Jump to content
Augustina

Hestehenger, snikk-snakk!

Recommended Posts

Min har tidligere vært vanskelig på henger og kjørte de første turene med ham uten noe høy, men når bilen står stille/i kø, så begynner han å banke den ene fremfoten mot veggen og salrommet foran (Böckmann.) Har nå begynt å kjøre med mat så han ikke ødelegger hengern til venninnna mi, da er han mer opptatt av høynettet. :P Men har også mekka et teppe med strips jeg skal teste neste gang vi skal ut å kjøre, så riper han iallfall ikke opp mer og synes kanskje det er litt kjipt når han bare treffer teppet, haha. Av samme grunn som andre, så vil jeg helst ikke gi ham mat når han ikke har tilgang på vann. 

Til trening kan jeg  kjøre uten men har gjerne med en pose  eller nett til hjemturen. Vi kjører sjelden langt men på lang tur blir det gjerne  nett, kanskje ikke fra turens start men iallefall etterhvert. 

Okei, trenger litt råd fra dere. Kjøpte jo en brenderup talent i fjor vinter. Merket fort at det ikke var en spesielt bra henger, men den fungerte (og Chiquita går inn uten å nøle). HAr dog vært bevisst på å ikke kjøre mer enn max 50 min med den. Men det har altså gått overaskende bra å bruke den til midt bruk. (hun synes f.eks det var værre med en godt opprustet Tredal)

Må nå skal jeg skifte bremsene, og da jeg pelte av dekkene ser det slik ut:

1097563136_IMG_4982557.JPG.424d76a4ce7a7b87303c2931616aee1e.JPG

Er det ingen demping/fjæring? Eller har den armen som sees den funksjonen? Kan vel ikke være mulig å ikke ha noe demping/fjæring? Og da burde hun jo virkelig ikke klare å stå bak på der? 

Det er ganske vanlig at enklere typer hengere ikke har fjæring. Kan se ut som en pitmanarm dette da, men det er jo ingen dempere osv. 

Ang. Stevneskap, hvor mye er det plass til i et sånnt hvis man har to saler inni? 

Har kjøpt et brukt merke winnie for å oppbevare utstyr i på beite men også for å bruke ellers selvsagt. 

Burde ha 2 saler inni der på beite, pluss helst så mye annet som mulig 😂

19 minutter siden, Nienna skrev:

Ang. Stevneskap, hvor mye er det plass til i et sånnt hvis man har to saler inni? 

Har kjøpt et brukt merke winnie for å oppbevare utstyr i på beite men også for å bruke ellers selvsagt. 

Burde ha 2 saler inni der på beite, pluss helst så mye annet som mulig 😂

Med litt innsats får man plass til fire hodelag, fire sjabraker, tre par klokker, to grimer, hansker, godis, vannflaske og en hjelm i tillegg 😂 litt stress å få ut én sal bare. Lurer på om jeg faktisk hadde fått inn et dekken der og 😅 og pisker. Og hesteshampoo. 

Det er masse plass i døra og i lokket, plass til en del under nederste sal også! Typ en mindre plastkasse som kan fylles med ting. :) 

2 timer siden, Issa skrev:

Med litt innsats får man plass til fire hodelag, fire sjabraker, tre par klokker, to grimer, hansker, godis, vannflaske og en hjelm i tillegg 😂 litt stress å få ut én sal bare. Lurer på om jeg faktisk hadde fått inn et dekken der og 😅 og pisker. Og hesteshampoo. 

👌

2 timer siden, Sunniva skrev:

Det er masse plass i døra og i lokket, plass til en del under nederste sal også! Typ en mindre plastkasse som kan fylles med ting. :) 

Ja det er vel en kant i døra hvor man kan sette div flasker osv. 

Mest spennt på rommet under lokket, hvor mye jeg får oppi der. 

33 minutter siden, Nienna skrev:

Ja det er vel en kant i døra hvor man kan sette div flasker osv. 

Mest spennt på rommet under lokket, hvor mye jeg får oppi der. 

De fleste skap har små firkanter som rom, men man kan event ta ut den boksen nedi der så man får et stort rom. I mitt går typ hansker, godbiter, og sånne småting. 

33 minutter siden, Issa skrev:

De fleste skap har små firkanter som rom, men man kan event ta ut den boksen nedi der så man får et stort rom. I mitt går typ hansker, godbiter, og sånne småting. 

Ah, får se etterpå! 

F*n, bare en salhenger i skapet jeg kjøpte. Noen måte å fikse en til eller kan man få kjøpt en ekstra? Sistnevnte er sikkert dyrt....

Winnie skap, hengerne er rette og må skrues ut med skruer. Har det ikke her så får ikke studert. 

6 timer siden, Nienna skrev:

F*n, bare en salhenger i skapet jeg kjøpte. Noen måte å fikse en til eller kan man få kjøpt en ekstra? Sistnevnte er sikkert dyrt....

Winnie skap, hengerne er rette og må skrues ut med skruer. Har det ikke her så får ikke studert. 

