Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Sivoya

Hestekjøp snikk-snakk

Recommended Posts

Siden vi er et par her inne som er på leting etter hest, så tenkte jeg at det kunne vært kjekt å hatt en snikk-snakk hvor vi kunne snakke om alt mulig rart som henger sammen med hestekjøp :) 

@miriam  Du nevnte i snikk-snakken at du var veldig satt på en bestemt rase når du skulle kjøpe din første hest. Jeg vet jo at nå ser etter ny hest, og at du ikke etter samme rase. Så jeg er litt nysgjerrig på hva du tenker nå i ettertid? Var det dumt å være så bestemt på rase? Hva var grunnene til at du ville ha araber den gang? Følte du i ettertid at den rasen kanskje ikke var like perfekt for deg som du trodde den gang, eller hva fikk deg til å tenke at du vil ha noe annet denne gangen? 

Jeg er nysgjerrig på dette fordi jeg føler meg ganske overbevist om at jeg vil ha en bestemt rase som min første hest, men jeg lurer jo litt på om jeg da begrenser meg selv for mye, og jeg prøver derfor å også se på og være åpen for andre alternativer :) 

Jeg var også veldig bestemt på en viss rase, men nå har jeg utvidet horisonten litt og ser på 3. Gjett hvilke :lol: 

Ofte er det jo slik at visse egenskaper ofte(re) går igjen i visse raser, og om det er disse egenskapene man ønsker er det verdt å vente litt. Selv om det ofte gjør mengden aktuelle hester mye mindre.

Om man ikke ser på import da, da kan man stort sett finne et fint individ uansett! 

Hvis jeg kan få bidra med noe fra min erfaring, nå er det et år siden jeg var på jakt og fant Z :) Så var det at jeg hadde også "strenge krav" til hvordan hesten skulle være, og skulle IKKE avvike fra disse.
Kravene var forøvrig:

- SNILL og rolig!
(- maksbeløp i pris)
- ikke eldre enn 12 år
- over 165 høy
- skulle gjerne kunne gå både sprang og dressur, men ønsket var primært at den hadde startet minst 1m, og kunne fungere som en lærehest i sprang for å gjøre meg tryggere.

Kan vel si det sånn at det som gjorde at jeg bestemte meg for Z, var det faktum at jeg tok meg selv i å sitte og glise når jeg red ham... Han ga meg en sånn følelse av at jeg bare ville ri og ri og ikke stoppe. Venninnen min stod på banen og ropte; "skal du ikke HOPPE noe snart?!" :lol: Da visste jeg liksom at jeg hadde funnet hesten. Det var plutselig ikke så viktig lengre at han gjerne var litt i overkant heit å hoppe med etter hva jeg egentlig skulle ha, og at han hadde sine issues som måtte jobbes med.

Snikk-snakken er absolutt åpen for alle, selv om de ikke er på hesteleting selv, så jeg er glad for svar og tanker fra alle, @Zacken :)

Jeg har også en liste med "krav", men jeg ser ikke egentlig på det som en liste med krav, mer som en beskriveles av drømmehesten  :lol:  Altså, dette er alle kvalitetene som drømmehesten innehar, men jeg innser at jeg antakeligvis ligger i graven før jeg finne er sånn hest (..og har råd til den). Derfor har jeg også noen punkter på lista mi som er viktigere enn andre, f.eks. så er det lynnet som er det absolutt viktigste for meg. Siden jeg bare skal ha en hobbyhest føler jeg at ingen ting annet betyr så mye hvis jeg ikke trives med å jobbe med hesten :) 

Yay, hestekjøp-snikk snakk! Den trenger jeg :lol:

Kan jo fyre løs med dagens økt. Fikk ri på tur først og testa ham litt i terrenget. Littegrann klumsete, men ikke mye. Veeeeeldig daff og høflig i dag, og når jeg kom og eieren enda ikke var kommet til stallen gikk jeg ut til paddocken hans for å kikke litt på ham.  Satt meg ned nærmest ham og plasket litt i vannkaret - og jaggu forlot han ikke matfatet for å få kos :wub: Herlighet for en søt hest! Skikkelig "oksen ferdinand"-type!

