Jump to content
Augustina

Hestehenger, snikk-snakk!

Recommended Posts

Liker heller ikke Ifor. Det er det mest skranglete og stiveste jeg har hatt bak bilen før, fysj. Lugga skikkelig i bilen og, selv med to hester på hengeren, så da kan man jo tenke seg hvordan det er å stå bakpå der..

Böckmann er gode, solide hengere hvertfall. Også liker jeg et franskt (mener jeg det var) merke som jeg såklart ikke husker navnet på. Umesläpet pleier ha gode hengere også. Selv har jeg jo den nyeste Gaupen-hengeren og er igrunn veldig fornøyd med den. Den har jo kun demping og ikke fjæring, men den demper mer enn folk tror og Snót står veldig godt på den (og alle andre hester jeg har kjørt, inkl. en varmblods på 170-ish). Den er mye romsligere enn tidligere modeller. Kvalitetsmessig er det jo en lettere henger og ikke så solid og fancy som de dyrere, men syns den er veldig prisgunstig og fin som en førstegangshenger hvertfall. Lyst på Böckmann med tiden, tror jeg. Fordi det er enklest her i Norge, når man først skal ha noe dyrere :lol: Mange forhandlere etc.

• Liker 1

Jeg har nå min andre Böckmann,og er veldig fornøyd med det. Solgte den forrige da den var 10 år gammel, og da hadde det blitt byttet noe elektrisk pluss bremser, og den var da i svært god stand. Gikk rett gjennom kontroll,med bemerkning om at det var en veldig solid henger. Så jeg holder meg til det. 

En venninne av meg har hatt Humbaur i mange år,og de virker også veldig solide. 🙂

• Liker 1

Jeg har egentlig vært fornøyd med Gaupenhengeren vi har hatt i 10 år. Den har trofast gått gjennom alle kontroller og ikke kostet en krone i reparasjon - helt til i år. Nå avgår den med døden da den ikke vil bli reparert for mer enn han er verdt og jeg følger tett med på alle som skriver her nå om diverse merker. Men den gamle har ligget godt på veien og vært god å kjøre med. 😭 En trofast venn.

36 minutter siden, Albina skrev:

Jeg har egentlig vært fornøyd med Gaupenhengeren vi har hatt i 10 år. Den har trofast gått gjennom alle kontroller og ikke kostet en krone i reparasjon - helt til i år. Nå avgår den med døden da den ikke vil bli reparert for mer enn han er verdt og jeg følger tett med på alle som skriver her nå om diverse merker. Men den gamle har ligget godt på veien og vært god å kjøre med. 😭 En trofast venn.

Prøv å selg den til annet enn dyretransport 😊 solgt min som rep.objekt og fikk mange hendvendelser fra folk som skulle kjøre materialer osv😊 gulvet som var problemet på min. 

Mens jeg er fornøyd med min hønngamle Ifor 😅

2 timer siden, Hròkur skrev:

Prøv å selg den til annet enn dyretransport 😊 solgt min som rep.objekt og fikk mange hendvendelser fra folk som skulle kjøre materialer osv😊 gulvet som var problemet på min. 

Er foreldrene mine sin, sånn egentlig, og de stoler ikke på at folk ikke vil bruke den på hester...... 😂 

Vi har en gaaaammel henger (gaupen tror jeg). Som mannfolket totalrenoverte for to år siden. Vegger, gulv, tak og elektrisk. Men den brukes bare til å frakte ting og tang med, og en sjelden sau eller to. Kjekt for oss på gård og ha en gammel henger til slike ting ☺️ 

Humbaur har jeg hatt to av, kvalitet som Bøckmann, litt lavere pris. Nå har jeg en hønngammal Ume, men ume er også bra kvalitet. 

Hvis dere først skal bruke penger, så bruk penger på det viktigste, gulv og oppheng/fjæring.  Moderne oppheng og personbilfjæring BØR det være på en nyere henger til en viss pris altså.  Resten er smak og behag/ kostnader.  I kostnader må man også huske andrehåndsverdi. Den vi solgte sist fikk vi igjen 25k mer for enn det som sto igjen i lån på den. Just saying. Så premiumhengere er god økonomi.

Og sjekk at forhandlerene har godt rykte mtp service, imøtekommende ved feil etc. Det har mye å si. 

Edited by LisaFi

Hadde jeg skulle hatt ny henger nå tror jeg at jeg hadde kjøpt en ny gaupen. De er holdbare i norsk klima og lite galt med. Hadde heller kjøpt noe relativt nytt enn en gammel men like dyr mer fancy henger. 

X fingra å håper jeg får kjøpt henger ila året.  Har ikke BE lappen, vurderer men samtidig er jeg ræva på å rygge samt ja vet ikke om jeg tørr kjøre hest . Gubben skal ta den( sagt det i 10 år men nå må han bare!) 

Akkurat nå, LillianK skrev:

X fingra å håper jeg får kjøpt henger ila året.  Har ikke BE lappen, vurderer men samtidig er jeg ræva på å rygge samt ja vet ikke om jeg tørr kjøre hest . Gubben skal ta den( sagt det i 10 år men nå må han bare!) 

