Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

2 timer siden, Elisabeth E skrev:

@Martine og Rosarno - morsomt å høre om dine opplevelser med kaldblodstravere :)

Min første hest var (og er jo forsåvidt også..) en kaldblodstraver.
Selv den dag i dag, gir han meg noen av de beste ridefølelsene. Til tross for at han mangler bevegelser og schwung som en stor dressurhest, så har han altså en så fantastisk arbeidsmoral og arbeidsvilje, er helt usannsynlig lydhør og følsom, og kan virkelig ris kun på tankekraft når han er i rette "mood".
Han har aldri gått et godkjent dressurprogram - og kommer nok aldri til å gjøre det heller, fordi ridningen må foregå på hans premisser, men fy søren så mange hjerter i øynene jeg har hatt på hans rygg.

Dette fascinerer meg egentlig veldig, og min drømmehest må jo virkelig være en hest med hans gemytt og psyke kombinert med en av Jazz'ene mine sine fysiske forutsetninger.
Finnes sånne tror dere...? :ahugegrin:

Satt og googlet litt for morroskyld og kom over et bilde av oss for ørtifjørti år siden..
Bilderesultat for atlarelle

Gleder meg til noen timer på denne ryggen i jula <3 

Det finnes nok! Kan se for meg at Vallegro er litt den sammensetningen <3 Problemet med de fleste ridehestene er at med så mye følsomhet og motor kommer det ofte mye fluer i hodet som skaper nye utfordringer :P  

Flott bilde av dere! 

• Liker 1

Jeg har også den samme erfaringen med kaldblodser, har omskolert endel av de oppigjennom og det er som dere andre sier, arbeidsmoralen er helt fenomenal! Jeg har jo også vært fjordhesteier i x-antall år og arbeidsmoralen der var også helt på topp! Jeg har jo nå en såkalt gjennomavla dressurhest, men når jeg var på utkikk etter ny hest var hverken rase eller alder så nøye for meg, så lenge det var en stor hest med godt lynne og OK eksteriør. Foreløpig har jeg en treåring som heller mer mot en seig type, men det er akkurat det jeg vil ha. Fluene mellom ørene er som regel ikke så kjappe da på sånne hester ;) 

Som @Fancy sier, så må setet henge med uavhengig av hestens fysikk. På bredere hester er det ekstra vanskelig fordi mange ryttere er "trange" i setet/hoftene/lysken og når man da legger til bevegelse i tillegg som skal absorberes så må ligamentene tøyes ekstra. Dette tar tid å både venne seg til og trene seg til å få til, har man låvedørshest har man jo ikke så mye annet valg enn å bare prøve så godt man kan og håpe det gjør mindre vondt og blir mindre tungt etterhvert ;) 

I lys av diskusjonen et par dager siden.

I går fikk jeg ri stor hest for første gang jeg kan huske. Og selv om den var større, på alle måter, syntes jeg det er vanskeligere å ri fjordingen, som forøvrig også var mer ridbar og skolert i forhold. Alt ble på en måte lettere på den store. Beina gikk automatisk der de skulle (salen var ikke noe hokus pokus altså), det var lettere å koble albuer til hofter og virkelig få det skyvet, hoftene fikk kun fokusere på å gjøre jobben, ikke sitte på bred hest i tillegg til å gjøre jobben, og jeg følte på en måte at jeg fikk "brukt alle rutene av magemusklene", i forhold til når jeg rir fjordingen. (Og nei, jeg sliter ikke med stive hofter, jeg har ridd låvedørhest i tre år nå og tøyer hver dag. :lol: )

Gleder meg til å ta med følelsen fra den økten over på fjordingen i dag. Spesielt dette med hvor "lang" jeg følte meg på den. Lurer på om det har noe med at jeg sitter bredere på henne? Eller kanskje jeg bare ikke har strekt meg nok ut fordi jeg føler meg for lang for henne? Det blir spennende å se!

