Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Hva tenker dere om dette? Hesten jeg rir er en hest av fryktelig mange gir og han er et arbeidsjern ut av annen verden, og da koker det lett i topplokket hans. Vi rir på dressurtimer 1 dag i uken, og hun mener jeg skal kreve mer av han i enhver situasjon han krangler. Sånn som på mandag ville han ikke flytte seg for sjenkel og begynte å gallopere, da ba hun meg flytte han enda mer til siden for da begynte han å trave igjen. Med en gang han skjønner at han ikke kommer noen vei med tullet sitt gir han seg som regel. Det jeg tenker på er om jeg er for "hard" med han eller jeg bare ber han å bli mer smidig i kroppen, det er jo det jeg ønsker?  Vi ønsker på ingen måte å være slemme mot han! 

Det er vel en godt voksen hest? Så lenge den er _grundig_ oppvarmet (kanskje litt ekstra siden den er gammel) så synes jeg det høres greit ut det dere gjør. :) 

• Liker 1

1 time siden, LisaFi skrev:

Det er vel en godt voksen hest? Så lenge den er _grundig_ oppvarmet (kanskje litt ekstra siden den er gammel) så synes jeg det høres greit ut det dere gjør. :) 

Ja, han er 18. Vi varmer alltid veldig godt opp, men han er som regel smidig i kroppen for han går som regel hver dag på en aller annen måte. Han blir alt for mye hest om han får fri. 

Jeg skjønner at ting er tungt for han og det er greit at han synes det er tungt, men jeg vil til enhver tid være sjef. Det handler vel litt om også at jeg begynner å kjenne han bedre nå og krever mer, og da krever han mer tilbake for som sagt er han en hest av fryktelig mange gir. Jeg koser meg fryktelig oppå han da <3

2 timer siden, Jossa skrev:

Hva tenker dere om dette? Hesten jeg rir er en hest av fryktelig mange gir og han er et arbeidsjern ut av annen verden, og da koker det lett i topplokket hans. Vi rir på dressurtimer 1 dag i uken, og hun mener jeg skal kreve mer av han i enhver situasjon han krangler. Sånn som på mandag ville han ikke flytte seg for sjenkel og begynte å gallopere, da ba hun meg flytte han enda mer til siden for da begynte han å trave igjen. Med en gang han skjønner at han ikke kommer noen vei med tullet sitt gir han seg som regel. Det jeg tenker på er om jeg er for "hard" med han eller jeg bare ber han å bli mer smidig i kroppen, det er jo det jeg ønsker?  Vi ønsker på ingen måte å være slemme mot han! 

Men hvis du tenker logisk. Hva er den alternative løsningen. Hvis han krangler og du avslutter, så kan du jo jobbe med å lirke inn de elementene som trengs for øvelsen før du prøver på ny. Det er jo en taktikk man innimellom må bruke på hopper når de har de H dagene sine. Men i praksis belønner du adferden som du ikke ønsker når du ikke fortsetter å kreve det av han. Det er jo ikke det du ønsker heller :) Sett fra hans side tenker jeg  det strekker og er tungt for kroppen, han forstår ikke din motivasjon for å gjøre øvelsen og vil beskytte seg selv, det kan være årsaken til protesten... Nå kan man jo diskutere dette med å sjekke om hesten har vondter etc, men det virker ikke som det er slike protester du beskriver ;)

• Liker 1

2 minutter siden, kjersti * skrev:

Men hvis du tenker logisk. Hva er den alternative løsningen. Hvis han krangler og du avslutter, så kan du jo jobbe med å lirke inn de elementene som trengs for øvelsen før du prøver på ny. Det er jo en taktikk man innimellom må bruke på hopper når de har de H dagene sine. Men i praksis belønner du adferden som du ikke ønsker når du ikke fortsetter å kreve det av han. Det er jo ikke det du ønsker heller :) Sett fra hans side tenker jeg  det strekker og er tungt for kroppen, han forstår ikke din motivasjon for å gjøre øvelsen og vil beskytte seg selv, det kan være årsaken til protesten... Nå kan man jo diskutere dette med å sjekke om hesten har vondter etc, men det virker ikke som det er slike protester du beskriver ;)

Nei, han har ikke vondt. Dette er en hest som er ute å starter store klasser så han blir sjekket av vet 1 gang i året. Dette er protester for han syns ting er tungt og vanskelig og da prøver han å løpe unna situvasjonen. Men med en gang han skjønner at det ikke nytter å krangle gir han seg og da blir han magisk å ri. 

