Jump to content

Bilder i dressur

Recommended Posts

Litt bilder fra økt nr 2 for Rodrigo. Denne gangen jobbet vi videre fra sist økt, med fokus på overganger. Fikk litt aha opplevelse med overgang fra gallopp til trav. Har hatt en tendens til å låse seg å bli en brå overgang. Jobbet med å åpne tøylene, spesielt yttertøyla i forkant av overgangen, og bare det gjorde underverker. Overganger fra trav til gallop fungerer bare jeg klarer å sitte, og ikke "hjelpe" henne i gang med å løfte meg fremover 😜 Snuste litt på piaff, og konklusjonen var at hun har anlegg for det, og kommer til å ta det lett når styrken er der 😉 Helt på slutten ville han teste hvordan hun responderte på rent bytte i Gallopp. Så, vi gjorde så, og på første forsøk fikk vi et rent bytte fra høyre til venstre gallopp. Chiquita syns det var null stress. Jeg var på vei til himmelen😄 ✨stjerna✨ 

det er så deilig å kjenne at det er fremgang på tross av lite systematisk trening, og jeg som tidvis ikke helt vet hva jeg holder på med. Føler meg veldig heldig som får mulighet for å ri for en så dyktig trener. Selv om det er sjeldent, får jeg så mye i værktøykassa etterpå, at vi har mye å Jobbe med frem til neste gang 😊

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

• Liker 4
  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henriette og Monty i helgas treningsstevne. Disse to begynner virkelig å komme seg. Her er noen øyeblikksbilder fra LB1, men de representerer ikke hele programmet. Er ikke så enkelt å få til å ri han

Fått tatt noen nye bilder av Carius  Vi låner nabogården sin utebane mens vår får nytt underlag. Banen ligger litt på en topp og jeg synes bildene ble utrolig fine. Nå vet jeg hvor jeg skal ta ridebil

Må nesten legge ut litt spam av Rosarno også når vi først er så heldige å får med oss fotograf på treningen  

Posted Images

Så flinke dere er! Er så morsomt med sånne trenere som bare "bare gjør det her" og hesten bare svarer med en gang. Ibererne er kule sånn sett, de kan det meste, hindres ofte av oss raringer på toppen :P Utrolig gøy å følge utviklingen deres! 

• Liker 1
1 minutt siden, smaaen skrev:

Så flinke dere er! Er så morsomt med sånne trenere som bare "bare gjør det her" og hesten bare svarer med en gang. Ibererne er kule sånn sett, de kan det meste, hindres ofte av oss raringer på toppen :P Utrolig gøy å følge utviklingen deres! 

Ja jeg er helt fascinert:D Jeg kan jo _ingenting_, så man skulle jo trodd hun var erfaren dressurhest i sitt tidligere liv! Morsomste var egentlig at jeg ikke forstod hva vi skulle (Han snakker Elendig engelsk) så hele øvelsen gikk med at jeg forstod vi skulle galloppere opp halve diagonalen, så skulle jeg bare legge på litt høyre sjenkel. Ja, ok, æh, prøver det. Og hun svarer som hun skulle, på tross av at jeg ikke en gang viste hva målet var :ahugegrin: 

• Liker 2
2 minutter siden, Chiquita skrev:

Ja jeg er helt fascinert:D Jeg kan jo _ingenting_, så man skulle jo trodd hun var erfaren dressurhest i sitt tidligere liv! Morsomste var egentlig at jeg ikke forstod hva vi skulle (Han snakker Elendig engelsk) så hele øvelsen gikk med at jeg forstod vi skulle galloppere opp halve diagonalen, så skulle jeg bare legge på litt høyre sjenkel. Ja, ok, æh, prøver det. Og hun svarer som hun skulle, på tross av at jeg ikke en gang viste hva målet var :ahugegrin: 

Hestene er som oftest mye bedre enn hva vi gir de credit for, tillater vi de å være atletiske er det sabla mye de får til lekende lett. Selvsagt ikke pushe igjennom og gjenta i evigheter, men teste litt her og litt der. Gjorde det selv i går med galoppbytter og litt piaffearbeid, riktig forklaring fra meg og hesten svarer med "åå mente du dette? klart jeg kan!" :D 

• Liker 3
  • 2 weeks later...

