Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

kjersti *

Horsepro pluss bruker

Recommended Posts

Horsepro sier selv på facebook at de ønsket å gjøre mer, mens NRYF ikke ville. Så mulig det er noe kompromiss her?

Jeg aksepterer mer av NRYF-biten nå som de har oppklart litt misforståelser. Men dette med NV er jeg ikke helt med på.

(På tapa)

Synes det er innmari rart at man må kjøpe tilgang for å kunne se konkurranseresultater og kvalifiseringer, utstillingsresultater.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres ganske fjernt ut.

Alt som gjør det vanskeligere å starte småstevner, er veldig dumt. Det er jo helt umulig å komme seg ut og starte i Norge. Se til England, og se hvor stor hestesporten er der. Der har man to "nivåer"; og på "klubbstevnene" (unaffiliated) er det bare å dukke opp og melde seg på på dagen. Det må da finnes en mellomting ihvertfall.

To ting jeg synes kan være gode løsninger, er 1) få til flere klubbstevner/utvidet klubb - mye lavere terskel og hyggelig, og 2) ha GK på nett for de som er over 16. Bare en gjennomgang + test av de viktigste reglene osv på stevner. Trenger det å være så vanskelig liksom?

På 1. juni 2016 at 14.18, GryCat skrev:

På Horsetelex kan man registrere seg for å få vite bla. inavlskoeffient. Det koster ikke noe? Får man mye e-poster / maser de? :) Er vant med å bruke allbreedpedigree.com men synes Horsetelex var bedre

Jeg bruker mye sporthorse-data.com til dette, syns den er genial! Koster ikke noe å registrere seg, og man kan sjekke forskjellige avlskombinasjoner.

Dette stuntet på Horsepro er helt blåst... Synd å ikke kunne se utstillingsresultater syns jeg.

På ‎02‎.‎06‎.‎2016 at 13.26, miriam skrev:

Vel, prisen på GK er en faktor, nummer to er at det arrangeres omtrent en gang i skuddåret for de aller fleste i dette langstrakte landet og nummer tre er at det er rett og slett en utdatert ordning, spesielt for voksne. Hvorfor skal man se en utdatert sikkerhetsvideo, og hvorfor er man plutselig kompetent til å dra med seg hesten på stevner av den grunn?

Sendt fra iPhone

Ja, jeg har forstått at forskjellige klubber tar ulik sum for GK kurs og det er jo synd. Her i regionen betaler man stort sett kun for den der boken... Skulle virkelig ønske at det var slik for alle andre også!

Videoen er litt utdatert, (og det ser ut som om klærne de bruker er fra tidlig 90- tallet eller noe:p ) men ikke dermed sagt at du ikke lærer noe nytt. Regler er regler og man kan synse og klage så mye man vil. Men vil man ut å starte så er "kompetansekravet" likt. :)

Jeg var selv godt over 20 når jeg tok GK. Det jeg syntes var mest håpløst var disse ponni-foreldrene som kranglet med kursleder angående ponnimåling og målekort, i sikkert en time. (kursleder lager jo ikke akkurat reglene). Ærlig talt, hvor vanskelig er det å forholde seg til et reglemang? :engel: Litt avsporing.

Men alder er ingen garanti for at man tenker sikkerhet først. Eller at man i det hele tatt er kompetent og erfaren.

I mange tilfeller er der vel nesten viktigere med kursing for voksne.

Barn gjør som de blir fortalt, mens voksne må overbevises om at det de har gjort i "alle år" ikke nødvendigvis er det mest fornuftige (noen ganger snarere tvert i mot....)

(På tapa)

Jeg er nå drita lei av NRYF, og hvor lite rekrutterende de er

Vi skal ha UK-stevne, og vil ha med ryttertesten "lilletur" for små barn, hvor de kan ha leier

men DET får ikke barna melde seg på i horsepro, fordi UK-stevner krever Grønt Kort

Klubbstevner krever ikke grønt kort (fatter fanden ikke forskjellen)

Har hatt noen mailer frem og tilbake, og her er et svar jeg akkurat sendte.

Deler det med dere

Hei og takk for svar

Vi skal arrangere UK-stevne.

Det er jo kun en formalitet at dere krever Grønt Kort på UK, og det er noe dere kan endre.
Hvor blir det av rekrutteringen om det kun er klubbstevner som kan ha med ryttertester (for de som er for små til å ha grønt kort)?

Programmessig så må det være fullt mulig for HorsePro i frigi dette kravet ved påmelding til stevner.
Og for dere som forbund, er det fullt mulig å si at ryttertester ikke krever Grønt Kort (iallefall inntil et visst nivå).

Etter at dere innførte krav om grønt kort ialle klasser på alle stevner, samt fjernet LD, så vil jeg si at sporten har blitt mer eksluderende enn inkluderende og rekrutterende. Og om dere hadde tatt tempen hos deres medlemmer, ville dere sett at dette er en mening som deles av mange.
Jeg kan anbefale dere å se et innlegg jeg laget på Horsepro 1.juni, der vil dere se mye av hvor skoen trykker blant oss som prøver å ha den aktiviteten som NRYF er avhengig av. For jeg tror nemlig det, at selv om vi er små og "bare" driver på hobbybasis, så hadde det ikke vært mye igjen av NRYF om det kun hadde vært en forening for proffene.

I sin helhet bør dere fjerne Grønt Kort på klubbstevner og utvidet klubbstevner. Jeg ser ikke logikken i at det skal være Grønt Kort på UK, når det ikke er nødvendig på klubbstevne. Dette er små forhold, gjerne med de samme folkene som deltar på de samme treninger. Alle kjenner alle.
Grønt Kort burde kommet fra D-stevner og oppover. DA begynner man å snakke om å gjøre sporten åpen, tilgjengelig og rekrutterende
Og LD bør dere gjeninnføre. Hva skader det om programmet faktisk er der?
Ryttertestene er ikke en stor suksess, sånn er det bare.
Ikke alle ideer er gode ideer, og da bør man kunne snu seg tilbake og se hva som fungerte.

