Jump to content
julnil

Dressurprat

Recommended Posts

Ny tråd for dressurprat

Snakk i vei :)

@KatrineH Det er jeg enig i. Har hatt korte økter og lav intensitet. Nettopp fordi hun er tykk og ute av form. Hun har kun blitt varm og litt svett under salen. Men da tar jeg heller lenger økter etterhvert enn å øke intensiteten. Og hun har fri innimellom. Føler jeg får gjort mer på ryggen enn ved siden av, rett og slett fordi jeg er i elendig form selv :P Kjenner hun heller ikke så

godt enda så vil ikke legge ut på langtur :)

Det var visst ikke bare formen min forrige helg som gjorde at hesten min ikke ville gå over i høyregalopp, for han har vært supervrang siden. 
Uansett om jeg bøyer ham inn eller ut av volta, så slår han over i venstre, gjør ikke et eneste forsøk på å prøve og gå over i høyre en gang. Har testa på volte, rett spor hvor jeg prøver i hjørner og deretter ri mot gjerdet for så å "vrenge" ham til høyre når jeg ber om fatning. Også testa å bøye ham godt inn samt. stille ham utover. S tine L arsen så litt på i går når vi hoppa og ser han bare slår i venstre uten å forsøke noe annet. Jeg prøvde på ryggen hans først, deretter prøvde venninna mi, ingenting (så da er det ikke bare meg og min sits det står på.) Tidligere har han alltid landa i riktig galopp etter hinder. Fra bakken i longe, så fatter han høyregalopp hver gang jeg ber ham om det. Har snakka med Stine, så blir muligens behandling av ham på torsdag om hun rekker det, men synes dette er veldig merkelig.
Testa igjen i dag og det var like vanskelig (men "lett" fra bakken.) Han stressa veldig på slutten når jeg ble virkelig streng, men fikk da høyregalopp til slutt hvor jeg red et par volter før jeg nærmest hoppa av i fart og rosa hestusen. Virker som om det sitter litt i hodet på ham? Fikk også venninna mi til å se nøye på oss i går i tilfelle jeg satt feil eller surra det til for ham, men hu kunne ikke se noen markante feil. 

Hadde definitivt sjekka for fysiske plager, hester gjør ikke sånt "bare fordi". Mulig det er salen? Eller en låsning som gjør det vanskelig å bære med høyrebeinet, og at han klarer det i longe fordi det er lettere uten rytter...?

Høres absolutt ut som noe, ville tippet bekkenet eller hofter.. 

1 time siden, Martine og Rosarno skrev:

Vi har nytt kurs med Mary Robins igjen 10-12 juli. Har noen plasser ledig mandag 11 og tirsdag 12 om noen er interessert :)

Skulle GJEEERNE kommet hadde jeg hatt mulighet!

• Liker 1

Tipper det er noe som sitter bak jeg også. Sprangsalen passer bra og i går red jeg i saueskinnspaden, så er definitivt ikke noe slikt. Er bare så rart at han fatter så lett fra bakken, kan fint gå fra skritt og rett i høyregaloppen. Blir noen dager med bakkearbeid og en liten tur på onsdag, så håper jeg at Stine har mulighet til å behandle ham på torsdag. 😊

• Liker 1

15 timer siden, Jokovitch skrev:

Så har jeg endelig fått de nye treningsstøvlene mine - and I love them!! 😍😍

Veldig fine støvler :D Forstår godt du er fornøyd!

• Liker 1

Hvor viktig mener dere det er at hesten går med riktig bæring også på tur? 

I utgangspunktet ønsker jeg riktig bæring også på tur, men driver nå opptrening og dermed blir det for tungt å ha riktig bæring på en liten times tur. Treneren min er i grunn helt kategorisk på at hester ikke har noe på tur å gjøre dersom de ikke kan bære seg riktig hele tiden, anbefalingen derfra er derfor heller korte økter på bane frem til hesten er sterk nok. 

Hvordan gjør dere dette? Hva tenker dere, er det ikke bare bortkastet men også rett og slett dumt å la hesten få bygge feil muskulatur på tur? 

47 minutter siden, Edith skrev:

Hvor viktig mener dere det er at hesten går med riktig bæring også på tur? 

I utgangspunktet ønsker jeg riktig bæring også på tur, men driver nå opptrening og dermed blir det for tungt å ha riktig bæring på en liten times tur. Treneren min er i grunn helt kategorisk på at hester ikke har noe på tur å gjøre dersom de ikke kan bære seg riktig hele tiden, anbefalingen derfra er derfor heller korte økter på bane frem til hesten er sterk nok. 

Hvordan gjør dere dette? Hva tenker dere, er det ikke bare bortkastet men også rett og slett dumt å la hesten få bygge feil muskulatur på tur? 