Edited by Fancy

13 minutter siden, Fancy skrev:

I lys av diskusjonen et par dager siden.

I går fikk jeg ri stor hest for første gang jeg kan huske. Og selv om den var større, på alle måter, syntes jeg det er vanskeligere å ri fjordingen, som forøvrig også var mer ridbar og skolert i forhold. Alt ble på en måte lettere på den store. Beina gikk automatisk der de skulle (salen var ikke noe hokus pokus altså), det var lettere å koble albuer til hofter og virkelig få det skyvet, hoftene fikk kun fokusere på å gjøre jobben, ikke sitte på bred hest i tillegg til å gjøre jobben, og jeg følte på en måte at jeg fikk "brukt alle rutene av magemusklene", i forhold til når jeg rir fjordingen. (Og nei, jeg sliter ikke med stive hofter, jeg har ridd låvedørhest i tre år nå og tøyer hver dag. :lol: )

Jeg har samme opplevelse på ridehesten jeg rir i blant. Han er en stiv gammel spranghest, som ikke gir meg noe gratis, men det er himla mye lettere å sitte korrekt på en sånn smal sak enn på min tønneryggede araber. Bena faller på plass av seg selv, og da følger resten av kroppen lettere med. Dog er det er andre utfordringer med denne hesten enn min (og jeg foretrekker klart min egen overfølsomme sak), så bare fordi den er lettere å sitte fint på gjør den jo ikke nødvendigvis lettere å ri. Men å sitte på den i blant har nok på mange måter bedret siden min, også overført til min egen.

Vil også nevne at en god sal kan gjøre stor forskjell i hvor lett det er å sitte på en bred hest. I billige til midt på treet saler roterte bena mine ut og jeg måtte kjempe for å holde tærne fremover på min brede hest. Da jeg fikk en ordentlig sal (amerigo), så falt ting lettere på plass av seg selv. Salen kjennes smalere i setet og støtter på de rette stedene, så den kompenserer nok for litt av hestens brede form. Det kan nok utgjøre større forskjell for sitsen på en bred hest enn en smal.

• Liker 1

Sal har nok definitivt mye å si ja. Jeg føler meg feks mye mer komfortabel på hesten til treneren min som er brei som en låvedør, enn på min, selv i samme type sal. Men den hesten er jo også godt utdannet og om du ikke sitter korrekt så funker det ikke og da blir det jo noe lettere. Hoftene er helt gelee etter en sånn time da :P Nå begynner min for alvor å bygge seg utover også så får se hvordan det blir fremover. Mest korrekt sitter jeg uansett i stridssalen, smal tvist, tilpasset hesten og en relativt liten mannerompe og jeg sitter fint og korrekt med beina på ulike type hester (smale og brede). 

• Liker 1

Hesten har nettopp vært gjennom en heisen brunstperiode hvor alt bare var feil og kranglete. Hun blir et skikkelig troll og vil ingenting. Spesielt konsentrere seg. I dag var det på vei tilbake, så vi fikk en så sykt deilig økt, og hun gikk som en kule! Ga oss da svetten rant og smilet gikk rundt. Det er så gøy å kjenne når de blir sterkere, er myk som smør og har en uendelig mengde mer arbeidsvilje. :D

Så nå tenkte jeg at jeg måtte utfordre henne litt mentalt. Meg selv også, for den sak skyld. Etter slike perioder er hun en drøm å jobbe med. Har dere noen øvelseskombinasjoner hvor hun virkelig må tenke? Gjerne noe som kan aktivere utvendig hofte litt ekstra.

I det siste har vi jobbet mye med travers over diagonalen med tre volter og "saksing" mellom kvartlinjene. Så vil helst unngå traversene, fordi hun er så mentalt innstilt på den for tiden. Tenkte å ta opp arbeidet med forpart- til bakpartsvendig, men kunne tenke meg å prøve noe helt nytt.