Rygging er bare å øve. Kjøre hest går fint når du har teken på hengerkjøringa. 😊

• Liker 1

Veldig glad i gaupen hengeren min sålangt. Alltid brukt gaupen så er vel rein vanesak. Men liker veldig godt at hengeren er like brei så bilen 😊

Ang rygging, eg kan igrunn ikkje rygge, men det kommer med øving. Og er det ei stund siden sist så er rygging ett herk så kommer det etterkvart. 

Kan øvelseskjøre med stalleier å

ettersom Gubben jobber på gaupenhenger så blir det et naturlig valg av henger... huff nja får se om jeg tørr å prøve. Må ha en del øvelseskjøring i alle fall

Hei Lillian K:-) Jeg leste innlegget ditt om da hesten din fikk en myk kul, der kastanjen var, da i 2018 og ingen vet. visste hva dette var. Vår hest har fått samme problematikk. Fant dere noen gang ut av det og har du noen gode tips å komme med? Meget takknemlig for svar:-) Mvh Laila

7 timer siden, LillianK skrev:

Ta den for guds skyld sjøl så du slipper å være avhengig av at andre kjører... hvis du først skal ha henger sjøl også. 

Heng på en henger du har lov til å kjøre og øvøvøvøv! Rygg etter speil! 

Jeg har en Humbaur, veldig fornøyd med den! Har kommet frem til at min hest skal slippe å stå på Gaupenhenger igjen. Han trivdes IKKE. 

Etter at jeg ble vant til å kjøre med hestene på skrå bakovervendt vil jeg aldri ha noe annet enn Leiknir. Produsert på Island, med plass for 4-7 hester. Ligger så godt på veien, hestene står godt, enkelt å laste og god kvalitet. Kanskje ikke noe særlig for de største hestene, men perfekt for hester opp til 1.50 😅

Ser at vi også bare må investere i en henger sjøl..

Men det er så vanskelig å finne en henger som er god for de to som er tenkt å bruke den mest(samtidig).

Gutten er jo enorm, både høy og lang, mens Ellevill er lita, lett og kort.

Gutten står på hva som helst, han har aldri hatt god plass uansett, stakkars.

Elkevill har ikke reist noe enda, men stått på(og kjørt ned til postkassa og opp igjen bare for å ha kjørt) ny Gaupen og Bøckmann. Ramla jo rundt inni den siste, altfor vid og lang. Mens den er sprengt i begge retninger for Gutten...

Tenkt at det beste for oss er en kjempestor henger, og lage til mindre plass på ene sida sjøl.

Men så er det det med demping, vedlikehold etc da...

Skal vi gjøre mye med den må glassfiber utgå.

blæ..

Leser nøye alt dere skriver, må bare teste ut litt flere typer.

Jeg vil ha aluhenger igjen neste gang. Vi har smale hunpete/krengete veier, iskald glassfiber blir veldig stiv.. 

23 timer siden, elise skrev:

Etter at jeg ble vant til å kjøre med hestene på skrå bakovervendt vil jeg aldri ha noe annet enn Leiknir. Produsert på Island, med plass for 4-7 hester. Ligger så godt på veien, hestene står godt, enkelt å laste og god kvalitet. Kanskje ikke noe særlig for de største hestene, men perfekt for hester opp til 1.50 😅

Foretrekker også at hestene står sånn. Veldig glad i min henger. 

2 timer siden, Issa skrev:

Foretrekker også at hestene står sånn. Veldig glad i min henger. 

Hva har du?

13 minutter siden, elise skrev:

Hva har du?

Samme som Lund, blåkopi av den hun fikk laget i Sverige etter islandske papirer 🎉 

• Liker 1

Må bytte ut den gamle dobbelhengeren her etter hvert. Har en gaaammel (95 modell) tung wm Meyer henger med salrom vi kjøpte fra Tyskland rundt 2000. Må fikse den opp litt og se om den blir godkjent igjen så får man se.. Regner med det blir Ifor her da, vil ha frontutlasting hvertfall. Den blir neppe ekstremt mye brukt, kjører stort sett alltid den store uansett, liker best at de står på tvers og uten bom foran.

Ellers elsker jeg Nonnenmacher hengeren over alt på jord. Beste hengeren ever 😍

Bruker mindre diesel med den med fire hester på enn vanlig dobbel med to 😅

Ligger så godt på veien at man glatt glemmer den er der. Lille snørrungen på 1 år snudde seg i den under kjøring uten at man kjente noe som helst 😂 

Skulle gjerne hatt en sånn en i en str større også så spansken kunne vært med 😊

HJELP - hvor får man tak I klistremerke med hest (eller dyretransport) på?  Trenger nytt på hengeren siden det gamle er helt hvitt... Felleskjøpet? Hengerbutikk (som jeg nok ikke rekker innom..)? Hooks?

14 timer siden, Dede skrev:

HJELP - hvor får man tak I klistremerke med hest (eller dyretransport) på?  Trenger nytt på hengeren siden det gamle er helt hvitt... Felleskjøpet? Hengerbutikk (som jeg nok ikke rekker innom..)? Hooks?

Både FK og Høøks har tror jeg.

• Liker 1