Trenger du plass til to permanent eller bare nå i sommer? En midlertidig løsning kan jo være å sage av et kosteskaft og henge det i stropper under den fastmonterte. Den bakerste stroppen kan være avtagbar så du får salen lett på. 

8 timer siden, Issa skrev:

Trenger du plass til to permanent eller bare nå i sommer? En midlertidig løsning kan jo være å sage av et kosteskaft og henge det i stropper under den fastmonterte. Den bakerste stroppen kan være avtagbar så du får salen lett på. 

Først å fremst i sommer men lovte venninna mi at vi kunne bruke det på stevner om vi drar sammen så hu slipper å ha masse hesteting i bilen. 

10 timer siden, Nienna skrev:

Først å fremst i sommer men lovte venninna mi at vi kunne bruke det på stevner om vi drar sammen så hu slipper å ha masse hesteting i bilen. 

Bilder fra inni skapet? Må da kunne gå an å skru fast en sånn salhenger som er nedfellbar, om man evt ordner nye hull :)

3 timer siden, sfagervik skrev:

Bilder fra inni skapet? Må da kunne gå an å skru fast en sånn salhenger som er nedfellbar, om man evt ordner nye hull :)

Har ikke bilder da det er i stallen men google winnie stevneskap så ser du. Skulle se på set i dag men glemte det 🙈

9 timer siden, Nienna skrev:

Har ikke bilder da det er i stallen men google winnie stevneskap så ser du. Skulle se på set i dag men glemte det 🙈

Kjøp en nedfellbar salhenger fra borjes, ta av sølvplaten, lag hull du kan ta bolter gjennom og fest med muttere. Det er mitt tips😊

https://borjes.no/stall-skotsel/stallinredning/hangarekrokar/sel-sadelh-10/5202

Pappa har solgt huset sitt og skal dele ut litt arv så jeg får meg henger til jul/bursdag/arv. :kurre: 

Det skal bli sååå godt å komme meg dit jeg vil når jeg vil med hestene - kurs, konkurranse, rideturer. :wub: 

Ble en Cheval Liberte med salskap. :ahugegrin: Lånt en sånn av en venninne en del og liker den veldig godt så det tror jeg blir meget bra! 

• Liker 9

Hva gjør folket med vinterdekk? Gunnar kom jo med pigg vinter, og vanlige sommerdekk. Så knæka jeg et vinterdekk, og de andre er egentlig klare for å skiftes ut de og. Ser det er vanskelig å få riktig dekk med pigg uten å bruke en mndlønn.. 

Sjekk dimensjonene og prøv å annonser etter hengerdekk på fb/ finn? Utrolig hva som finnes rundt omkring i garasjer. Hvis du kjører jevnlig om vintern bør du ha skikkelige vinterdekk, det har vanvittig mye å si for sikkerheten. Og forsikringen på bilen, avkortninger om det skulle skje noe osv osv. 

6 timer siden, LisaFi skrev:

Sjekk dimensjonene og prøv å annonser etter hengerdekk på fb/ finn? Utrolig hva som finnes rundt omkring i garasjer. Hvis du kjører jevnlig om vintern bør du ha skikkelige vinterdekk, det har vanvittig mye å si for sikkerheten. Og forsikringen på bilen, avkortninger om det skulle skje noe osv osv. 

Skikkelige vinterdekk skal jeg ha, spørsmålet er hvor mye pigg har å si. Takk for tips om å sjekke fb og finn! Will do

Har helårsdekk på den store hengeren her og har aldri hatt noe problemer med den på vinterføre, og den er myye kjørt på vinteren. Nå er jo den såpass tung så kan vel kanskje ha noe å si. På vanlig lett dobbehenger vil jeg tro jeg hadde gått for pigg om den kjøres mye i bratte bakker /glatt føre. Har helårsdekk på dobbelhengeren min, men den kjøres minimalt så har ikke styra noe med det.

Har helårs dekk på min, aldri hatt noe problem med det selv på drittføre på vinteren.

Helårsdekk eksisterer ikke. Da kjører dere med m+f- dekk. På sommeren øker sjansen for vannplaning med disse. Kjører du langt med dem i varmt vær endrer kjemien i dekkene seg, og de blir mindre bra som vinterdekk. (De blir harde, piggfridekk skal være myke). 

Samme prinsipp som på bilen. De fleste legger om til sommerdekk der også selv om det er lovlig å kjøre med vinterdekk uten pigg om sommeren. 

Edited by LisaFi

Har i hvert fall funka helt gull til mitt bruk. 🙂

Men kjører jo ikke voldsomt mye med henger. Mest tur-retur Starum om vinteren. Ellers litt kurs og stevner, forhåpentligvis mer stevner neste sesong da.  😊

3 timer siden, Hròkur skrev:

Jeg vurderer å selge min ett år gamle böckmann duo henger om noen er Intr.😊

Alugulv? Pris? Ei stallvenninne har trolig solgt sin duo m tregulv å skal ha en lik m alu. Men din er muligens for ny ifht pris men vet ikke. 

Skal på kontroll med hengeren på tirsdag. Bør jeg ta ut flisa inni,eller går det greit tror dere? Sist hadde jeg tømt og vaska hengeren for salg, så slapp problemstillingen.