Jump to content

Bilder i dressur

Recommended Posts

Har nå ridd hesten til søstera i nesten to uker etter flere år uten aktiv ridning. Her er første dag jeg redd vs siste. Er ikke en enkel hest å ri men forferdelig morsom! 

Hun er bygd i nedoverbakke, og vil enten gå som en kamel eller krølle seg helt foran. Det å få med bakbeina er et eget kapittel for seg dessverre. 

received_10217151671244003.jpeg

• Liker 2
  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henriette og Monty i helgas treningsstevne. Disse to begynner virkelig å komme seg. Her er noen øyeblikksbilder fra LB1, men de representerer ikke hele programmet. Er ikke så enkelt å få til å ri han

Fått tatt noen nye bilder av Carius  Vi låner nabogården sin utebane mens vår får nytt underlag. Banen ligger litt på en topp og jeg synes bildene ble utrolig fine. Nå vet jeg hvor jeg skal ta ridebil

Må nesten legge ut litt spam av Rosarno også når vi først er så heldige å får med oss fotograf på treningen  

Posted Images

21 timer siden, Wendy-J skrev:

Har nå ridd hesten til søstera i nesten to uker etter flere år uten aktiv ridning. Her er første dag jeg redd vs siste. Er ikke en enkel hest å ri men forferdelig morsom! 

Hun er bygd i nedoverbakke, og vil enten gå som en kamel eller krølle seg helt foran. Det å få med bakbeina er et eget kapittel for seg dessverre. 

received_10217151671244003.jpeg

Hvor har hun hesten?  Den så litt kjent ut :) Er den ung eller bare lite ridd? Uansett er det helt greit å ri under tempo mens man finner ut av hesten osv, men hvis du ser så bruker den ikke kroppen så mye så ville prøvd å trykke litt mer til den gradvis hvis den har lett for å stive av i overlinjen, noen bruker litt tid på å finne ut at de kan gjøre to ting på en gang(bevege kropp/svinge gjennom ryggen uten å bli kamel). Ser ut som det går rette veien hvis den gikk som øverste bildet i starten, så uansett gjør du noe riktig:)

• Liker 1
3 timer siden, Mona skrev:

Hvor har hun hesten?  Den så litt kjent ut :) Er den ung eller bare lite ridd? Uansett er det helt greit å ri under tempo mens man finner ut av hesten osv, men hvis du ser så bruker den ikke kroppen så mye så ville prøvd å trykke litt mer til den gradvis hvis den har lett for å stive av i overlinjen, noen bruker litt tid på å finne ut at de kan gjøre to ting på en gang(bevege kropp/svinge gjennom ryggen uten å bli kamel). Ser ut som det går rette veien hvis den gikk som øverste bildet i starten, så uansett gjør du noe riktig:)

Den står i USA, så tviler på at du kjenner til den. Altså hesten er 10 men har blitt svært lite ridd. Før søstera kjøpte tuslet den kun rundt med nybegynnere både western og engelsk. Og søstera har ridd henne litt for instruksjon men mest bare tuslet på tur. 

De første dagene var den bare kamel og løp fra alt, så tok vi på glidetøyler som bare henger og slenger og etter det begynte hun å søke ned og krølle. Men tempoet falt drastisk så da måtte vi begynne å jobbe med å gå frem igjen. Det er umulig mener hun så dette skal jobbes med fremover. Jeg tror aldri denne hesten har gått riktig, så vi har fokusert på å få henne til å søke kontakt og det å kunne gå frem. 

Og ja, sånn som hun er på øverste bilde var hun fra hun fikk rytter på ryggen, i alle gangarter og til og med på løse tøyler. Halvparader ble ikke hørt på. Men på det nederste gikk halvparader som en lek og tempo kunne økes og senkes på samme kontakt. Regner med at mye kommer med styrke og balanse, aldri vært borti en hest som har duret så avgårde på forparten.

Vi tok av glidetøylene på slutten av økten men hesten beholdt samme kontakt. Tror vi har kommet på god vei så nå skal søstera ri for instruktør to ganger i uken og jobbe med det selv også. For merkelig nok ble det morsommere å ri dressur når det var mulig å faktisk ri hesten .

