Jump to content
Augustina

Hestehenger, snikk-snakk!

Recommended Posts

God henger, absolutt! Men toppluka bak hadde idiotiske fester. To sånne hengsler man vipper/snurrer opp. De detter jo ned i en hump i veien... Dessuten er de plassert i bunn, og ikke på sidene eller på toppen av luka - som ville vært mer praktisk og holdbart. Eier av hengeren har selv satt på hengsler med klips på hver side av den, så nå detter den hvertfall ikke ned!

Jeg syns også at frontdøren bør være på høyre side av hengeren, og ikke venstre. Må man stoppe på E6 for å gå inn i hengeren feks, så syns jeg det er upraktisk at hestene får "vindu" rett ut i tungtrafikken.

Sånn ellers er den fin. Litt større enn Gaupen og veldig romslig foran mtp stevneskap o.l. :) Liker også at baklemmen er med gummibelegg. Tre og "teppe" er ikke noe særlig tess, syns jeg. [emoji13]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Åja, trodde de klipsene var standard. Hadde sikkert gått ann å endre på på den løsningen på min og når jeg tenker meg om (noe jeg ikke gjorde før nå). Enig ang døra, den var på høyre side på min henger. Samt at det er bedre for personen som skal inn og ut av hengeren, at døra er inn mot kanten. Er jo den siden av hengeren som oftest er ledig når man frakter én hest også. 

Neida, eier monterte de selv, etter at bakluka gjentatte ganger smalt ned under kjøring.. [emoji12]

Jeg syns også det hadde vært fint med en mulighet til halvåpen bakluke, ala Gaupen. Jeg kjører aldri med bakluka nede, så det blir jo veldig tett inni, selv med vinduer foran syns jeg. En liten gløtt i bakluka hadde ikke gjort noe!

Ja, tryggest med dør på høyre side, både for hest og menneske.

En annen ting jeg også kom på: Ønsker meg skillevegg med bare plast nedover (men såklart "hard ramme" rundt og øverst), slik at hestene får bedre plass til å plassere beina slik de ønsker.

PVC-gardiner heter det visst :D Hørte snakk om gardiner i henger, og bare "eh hæ?" Men ja, det var sånne plastskillevegger. 

Er utrolig fornøyd med pølsevogna mi. Eneste er at jeg kunne godt ha flyttet vinduene fra midt oppå taket, til øverst frampå sidene der Gaupen min hadde vinduer. Ble mer luft inn syns jeg, som sirkulerte over hestene. 

Haha, naaajs. Gardiner! [emoji23] Men syns slike gardiner er kjekke, for hestenes del. Får mer plass og klarer balansere seg bedre bakpå der. Men jeg vil ikke ha sånn supertynn, sånn som enkelte har. Man får typer som er mer ala litt tyngre matter, liksom. Sånn mtp om det står to hester på, og den ene på merksnodig vis får sparket innunder mot nabohesten, så tar matta det verste støtet, liksom. Ser for meg at det er luuuurt.

Tror bare jeg må designe min egen henger, om den skal bli AKKURAT slik jeg vil ha den.. [emoji28] Jaja. Får starte med en Gaupen, eller noe liknende. Så oppgradere. Når jeg blir RIK! [emoji102]

Forøvrig enig ang vinduene. Er jo mer logisk at lufta trekker bedre inn foran, vil jeg tro.

Hvorfor ikke kjøpe en dobbelthenger og heller registrere den ned til feks 1500? Eller 1300? Skal visst ikke være problematisk å registrere ned, slik at den blir lovlig med vanlig sertifikat. Dog, bilen kan ikke veie under Max totalvekt på hengeren da.

Solgte min henger i dag :) sukk. Ville beholde den, men for luksus å ha to hengere. Har vært veldig fornøyd med den da.

Sent from my iPad using Tapatalk

Regelen om at bilens egenvekt må overstige hengerens tillatte totalvekt ble fjernet for et par-tre år siden eller noe sånt  :) Så de med B forholder seg også til hengerens aktuelle vekt. Bortsett fra når det gjelder vogntogvekten da, der bilen og hengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. 