Det er langt i fra perfekt, men etter fem ganger på ryggen den siste måneden siden hun kom til meg, og med utgangspunktet mitt og hennes så synes jeg vi er godt på vei😊 Gleder meg til veien videre og kurs neste helg😁

IMG_8982.JPG.0abb90efc1a0232bbd393e4e7dabd5d2.JPG

• Liker 11
  • 4 months later...
På 17. september 2017 at 21.07, Tronerud skrev:

Det er langt i fra perfekt, men etter fem ganger på ryggen den siste måneden siden hun kom til meg, og med utgangspunktet mitt og hennes så synes jeg vi er godt på vei😊 Gleder meg til veien videre og kurs neste helg😁

IMG_8982.JPG.0abb90efc1a0232bbd393e4e7dabd5d2.JPG

Flott ekvipasje!

• Liker 2
  • 1 month later...

Etterlenget ridekurs.

Mye å rette på etter en lang vinter med børning i snøen og ekstremt lite fokus på dressur. Men når vi bare får satt på plass litt rammer og rytteren husker å ri, så går alt så meget bedre.

(men jeg må øve enda mer på å strekke opp ryggen :P)

DSC_0162

DSC_0212

• Liker 15

Så deilig at endel ting endelig slipper i treningen! Denne er morsom å holde på med, men jeg synes han ar vært så seig i kontakten, legger seg gjerne tungt i hånda og durer av gårde på framparten om han får velge. Galoppen har vært firtaktig og ubalansert. Men nå begynner han å balansere seg og klarer å bære seg selv mer og mer. Kom så fint opp i formen i dag, uten at jeg må jobbe hele tiden for å unngå at han henger seg på. Veldig gøy! Kikket litt gjennom gamle bilder og det har jo skjedd litt siden juni!

Edited by stinej
  • Liker 3

29871608_10157222708168154_3401454674660

29662994_10157222705793154_1250432711738

26220244_10157222712858154_2276816648057

Versadene i skritt synes jeg og hesten er vanskelige.. Men ser da ikke så ille ut ? 

29351928_10157222723278154_4254134903421

972117_10157222727093154_107309008287481

Versade andre veien. Ikke veldig lett å gjennomføre siden det kom er hoppe inn på banen... Hihi

29595307_10157222729963154_2315681344181

29745211_10157222743013154_6446333808823

Han er litt høyere i formen enn det jeg ønsker, men allikevel en knall økt idag. Nettopp fordi han slappet mere av, og travet saaakte. Nå er banen skikkelig dritt også da. Men vil heller at jeg skal jobbe med å få opp tempo etterhvert enn at jeg må slite med å dra han ned hele tiden. Nesten luksus at han går sakte. Men han sliter med balansen og synes det er sååå tungt. Kanskje det kommer film senere. Hvis jeg tør :P 

Edited by Mariell
  • Liker 3
  • 1 month later...

Får vel bare fortsette med update her jeg da :P

31944471_10157325183208154_2957639034077

Han vil gjern gå her i formen;

31946996_10157325194873154_6898210307693

Men alternativet er stjernekikker. Han er fryktelig stiv. Han synes volter er så tungt at han nesten bryter av traven. Men vi kan jo ikke unngå de. Han har jo hatt fremgang da, tross alt.

Han har begynt å legge seg litt dypere litt ut i økta nå også. Og det er tungt for meg. Men virker nesten som om han lurer på om greit at han går der nede.

31599822_10157325196773154_7343471809242

31936550_10157325195168154_1120405965066

Venstre hånd er værst også. Hatt tannsjekk hvor Matthias fant slitasje på venstre jeksel etter bittet. (Fra gammelt av sa Matthias) Etter dette har jeg merket at han faktisk henger seg på der. Så er veldig bevisst på å ikke henge i tøylene, men heller lede han på voltene og slippe opp litt når han lystrer.

31947339_10157325194653154_3199933068550

• Liker 2

Synes det ser ut som om du har bra framgang jeg. Kan se ut som om du sliter litt med det samme som meg; holde litt langt bak på tøylen. Hvis du holder lenger fram mot munnen og heller holder hendene mer foran deg vil kontakten bli mykere og sannsynligvis mer stabil. Men jeg vet, lett å si, vanskelig å gjøre. Jeg jobber med det selv, hver eneste rideøkt. 😅

Ja jeg sliter litt med det😝 Jeg prøver å sitte med knekk i albuen og ikke strake armer. Men det ender jo med at jeg strekker ut hendene og tøylene blir lange 😆 Og han trenger ledene tøyletak så da blir det jo bare krøll igjen. Men fokus har vært tomler opp. Som ikke går så bra det heller 😂

Jeg har størst suksess som tribunerytter jeg. Da er jeg full av selvtillit og bare velter over av kompetanse. Aldri i tvil. 