• Liker 1

41 minutter siden, Jossa skrev:

Nei, han har ikke vondt. Dette er en hest som er ute å starter store klasser så han blir sjekket av vet 1 gang i året. Dette er protester for han syns ting er tungt og vanskelig og da prøver han å løpe unna situvasjonen. Men med en gang han skjønner at det ikke nytter å krangle gir han seg og da blir han magisk å ri. 

Høres jo ut som han svarer godt for det dere gjør, da.

Min egen kan bli stresset om jeg ber om noe han synes er vanskelig, og da funker det gjerne bedre å gå et trinn tilbake og gjøre øvelsen litt lettere før jeg øker vanskelighetsgraden igjen. Ellers kan han bare kave seg mer og mer opp og bli usikker og irritert.

Men det høres ikke ut som din er sånn usikker og stressa, bare umotiver og kanskje litt grensetesting? Som sagt, hvis det funker, ville jeg fortsatt som dere gjør.

1 minutt siden, stinej skrev:

Høres jo ut som han svarer godt for det dere gjør, da.

Min egen kan bli stresset om jeg ber om noe han synes er vanskelig, og da funker det gjerne bedre å gå et trinn tilbake og gjøre øvelsen litt lettere før jeg øker vanskelighetsgraden igjen. Ellers kan han bare kave seg mer og mer opp og bli usikker og irritert.

Men det høres ikke ut som din er sånn usikker og stressa, bare umotiver og kanskje litt grensetesting? Som sagt, hvis det funker, ville jeg fortsatt som dere gjør.

Ja, handler mye om grensesetting. Hun andre forrytteren setter ikke akkurat grenser kan du si

Når man blir sittende mye inne med verdens fineste hestekompis stående i hagen er motivasjonen bare kjempestor for å komme seg ut! :D  

Her om kvelden (i stummende mørke, langs bilveien) hadde vi ei fantastisk nyttig økt. Fru B mister litt bremsene etter mye fri. Hun trenger også litt gjenopptrening av kondis, og da blir hun gjerne litt mindre følsom av det også. Så denne økta var det på tide å innstallere finjusterte bremser og gass igjen.

Har innsett at jeg har lett for å ri litt lite planmessig og lett for å la det gli ut litt på nøyaktighet når jeg rir på banen alenee, gjør overgangen en bokstav senere fordi jeg ikke var helt klar osv... når jeg rir langs veien er jeg mye mer konsekvent, og så får jeg litt gratis treningseffekt av at det er kupert, ikke flatt. 

Så jeg starter økta med å skritte (bruker et westernhodelag uten nesereim på tur, for å gi oss begge litt inntrykk av at det ikke er "blodig alvor, bare en hyggelig tur" tredelt fullsjekkbitt). Og så rir jeg overgang til holdt ved hver eneste brøytestikke oppover. Det er mange altså! 😂 Prøver å være dritnøye med å forberede og sitte ordentlig i overgangene, verken vippe hit eller dit eller glippe med sjenklene i holdtet, de må være godt rundt så hun tråkker ordentlig inn under seg i holdtet. Etterhvert lurer jeg inn framridninger i trav (sakte sakte trav hvor jeg igjen fokuserer på å sitte nøyaktig) , holdt ved brøytestikke. 

Så tok vi et par avstikkere inn noen sideveier for å gallopere litt, og så samme arbeidet hjemover igjen. Siste kilometeren hjemover kunne jeg gjøre holdtene bare ved å rette meg opp en mm og stramme magemusklene. Krever sykt mye konsentrasjon å holde leggene rundt, hoftene åpne så hun kan komme opp med manken når bakbeina tråkker inn og samtidig magen på, så bremsen er der fortsatt. Og så kunne jeg sette igang igjen bare ved å skyve sittebeina kjempeforsiktig framover. 