Så jeg med bare B kan nå trekke vår hestehenger med Golfen min, det kunne jeg ikke før reglene ble endret da tillatt totalvekt på hengeren er 1400 kg og bilen har en egenvekt på drøyt 1000 kg (eller var det 1100 kg? Samme det, den er under 1400 kg inkl. fører uansett).

• Liker 1

Når man selger en 6 år gammel he nger, kan kjø per komme 3 uker etter og klage på for s litte d ekk og kreve nye? Fikk også tatt s erv ice på hen geren før salg, der de bla funksjonstestet bre msene. De fungerte, så godkjent serviceutfører tok ikke brem sene fra hverandre. Solgte dermed henger i god tro. Kan kjøper klage på rust på bre mser og kreve nye? Jeg har ikke tenkt til å være vrang, jeg skjønner at det er surt for kj øper, men hvordan står man juridisk i dette?

Edited by Issa

Selges ikke hengeren "som den er" også? Dekka burde de ha kikket på når de kjøpte den, og dersom du har hatt service på den i tillegg kan de vel umulig komme å kreve noe fra deg! Uten at jeg kan så mye om jussen ifht dette.

• Liker 3

Snakket med jurist, han sa det samme. Det med dekkene var helt absurd i hvert fall. Må sjekkes og påpekes ved kjøp i hvert fall.

Står det i vognkortet hva slags gulv hengeren har? Eller må man bare sjekke under?😄 Har alle hengere med helstøpt gummi, aluminiumsgulv?

9800fc46046e1617d7392a556682e1da.jpg

Her har hengslene på sidedøra knekt rett av, døra har tydeligvis stått oppe en dag det var endel vind og når jeg kom ut lå den på bakken. Ringt boj idag så får nye hengsler i posten i løpet av noen dager. Får ikke kjørt mye uten dør [emoji16]

Kan dere som har utvendig sikkerhetsutløsning på frontbommer ts bilder og vise meg? Det er den eneste negative tingen jeg finner med hengeren min, så jeg tenker å sveise sammen noe og rett og slett lage det selv. Men trenger litt inspo.

Jeg driver og leter etter henger om dagen, men det er såklart ingen aktuelle på markedet nå.. Gaaah! [emoji13]

Har noen erfaringer med den helt nyeste hengeren til Gaupen? De har kommet med ny modell, minner litt om Ifor i designet. Vurderer å kjøpe en sånn.. [emoji848]

Jaja, fint at jeg kan spamme denne tråden alene! [emoji87] Jeg bestilte meg splitter ny henger igår, jeg.. Fant ut at det var like greit, så mye ræl som lå ute på Finn. Har ikke is i magen til å vente i hundre år med hengerkjøp.. Trenger nååå! [emoji23] Så da investerte jeg heller litt mer penger i det og kjøpte ny. Da slipper jeg (forhåpentligvis) å bytte den ut etter et par år, og kan ha den så lenge jeg trenger den! [emoji16]

• Liker 6

Det holder jeg med deg i! Vi gjorde det samme i år, ikke angret! :)

Veldig greit å _vite_ hvordan ting er kjørt og tatt vare på! :)

Det holder jeg med deg i! Vi gjorde det samme i år, ikke angret! [emoji4]

Veldig greit å _vite_ hvordan ting er kjørt og tatt vare på! [emoji4]

Det er akkurat det jeg tenkte og! Spesielt med tanke på gulvet i hengeren.. Har litt angst for å kjøpe noe brukt som viser seg å være mye dårligere enn hva man ser med det blotte øyet. Så føler meg mye tryggere med ny henger [emoji4] Jeg er ekstremt nøye med tingene mine og, så jeg kommer til å ta godt vare på den så jeg får en holdbar henger! Gleder meg! Må bare vente nå... [emoji28]

Jeg lurer på dette med vekt på hengeren i forhold til bilen som skal trekke. Jeg har en Volvo XC70, og vurderer å kjøpe en henger med egenvekt 920 kg. Hestene veier ca 350 og 400 kg, men kommer nok mest til å kjøre med han på 350 alene sånn i det daglige. Har veldig lyst å kjøre litt opp på fjellet innimellom, hvor det er gode veier, men ganske bratte partier innimellom. Er redd jeg kommer til å ta livet av bilen, men kanskje jeg undervurderer? 