Når jeg rir selv, kløner jeg med å ri halvparader samtidig som jeg ber om til siden. Joda! Ett utvilsomt talent. 

Satser på practise make perfect. 

(Men antar det er som i å bli flink hovslage. Det hender det hjelper...) 

Synes du er flink. Og så lurt å legge ut bilder her. Så får du se utviklingen over tid. 🤗

• Liker 1

Taakk 😍 Det er kjipt å høre hva man gjør feil, men jeg ser det jo selv som regel. Bare ekstra kjipt når andre også ser det. Men vi skal jo bli bedre. Jeg må ta en ting om gangen. Lene meg bakover og tomler opp. Så når det sitter tar vi neste problem. 

Hesten har jo blitt roligere. Han skjønner at han ikke må frese avgårde i 200km/t og det er jeg glad for. Tidligere eier sier han kan galopp-piruetter men jeg får han ikke til å holde galoppen hans på storvolter mer enn 4-5 runder. Så tror kanskje hun har tilegnet han kunnskap han egentlig ikke har. Han bruker nok sikker enda flere måneder på å bli vant med min ridestil 🤔

• Liker 1

Hvis forrige eier sier hesten går galoppiruetter kan jo det være tilfelle det. Jeg har ridd hester som går galoppiruetter og før jeg har klart å ri de riktig har de løpt av gårde med meg i 120 km/t. Utvendig sjenkel er vital for å få slike hester til å roe ned. Vi har et par her som bare løper om du ikke har god nok ramme på utsiden. 

• Liker 1
1 time siden, Mariell skrev:

Taakk 😍 Det er kjipt å høre hva man gjør feil, men jeg ser det jo selv som regel. Bare ekstra kjipt når andre også ser det. Men vi skal jo bli bedre. Jeg må ta en ting om gangen. Lene meg bakover og tomler opp. Så når det sitter tar vi neste problem. 

Hesten har jo blitt roligere. Han skjønner at han ikke må frese avgårde i 200km/t og det er jeg glad for. Tidligere eier sier han kan galopp-piruetter men jeg får han ikke til å holde galoppen hans på storvolter mer enn 4-5 runder. Så tror kanskje hun har tilegnet han kunnskap han egentlig ikke har. Han bruker nok sikker enda flere måneder på å bli vant med min ridestil 🤔

Det er jo VELDIG stor forskjell på ryttere da, og hvor gode man er til å ri.

Min instruktør får garantert min hest til å gjøre ting jeg ikke vil få den til å gjøre enda, for hun er kakket mye bedre enn meg.
Om jeg ser på bildene av deg, så kan det være at du ikke klarer å bruke setet korrekt til å sette han tilbake i galoppen, og dermed freser han rundt.
Du er en smule fremoverlent og bærer ikke hendene selv. Dette vil jeg tro påvirker kjernemusklaturen og hjelperne dine negativt, slik at den blir vanskelig å bruke korrekt.

Du kan vurdere for de neste 6 mnd å ikke tenke på hva hesten gjør (eller ikke gjør), og få noen som har blodfokus på din sits og hjelpere til å instruere deg.
Så kan man også gå igjennom sitt eget hode og lete etter mentale sperringer som ødelegger for sitsen :)

5 timer siden, smaaen skrev:

Hvis forrige eier sier hesten går galoppiruetter kan jo det være tilfelle det. Jeg har ridd hester som går galoppiruetter og før jeg har klart å ri de riktig har de løpt av gårde med meg i 120 km/t. Utvendig sjenkel er vital for å få slike hester til å roe ned. Vi har et par her som bare løper om du ikke har god nok ramme på utsiden. 

At han har gjort det en gang kan kanskje være mulig. :P  Men den hesten _går_ ikke galopp-piruetter nå og har neppe gått det. :P Prøvde å minske volter, det går ikke. Ri "firkantete" volter fungerer heller ikke. Så da er jeg usikker på hvordan han har lært det hvertfall.

Nå løper han ikke sånn som tidligere lenger heller, så det er jo fremgang. I galoppen merker jeg jo at han er stiv og synes det er tungt. Prøver å sitte godt tilbake i salen da, men han har stor galopp så tipper litt frem der også.