Red litt dressur på banen også med litt instruksjonshjelp fra eieren. Følte selv jeg fikk ham mye bedre til i dag enn på søndag, men han gjør ingenting gratis! Men det gjør det også veldig moro når man endelig får til litt ting! Til slutt trengte jeg bare å klemme litt rundt tøylene for å korrigere. Veldig, veldig morsom hest - jeg digger han, virkelig. Og når vi var ferdige var ikke eieren å se (vi red en avskrittingstur), så jeg salte av alene og inspiserte ham. Fant ikke ut av denne parallellforskyvningen, for han har jo fine frambein! :lol:

Og når jeg tok av hodelaget, ville han såklart klø. Først prøvde han på meg, men jeg strakk ut hånden og klødde litt på ham - han skjønte tegninga og dro hodet opp og ned mot hånda og neglene mine. Så utrolig kosegutt, veldig, veldig, veldig høflig type. Riyah hadde gitt f i at jeg hadde prøvd å klø med hånda, hun hadde kastet seg over det nærmeste med litt trøkk i (være seg trestubbe eller menneske :P )  Og etterpå stod han med hodet innat meg og bare skulle få kos. Snakk om herlig type! :wub:

Jeg og eieren fikk hatt en liten heart-to-heart, vi snakket i det lange og breie om hva han ville egne seg til og så videre, og til slutt endte vi opp på dette med pris. Hun nevnte også ei annen som hadde prøvd han helt i starten som hun nektet å selge til fordi hun prutet så fælt, så jeg tenkte at jaja - der seilte det skipet. Men jeg fortalte at jeg kunne pdd gi 40K uten utstyr og 50K med sal, og at det er det jeg har å gi akkurat nå (bedriften tok også et lite innhogg i hestefondet mitt, samt kjøp av bil). Hun sa pent at det var uaktuelt og at hun elsker hesten, vil helst ikke selge og har ikke noe behov for å selge - men hun virket ikke fornærmet, sur eller noe. Hun sa også at hun gjerne ville solgt til meg. Hun skulle se an litt over sommeren, starte han litt på stevner og se an helsa - så hun utelukket ikke noe 100%, men det var et ganske bastant nei. For now.

Så foreløpig ender dessverre Da an-eventyret der. Men det kan jo være jeg greier å spare opp litt til i.la sommeren, men siden vi skal selge huset og kjøpe nytt er det ikke sikkert jeg har så mye midler å spare med til hestefond framfor mer egenkapital til bolig. Men vi får se. (og det sa jeg jo og - at jeg aner ikke om og hvis det blir litt ekstra til hest nå, men vi får se da).

Slenger inn en post under med litt bilder av ham fra mobilen, så kan dere se litt mer!

e6d121fb9b2886fa9785e7b966474557.jpg

9c718bfa960b97188c0caf28a76c5215.jpg

Tror det er få hester jeg ville turt å dra frem mobilen på 2. Gang jeg rir dem, men han her føler jeg meg veldig trygg og vel på ryggen på!

5a31eeb3d2b9edbdf0ab7c6606b30e62.jpg

66727cf889a477074b71c042aa9a7c6e.jpg

Sendt fra iPhone

9 minutter siden, Peanøttsmør skrev:

Sa hun noe om hvor mye hun var villig til å gå ned i pris? Eller skal hun ha fullpris etter annonsen?

Niks, men hun pratet om hvor mye penger hun hadde lagt i ham (bla en måned til tilridning/trening for 12 laken nå nylig - ouch!) og at hun ville han skulle starte litt i løpet av sommeren så han fikk litt resultater (og dermed er lettere å ta en høyere sum for). Fikk jo melding om 75K her om dagen, hvor jeg kunne komme med bud - men jeg regner ikke med hun går ned spesielt mye mer. Og det er uten utstyr. Eneste jeg må ha med hvis jeg skal gå opp i pris er salen, for da selger jeg den nesten nye, knapt brukte sprangsalen min som er "salkapitalen min" på ny hest (type: enten så passer den, ellers selger jeg og kjøper ny sal for pengene).

Så med mindre jeg vinner litt i lotto i kveld, tviler jeg på at hun vil selge ham for 35-25.000 mindre. For hun sa at det var et stykke unna det hun kunne akseptere.

Ja, da stiller det seg litt vanskelig. Ut ifra det som har blitt snakket om, er jeg usikker på om hun får den prisen hun ønsker for han. Surt hvis dette er drømmehesten din for øyeblikket, men mye kan jo skje i løpet av sommeren?

