Jump to content
julnil

Bilder i dressur

Recommended Posts

Særlig det å vri om benet, tenke ut med hælen og viktig å vri HELE benet. Har vært borti noen som har prøvd det, men ikke fått til å gjøre det med hele beinet, men vært så pliktoppfyllende at de ikke har sagt i fra at de fikk vondt og slet veldig med knærne dagen etterpå 😛 også viktig å ha lange nok stigbøyler slik at lårbenet blir så rett man kan få det. Jeg tenker også utvendig KNE tilbake, ikke nødvendigvis bein. Det er ganske irrelevant hvor hælen er, om kneet  fortsatt er langt frem. 

Denne salen hjalp meg og godt på vei, sitter du med bekkenet i feil vinkel gjør det skikkelig vondt. Dersom du har bekkenet riktig og bena i riktig vinkel så er den rett så komfortabel. Du kan heller ikke dra opp knærne, da den tre-kanten foran der ikke er spesielt behagelig å dunke kneet i. 

36549010_10160593715790494_3331008413793517568_o.jpg?_nc_cat=0&oh=7e09645ab2463fce70dd2b5a3a00f19d&oe=5BF47757

Annet jeg gjør er å styre så mye jeg kan (klarer å huske) med navlen. Vri om skuldrene er fint, men når jeg får med navlen klarer jeg å styre mye bedre med kroppen, også da i kombinasjon med å løfte/åpne lysken. Som i en slags skrutrekker bevegelse. Starter med utvendig sjenkel, fanger opp og løfter innvendig lyske, når utvendig framben er i luften, vri om overkroppen med navlen. Det er kun når benet er i luften du kan påvirke steglengde og retning så hjelpen må times med at benet er i luften. For meg er det også viktig å være konsekvent på at kun et ben gir beskjed av gangen. Så i galoppen er det utvendig ben som gir beskjeden, jeg bruker altfor ofte begge beina. Bruker man begge bena samtidig ber man om det samme fra hesten, så om man ikke skal ri terre a terre, mezair, courbette, så er det greit å unngå det 😛 

Litt rabling der, men ja. 

• Liker 3

Fikk tilbake filmene fra forrige helg. Får dessverre ikke lastet de opp her, men fikk screenshotet litt i det minste!

Denne helga hadde jeg minimalt med forventninger. Hele 2018 har treningen vært dårlig, vi har ikke ridd for instruktør siden desember 2017, og jeg var nær ved å melde av på hele treningen, fordi jeg følte vi hadde nok å jobbe med hjemme. Men så var det kanskje nettopp dette vi trengte for å få i gang motivasjonen!

Vi har i det siste slitt veldig med at hun blir veldig spent i galloppen. Tidligere hadde vi jo motsatt problem, at hun bare ble daff, og ikke ville fatte. Nå kan hun til og med finne på å sprette litt. Så vi så raskt på det, og jobbet igjennom en del spenninger. Hun spenner seg fort, og går fort med låste skuldre. Hele første økta gikk dermed til å løsne opp. Og som vi jobbet😂 Vi var vel like svette begge to. jobbet mye sidebevegelser, spesielt serier med versade på kvartlinja, half pass til midtlinja, versade langs midtlinja, halfpass til kvartlinja osv. Liker denne veldig godt for å løsne opp og kvikne litt til for hjelperne. 

Andre økta var hun mye mer løsnet, og vi fikk flere gode gallopparbeid. Hun klarer jo ikke å samle seg særlig, men tidligere har hun roet seg, og heller "klart" tyngre arbeid, nå buser hun bare på om det blir for tungt. Så da arbeider vi heller med å holde en god og jevn rytme. Det vi virkelig så var hvor nødvendig det er for Chiquita å jobbe samlet FØR galloppen. Hun løsner veldig i skuldre av samlet arbeid, og etter flere samlede steg i trav, fikk vi ordentlig fine galloppsteg. Etter vi hadde samlet opp, løsnet det skikkeli gjennom overlinja, og vi fikk stor og god trav, med god shwung :D Gikk veldig opp for med dette med å jobbe med det motsatte for effekt i noe annet. Som her hvor vi jobbet tunge og samlede øvelser, for å få mer strekk og løsgjorthet. Og dette igjen hjalp godt på videre samlet arbeid. 

Det jeg ser jeg virkelig må arbeide med er hendene mine (sykkelstyre), og at jeg har en tendens til å havne på venstre sitteknoke....