Dette er noen av de mest nyttige øktene jeg gjør med min hest, bedrer kvaliteten på alt vi gjør av øvelser på ridebanen senere. Tenker å jobbe med det samme i skritt og trav et par økter til før jeg legger inn galoppfatninger fra holdt og holdt fra galopp samt endel sidebevegelser fra grøftekant til grøftekant (ikke  så mye biler her på kvelden). 

Rart at sånne økter i mørket langs landeveien kan være så nyttige/ fine.

Gliste nesten rundt når jeg kom inn etter turen. 

Edited by LisaFi
  • Liker 13

Jeg har innsett at jeg alltid bare har møtt opp på konkurransene for å fotografere og skrive, men aldri tenkt over kvalifiseringene. Har jeg forstått dette riktig?

I KR1 står det at LA er laveste klasse på et L-stevne, og for å kvalifisere deg må man ri godkjent på samme nivå på et D-stevne. Men jeg finner ikke noe prosenter som er oppdatert. På dressursåklart sto det at man måtte oppnå minst to score på 57% før man kunne starte. Stemmer dette? Evt. kan noen sende meg i riktig retning slik at jeg kan sjekke opp i det? Brått ble det ikke så mange stevner å velge mellom i år likevel.

Edited by Fancy

5 timer siden, Fancy skrev:

Jeg har innsett at jeg alltid bare har møtt opp på konkurransene for å fotografere og skrive, men aldri tenkt over kvalifiseringene. Har jeg forstått dette riktig?

I KR1 står det at LA er laveste klasse på et L-stevne, og for å kvalifisere deg må man ri godkjent på samme nivå på et D-stevne. Men jeg finner ikke noe prosenter som er oppdatert. På dressursåklart sto det at man måtte oppnå minst to score på 57% før man kunne starte. Stemmer dette? Evt. kan noen sende meg i riktig retning slik at jeg kan sjekke opp i det? Brått ble det ikke så mange stevner å velge mellom i år likevel.

For å ri LA på L-stevne må du ha ridd samme klasse på D-stevne to ganger med minst 58 prosent. For D-stevne ingen krav. Står i 423.

• Liker 2

Og kravet for grenmesterskap dressur på NM Fjordhest er likt kravet for å ri LA på L-stevne :)

• Liker 1

14 timer siden, KBE skrev:

For å ri LA på L-stevne må du ha ridd samme klasse på D-stevne to ganger med minst 58 prosent. For D-stevne ingen krav. Står i 423.

Supert. Tusen takk! :D

10 timer siden, KatrineH skrev:

Og kravet for grenmesterskap dressur på NM Fjordhest er likt kravet for å ri LA på L-stevne :)

Det tenkte jeg ikke på. Nå kjente jeg at jeg ble lettere stresset her. :lol:

Men det er kun grenmesterskapet? Det er jo også satt opp lavere klasser, så da gjetter jeg at det er D-stevne klasser på et L-stevne? *forvirret*

Edited by Fancy

1 time siden, Fancy skrev:

Supert. Tusen takk! :D

Det tenkte jeg ikke på. Nå kjente jeg at jeg ble lettere stresset her. :lol:

Men det er kun grenmesterskapet? Det er jo også satt opp lavere klasser, så da gjetter jeg at det er D-stevne klasser på et L-stevne? *forvirret*

Nei, NM er et landsstevne :) Fjordhest-NM har egne statutter og omgår regelverket litt (f.eks ved at man får starte maraton i senior uten å kjøre dressuren osv). For å starte åpne klasser er kvalifiseringen lik "alle andre" vanlige stevner. 

• Liker 1

1 time siden, Mona skrev:

Nei, NM er et landsstevne :) Fjordhest-NM har egne statutter og omgår regelverket litt (f.eks ved at man får starte maraton i senior uten å kjøre dressuren osv). For å starte åpne klasser er kvalifiseringen lik "alle andre" vanlige stevner. 