Det er nettopp det - tror hun er litt blind av kjærlighet og vil ha mye for ham (også fordi hun betalte mye) og ha litt for det hun har lagt ut mtp behandlinger, saler osv.

Men når det har vært middelsryttere der som ikke får til hesten (og det er ofte de som kjøper hester i 80k + klassen), og selv om han er knallsøt og har potensiale, tar det myyyyye jobbing for å komme dit. Jeg vil anslå at jeg kunne ridd et LB program med ham uten sånn kanonbra resultat i dag, og de fleste som leter etter hest i den prisklassen vil ofte gjerne ha noe startklart for sommersesongen. Og da nytter det ikke å ha en hest man må bruke lang tid på å bli kjent med alle knappene hans.

Men men. Sa jo som sagt til henne at jeg ikke avsluttet letingen, og hun nevnte at hun ikke kom til å legge ham ut igjen, for hun orket ikke alle som kom og ikke likte hesten eller bare prutet før de hadde vært og hilst på engang. Så vi får se hva som skjer. Surt at han glipper når det "bare" er penger det er snakk om, men nå vet jeg hvertfall hva jeg er på utkikk etter!

Sendt fra iPhone

Hvis man tror at direkte utgifter i forbindelse med hesteholdet som behandlinger, nye saler, tilridning osv automatisk øker verdien på hesten - da har man lite bakkekontakt....

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Ja, det er litt det jeg tror også. Å ha hest er vel alltid et tapsprosjekt uansett? Noen ganger må man bare være realistisk ovenfor seg selv og hesten sin. Synes det ligger en god del overprisa hester ute på finn.no i hobbykategorien, særlig spranghester. 

Er helt enig, jeg synes det er litt bak mål å regne med det man har brukt på hest, instruksjon, tilridning osv. Heller resultater fra stevner - det beviser et stabilt nivå f.eks framfor at han går fint på trening (de aller fleste kan jo gå riktig så bra på trening, men på stevne blir det jo noe helt annet. I tillegg blir det objektivt vurdert)

Jeg gikk i minus så det sang når jeg solgte riyah. Opprinnelig pris jeg satte var 30.000 uten utstyr (35.000 med), og endte opp med 17.000 med noe utstyr når jeg solgte (oppdaget riktignok astma underveis da, men lell). Så jeg tviler på at det regnestykket der ikke gikk i rødt :lol: tenk på alle årene med stalleie bare..!

Jeg får bare håpe hun får tenkt seg litt om og vurdert det grundig, for jeg likte virkelig hesten og tror vi kunne hatt det veldig moro sammen!

Er forøvrig helt enig med overprisede hester. Så en til 130 lapper som kun var hobbyhest. Folk sitter ikke nødvendigvis på Valegro-kapasitet bare fordi det er varmblodige ridehester, tror flere må forstå det [emoji85]

Sendt fra iPhone

Hest er vel alltid tapsprosjekt. Og det er uten tvil mye overprisede hobbyhester. Men tilridning/utdanning vil jeg si øker prisen og resultater er ikke absolutt et must, for det finnes en og annen godt utdannet hest der ute som ikke konkurreres.

Kjipt om denne hesten glipper. Håper det løse seg over sommeren, men skjønner jo litt selger som har sett for seg noe helt annet. Kanskje modner det etterhvert....  

Er denne den ene av de to som gikk tospann før Miriam? Ligner veldig, de gikk som skolehester på en tidligere rideskole her i strøket.

Høres ut som selger har litt urealistiske forventninger til pris. Synd da :(

14 minutter siden, carambee skrev:

Er denne den ene av de to som gikk tospann før Miriam? Ligner veldig, de gikk som skolehester på en tidligere rideskole her i strøket.

Høres ut som selger har litt urealistiske forventninger til pris. Synd da :(

Niks, denne er ikke innkjørt. Men hun nevnte noe om at det er en kjørekar som hadde to stykker - og begge så prikk like ut som denne jeg prøvde. Så det er mye kjørehestblod i han, det er sikkert!

18 minutter siden, Edith skrev:

Men tilridning/utdanning vil jeg si øker prisen og resultater er ikke absolutt et must, for det finnes en og annen godt utdannet hest der ute som ikke konkurreres.