Tenker forsåvidt ikke så mye for hvordan han går heller. Han får bare ikke løpe fra meg. Hodet hans får være der det er. Blir bare kjempeglad når han selv søker ned. Da får han masse ros og kos. Samme om det er bak eller foran lodd forsåvidt. :)   Jobber mye på tur og galopperer lite på bane. Blir en volte før vi bryter av og fatter på nytt. Bedre med små og korte galoppøkter enn at jeg skal presse han til å galoppere lenge liksom. 

Rir jevnlig for instruktør men pengekassa sier stopp så blir ikke alt for ofte. Og fokus er sits men blir ikke så ofte som man gjerne trenger. :) Treneren min rir han også og hun jobber med det samme som jeg. Så lenge vi ser fremgang er jeg fornøyd :D   

• 1 month later...

Så stolt av lillegutt. Trosset været idag og red ut i storm!!! Selv samboeren spurte om ejg var sikker på om jeg skulle ri. Jeg rir gjerne i regn eller -20, men vind, der er jeg pyse. Tenkte at pyselars kom til å være den bomba, men nei. Han tok hele stormen med knusene ro. JEg derimot, spente meg og tittet på trærne som nesten lå ned på banen. 

35744060_10157458057658154_7833722972958

35629070_10157458061408154_7269723363889

Mariell Kollerud sitt bilde.

(legg merke til trærne:P)

35761500_10157458058428154_8474631341625

• Liker 6

Ja litt både og. Synes han har lagt seg ut rundt manken og langs halsen. Har hatt behandling også og ingen kjempestore funn. Venstre rumpemuskel er visst ikke så aktiv som den skal være, så det prøvde hun å fikse på:) Han er generelt mer rolig på banen. Løper ikke avgårde lenger. Men merker at bakbeina ikke alltid henger med da. Håper det kommer seg mer etterhvert. Har ridd omtrent kun på tur i de siste ukene så det gjør jo susen. Selv om det er med livet som innsats for han er snublefot. Han går bare rett på han. Blitt kanskje hakket bedre :P 

• Liker 2

Både styrke og løsgjorthet er jo ferskvare. Men rytter har helt klart veldig mye å si. Red en høyt utdannet hest før, pensjonert, og jeg hadde ingen problemer med å ri piruetter på han. Hestens eier fikk han ikke til å galoppere kort galopp på firkantsporet. I samme tidsperiode. Ikke at jeg er uberflink, jeg ser jo at mine trenere får til mye mer enn jeg selv får til, fordi jeg er for velende, "snill", timer ikke bra nok og gjør for mye eller for lite med sete og sits. Ellers er det jo fint mulig å få til mye rart en gang eller to, selv om hesten ikke egentlig er klar. 

• Liker 1

Mye mulig at han har klart en galopp-piruett fordi han har skvetti av noe feks.:P Større sannsynlighet for at en bedre rytter hadde klart å fått til noe som ligner. Men at hesten kan det eller går det er heller veldig tvilsomt. 😛 

Men ofte får man til ting på andre hester som kanskje ikke eieren selv får til. Det er jo ikke uvanlig. Ene venninnen min får _alle_ hester gira. Selv de kjedeligste og treigeste hestene. Sier ikke at det er umulig. Bare sier at min ikke går piruetter😋 hvis det var meg du siktet til da. 

Jeg red faktisk her forleden! En stallvenninne sin. Red henne en del da vi sto på stall sammen for 5 år siden, men nå står jeg og Siljan et annet sted så da har jeg ikke sittet på henne på noen år før denne uken. 

Var veldig kjekt, selv om hun er blitt en del eldre og stivere. Hun holder seg dog godt for alderen og blir holdt fint i gang. Skal prøve å få ridd henne litt jevnlig nå. 😊 godt å få ridd litt. 

Fikk ikke så mange bilder fra sist økt, men kanskje blir det flere fremover! Håper på noen bilder av meg og Siljan om ikke altfor lenge også. ❤️ 

FEF34A30-6CA2-4D1E-90B9-C3072D6A2306.png

DF0E08D3-BB95-4A9F-B795-AF557E25D72F.png

3A66515D-2860-4CA6-9996-9E45B10FAC1E.png

(roser)

Edited by Hanne&SiljanGutten
  • Liker 5
  • 4 weeks later...