Virket filmen forresten?

• Liker 1
1 time siden, Wendy-J skrev:

Virker den nå? Lagt link fra google drive

Yes den virker 🙂 synes det så riktig så hyggelig, spesielt når utgangspunktet var som det øverste bildet! Kan tenke meg at med instruksjon og at den blir vant til å bruke kroppen mer (riktig) så blir dette bra. Må bare legge til at jeg kun er synser 😂

• Takk 1
31 minutter siden, CruVal skrev:

Yes den virker 🙂 synes det så riktig så hyggelig, spesielt når utgangspunktet var som det øverste bildet! Kan tenke meg at med instruksjon og at den blir vant til å bruke kroppen mer (riktig) så blir dette bra. Må bare legge til at jeg kun er synser 😂

Jeg er hvertfall synser, har ikke ridd på 6-8 år, husker ikke helt. Allergisk unge satte stopper for det. Så jeg har hatt rideferie i USA. Jeg kjemperusten og hesten kjempegrønn

• Liker 1
2 timer siden, Emsy skrev:

Jeg tenker at så lenge det er noe bedre enn slik det er på det øverste bildet, så har man kommet en lang vei, uansett hvor grønn hesten er eller hvor rusten man er selv :P 

Det har du helt rett i😂  kunne liksom ikke bli mye verre. Skal sies at hun ikke var kamel på tur, kun på banen. En av grunnene til at hun har blitt brukt mest på tur. Er spent på å se hvordan hun blir med litt mer balanse og styrke.

2 timer siden, Wendy-J skrev:

Det har du helt rett i😂  kunne liksom ikke bli mye verre. Skal sies at hun ikke var kamel på tur, kun på banen. En av grunnene til at hun har blitt brukt mest på tur. Er spent på å se hvordan hun blir med litt mer balanse og styrke.

Hva slags hest er det her?

• 4 weeks later...

Her er noen bilder fra jeg og gampen er på besøk hos @Bitten&Betty i juni. Ser jeg må jobbe mer med å få hendene samlet og framfor meg, ellers synes jeg ikke det ser så hakkende gale ut med tanke på at jeg er 6 måneder på vei her. Agnethe er fotograf. :) 

39735828_1808204345929923_7534979015082246144_n.jpg

39746403_533404280452692_8168571791724249088_n.jpg

39748532_2199523260261258_8541289208289951744_n.jpg

39775381_463285654169223_4853117563338489856_n.jpg

39799690_699689423713690_2417610406286589952_n (1).jpg

39862006_280220842575376_489314298204520448_n.jpg

39914690_284030759055445_8972548480799080448_n.jpg

• Liker 14
1 time siden, Martine og Rosarno skrev:

Dere ser smashing ut!! 🤩😍

Takk, Martine! 😁 Gleder meg til å få han tilbake igjen til høsten. Går det bra med dere? 

1 time siden, Martine og Rosarno skrev:

Det skjønner jeg! :) Det går veldig bra med oss! Kjempe hyggelig ny tilværelse😊Hvordan går det med dere?

Så kjekt! :D Her går det og veldig bra, vi koser oss veldig!

• Liker 1

Har kommet litt i gang med ridningen nå etter ferien. Driver med pakking og flytting til nytt hus så hesten har blitt prio nr. 2 dessverre. Men formen er stigende og været har vært knall i det siste. Dessverre fikk han seg et brannsår på innsiden av hasen for over en uke side. Er kun overfladisk men hud og hår er borte. Veterinær har sagt jeg bare kan ri så prøver å se ann litt :) MEN, noen bilder. Jeg synes han har lagt seg ut litt. Suser ikke bare avgårde i full trav lenger. Men han strekker gjerne ut når jeg ber han om det. Da går det unna så jeg klarer ikke å sitte på han en gang. Rir på jordet for tiden, så sitsen er ikke veldig bra, da jeg kommer litt i ubalanse. Både jeg og hesten.

40041088_10157650312283154_7479331739463

40110871_10157650312043154_3742137204651

40012762_10157650317658154_8105541892524

I galopp går det så fort. Klarer ikke å sitte eller ri skikkelig. Og livredd for at han skal stikke. Holder nok litt mye i han stakkars.