Edited by Fancy
  • Liker 1

Jeg liker godt å  ri firkanter, ca 10-15 m på hver side, med bakpartsvendinger (eller frampartsvendinger) i hvert hjørne og sjenkelvikning utover på sidene. Så det blir f.eks. bakpartsvending til høyre, sjenkelvikning til venstre, bakpartsvending til høyre og så videre. Da må man virkelig ha kontroll på alle "sider av hesten" :)

• Liker 2

Du kan gjøre det i galopp også, ri firkanter altså:) Hvis du rir dem litt større kan du ri litt fram på langsidene, korte godt inn, tenk piruett og ri fram igjen osv. Kjempegøy:) 

• Liker 3

23 minutter siden, Hanna skrev:

Jeg liker godt å  ri firkanter, ca 10-15 m på hver side, med bakpartsvendinger (eller frampartsvendinger) i hvert hjørne og sjenkelvikning utover på sidene. Så det blir f.eks. bakpartsvending til høyre, sjenkelvikning til venstre, bakpartsvending til høyre og så videre. Da må man virkelig ha kontroll på alle "sider av hesten" :)

15 minutter siden, Mona skrev:

Du kan gjøre det i galopp også, ri firkanter altså:) Hvis du rir dem litt større kan du ri litt fram på langsidene, korte godt inn, tenk piruett og ri fram igjen osv. Kjempegøy:) 

Takk! Disse gjør vi mye som oppvarming blant annet. Men dette er nok dessverre ikke øvelser som gjør at hjernen hennes virkelig utfordres. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men hun blomstrer hver gang det virkelig knaker, så det kan ikke bare være én øvelse, om det blir forståelig? Da blir hun veldig sånn "jeg fikser dette. Bare chill du."

hmmm.. Vi gjorde en veldig morsom skrittløvelse med Lars som var en kombinasjon av varsader, travers, renvers og bakdelsvending. Men akkurat nå husker jeg ikke hvordan rekkefølgen og veiene var. Jeg skal tenke litt så kanskje jeg kommer på det, om ikke så tror jeg at jeg må snede en melding å spørre, for husker at jeg synes den var veldig bra, nettop fordi det hele tiden skjer noe nytt så hesten ikke rekker å gjøre det på autoen. 

• Liker 1

2 timer siden, Martine og Rosarno skrev:

hmmm.. Vi gjorde en veldig morsom skrittløvelse med Lars som var en kombinasjon av varsader, travers, renvers og bakdelsvending. Men akkurat nå husker jeg ikke hvordan rekkefølgen og veiene var. Jeg skal tenke litt så kanskje jeg kommer på det, om ikke så tror jeg at jeg må snede en melding å spørre, for husker at jeg synes den var veldig bra, nettop fordi det hele tiden skjer noe nytt så hesten ikke rekker å gjøre det på autoen. 

Ja. Det er litt de jeg er ute etter. Jeg har så lett for å ri lite kreativt (i mangel på er bedre ord). Lars R asmussen? 

Edited by Fancy
  • Liker 1

6 timer siden, Fancy skrev:

Ja. Det er litt de jeg er ute etter. Jeg har så lett for å ri lite kreativt (i mangel på er bedre ord). Lars R asmussen? 

Ja det var han ja :) lurer på om det var noe ala høye versade ned midtlinjen, overgang til venstre renvers, bakdelsvending og direkte inn i venstre versade opp midtlinjen igjen, høyre renvers, ny bakdelsvending. Men er ikke 100 % sikker, synes jeg husker det var noe travers også. Og mulig det var i en annen rekkefølge 😂

Edited by Martine og Rosarno
  • Liker 1

Et lite bittspørsmål til dere dressurryttere som rir på kandar. Har en hest med god plass i munnen, og som jeg etterhvert ønsker å ri på kandar.

