alle de positive sidene ved å ri på tur. I tillegg har man de psykiske fordelene. Selv om man kan variere mye treningen tror jeg de har veldig godt av å komme seg ut. Og om de ikke er vandt til det har de veldig godt av å venne seg til det. Og til slutt og ikke minst har de veldig godt av miljøtreningen av å være utenfor ridehuset. Det skulle derfor ekstremt mye til før jeg hadde gitt opp turridning. Selv om jeg ikke er spesielt glad i det selv. Syns det er helt ok, men gjør det hovedsakelig for hestens skyld. Og uansett hvor spent hesten er ville jeg tenkt det som en viktig del av utdannelsen å lære å gå på tur. 

Når det kommer til hvor mye jeg krever av hesten setter jeg kun krav til at den skal være selvbærende. Jobber på ingen måte med formen den går i, men den får på ingen måte lov til å legge seg på kontakten eller buse av gårde på fremparten. De får gå så lang i formen de trives best så lenge de er lette i fronten og myk i kontakten. Jeg jobber mye med at de skal finne riktig teknikk i bratte oppoverbakker og sette seg på rompa i nedoverbakker (på lett kontakt).

• Liker 12

jeg ser ikke hvorfor alternativet til å ri hest som ikke er sterk nok til å ris på tur er å kun ri på bane, man får jo stort sett alle fordelene (bortsett fra rask løping, men det burde vel ikke være så relevant om hesten ikke klarer å løfte ryggen i skritt...) ved å leie på tur også. Men ellers enig med deg Martine 😊

• Liker 2

Om hesten ikke er sterk nok til å bli ridd på tur, så er den kanskje ikke sterk nok ril å bli ridd på i det hele tatt? 

Jeg personlig vil mye heller trene opp hesten på tur enn på bane.

• Liker 9

Mulig at jeg overdriver og er litt for følsom, men jeg vil at hestene mine skal kjennes ut som å sitte på en tønne/stor ball med skikkelig bakbeinsaktivitet hele tiden og ikke som en stol/benk som ikke er skikkelig med bakfra. Som flere nevner over har ikke dette noe med form å gjøre.  

Leietur/LT osv er selvsagt gode alternativer. Argumentet for banearbeid fremfor tur for en hest som enten ikke er skolert nok eller sterk nok til selvbæring er at det er lettere å jobbe hesten skikkelig på bane. Samt at det er mye lettere å begrense seg når på en bane enn på tur. 

Jeg bare synes tur er undervurdert som treningsform. Mer motiverende psykisk for mange hester (de vet jo tross alt ikke hvorfor de går rundt og rundt på banen), og gitt at man ikke bare gå på flate grusveier så er det mye "gratis" riktig trenin av hesten, også for dem som ikke vet hvordan man ri hesten riktig.

Jeg innrømmer gjerne jeg at jeg langtifra er flink nok til å jobbe hesten korrekt hele tiden. Men på tur slipper jg å tenke så mye på det, fordi hesten jobber bra nok der av seg selv 

• Liker 5

Her hvor jeg jobber nå har vi fantastiske turmuligheter - vi holder til midt i skogen, langt fra asfaltveier og trafik. Bakker, ja tro det eller ej, selv om jeg befinner meg i Danmark, 1,5km ned til stranden og skikkelig bra terreng for både unge og gamle hester. 

Vi avslutter 9 ut av 10 ridebane-økter med en skrittetur i skogen (det skal VIRKELIG være dårlig vær før vi lar være). Skogen blir brukt til kondisjonstrening og styrke, samt avveksling og lek! 😃 Noen ganger foregår turene for lange tøyler, mens andre ganger blir den litt mere "dressur-trening-betonet" 😊

Edited by Jokovitch
  • Liker 6

Jeg synes ikke de er utdaterte ifht det vi skal bedømme pr.dd. Hele systemet må endres dersom man skal tillate bittløst.

Jeg er ikke helt i mot det, men man kan ikke ha bitt og bittløst i samme klasser f.eks. 

Og jeg mener jo fremdeles at om det er dressur man vil drive med må man kjøpe en hest som kan bruke utstyr ihht gjeldende regelverk. F.eks om min nye hest ikke kan brukes bitt på blir han solgt. Man kan ikke kjøre konkurranse  heller uten bitt, så da ville ikke han passet mitt bruk. 

Så mange fantastiske hester som måå gå bittløst har jeg heller ikke vært borti forå være ærlig..

• Liker 5

17 minutter siden, Edith skrev:

Hvorfor kan ikke bitt og bittløse gå i samme klasse? 

Fordi innvirkning fra bitt gir en annerledes innvirkning enn bittløst. 

Og hvis jeg skal bedømme en bittløs ekvipasje må jeg få retningslinjer for hva jeg skal se etter. 