Absolutt ikke enig.
Hesten kan være (som tydeligvis i dette tilfellet...?) overpriset  utgangspunktet. Et opphold hos en berider vil derfor ikke øke hestens verdi, men kanskje gjøre at den ikke er fullt så overpriset lenger.
Hesten kan være godt ridd når den kommer fra berider. Etter 2 uker er den tilbake til utgangspunktet.
Hesten trenger heller ikke nødvendigvis ha vært hos noen dyktig berider - det er utrolig hvor folk sender hestene sine.
Så nei, jeg synes nok det er litt mer komplekst enn at man kan si at tilridning øker verdien på hesten.
Utdanning derimot- ja - det vil nok heller gjenspeile en verdiøkning - men det er ikke selvsagt at dette skjer selv om hesten er til tilridning..

Det er i alle fall supernaivt og tro at f.eks 15.000 i betaling til en berider øker hestens verdi tilsvarende.

35 minutter siden, Peanøttsmør skrev:

Har den stevneresultater over hodet?

Den jeg var og så på? Ja, litt fra september/oktober 2012. 4 stevner, LC til 51,3% og sprang 60 og 80 cm. Ingen plasseringer i samtlige, og 8 feilpoeng i begge sprangklassene hvor han faktisk startet (er strøket fra en start). Så det er ikke så mye verdifulle resultater der.

Edit: Får legge til at den deltok på stallstevne i fjor høst (eller var det i vår?), hvor den vant LB. Men det sier jo ikke nødvendigvis om den er god eller dårlig - stallstevner/klubbstevner har veldig varierende kvalitet på utøverne av erfaring :P

42 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Absolutt ikke enig.
Hesten kan være (som tydeligvis i dette tilfellet...?) overpriset  utgangspunktet. Et opphold hos en berider vil derfor ikke øke hestens verdi, men kanskje gjøre at den ikke er fullt så overpriset lenger.
Hesten kan være godt ridd når den kommer fra berider. Etter 2 uker er den tilbake til utgangspunktet.
Hesten trenger heller ikke nødvendigvis ha vært hos noen dyktig berider - det er utrolig hvor folk sender hestene sine.
Så nei, jeg synes nok det er litt mer komplekst enn at man kan si at tilridning øker verdien på hesten.
Utdanning derimot- ja - det vil nok heller gjenspeile en verdiøkning - men det er ikke selvsagt at dette skjer selv om hesten er til tilridning..

Det er i alle fall supernaivt og tro at f.eks 15.000 i betaling til en berider øker hestens verdi tilsvarende.

Dersom hesten er tilbake til utgangspunktet 2 uker etter den har vært hos berider, så vil jeg si at enten vet ikke berideren hva h*n driver med, eller hesten har vært der alt for kort tid. Aller helst en kombo av begge. 

Hvis ikke hesten blir utdannet hos berider, så er det helt bortkastede penger. 

Er enig i at å tro at en kan kreve tilbake kostnaden ved salg er naivt. Og at det definitiv er mye subjektiv og rar prising av hester der ute. 

Det jeg ikke forstår når folk tviholder på prisen på hester de skal selge er at de ikke ser hva det koster dem å beholde hesten 1, 2 eller 3 måneder til?  Hest er dyrt å holde altså! Forøvrig synes jeg og hesten Miriam har sett på er overpriset og tror eier skal være heldig om hun får det hun vil ha for den.

Markedet har endret seg mye den siste tiden, spes varmblodige ridehester - ref. tråden Markedet for hest. Avl, sport og fremtid:

Når det kommer til kjøp av varmblodig ridehest må man nok belage seg på å betale en del, selv om hesten ikke har resultater. Den kan likevel ha gode kvaliteter som ridehest, og det er de man betaler for - selv om det er fint å ha bevis i form av resultater, selvsagt (men de ser ut til å ha lagt seg på 100' og oppover nå?).

På 8.6.2016 at 8.21, Sivoya skrev:

@miriam  Du nevnte i snikk-snakken at du var veldig satt på en bestemt rase når du skulle kjøpe din første hest. Jeg vet jo at nå ser etter ny hest, og at du ikke etter samme rase. Så jeg er litt nysgjerrig på hva du tenker nå i ettertid? Var det dumt å være så bestemt på rase? Hva var grunnene til at du ville ha araber den gang? Følte du i ettertid at den rasen kanskje ikke var like perfekt for deg som du trodde den gang, eller hva fikk deg til å tenke at du vil ha noe annet denne gangen? 