Jeg tenker det er viktig. En som hadde hesten min i trening noen måneder tok henne bare med som håndhest der hun løp med tyggen ned, underhalsen frem og hodet opp. Vedkommende mente at "det blir bedre når hun er sterkere, det er bare fordi hun er for svak nå", men hesten ble jo bare sterkere i underhalsen - man blir bedre på det man gjør rett og slett. Så jeg mener det er verre enn ingenting.

Men beveger hesten din seg feil på leietur også? Hvis ikke ville jeg heller hoppet av når hesten er sliten begynner å bevege seg feil, og leid hjem...

Kommer også an på hva du mener med å bære seg riktig. Den trenger jo absolutt ikke å gå i samling, men helst med avslappet nakke og løftet rygg.

20 minutter siden, Nimbus skrev:

Jeg tenker det er viktig. En som hadde hesten min i trening noen måneder tok henne bare med som håndhest der hun løp med tyggen ned, underhalsen frem og hodet opp. Vedkommende mente at "det blir bedre når hun er sterkere, det er bare fordi hun er for svak nå", men hesten ble jo bare sterkere i underhalsen - man blir bedre på det man gjør rett og slett. Så jeg mener det er verre enn ingenting.

Men beveger hesten din seg feil på leietur også? Hvis ikke ville jeg heller hoppet av når hesten er sliten begynner å bevege seg feil, og leid hjem...

Kommer også an på hva du mener med å bære seg riktig. Den trenger jo absolutt ikke å gå i samling, men helst med avslappet nakke og løftet rygg.

Mener løftet rygg og avslappet nakke ja. Han kan være litt busete å leie så har i grunnen glemt å tenke på det. Men skal prøve det hjemover, burde funke bra.

Det er forsåvidt sikkert viktig at de går riktig på tur, men helt ærlig så rir jeg på tur for at vi skal kose oss, og da orker jeg ikke tenke på om hesten går optimalt hele tiden. Så lenge den slapper av og er kontrollerbar er jeg fornøyd. Men så går ikke min med hodet høyt til værs heller. Hender dog at jeg jobber litt dressur på tur, men kun periodevis, og ikke hele turen.

Fullblodsen jeg hadde før derimot kunne være stressa og gå som en kamel. Jeg red han allikevel, og jobbet heller med å få han til å slappe av. Ikke til å "gå riktig", det hadde bare gjort han mer stressa, men jobbet med å få han til å slappe av. 

Rir gjerne på tur i ulendt terreng, da får man "gratis" korrekt jobbing ved at hesten må bære seg skikkelig og bruke hele kroppen når det går opp og ned og hit og dit.

• Liker 2

Jeg rir også tur for å kose meg, men jeg synes ikke det er det minste koselig å ri tur på en hest som går med ryggen ned/hodet opp/takter/underhalsen ut etc, så det er ikke fordi jeg ikke vil kose meg at jeg helst ikke rir tur på hester som beveger seg feil. 

Jeg vil jo si at om du jobber med å få en hest til å slappe av, så jobber du med å få den til å gå mer riktig? Avslappet er mer riktig enn stresset og anspent? 

• Liker 2

Jeg bare tenker at det er altfor strevsomt å konstant tenke på om hesten går optimalt hele tiden. Det er ikke koselig ri på en hest som bare stresser og går som en kamel nei, men det er heller ikke koselig å konstant tenke på om "herregud, går den riktig nok nå til at jeg tør å sitte oppå her?". 

Det er jo sikkert ikke bare de hestene som går åpenbart feil som går feil. Jeg tenker at det ikke bare finnes riktig og feil, men at det finnes mer og mindre riktig, mer og mindre feil. 

Som du skriver, at jeg jobbet med å få min forrige hest til å slappe av var å jobbe med å få den til å gå mer riktig. Ikke riktig, men mer riktig.

Men med mindre den går veldig feil, så orker ikke jeg å bruke for mange kalorier til å bekymre meg over slikt. 

• Liker 1

Enig med @Nimbus at det ikke er noe koselig å ri på tur når de ikke har riktig bæring. Ønsker heller ikke at en skal måtte jobbe så mye med de for at de skal bære seg, riktig bæring skal være det naturlige. Akkurat nå krever det litt jobb når hesten blir sliten. Ulendt terreng er kjekt, men min har en tendens til å slippe ryggen litt nedover når den ikke er i form. 

Det er uten tvil grader av rett og galt. Og det er litt det jeg egentlig lurer på. Min går aldri helt feil, men slipper som sagt ryggen litt og mister bæringen når den blir sliten. Hvor stort problem er egentlig det? Den går jo med korrekt bæring det meste av tiden. Ekstra forsiktig med hesten siden den har litt utfordringer med ryggen. 