• Liker 1

Men er det ikke bare å dømme dem ut fra samme kriterier? Ro i munnen på en hest med bitt er jo et pluss, men alt i alt er det vanskeligere å ri en hest godt på et bittløst, fordi hesten må være bedre trent til å ta i mot signaler og utføre disse - uten "smerte" i fra munnen. Så jeg som ikke er dommer syns de bør dømmes på likt grunnlag. Hesten skal jo gjøre det samme, rytteren skal gjøre det samme.

• Liker 2

Synes dette med bitt vs bittløst i konkurranser er vanskelig, og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg synes. 

Dersom bittløst skal tillates så trooor jeg at jeg mener de må ha egne klasser. Blant annet pga dette med aksept av bittet, hvordan skal man bedømme det for en uten bitt oppimot dem med bitt. Er det ulike klasser så kan jo hester som fungerer på begge deler starte begge deler, og vise at det ikke er det som sitter på hestens hode som er viktig ;)

For meg er ikke bitt vs bittløst den store greia. Jeg anser bitt som et viktig hjelpemiddel, og noe jeg kommer til å fortsette å benytte meg av uansett. Ikke fordi jeg ikke har kontroll bittløst (red på tur i sidepull senest i går), men fordi bittet gir meg riktig kommunikasjon i dressuren.

Det er fullt mulig å ri dårlig og påføre hesten mye vondt med et bittløst hodelag også, så som med alt annet er det BRUKEN av hjelpemiddelet som teller, ikke hvilket hjelpemiddel som benyttes.

MEN:

Jeg ønsker meg endringer i reglementene, både i dressur (mindre strengt) og sprang (strengere).

For dressur ønsker jeg meg ulighet til å ri uten nesereim, valgfrihet lenger opp i klassene angående kandar vs trinse. og valgfrihet lenger opp i klassene

angående bruk av sporer (og eventuelt forbud mot sporer i lavere klasser).

For sprang er det meste av bisling tillatt, så der skulle jeg gjerne sett at en rekke bitt og bittkombinasjoner var forbudt.

Og siden Mona nevnte kjøring, og fordi kjøring er en viktig del av mitt hestehold:

Bittløs kjøring er NEI NEI og NEI - og jeg håper derfor noen aldri finner på å foreslå bittløse kjørekonkurranser...

• Liker 3

Det er da ikke stor forskjell fra bittløst til bitt mtp gange, takt, løsgjorthet, schwung, samling osv? Og til tøylen fungerer akkurat som "på bittet". En hest som blir ridd med for hard kontakt vil krølle seg eller kaste på hodet for eksempel, som en hest med bitt vil krølle seg eller gape. En hest uten kontakt eller som går imot kontakten på tøylen vil gå med nesa rett fram med underhalsen ute, som den vil med bitt.

Men slapp av, NRYF og FEI er så seigrumpa at det tar nok nærmere 100 år før det skjer noe i den retningen. ;)  

• Liker 2

Akkurat nå, miriam skrev:

Men slapp av, NRYF og FEI er så seigrumpa at det tar nok nærmere 100 år før det skjer noe i den retningen. ;)  

Litt unødvendig kanskje?

Vi her inne kan da diskutere dette på en seriøs måte selv om du synes folk som er teite ikke er tilstede i diskusjonen?

I min verden så konkurreres det på både bitt og bittløst i samme klasser og det bedømmes likt.Dette synes jeg er en skikkelig uting.Blant annet har vi jo svært strenge regler for sår i munn etc og dette fører til at en ekvipasje som får startnekt eller som selv ser at de ligger i faresonen vil da kunne ri klassen på hack istedet.
Jeg har sett flere ryttere som "slipper unna med" svært tung kontakt og grov håndbruk fordi hesten jo ikke gaper og reagerer på samme måten når den går med presset over nesen eller under haken som når den går med det i munnen.

BIttløst kan nok være en fin løsning for mye,men at det alltid er så forbanna hestevennlig er jeg ikke enig i.Diverse kilo rytter som henger godt i nesegrevet på en hest med tung,stabil kontakt er ikke så mye hyggeligere enn tilsvarende med bitt selv om hesten ikke gaper og slenger tunga ut.

Bittløse klasser helt fint,men synes ikke det skal blandes så man rir med og uten bitt i samme bedømming.

• Liker 6

Akkurat nå, KatrineH skrev:

Litt unødvendig kanskje?

Vi her inne kan da diskutere dette på en seriøs måte selv om du synes folk som er teite ikke er tilstede i diskusjonen?

Er litt humor virkelig forbudt i diskusjoner? Men det er jo ikke noe nytt under solen at både NRYF og FEI bruker en liten evighet på å vedta noe nytt (se rollkur for eksempel, som fremdeles praktiseres uten at noen slår ned på det). 