Eneste "haken" er at han totalt friker ut over smale bitt. Synes han bittet er for smalt nekter han å samarbeide med hånden, går enten langt bak eller langt over, og jeg er litt bekymret for at en for smal bridon ikke akkurat kommer til å fungere så bra. Om bittet er "tykt nok" er dette ikke et problem, og han stoler helt og holdent på hånden uten å stille spørsmål. Har ridd med kandar før, men da med hakket mer normale hester uten tydelige preferanser, så føler meg litt blank her.

Han har som sagt god plass i munnen sin, men jeg er likevel usikker hvor tykk bridon jeg kan tillate meg selv å bruke. Ser det er mange bridoner med en tykkelse på 14 og 16, men vet ikke helt hvor tykt folk "aksepterer" når man skal ha to bitt. 

Forrige hesten gikk vel med 12+12 eller noe i den dur, og det syntes jeg lå veldig fint sammen, men han var ikke like følsom på tykkelse som han jeg har nå.

Hvordan er bridonen deres i forhold til trinsebittet dere rir mest på? Ville dere satset på en noe tykkere bridon enn "normalt" og en smalere kandar til en følsom hest? Hvordan har dere løst det?

Sier som de andre, hesten er svaret og man må bare prøve seg frem til hva som fungerer for den enkelte. 

• Liker 1

2 timer siden, LisaFi skrev:

http://www.eurodressage.com/equestrian/2016/12/12/ingrid-klimke-correct-riding-enough

Ingrid Klimke gjør meg så glad. Enn om flere begynte å ri og ikke minst, promotere de holdningene til hesten som hun gjør. Gir meg følelsen av at det er håp for verden. Hvertfall for dressuren. 😘

Hun er definitivt den jeg ser mest opp til i hesteverdenen :)

• Liker 1

Tips til kveldsaktivitet. Ritter dressage kjører live talks på facebook i disse dager, ganske snedig å høre på og man kan sende inn spørsmål direkte som de svarer på. 

• Liker 6

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/tavla-dressyr-pa-din-niva-hemma.htm

Som distriktsrytter ser jeg umiddelbare fordeler med en slik løsning. Hvertfall for tips, trening og utvikling.

Men som konkurranse blir jeg litt mer i tvil (ser noen forbund omfavner ideen) ; hvordan ivareta reglene om steward, passe på at alle får like vilkår etc? 

10 minutter siden, LisaFi skrev:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/tavla-dressyr-pa-din-niva-hemma.htm

Som distriktsrytter ser jeg umiddelbare fordeler med en slik løsning. Hvertfall for tips, trening og utvikling.

Men som konkurranse blir jeg litt mer i tvil (ser noen forbund omfavner ideen) ; hvordan ivareta reglene om steward, passe på at alle får like vilkår etc? 

Det der er gammalt nytt, tror det er i UK de har hatt dette pågående lenge.
Kjenner flere nordmenn som har vært med på dette, så selv om dommeren var var UK var alle velkomne til å delta :)
Kosta vel en hundrings tror jeg, og det er sikkert 5-6 år siden jeg først hørte om det.

Ja, vet vi snakket om det her inne også. 

Hva tenker du om det hvis det skal være en konkurranseform der hestene og rytterene får resultatene registrert osv? 

Åkei å bruke som kvalifisering til mesterskaper eller høyere klasser? 

Problemet er jo som du sier at man ikke får sjekka utstyr, doping, ponnimåling, hatt kontroll på oppvarming osv osv.

Så jeg tenker at dette er en knall måte for grasrota å ha det gøy og trene, men at det ikke kommer til å erstatte de mer seriøse konkurransene. 

Og så ER det jo ikke like gøy og spennende som å være på en stevneplass, da. :)

• Liker 1

Jeg tenker det er fint som trening. For å få tips, et reelt innblikk i hvor på skalaen man ligger, trene på å ri program osv.

Som offisielle konkurranser? Nop.

• Liker 3

Noen av dere som vet om man kan ri dressur klasser med australsk stocksal? Har lest i reglementet men det står egentlig bare engelsk sal der. Den salen her har jo store puter forann etc..