Om hesten slipper ryggen som følge at den er sliten hadde eg hoppet av og gått resten. Gjorde mye det når jeg rei inn chiquita. 

Ellers rr jeg enig- krever ikke akkurat samling gjennom turen, men hesten skal ha avslappet nakke og løftet rygg og god bakbeinsaktivitet. Nå trener jeg mye dressur på tur da, i mangel på ridebane.

har og hatt chiquita mye med som håndhest, men da har det vært veldig positivt for henne for kroppen (strekke seg skikkelig godt ut over hele ryggen-uten noe stress) 

men til spm ditt. Jeg hadde som sagt hoppet av om den slapp ryggen. Sikkert ingen krise i veldig kort tid, men har hesten ryggproblemer hadde jeg vært forsiktig. 

Så hadde jeg og trent mye LT o.l og da.

• Liker 1

Tja... er stort sett enig med Katrine her. Hvis hesten går med nesa i sky og spenner underhalsen, hadde jeg jo gjort det jeg kunne for å endre det, også på tur. Men jeg krever ikke at hestene skal gå til tøylen og i form og bæring hele turen. De skal være avslappet og ikke gå fullstendig feil, men de kan gjerne gå i åpen form og "av tøylen" når vi bare tusler på tur. Jeg gidder ikke sitte og jobbe med sånt på tur, det skal være kos og en annen type trening da. Får være måte på å være perfeksjonist tenker liksom jeg. Det får være godt nok at den slapper av og går omtrent som den ville gjort om jeg ikke red på den. Dessuten er det de færreste hester jeg rir som er skolerte nok til at jeg sånn uten videre kan få dem til å jobbe godt over ryggen uten volter/serpentiner og slikt. Synes jo de kan få gå på tur likevel.

Men det er jo grader av dette, det er litt vanskelig å vite hva du mener med "slipper ryggen"; betyr det at den setter nesa i været og blir ordentlig hengekøye, eller bare at den ikke bærer ordentlig som man helst vil i dressur (dvs går som om man leier den inn fra beitet)?

• Liker 4

3 minutter siden, Hanna skrev:

Tja... er stort sett enig med Katrine her. Hvis hesten går med nesa i sky og spenner underhalsen, hadde jeg jo gjort det jeg kunne for å endre det, også på tur. Men jeg krever ikke at hestene skal gå til tøylen og i form og bæring hele turen. De skal være avslappet og ikke gå fullstendig feil, men de kan gjerne gå i åpen form og "av tøylen" når vi bare tusler på tur. Jeg gidder ikke sitte og jobbe med sånt på tur, det skal være kos og en annen type trening da. Får være måte på å være perfeksjonist tenker liksom jeg. Det får være godt nok at den slapper av og går omtrent som den ville gjort om jeg ikke red på den. Dessuten er det de færreste hester jeg rir som er skolerte nok til at jeg sånn uten videre kan få dem til å jobbe godt over ryggen uten volter/serpentiner og slikt. Synes jo de kan få gå på tur likevel.

Men det er jo grader av dette, det er litt vanskelig å vite hva du mener med "slipper ryggen"; betyr det at den setter nesa i været og blir ordentlig hengekøye, eller bare at den ikke bærer ordentlig som man helst vil i dressur (dvs går som om man leier den inn fra beitet)?

Bæring og samling er da overhodet ikke det samme! For min del helt fint om hesten går på samme måte som om den leies inn fra beite. En frisk hest slipper da ikke ryggen når man leier den uten rytter... Og selvsagt skal de ikke gå på tøylen hele tiden på tur. En annen ting som tar vekk hele kosen med tur for meg er om ikke hesten kan ris på lange slakke tøyler, da anser jeg den faktisk ikke som klar for tur.

Anser du åpen form som en feil siden du presiserer at du synes det er greit? Det gjør nemlig ikke jeg.

2 minutter siden, Nimbus skrev:

Bæring og samling er da overhodet ikke det samme! For min del helt fint om hesten går på samme måte som om den leies inn fra beite. En frisk hest slipper da ikke ryggen når man leier den uten rytter... Og selvsagt skal de ikke gå på tøylen hele tiden på tur. En annen ting som tar vekk hele kosen med tur for meg er om ikke hesten kan ris på lange slakke tøyler, da anser jeg den faktisk ikke som klar for tur.

Anser du åpen form som en feil siden du presiserer at du synes det er greit? Det gjør nemlig ikke jeg.