5 minutter siden, InaK skrev:

Jeg lurer på dette med vekt på hengeren i forhold til bilen som skal trekke. Jeg har en Volvo XC70, og vurderer å kjøpe en henger med egenvekt 920 kg. Hestene veier ca 350 og 400 kg, men kommer nok mest til å kjøre med han på 350 alene sånn i det daglige. Har veldig lyst å kjøre litt opp på fjellet innimellom, hvor det er gode veier, men ganske bratte partier innimellom. Er redd jeg kommer til å ta livet av bilen, men kanskje jeg undervurderer? 

Hvor mye kan bilen trekke, da? :) 

Det kommet litt an på om du har bensinmotor eller dieselmotor? Hvor stort dreiemoment har motoren og hvor mange hestekrefter?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Sjekk i vognkortet. Er du nesten på max er det ikke noe du bør gjøre ofte.

• Liker 1

5 timer siden, Emsy skrev:

Hvor mye kan bilen trekke, da? :) 

Tillatt totavekt er 2220kg.

5 timer siden, Iberica skrev:

Det kommet litt an på om du har bensinmotor eller dieselmotor? Hvor stort dreiemoment har motoren og hvor mange hestekrefter?

Diesel, 2,4. 163 hester og dreiemoment er 420 nm.

Diesel, 2,4. 163 hester og dreiemoment er 420 nm.

Da hadde jeg bare kjørt på, bilen din har et veldig godt dreiemoment.

Vi har en Rav4 (totalvekt 2oookg)med 17ohk, og 4oo nm, kjører med 2 tonn på kroken over land og strand, ingen problemer :)

• Liker 1

kjenner jeg og har innmari lyst på henger fortiden... Så mye tiltak å leie henger, som igjen gjør at jeg dropper de ukentlige treningene på nabostallen. (unødvendig å betale 500 kr for leie av henger, blir dyre timer tilslutt).

Nå har vi og lyst å begynne å ta med hestene til samboer sin familiegård en liten periode om sommeren, men styrete å skulle låne henger for flere dager, opp mot en uke...

Men, må nok vente en stund, men holder iallefall øynene oppe.

siden vi registrerer enkeltmannsforetak på gården, hvor det bl.a blir sau (som fraktes med hestehenger) kan vi utgiftsføre hengeren. Tenker da at vi like gjerne kan gå for en ny en!

Har lyst på enten humbaur (ikke kjørt selv, men hørt mye bra), Bøckmann eller ifor wiliams.

Ikke vært borti alt for mange andre, men tredal er uaktuell (før høyt over bakken, synes de både er ustabile, samt at lemmen blir for bratt så frøken fryd vil ikke inn ...).

Gaupen kjørte vi jo mye før, og var OK til ponnier, men ville ikke kjøre noe annet. Men hører stadig om at de har fått større og bedre hengere den siste tiden, noen med erfaring?

Andre merker som kan være verdt en titt?

Frontutlasting vil jeg tro hadde vært en fordel for frøkna som ikke er stabil på lasting, samtidig som at jeg tror det problemet forsvinner med egen henger, og dermed mer lasting.

Jeg har kjøpt den nyeste modellen til Gaupen nå. Har ikke henta den, så ikke så mye erfaringer i bruk enda, men jeg har jo brukt de forrige modellene noen ganger, og ser absolutt forbedringer med den nye modellen! Den er lenger og bredere. Ikke vanvittig mye, men stor merkbar forskjell! Mye romsligere inni. Råtefritt gulv og generelt en fin henger! Anbefaler deg å dra og se på den hos FK :) Kjøpte heller en splitter ny sånn en, enn en brukt en til samme pris (mange er ræva på vedlikehold av hengere). Jeg har ikke råd til en ny iFor, selv om jeg gjerne skulle hatt en i den sjangeren..  :P

Denne har jeg:

https://www.felleskjopet.no/butikk/tilhengere/hestehengere/hestehenger-gaupen-ng-2000-50282900/