2018-08-27 (2).png

2018-08-27 (3).png

2018-08-27 (4).png

2018-08-27 (5).png

2018-08-27 (6).png

2018-08-27 (9).png

2018-08-27 (10).png

• Liker 11

Det begynner så vidt å falle mer på plass for meg og min unghest. Hesten har alsri vært problemet i grunn, men jeg har (og er til dels enda). Fått masse hjelp i dag til å jobbe med usikkerheten min, og hatt enorm framgang på en dag. Kunne ikke vært mer fornøyd! Litt mer nå så kan vi begynne å prike litt på hesten også,men akkurat nå har jeg nok med meg selv. Siden jeg sitter sånn fast mentalt så slår det ut i kroppen, jeg krøker meg sammen, beina vil ikke være der de skal, og hendene havner litt ut på tur. Rir jeg den gamle min skjer ikke dette, for den stoler jeg på, men med en gang jeg setter meg på den unge så virker det som om jeg ikke kan ri i det heletatt.. Nå går det heldigvis framover!! :D Noen få bilder fra idag:

IMG_0077.jpg

IMG_0102.jpg

IMG_0410.jpg

IMG_0515.jpg

IMG_0518.jpg

• Liker 14
  • Wow 2

Så fine dere er! Ser ut som dere jobber godt! 😁

Edit: Ser jo nå bildene er fra i fjor! 🙈 Dukka plutselig opp i nye innlegg, så jeg trodde dere hadde vært på kurs nå i helgen! 😆

Edited by SiljeB
  • Hjerte 1

Det var bare jeg som tittet gjennom gamle tråder mens jeg satt rasfarefast på øya 😇 sårri! 

11 timer siden, SiljeB skrev:

Så fine dere er! Ser ut som dere jobber godt! 😁

Edit: Ser jo nå bildene er fra i fjor! 🙈 Dukka plutselig opp i nye innlegg, så jeg trodde dere hadde vært på kurs nå i helgen! 😆

Imponert over at du tror vi rir rundt i t-skjorte nå 🙈❄️❄️ Tror jeg hadde vært hakket mer blå i huden i såfall 😂

31 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Imponert over at du tror vi rir rundt i t-skjorte nå 🙈❄️❄️ Tror jeg hadde vært hakket mer blå i huden i såfall 😂

Jeg så jo ikke på det da, bare den fine ekvipasjen! :D 

Selv om jeg rir western, så begynte jeg som engelsk rytter. Og jeg suller litt dressur aktig rundt når jeg rir, de tre ukene i året jeg er på hesteryggen. 😋

Er det bare meg som syns det ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten? Jeg merker jo at det tar fort en uke før jeg "finner igjen" både balanse, koordinasjon og setet. Misunner dere som har hest hjemme altså 😁 ..og så er det vel første gang jeg legger ut ridebilder slik 😊

FB_IMG_1554049777621.jpg

FB_IMG_1554049837980.jpg

FB_IMG_1554049843291.jpg

FB_IMG_1554049849702.jpg

• Liker 5
  • Wow 1

Synes det ser bra ut jeg, Maja. Hesten ser ut til å gå fint over ryggen og den kommer fint innunder seg. Det vil jo alltid være sånn med bilder at de av henger jo av momentet de er tatt i. De kan se bedre ut enn en hel film i et øyeblikk eller mye verre ut. Men, har man fått mange bilder som ser bra ut tyder jo det på at det og er realiteten. 😊 

• Liker 1
  • Takk 1

Et par blinkskudd av oss i dag :) :

56457855_10161516518240587_1391597849472

55869229_10161516518225587_4008610539201

• Liker 10
  • Wow 1

Akkurat nå, LisaFi skrev:

Såå mye power, og kandaret på. 😁😁😁😱

Takk, han kan hvis han vil den karen! :D Ja, det er jo litt barnslig morsomt at han er så voksen at vi tar på kandaret. Hatt det på før og altså, men har kun ridd på trinse i hele vinter. Nå fikk vi beskjed om å ri litt med det igjen, så det er gøy! 

• Liker 1

41 minutter siden, Martine og Rosarno skrev:

Så fin han ser ut Silje! Hvilket nivå er han på nå? Har dere begynt med bytter enda?

Tusen takk! Han legger seg ut i alle bauer og kanter om dagen! Vi må få sjekka salen, som du ser havner jeg litt i bakvekt, men det får jeg ikke gjort før slutten av mai. Så vi får gjøre det beste ut av det fram til den tid. Har satt i den videste bommen jeg har. 😛

Han er vel på LA-MB nivå vil jeg si. Det er byttene som mangler til MB, han går både traverser og versader. Vi har jobbet med byttene en stund, men han skal bli enda kvikkere bak og komme mer opp i skuldrene før vi får de rene. Derfor jobber vi jo mye overganger og jobber endel med samlingen. Vært veldig basic arbeid i vinter for å få utviklet gangartene hans enda mer. Han er jo en grov type med store gangarter som trenger tid, så vi skynder oss sakte. Jeg tenker vi skal prøve å starte litt LB-LA i løpet av året for å få litt stevneerfaring, men det må bli når veslefrøkna har blitt litt mer selvstendig. 😆

• Liker 2

Henriette og Monty i helgas treningsstevne. Disse to begynner virkelig å komme seg. Her er noen øyeblikksbilder fra LB1, men de representerer ikke hele programmet. Er ikke så enkelt å få til å ri han i form gjennom hele programmet alene, uten at trener-mamma påminner det ridetekniske. Men dette kommer seg stadig 😍 Veldig stolt av dem 😍

EA72B2C6-F93A-4290-8820-60792B68DB1C.jpeg

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Wow 3