45 minutter siden, Kurre skrev:

I min verden så konkurreres det på både bitt og bittløst i samme klasser og det bedømmes likt.Dette synes jeg er en skikkelig uting.Blant annet har vi jo svært strenge regler for sår i munn etc og dette fører til at en ekvipasje som får startnekt eller som selv ser at de ligger i faresonen vil da kunne ri klassen på hack istedet.
Jeg har sett flere ryttere som "slipper unna med" svært tung kontakt og grov håndbruk fordi hesten jo ikke gaper og reagerer på samme måten når den går med presset over nesen eller under haken som når den går med det i munnen.

BIttløst kan nok være en fin løsning for mye,men at det alltid er så forbanna hestevennlig er jeg ikke enig i.Diverse kilo rytter som henger godt i nesegrevet på en hest med tung,stabil kontakt er ikke så mye hyggeligere enn tilsvarende med bitt selv om hesten ikke gaper og slenger tunga ut.

Bittløse klasser helt fint,men synes ikke det skal blandes så man rir med og uten bitt i samme bedømming.

Men da er jo problemet at den stygge bittløse ridningen ikke slås ned på, og ikke at det ris bittløst i seg selv? Og man kunne jo bare gjort det sånn at man diskvalifiseres med sår i munnen, uansett om man har tenkt å ri bittløst. 

Helt enig i at det ikke trenger å være noe mer hestevennlig. Noen hester misliker trykk på nesa i det hele tatt, da er ofte bitt bedre. 

• Liker 1

Jeg ser ikke noe prinsippielt feil i bittløs ridning, men det blir ikke riktig for meg at de skal konkurrere i samme klasser tror jeg. 

Eller det kunne vært valgfritt i lette klasser, men adskilt høyere opp. Slik at utrente ryttere har mindre sjanse for å ta hesten uforvarende i munnen. 

Det å trene hesten skånsomt TIL å kunne jobbe avslappet med et bitt i munnen er for meg en del av det hele med dressuren. Å kunne variere med å ri uten nesereim og bittløst i trening synes jeg er kjempefint, men jeg er litt enig med Mona også. I det at hvis man har ønske om å konkurrere, så må det nødvendigvis være med en hest som egner seg for det, altså kan ris med bitt. 

Edited by LisaFi
  • Liker 3

La oss si at bittløst er tillatt.

Hva er fordelen med å ha bitt og bittløst i samme klasse?

Hva er ulempen med å ha bitt og bittløst i samme klasse?

Skal alle bittløse varianter være godkjent og likestilt?

Skal godkjente varianter kunne benyttes i alle klasser, eller skal det være en "gradering" ift klassenivå slik vi nå har med bitt? (trinse vs stang)

Hva med westernvarianter av bittløse hodelag, f.eks. bosal? Kan folk starte med det?

Hvordan skal man håndtere hackamore? Skal det anses som stangversjonen av bittløst?

Må hesten ha på hodelag, eller kan man ri bare i halsring?

10 minutter siden, KatrineH skrev:

La oss si at bittløst er tillatt.

Hva er fordelen med å ha bitt og bittløst i samme klasse?

Hva er ulempen med å ha bitt og bittløst i samme klasse?

Skal alle bittløse varianter være godkjent og likestilt?

Skal godkjente varianter kunne benyttes i alle klasser, eller skal det være en "gradering" ift klassenivå slik vi nå har med bitt? (trinse vs stang)

Hva med westernvarianter av bittløse hodelag, f.eks. bosal? Kan folk starte med det?

Hvordan skal man håndtere hackamore? Skal det anses som stangversjonen av bittløst?

Må hesten ha på hodelag, eller kan man ri bare i halsring?

Alle bittløse vil ikke bli tillatt, kun de i engelsk stil (siden det kun er lov til å konkurrere med engelske saler). Så derav er kapsun, sidepull, bitless bridle, scawbrig for eksempel. Her bør de fleste også ha noe hesten trived med. Hack er ikke tillatt før høyere klasser, iom det faktisk er bittløsverdenens stangbitt.

Gradering mtp klasser: Trinse vil tilsvare de nevnt over (kanskje restriksjoner på kapsun mtp kjedet, uleddet eller kun lær har forskjellige styrker). Kandar vil bli kapsun og hack (populært kalt cavemore - mye brukt innenfor akademisk).

Bosal f.eks (den ordentlige i råhud) vil ikke være tillatt. Det er engelske konkurranser med engelsk utstyr, så at en bosal skal få snike seg med blir veldig rart. Samme med halsring. Man rir med hodelag, også i sprang. Ideen er at det skal bli mindre restriksjoner mtp hodetøy og bittt/bittløst, men ikke full bonanza "do-as-you-please" med alt annet utstyr.

Skal kjøpe meg nye støvler nå, og vurderer Cavallo da jeg føler de sitter best. Men det er så mange modeller å velge i føler jeg 🙈 Sikler mest på Piaffe Plus.. Men trenger noen tips, hva ville dere valgt? Erfaringer?