Det er der jeg blir forvirret, for det står jo vitterlig "All kvalifisering må ha skjedd i løpet av de to siste kalenderår før inneværende og senest før start i første klasse under mesterskapet, på distriktsstevne eller høyere." Dermed omtaler de prosentene på klassenivå. Regnes ikke LA på et distriktsstevne som samme klassenivå som et LA på et landsstevne?

56 minutter siden, Fancy skrev:

Det er der jeg blir forvirret, for det står jo vitterlig "All kvalifisering må ha skjedd i løpet av de to siste kalenderår før inneværende og senest før start i første klasse under mesterskapet, på distriktsstevne eller høyere." Dermed omtaler de prosentene på klassenivå. Regnes ikke LA på et distriktsstevne som samme klassenivå som et LA på et landsstevne?

Nei, egentlig ikke, men for fjordhest-nm stiller LA på D-stevne likt som LA på L-stevnet (altså nm). Sånn at man kan kvalifisere seg på D-stevner..

• Liker 1

Kvalifisering til grenmesterskapet er 2xLA til minst 58 % (samme som kravet for å ri LA på et L-stevne). Denne kvalifiseringen må ha blitt gjort i løpet av de to siste kalender-år. 

Kvalifisering for åpne klasser er 55 % en gang på D-stevne på det klassenivået man skal ri (eller høyere). Kvalifiseringen for å ri åpne klasser må være gjort i inneværende år (altså kan du ikke kvalifisere deg i år til å ri åpne klasser neste år, du må gjøre det i 2018 om du skal starte NM i 2018). 

• Liker 1

Vi har hatt time for @Romanci i dag og det var utrolig gøy! Så vanvittig kjekt å ha tilgang på en så dyktig instruktør som gir oss så gode verktøy hver gang. Håper det ikke blir lenge til neste gang, for det er gull verdt! :ahugegrin:

• Liker 8

2 timer siden, SiljeB skrev:

Vi har hatt time for @Romanci i dag og det var utrolig gøy! Så vanvittig kjekt å ha tilgang på en så dyktig instruktør som gir oss så gode verktøy hver gang. Håper det ikke blir lenge til neste gang, for det er gull verdt! :ahugegrin:

Dere var flinke 😄 Veldig gøy å se så stor framgang siden sist😊

• Liker 1

8 timer siden, Romanci skrev:

Dere var flinke 😄 Veldig gøy å se så stor framgang siden sist😊

Takk! 😘

Har fått en riktig god start på stevnesesongen med både Lillebror og "Den Gamle" - ja, for dere som ikke har fått med dere det, så ble gamle satt igang på senhøsten, egentlig uten mål og mening, men i og med hun ikke kom i fol i fjor, og så litt forfalt ut, ble hun satt igang. Det tok ikke lang tid før hun så ut som en ordentlig ridehest igjen, og så ble hun like greit sparket igang som stevnehest også.

For en god måned siden, fikk hun lov til å komme med til et landsstevne istedefor Lillebror. Der hadde vi en god tur i Prix St. Georg (synes ikke jeg ville starte ut med Grand Prix etter 2 års stevnepause med henne). Uken etter hadde vi en god tur i MA1. Nå trener vi mot de vanskelige klassene igjen, da sjefen synes jeg skal ri henne og ikke sette henne i fol igjen.

Lillebror har også hatt en kanon start på sesongen, med 3 starter på MA/Geo nivå. Den ene start har vi hatt på landsstevne, hvor vi havnet midt på treet i en STOR klasse med mange fra Danmarks-eliten. Her ble det til knappe 66% :D Helgen før det hadde vi sesongstart til et stort distriktsstevne med knappe 70% i MA1 - det er utrolig moro å se at vinterens stevnepause har gitt pote :D 

Nå venter det noen flere landsstevner med ham, med bl.a et par starter i Intermediäre i neste måned.  