Jeg håper virkelig dere kan revurdere disse reglene.

Mvh Julie (Leder i Lofoten Hestesportsklubb)

Hvor sendte du den mailen Julie? Jeg vil skrive noe lignende..

11 timer siden, Mona skrev:

Hvor sendte du den mailen Julie? Jeg vil skrive noe lignende..

I utgangspunktet til hun som styrer ryttertester, Løken.

Men den siste satte jeg Kjell Myre (?) på også, siden han har med utvikling/rekruttering å gjøre

Fantastisk godt skrevet, @julnil !!! Tar av meg hatten!

Da har jeg blitt kontaktet av Norges Rytterforbund.

På bakgrunn av denne (og tidligere) mailer, samt innlegg på facebook, så har de fått med seg at jeg har en del konstruktive meninger rundt de problemstillinger som vi små klubber sliter med.

De ringte dermed for å spørre om jeg kunne tenke jeg å sitte i en arbeidsutvalgt som nå skal nedsettes, for å se på akkurat disse tingene.

Jeg takket ja til dette :)

Håper dette til syvende og sist fører til en enklere hverdag for små klubber, og rekrutteringen. Og jeg har mye i kofferten å ta med inn i arbeidsutvalget.

Jeg skrev også en mail til dem om ca de samme problemene, men også i forhold til det å arrangere klubbstevner mtp ryttertester. Når aspiranter ikke kan dømme høyere enn RLD er det jo helt sinnsykt håpløst. Jeg får dømme t.o.m LA på klubb og UK, men ikke mer enn LD ryttertest. Det betyr at man i praksis velger vekk aspiranter dersom man vil holde slike klasser, eller bare driter i å arrangere dem, siden man må leie inn trener eller dommer for å få dem dømt. Lurer på hva de tenkte med når de fant på dette.

33 minutter siden, Mona skrev:

Jeg skrev også en mail til dem om ca de samme problemene, men også i forhold til det å arrangere klubbstevner mtp ryttertester. Når aspiranter ikke kan dømme høyere enn RLD er det jo helt sinnsykt håpløst. Jeg får dømme t.o.m LA på klubb og UK, men ikke mer enn LD ryttertest. Det betyr at man i praksis velger vekk aspiranter dersom man vil holde slike klasser, eller bare driter i å arrangere dem, siden man må leie inn trener eller dommer for å få dem dømt. Lurer på hva de tenkte med når de fant på dette.

Skal jeg sette denne på blokka også, og ta med inn i arbeidsgruppen?

Du azz, @julnil. Flink jente. Stå på, blås flettene av de. 

Så bra Julnil! 

Dette beviser at det nytter å klage og engasjere seg. Me like 😀

Håper de lytter til deg i utvalget.

Er det noen her som har tatt steget og kjøpt tilgang til horespro pluss enda? 

Irriterer meg at det skal være vanskelig å søke om hesters merritter når de f.eks er annonsert til salgs, også teit at det skal vanskelig å finne stammen på dem. 

Men jeg ble så irritert over dette, den tilgangen var ganske dyr også, så jeg skal holde meg hard! :lol:

Jeg kjøpte pluss, men så viste det seg at jeg hadde rett til det gratis (da jeg er en av dem som arrangerer stevner i klubben), så da fikk jeg pengene tilbake

På 24.6.2016 at 17.30, LisaFi skrev:

Er det noen her som har tatt steget og kjøpt tilgang til horespro pluss enda? 

Irriterer meg at det skal være vanskelig å søke om hesters merritter når de f.eks er annonsert til salgs, også teit at det skal vanskelig å finne stammen på dem. 

Men jeg ble så irritert over dette, den tilgangen var ganske dyr også, så jeg skal holde meg hard! :lol:

Håper NV klarer å få åpnet tilgang på stammer igjen iallefall. De er på saken sier de :)

39 minutter siden, sfagervik skrev:

Hvor mye koster det for pluss?

200?

1 time siden, sfagervik skrev:

Hvor mye koster det for pluss?

129 for et halvt år og 199 for et helt år

På 15.6.2016 at 13.32, julnil skrev:

Da har jeg blitt kontaktet av Norges Rytterforbund.

På bakgrunn av denne (og tidligere) mailer, samt innlegg på facebook, så har de fått med seg at jeg har en del konstruktive meninger rundt de problemstillinger som vi små klubber sliter med.

De ringte dermed for å spørre om jeg kunne tenke jeg å sitte i en arbeidsutvalgt som nå skal nedsettes, for å se på akkurat disse tingene.

Jeg takket ja til dette :)

Håper dette til syvende og sist fører til en enklere hverdag for små klubber, og rekrutteringen. Og jeg har mye i kofferten å ta med inn i arbeidsutvalget.

Jeg har også blitt spurt om å være med i dette arbeidsutvalget, og 1. september skal vi til Oslo en tur på første møte. Blir spennende å høre hva de ser for seg vi skal jobbe med.

1 minutt siden, Mona skrev:

Jeg har også blitt spurt om å være med i dette arbeidsutvalget, og 1. september skal vi til Oslo en tur på første møte. Blir spennende å høre hva de ser for seg vi skal jobbe med.

Gleder meg masse til å treffe deg igjen, er jo bare toppen av lykke at vi begge skal være med, så kan vi riste litt i NRYF :ninja::lol::engel:

I know! :D Ooooh, vi må se om vi får tid til å finne en sushiplass så vi kan få oss noe good mat x) 

• Create New...