Jeg er nysgjerrig på dette fordi jeg føler meg ganske overbevist om at jeg vil ha en bestemt rase som min første hest, men jeg lurer jo litt på om jeg da begrenser meg selv for mye, og jeg prøver derfor å også se på og være åpen for andre alternativer :) 

Så ikke denne før nå, jeg! Litt av grunnen til at jeg ikke velger araber nå er fordi jeg vil ha en som ikke er like elektrisk, en som er svær og en som har litt mer potensiale for å komme opp i nivå i flere grener. I tillegg vil jeg unngå araber for nå fordi jeg kun kommer til å sammenlikne dem med Riyah, og jeg vil helst begynne på "blanke ark" om du skjønner. Ny hest, nye muligheter! Jeg er fremdeles stor fan av arabere, men ser etter å ha hatt en og ha vært i arabermiljøet at de oftest er litt på andre enden av skalaen enn hva jeg føler jeg trenger pdd. De er knallkule hester, men de krever sin rytter og sin eier til tider, og de har ingen problemer med å outsmarte deg om du tråkker litt feil her og der :P Riyah var meget smart, og leste meg som en åpen bok. I blant er ikke det bare gøy, spesielt ikke om du har litt dårlig tid for eksempel. Den siste tiden var det spesielt lite moro når hun så du var litt stressa og stakk til andre enden av beite fordi hun gadd ikke å ha noe å gjøre med stressmenneske. Så smart, alt for smart. Det er også derfor jeg ville at hun skulle komme til noen som skjønte seg på arabere og psyken deres, for de er ganske spesielle sånnsett. Og så er jeg 177 cm høy eller noe rundt der. De kommer stort sett innpakket rundt 150 cm - det sier seg selv at det blir litt lite. Veldig vanskelig å ri ordentlig på en hvor beina henger langt under magen!

Og i tillegg er de vanskelige å få til ordentlig i dressur pga eksteriøret, og de kan ha en flue eller to i toppen av skallen uten at det behøver å bety de er "gale", men de må havne i rette hender for å få smidd dem til gode hester da, for å si det slik. Alle de "gale" araberne jeg har vært borti har oftest havnet hos noen som ikke forstår psyken deres og håndterer dem med makt, og da får man fort en farlig hest ettersom de er såpass smarte som de er.

Grunnen til at jeg ville ha araber var rett og slett fordi jeg var forelsket i rasen. Jeg hadde ridd mange arabere og araberblandinger (og hatt et par på fôr) og likte dem godt. I tillegg var det en barndomsdrøm å eie araber. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Riyah, det var en god erfaring absolutt - men bare bruk litt tid på å finne rett hest av rett rase, ikke kjøp den første og beste... Men det gjelder forsåvidt alle hester :P

Takk for at du delte tankene dine, det setter jeg pris på [emoji4][emoji1360]

Da jeg skulle kjøpe hest var jeg jo bestemt på døl. Ikke bare fordi for meg så er det den perfekte potet, men fordi jeg geniunt er interessert i rasen og ikke minst å få opp antall individer.

Men, den gangen jeg skulle ha helforhest var ikke valget like enkelt. Det er et hav av raser og det var kun ved en tilfeldighet at ei tidligere venninne fikk meg til å prøve først en døl, så en døl til også til slutt Svarten, som endte opp hos meg. Selv om han som individ ikke passet meg så forelsket jeg meg i denne massive rasen og den gangen jeg skal ha en hest nr to/ny hest så er det døl jeg velger.

Jeg var jo veldig heldig og møtte drømmeHesten med stor H allerede på første forsøk, men hadde ikke jeg matchet med Lillebror hadde jeg nok ikke kjøpt hest da jeg gjorde, da økonomien min ikke var heeelt der ennå, men det gikk da bra det og :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jg er på utkikk etter ny hest nå, men bør nok vente til våren egentlig.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Jeg er fremdeles veldig forelska i den som eieren vil ha alt for mye penger for. Sukk. Har klaget min nød til samboer, som har tilbudt seg å kjøpe ut min halvpart av bilen vår så jeg får 15.000 mer til hest. Han er jo ikke overlykkelig for at jeg har funnet meg en dyr hest jeg liker (han synes 25000 er mer enn nok for et vandrende pengesluk), men han sa han ser hvor mye det betyr for meg og hvor mye jeg liker den hesten. :wub:

Så jeg tenkte jeg skal by 55K for ham uten utstyr og se om eieren er litt mer myket opp for ideen om bud under 75-80K som hun egentlig vil ha (uten utstyr). Vet hun har avvist flere som har vært interessert i å prøve siden jeg var der oppe, så jeg vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn (aka - om hun velger å beholde ham selv uansett).