• Liker 5

Jeg elsker bare unghesten min Bella :love:  

Maken til snill og positiv hest altså, hun gjør bare sitt beste uansett hun, og like blid og glad😊 

I dag har vi ridd trening til G rethe R ognøy, og der har vi fått pirket på små detaljer, men som virkelig utgjorde en veldig forskjell😊

Hun har vokst litt i det siste, så er litt overbygd, men jobber likevel uanstrengt og godt, og hun er en sånn hest som man må passe på at man ikke tar for mye utav for tidlig, da hun bare tilbyr og tilbyr, så fokuset er kun på letthet og balanse, og at hun skal bære seg selv og tenke fremover, noe hun så absolutt gjør, veldig selvgående hest med mye motor 😊

G rethe likte iallefall hesten veldig godt, syns det var en veldig spennende og lovende unghest, og det er jo moro å høre da😊

Bella er kvalifisert til gangartsfinalen på eliteskuet i NV, så tenkte å prøve å få til å dra dit, skal være på Starum førstehelga i april 😊

• Liker 5

@Fancy, og eventuelt andre:

Nye statutter for NM kom ut i går.

Kravet for LA åpen klasse er nå likt som kravet for å starte LA på landsstevne, altså 2x58 % i LA.

KRavet for grenmester dressur er 2x60% i LA.

Sånn siden jeg har sagt "feil" litt lenger opp :)

http://www.rytter.no/stevnestart/reglement/.

• Liker 2

2 timer siden, KatrineH skrev:

@Fancy, og eventuelt andre:

Nye statutter for NM kom ut i går.

Kravet for LA åpen klasse er nå likt som kravet for å starte LA på landsstevne, altså 2x58 % i LA.

KRavet for grenmester dressur er 2x60% i LA.

Sånn siden jeg har sagt "feil" litt lenger opp :)

http://www.rytter.no/stevnestart/reglement/.

Supert! Hadde helt glemt det var 1. mars i går. Da er det bare å legge seg i trening!

• Liker 1

Sitter å ser på children LB programmet. Så står det på galoppvolta at du skal gi og ta tilbake tøylene 3 steg. Er det da meningen at hesten skal strekke seg 3 steg, eller beholde formen de tre stegene?

1 time siden, Chiquita skrev:

Sitter å ser på children LB programmet. Så står det på galoppvolta at du skal gi og ta tilbake tøylene 3 steg. Er det da meningen at hesten skal strekke seg 3 steg, eller beholde formen de tre stegene?

Den skal strekke seg ned/følge hånda. 

• Liker 2

43 minutter siden, Mona skrev:

Den skal strekke seg ned/følge hånda. 

Nå kjenner jeg ikke de norske programmene så godt lenger, og specielt ikke det som heter Children, men er du sikker på det??

Når man skal løsne kontakten i så kort tid, så minner det mye om det som står i et par av de danske LA programmene (både hest og ponni) - i de danske programmene har man en egen kolonne for forklaring av øvelsene og her står det, når man skal avbryte støtten kort, at hesten skal gå videre med uendret form og tempo - igjen, jeg kjenner ikke de norske programmene og vet ikke om det står en forklaring for øvelsene noen steder, men synes det minner så mye om det som står forklart i de danske, så jeg ble nødt til å spørre 😀😊

IMG_1816.PNG

Jeg ble forklart en gang at hesten skal beholde formen som i at den ikke skal kollapse og falle på framparten, men at den kan/skal mykt begynne å lenge formen noe (følge hånda). Hvis hesten lener seg på kontakten vil den "falle sammen" og det vil man jo ikke, men hvis den er bak kontakten vil den være statisk i formen og ikke strekke seg etter kontakten, og det vil man heller ikke. 

Så mitt inntrykk er at det ikke er "enten eller", men en myk mellomting. 

Edit; og siden det er så kort tid det er snakk om, så rekker ikke hesten å endre formen veldig mye (med mindre den kollapser), så i praksis er det jo ikke sånn at de skal ende opp med nesa på bakken eller noe. 

Edited by Hanna