Jump to content
Augustina

Hestehenger, snikk-snakk!

Recommended Posts

Er det noen som har bilde av hvordan de har festa selve kameraet i hengeren?  Eller som kan forklare. 🙂

2 timer siden, Nina skrev:

Er det noen som har bilde av hvordan de har festa selve kameraet i hengeren?  Eller som kan forklare. 🙂

Tror de bare har skrudd det inn med små skruer 🤔 kan ta et bilde når jeg kommer hjem, minn meg eventuelt på det 😬

• Liker 1

6 timer siden, Issa skrev:

Tror de bare har skrudd det inn med små skruer 🤔 kan ta et bilde når jeg kommer hjem, minn meg eventuelt på det 😬

Har du fått tatt bilde? 

Hvordan fungerer det med tillatt totalvekt, si jeg vil ha 1400kg. Ser alle Gaupen hestehengere har egenvekt på 660kg, men ulik TT. Betyr det at det går an å kjøpe en gaupen med TT 2000kg og nedregistrere den til 1400kg? 

Vil ha mulighet til å lempe hesten på hengeren uten å måtte ta arbeidsbilen hvis jeg bare skal feks i ridehallen eller en kort kjøretur. 

1 time siden, Nina skrev:

Har du fått tatt bilde? 

Glemte det 😬 lager en alarm for i morra formiddag 👀 

• Liker 1

5 timer siden, CruVal skrev:

@ME&FB hadde ikke du nedklassa din henger? 

Jo 🙂  Egenvekten får man jo ikke gjort så mye med, men tillatt totalvekt. Min hadde 2400kg og jeg klassa ned til 2000kg. Var en tur hos vegvesenet så fiksa de det. Kosta ca 600kr el rundt der. Var nok mest papirarbeid tror jeg. 

• Liker 2

Da blir det neppe et problem å klasse ned "hva som helst" så lenge egenvekten er lav nok... 

Jeg har ng 2000 men kan kjøre den med Volvo XC 70? Gubben jobber på gaupenhenger å ville vi sku gå for den. Samtidig kjører jeg ikke selv for har ikke hengerlappen. Kjørt med bilen min med ifor både 511 og 506( denne er dog for liten til lang døl) 

Hva er deres erfaringer ift hest som stresser endel på henger, blir det bedre med en kompis på hengeren? Eller verre, og mer fare for at det skjer noe?

17 timer siden, stinej skrev:

Hva er deres erfaringer ift hest som stresser endel på henger, blir det bedre med en kompis på hengeren? Eller verre, og mer fare for at det skjer noe?

kommer nok an på hvorfor den stresser. 

Hvor mye betaler dere for å forsikre hengerne deres? :) 

Når vi hadde den store vi kjøpte helt ny betalte vi rett under tusenlappen i året (kasko).

• Liker 1

Betaler ehh.... rundt 1000 kr per år full kasko med tyveri hos trygg

Edited by LillianK
  • Liker 1

Hvis man skulle kjøpe brukt 

henger på begrenset budsjett, hvor gammel vil dere tenke at er greit uten at det blir et skikkelig tapsprosjekt med masse reparasjoner osv? Skjønner at det varierer men.. Hva tenker dere er minimum budsjett for å få en ok henger? Det er liksom alltid noe annet å bruke penger på. 🙈

45 minutter siden, stinej skrev:

Hvis man skulle kjøpe brukt 

henger på begrenset budsjett, hvor gammel vil dere tenke at er greit uten at det blir et skikkelig tapsprosjekt med masse reparasjoner osv? Skjønner at det varierer men.. Hva tenker dere er minimum budsjett for å få en ok henger? Det er liksom alltid noe annet å bruke penger på. 🙈

Kommer an på merke på henger og hvor mye som er gjort med den. Men er det en kvalitetshenger  som er godt vedlikeholdt ville jeg tenkt at inntil 10 år er ok i hvert fall. 

• Liker 1

Kommer helt an på hva den er lagd av. En av tre vil jo kunne rotne både i gulv og vegger. Så kommer det an på hvordan den er lagret og hvor mye den er brukt.

Har en fra 2007 av glassfiber med alugulv, der hansken (draget) er byttet, samt akslinger og bremser var nytt i fjor, dekk er byttet og den sto lagret innendørs fram til jeg kjøpte den.

Hadde en gaupen fra 2006 og den hadde jeg aldri brukt eller kjøpt i dag, den hadde dårlig gulv og vegger og ingen ting på den var byttet noen gang. Hardt brukt og stått ute. Dårlige løsninger på ca alt og, de nye gaupen er helt annerledes. 

• Liker 1

På 26.6.2019 at 12.07, idak92 skrev:

Erfaring med dei nyare Cheval Liberte her inne? :) vurderer ein av dei i aluminium, gold 2 :)

Jeg har min tredje cheval. Og blir det ny he ger til neste år, er det godt mulig det blir en en 4.de 😉

5 timer siden, LisaFi skrev:

Jeg kjøpte nettopp en som er 11 år som er i god stand. 

Hva kjøpte du? ☺️

43 minutter siden, stinej skrev:

Hva kjøpte du? ☺️

ukjent merke for meg, men den sto i nærheten, hadde rett pris og var i god stand. 

D5413CB7-0EC7-43B5-9C91-5C60CC4FB607.jpeg

• Liker 1