En frisk hest kan da helt fint, og ofte, slippe ryggen under leiing. Hester slipper også ofte ryggen i det fri, om de er anspente/showete og driver å kaster rundt med fremknærne. Mange mener da at hesten viser "passage", men det er kun hengekøye-trav

2 minutter siden, Nimbus skrev:

Det er derfor jeg sier det er litt vanskelig å vite hva folk mener med "slipper ryggen" - det er lett å snakke forbi hverandre. De fleste hester går jo ikke "korrekt" sånn helt av seg selv, de er jo på framparten og bruker ikke ryggen skikkelig. Ellers hadde det jo ikke vært noe grunn til å jobbe med dem på banen, hvis de gikk kjempebra av seg selv? Om man kaller det "feil" eller ikke er jo litt definisjonsspørsmål da. Og "åpen form" er jo forsåvidt også et definisjonsspørsmål. Jeg mener ihvertfall at det er helt greit å ri på tur i åpen form uten at hesten løfter ryggen skikkelig, men jeg jobber helst mot mer korrekt bevegelsesmønster på banen.

For å gi noen eksempler da. Dette er omtrent det jeg tenker på med åpen form, bruker ikke ryggen skikkelig, bærer ikke optimalt osv, men avslappet og helt fint å ri på tur:

DSC_0055.JPG

Dette er samme hesten i samme økt som jobber bedre, bærer mer med en mer løftet rygg, har bedre balanse og en mer rund form. Altså et "bedre" bevegelsesmønster men ikke noe jeg krever for å kunne ri på tur:

DSC_0004.JPG

Samme hesten på en meget mislykket dressurtime; hadde han gått som dette på tur, hadde jeg vært misfornøyd og prøvd å gjøre noe med det (og ja, kanskje hoppet av om det ikke ga seg). Viser tegn til smerte/ubehag.

IMG_7985.JPG

Kanskje det ble mer tydelig nå hva jeg mener :) tror ikke vi er så innmari uenige egentlig

• Liker 1

21 minutter siden, Hanna skrev:

Hesten setter ikke nesa i været og den blir ikke hengekøye. Den mister simpelthen noe av løftet i ryggen og noe bakbeinsaktivitet. Enig i at tur skal være kos, men jeg vil at mine hester skal kunne løfte ryggen skikkelig selv på lange tøyler.

Akkurat nå, Edith skrev:

Hesten setter ikke nesa i været og den blir ikke hengekøye. Den mister simpelthen noe av løftet i ryggen og noe bakbeinsaktivitet. Enig i at tur skal være kos, men jeg vil at mine hester skal kunne løfte ryggen skikkelig selv på lange tøyler.

Helt personlig hadde jeg bare sett på det som en del av treningen, og ikke bekymret meg... Fint å ha som mål at den skal gå korrekt hele tiden, men realistisk sett synes jeg det er greit å ri hjem fra tur uansett, så lenge den ikke går på en måte som er direkte skadelig for seg selv (hengekøye o.l.). IMO

• Liker 3

21 minutter siden, Edith skrev:

Uten å se hva du mener vet jeg ikke engang om jeg ville lagt merke til dette, men i utgangspunktet har jeg alltid gått av om jeg merker at hesten blir sliten som i beveger seg mindre korrekt (ikke sliten som i varm eller puster litt).

Nå har jeg aldri hatt voksen hest som er i orden da, så det kan jo påvirke.

Ja, klart om man har en hest med f.eks. alvorlig ryggskade må man jo følge dyrlegens treningsopplegg og være mer forsiktig osv, det kommer jo helt an på situasjonen og skaden.

Men sånn generelt tenker jeg ihvertfall at for en normal hest så er det nesten alltid sunnest å være i bevegelse, så i de fleste tilfeller vil jeg påstå at å komme seg ut på tur er best for hesten :) og i mitt hode skal det være temmelig ille/utrent før det er skadelig å ri (selv om det er flott å trene fra bakken også). Så får man gjøre bevegelsen så optimalt som det er realistisk.

• Liker 7

Litt tanker fra den siste mnd:

Har hatt intensivtrening av meg selv i noen uker, sammen med Asti, og lært litt av hvert.

Fått lagt av meg mye av frustrasjonen som kommer, når jeg ikke får til, og det kjenner jeg er utrolig deilig.

Sitter nå ned, og vet hvilken følelse Asti skal gi der når hun er igjennom. 

Får til galoppfatningene bedre. Før fatter vi bare, kind of, nå får jeg lagt inn halvparade, innvendig setebein, så halvparade. Da fatter hun som ved magi 😋 Vi er kun i startgrope der, oss to sammen, så klarer det sånn 70% på egenhånd alene.

Fått opparbeidet meg større rytterfølelse, og alene-øktene mine har mer mål og resultat en tidligere.

Jeg vet hva jeg ønsker ut av Asti. Får det ikke alltid til, men da vet jeg det også.

Kjenner bedre når jeg bruker kroppen feil, og kan korrigere meg selv til en viss grense.

• Liker 7