Og jeg vet ikke om det er lurt å heve budet sitt så kjapt etter jeg var der - for med mindre jeg vinner i lotto, selger alt utstyret jeg har til overs eller liknende er dette virkelig tålegrensa mi. Så om hun tror hun kan få enda mer, er det ikke sannsynlig. Samtidig har jeg ikke lyst til å gi særlig mye mer mtp hva han realistisk sett er verdt - selv om han er verdt en million i eierens øyne. Og det er veldig surt om han glir gjennom fingrene mine fordi han er overpriset og eieren glatt velger å overse dèt.

Å kjøpe hest er virkelig ikke rett fram! Først må det klaffe mellom deg og hesten, så må det klaffe mellom deg og eier - og til slutt må det klaffe med hva eier vil ha og hva du kan gi. Er jo søren meg en hel operasjon å få kjøpt hest! :lol:

9 minutter siden, miriam skrev:

Jeg er fremdeles veldig forelska i den som eieren vil ha alt for mye penger for. Sukk. Har klaget min nød til samboer, som har tilbudt seg å kjøpe ut min halvpart av bilen vår så jeg får 15.000 mer til hest. Han er jo ikke overlykkelig for at jeg har funnet meg en dyr hest jeg liker (han synes 25000 er mer enn nok for et vandrende pengesluk), men han sa han ser hvor mye det betyr for meg og hvor mye jeg liker den hesten. :wub:

Så jeg tenkte jeg skal by 55K for ham uten utstyr og se om eieren er litt mer myket opp for ideen om bud under 75-80K som hun egentlig vil ha (uten utstyr). Vet hun har avvist flere som har vært interessert i å prøve siden jeg var der oppe, så jeg vet ikke om det er et bra eller dårlig tegn (aka - om hun velger å beholde ham selv uansett).

Og jeg vet ikke om det er lurt å heve budet sitt så kjapt etter jeg var der - for med mindre jeg vinner i lotto, selger alt utstyret jeg har til overs eller liknende er dette virkelig tålegrensa mi. Så om hun tror hun kan få enda mer, er det ikke sannsynlig. Samtidig har jeg ikke lyst til å gi særlig mye mer mtp hva han realistisk sett er verdt - selv om han er verdt en million i eierens øyne. Og det er veldig surt om han glir gjennom fingrene mine fordi han er overpriset og eieren glatt velger å overse dèt.

Å kjøpe hest er virkelig ikke rett fram! Først må det klaffe mellom deg og hesten, så må det klaffe mellom deg og eier - og til slutt må det klaffe med hva eier vil ha og hva du kan gi. Er jo søren meg en hel operasjon å få kjøpt hest! :lol:

Haha, ja! Seriøst, jeg tror jeg undervurderte hvor omstendelig den prosessen der kan være før jeg begynte å titte litt selv :blink: :P

Jeg sitter fremdeles og oppdaterer finn.no 5 ganger om dagen og sukker og bærer meg om at det ikke blir lagt ut noen ting jeg vil ha :lol: 

You and me both! Kommer lite spennende i min prisklasse. Enten er det en som er skadet, veldig gammel eller en kjempedyr til langt over 100.000 som såvidt har blitt ridd. Ser ut som mange drøyer med å legge ut hest før sommeren nå og heller venter til etter fellesferien kanskje? Av erfaring (eller, siden jeg sist kikket etter hest - mens jeg fremdeles hadde Riyah) kommer det ut en haug tidlig i august fordi folk har fått studieplasser, de flytter utenlands eller flytter til andre kanten av landet. Det skjer mye før høsten setter inn.

Så hold motet oppe! Men jeg hadde liksom håpet at jeg ikke skulle finne hesten med stor H før neste år jeg da. For nå skal vi selge leiligheten, kjøpe ny - potensielt sett kjøpe barndomshjemmet mitt (som koster litt mer enn hva nåværende leilighet gjør), holde Equinik ved like mtp varer, lager osv og ha hest på toppen...! Blir mye nudler og havregrøt på meg framover. :lol: Men then again - det er så verdt det!

• Create New...