Jump to content

Cantrer opp til start uten stigbøyler - en sikkerhetsfare?

Recommended Posts

Sitter og ser på løpa fra Øvrevoll, og ser da at en hest flyr ut når ekvipasjen cantrer opp til start. Rytteren sitter med bena dinglende langs siden på hesten, uten stigbøyler og har ikke nubbsjangs. Hun klarer å holde seg oppå, men kan ikke stoppe ham, for hver gang hun forsøker å dra i tøylene mister hun balansen - faller fremover, mister tøylene, klemmer mer med beina - og hesten gir naturlig nok mer gass.

Etter et par runder får hun vridd ham ut til gjerdet og stoppet hesten, før hun lar seg gli ned. Kommentatoren tar opp et viktig poeng: Burde det være tillatt å cantre opp til start uten bena i stigbøylene?

Mens denne scenen utspant seg ser man andre ryttere sitte uten stigbøylene også.

Må si jeg stusser over dette. Det er jo en sjangs for at de stikker - pigge og ladet for start - og når de gjør det, får de ikke startet. Tøyleføringen blir i tillegg stygg med røsk og riv.

Fra siden så hesten egentlig rolig nok ut, fløy med toppa ører. Hadde hun hatt bena i stigbøylene vil jeg tro hun har fått stoppet ham ganske raskt. Burde man ikke påby å ha beina i stigbøylene ut fra et sikkerhetshensyn?

(Vil si at jeg på generelt grunnlag har lite kunnskap om galoppsporten, men synes det er moro å se på løp av og til :) )

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen? Hvorfor er det lettere å stoppe hesten om man har stigbøyler? Fordi man da kan ta spenntak? Da er det jo like mye riv og røsk? Jeg vil nå si det er en større sikkerhetsrisiko å ha stigbøyler, hvis man faller og blir slept etter...

Enkelte hester er lettere å ri når man sitter ned uten stigbøyler, enn når man står.

Jeg antar at det er en avveining jockeyen gjør for hver enkelt hest. Endel av dem kjenner jo hesten de sitter på veldig godt (om de rir den hver dag i trening f.eks).

Jeg ser at ofte så er det noen som cantrer til start uten bøyler, og lurer på hvordan de tør. For ja, man har ikke nubbesjans til å holde hesten om den stikker.

Men, jeg vet ikke om man holder dem så mye bedre med stigbøyler heller jeg da, man har jo sett tilfeller på det også.

Selvsagt er det ikke slik at stigbøyler gjør at man får stoppet alle hester, men akkurat denne virket ikke vanskelig å stoppe (ut fra tv-bildet), men hun mistet som nevnt balansen hver gang hun forsøkte å ta i tøylene.

Kan du balansere deg selv er det jo lettere å gi jevnt trykk i tøylene også. Men selvsagt, vil hesten virkelig stikke, er man hjelpesløs uansett. Derimot virket det på meg at akkurat denne episoden kunne vært unngått hvis rytteren kunne balansert seg selv, og da tatt i tøylene på hesten.

Ekspertkommentatoren stilte også dette spørsmålet, og jeg synes det var betimelig.

Jeg hadde heller aldri tørt. :P

Via Tapatalk

Nå så jeg ikke akkurat denne episoden, så om hesten kunne vært stoppet om rytteren hadde beina i bøylene kan jeg ikke uttale meg om.

Men jeg er enig med deg, som regel vil bøylene hjelpe. Både fordi man får bedre balanse, og fordi man får mer styrke.

Men noen hester fungerer omvendt.

Litt digresjon, men jeg hørte om en hest som ble importert fra Argentina, og der nede hadde den lært at sal betød løp. Så den enkleste måten å holde den rolig under trening var å ri den barbak...

Forresten så blir ikke nødvendigvis hestene strøket fra start om de stikker. Det avhenger av hvor langt de stikker og om baneveterinær finner det ok å la den starte.

Løper den bare en runde, så kan den fint starte løpet etterpå. Løper den 7 derimot...

Litt digresjon, men jeg hørte om en hest som ble importert fra Argentina, og der nede hadde den lært at sal betød løp. Så den enkleste måten å holde den rolig under trening var å ri den barbak...

Det kan jeg godt tro, hester er ganske gode på assosiasjoner. :) Strie, hissige travere er jo gjerne greie under sal, for da er vogna borte.

Via Tapatalk

Forresten så blir ikke nødvendigvis hestene strøket fra start om de stikker. Det avhenger av hvor langt de stikker og om baneveterinær finner det ok å la den starte.

Løper den bare en runde, så kan den fint starte løpet etterpå. Løper den 7 derimot...

Ja, er vel samme som trav. Denne løp flere runder, men fikk ikke med meg om den fikk tommelen opp av stevneveterinæren, følger med på travauksjon her og. :P

Edit for å si at den ble strøket.

Via Tapatalk

Edited by TonjeS