40062107_10157650339538154_6306926893106

40070539_10157650345918154_2986592379282

40081425_10157650351153154_3575900650078

Litt bak lodd, men likte bilde sånn.

40054315_10157650357358154_1848247516936

Her lar jeg han strekke ut.. Frieseren kommer tydelig frem hvertfall..

40054242_10157650358698154_8270209581443

40051362_10157650363568154_730733335741340100520_10157650364843154_3328139568913

• Liker 2

Jeg synes det ser mye bedre ut jeg! Dere virker begge mer avslappet selv om du kan se han tar i litt innimellom. Om du synes det går for fort i galoppen pleier jeg ofte å bare jobbe med galoppfattninger og ikke la hesten ramle av gårde i for høyt tempo. Fatte, et par steg, overgang ned og repeat. Særlig galoppfattning fra skritt, da får du jobbet godt med de bærende musklene som skal løfte hesten opp, ikke de som skyver den frem i høyt tempo. 

• Liker 2

Ja vi hadde en periode hvor vi jobbet med bare fatninger, og det fungerte veldig bra egentlig. Må nok begynne med det igjen. Er så usikker på hvor mye jeg kan bremse han. Om han synes det er gøy å løpe fort eller om han bare ikke klarer fordi han ikke er sterk nok.  På banen blir det mest storvolte og da er han litt roligere men tydelig at han synes det er tungt. Han har nok roet seg et parr hakk i topplokket. Kontra de filmene fra i vinter :P 

1 minutt siden, Mariell skrev:

Ja vi hadde en periode hvor vi jobbet med bare fatninger, og det fungerte veldig bra egentlig. Må nok begynne med det igjen. Er så usikker på hvor mye jeg kan bremse han. Om han synes det er gøy å løpe fort eller om han bare ikke klarer fordi han ikke er sterk nok.  På banen blir det mest storvolte og da er han litt roligere men tydelig at han synes det er tungt. Han har nok roet seg et parr hakk i topplokket. Kontra de filmene fra i vinter :P 

Ja det ser man tydelig på bildene! Ofte så løper de i galoppen fordi de ramler litt ut av balanse og man må både rebalansere og få de til å bruke de riktige musklene som kan være tungt. Det er akkurat dette jeg jobber med, med min egen hest og det er så utrolig viktig å løfte han opp på innsiden og opp i manken slik at bakbeina får plass. Lar jeg han slippe innvendig skulder ned, øker farten og vi er tilbake på scratch. Så jeg løfter han i fronten, får manken opp, fatter, galopperer til jeg kjenner han ikke klarer å holde seg oppe, så stopper, and repeat. Det har vært utrolig viktig å lære han å plassere bakbeina korrekt, for han har satt innvendig bakben innunder seg, og ramlet innover over innvendig skulder. Så for å få korrigert det har det blitt mye bakdelsvending i skritt - overgang galopp og plassere bakbeina korrekt. Tungt arbeid, hilsen Findus, men endelig begynner jeg å se fruktene av det. 

• Liker 1

Synes også det ser bedre ut! Synes hendene dine tenker mer framover i trav (og kan forstå at det ikke er like lett i galopp 🤪). 

Kjenner igjen mye av det Smaaen nevner, og vil gjerne komme med et oppfølgerspørsmål der; hvordan gjør du når du henter opp en side som forsvinner? Jeg har fått beskrevet flere måter å gjøre det på, og har blitt mer bevisst på hvordan det føles når en side av ryggen forsvinner. 

3 minutter siden, LisaFi skrev:

Synes også det ser bedre ut! Synes hendene dine tenker mer framover i trav (og kan forstå at det ikke er like lett i galopp 🤪). 

Kjenner igjen mye av det Smaaen nevner, og vil gjerne komme med et oppfølgerspørsmål der; hvordan gjør du når du henter opp en side som forsvinner? Jeg har fått beskrevet flere måter å gjøre det på, og har blitt mer bevisst på hvordan det føles når en side av ryggen forsvinner. 

Kommer litt an på hvilken hest jeg rir og hva vi gjør. På Finorio om jeg er i gangarten  jeg vil være, så vrir jeg om innvendig ben, så helen går ut og bruker oversjenkelen og/eller kun løfter lysken for å løfte innvendig side. Dersom han for eksempel kollapser i galoppfattninger så har jeg god effekt av å ri renver - rette ut ett steg - galopp, for har du renveren er de oppe i manken. Sliter jeg generelt med å få han opp, som jeg gjorde særlig i starten, rir jeg hyppige overganger mellom versade -traver - renver og har kun fokus på å sitte på riktig side av hesten, løfte lysken og få med manken. Men ja, enkelt svar, løft lysken og gi plass i innvendig hofte.

• Liker 2

Takk for utfyllende svar! :) 

Lillian nevnte når jeg red på volte at man kan «gynge opp» ryggen på den siden den forsvinner på med å bruke sittebeinet litt mer i salen på den siden hvis det føles som om den forsvinner. Da var det utvendig side som forsvant litt. 

Treneren jeg rir for oftere har beskrevet det du nevner tror jeg. Spesielt når hesten forsvinner i innvendig rygg. Åpne i lysken og prøve å «rette hesten mer på høykant» med å åpne i lysken, samtidig ramme rundt med bein og overkropp, balansere hesten med min kropp som en helhet. (Tenker hesten som et ark på høykant). 

Ble veldig stikkordsmessig dette, men fint å lese flere beskrivelser av samme utfordring og hvordan man tenker når man prøver å løse dem.

Edited by LisaFi

Det å sette sitteknutene mer i salen er det jeg har gjort før og synes fungerer ganske dårlig. Gi plass og løfte og særlig det bildet med ark på høykant er mer i de baner jeg trener nå. Har brukt årevis på å få bort det hersens sterke setet som ble lært meg for nå 8-10år siden og faller fort tilbake i den fella om jeg «vil» for mye. Men åpne og løfte lysken har gjort underverker for min sits, ridning og for hestene jeg rir. Jobber fortsatt mye med åf å det til skikkelig, men får så utrolig mye igjen for det. 

• Liker 1
Akkurat nå, smaaen skrev:

Det å sette sitteknutene mer i salen er det jeg har gjort før og synes fungerer ganske dårlig. Gi plass og løfte og særlig det bildet med ark på høykant er mer i de baner jeg trener nå. Har brukt årevis på å få bort det hersens sterke setet som ble lært meg for nå 8-10år siden og faller fort tilbake i den fella om jeg «vil» for mye. Men åpne og løfte lysken har gjort underverker for min sits, ridning og for hestene jeg rir. Jobber fortsatt mye med åf å det til skikkelig, men får så utrolig mye igjen for det. 

Utrolig vanskelig å bli koordinert i musklene i det området av kroppen synes jeg. Spesielt å slappe musklene av, er lettere å viljestyre en kontraksjon enn en relax. :)  Men enig i at det er veldig effektivt. 

2 minutter siden, LisaFi skrev:

Utrolig vanskelig å bli koordinert i musklene i det området av kroppen synes jeg. Spesielt å slappe musklene av, er lettere å viljestyre en kontraksjon enn en relax. :)  Men enig i at det er veldig effektivt. 

Ja, var først når jeg fikk andre måter å gjøre det på, og en lite tilgivende sal å trene i, at jeg fikk taket på hva jeg måtte gjøre for å få det til. Så nå må jeg holde det vedlike, og skaffe meg en stridssal 😁

Orker du å gå enda mer inn på det tekniske du gjør når du løsner opp i lysken og åpne opp så du får opp innvendig manke/ skulder? 😇 noen sjekkpunkter ( du nevnte blant annet vri sjenkelen).

Jeg har noen tekniske problemer, spesielt i venstre galopp som blir veldig tydelige. Klarer ikke å komme til med sjenkel i riktig moment, blant annet, blir alltid litt for sent i forhold til bakbein i luft/ i bakken blant annet.

Hesten er på beite nå, men jeg jobber med egen form og litt mer «huet» for å forberede meg på å trene mer i høst. :)