Jump to content
Augustina

Hestehenger, snikk-snakk!

Recommended Posts

Her kan du dele erfaringer med hestehengere dere har hatt eller brukt, kvalitet, positive og negative sider, priser, ekstrautstyr- eller stille spørsmål om ting dere lurer på! Generelt en vanlig snikk-snakktråd som har med hestehenger å gjøre! :)

Selv tenker jeg sterkt på å kjøpe en hestehenger da det er veldig stress hver gang jeg skal på stevner. Tenker bare noe billig og solid. Noen som har tips?

Har sett på Gaupen, og det er et veldig godt alternativ for meg da jeg ikke har så god råd og må spare litt om det skal bli realitet. Har også tenkt på Brenderup Talent, men den finner jeg ikke på markedet ny?

Var også en som fortalte at hun kunne kjøre hesten sin på sin gaupenhenger på vanlig førerkort- hvordan er reglene for dette? Vet om dette med totalvekt osv, men er det noen egne regler for transport av hest sånn sett?

• Liker 1

Kjøpte en gammel Gaupenhenger i fjor, 2003 (2002?) modell. Fikk den billig, og den fungerer helt supert til vårt bruk - kjøring til og fra stevner. Kjørt alt fra småturer på 25 km til rett i underkant av 40 mil. Hesten går rett på og trives godt der, virker det som :)

Det eneste er at den ser litt slitt ut, både utvendig og innvendig. Derfor har vi nå demontert det som kan demonteres, og kjøpt inn maling. Skal lakkere den mørk grå, og bytte ut skjermene. Innsiden skal også få seg noen strøk, her noe lysere, da jeg syns den blir veldig mørk (veggene er veldig mørke). Har lyst til å bytte ut skilleveggen med en plastikkskillevegg, for at det skal bli enda lysere, men disse var utrolig dyre, så det får bli en annen gang. Noen som har erfaring med slike, forresten?

Jeg har ikke noen erfaring med skillevegg i plastikk. Har styrt unna rett og slett pga faren hvis den ene hesten bestemmer seg for å sparke den andre. Derimot så har jeg hatt delt skillevegg, med plate øverst og gummi nederst, og det synes jeg fungerer veldig bra. De hestene som trenger litt ekstra plass til å fote seg får da det :)

Det er jo et poeng. Har ikke tenkt noe over det, for hesten er ikke typen til å gjøre sånt. Kjører med hengerkamera, så ser at de napper litt etter hverandre, men aldri noe mer enn det. Men ting kan jo skje! Blir uansett ikke plastikk nå, maler nok bare skilleveggen som er der lysere :)

• Liker 1

Da ble det plutselig hestehenger på meg.. Fant en 1 år gammel, og pent brukt ifor williams til grei pris:) så på den en kveld i mørket med loemmelykt, og kjøpte neste dag. Trodde den var sort men da jeg hentet den viste den seg å være mørk blå:) ja,ja, blått er kjempefint. Det eneste jeg må gjøre, er å fjerne klistremerkene på den.. Trenger jo ikke akkurat å fortsette å reklamere for firmaet til forrige eier. Ble anbefalt å vente til varmere vær.. Noen som har fjernet klistremerker (de er store!) som har gode tips? Håper jo å beholde lakken fin.

Jeg har ei "kyllingkjerre" som jeg liker veldig godt. Gammel sak, uten at jeg erindrer eksakt årstall i skrivende stund. Kjøpte den for et par år siden, og er kjempefornøyd. Stor og god plass, så jeg som alltid har tenkt at Gaupen var stort nok for meg, får nesten klaus av tanken på å sette fjordgampene i en sånn nå :P

Solid, og har fått sin dose juling etter utlån.. Ser dog slitt ut, så jeg har fryktelig lyst til å gi den litt omsorg. Foreløbig står den parkert, i påvente av nye bremser og ledningsnett. Jeg vet at fengselsfuglene i det lokale buret pleier å ta på seg lakkeringsjobber for en billig penge, frister å finne ut hva "en billig penge" betyr i denne sammenhengen.

Innvendig vet jeg ikke hva som skal til. Maling? Noen spesiell type, i såfall? Tenker å repolstre bommene både forran og bak, de begynner å bli passe slitne.

Er forøvrig meget glad i frontutlastingsmuligheten på min! Ah, hvordan klarte jeg meg uten?? Sikkerhet er også noe jeg omfavner, så utløsingsmuligheten på bommene går jeg aldri bort fra igjen.

• Liker 1

Guest ingakristine

Har hørt og opplevd mye bra med Ifor Williams hengerne. Solide hengre, som trenger lite vedlikehold i forhold til mange andre leverandører. Gratulerer med en ny og fantastisk henger ut fra merket og kvalitet!

Baklemmen min skulle nok også vært byttet, den hadde en skade fra forrige eier. Men den holder enda, og får bare gjøre det en stund til :P

Min er forsåvidt hel den, når jeg tenker meg om, men den virker muligens litt "løs" i festene, er litt redd at den skal falle av/gå av når hesten går på. Trenger liksom ikke noen uhell når man skal hengertrene unghest føler jeg. Men jeg trenger helt sikkert ny luke øverst da.

Har ingen henger selv, men vært med å reist på løp en god del med henger bak på bilen(ikke kjørt selv, men sittet på). Og favoritthengeren er nok en Boj av en el annen type, lages ikke lenger :gaah: Den var stor, med god plass til hestene, både bredde, høyde og plass forran. Kunne jo satt en ponni framfor hestene og den hadde hatt god plass. 3 rom til ting og tang framst i hengeren, med inngang til alle rom fra hestedelen. Sidedører på begge sidene som kunne deles. Med andre ord- god plass selv hvis man skulle være borte en god stund for høy som tar plass. Savner denne hengeren da hestene trivdes godt på den.

Jeg trodde at Värmlandsvagnen var det samme som Gaupen? Men når jeg er inne på värmlandsvagnens sine hjemmesider så ser jeg også symbolet på christ hengere, uten at jeg helt forstår sammenhengen? Er dette også på det norske markedet? Christ hengere som går under Gaupen navnet? Jeg så dette første gangen på ponniakuten hvor en "fancy" Värmlandsvagn var parkert på hestehengerparkeringen.

kilde: http://www.varmlandsvagnen.se/

Angående å få tak i ny takluke til hestehenger, lever den inn på service? Ifor williams her i stavanger utfører i alle fall service også på andre hengere, hva med å finne en forhandler i ditt distrikt og spørre de?

Jeg syns Varmlandsvagnen lignet mer på Boekmann hengeren(jada skriveleifer di lux) ?

• Liker 1

Jeg syns Varmlandsvagnen lignet mer på Boekmann hengeren(jada skriveleifer di lux) ?

Hvis du ser på classic modellen så er den prikk lik gaupen. Synes også at prisen var stiv på christ/värmlandsvagnen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Er det noen her inne som har Ceval Liberte? Kan man bruke de som step in?

Har lyst på en ok hestehenger til en ok penge :)

Da ble det plutselig hestehenger på meg.. Fant en 1 år gammel, og pent brukt ifor williams til grei pris:) så på den en kveld i mørket med loemmelykt, og kjøpte neste dag. Trodde den var sort men da jeg hentet den viste den seg å være mørk blå:) ja,ja, blått er kjempefint. Det eneste jeg må gjøre, er å fjerne klistremerkene på den.. Trenger jo ikke akkurat å fortsette å reklamere for firmaet til forrige eier. Ble anbefalt å vente til varmere vær.. Noen som har fjernet klistremerker (de er store!) som har gode tips? Håper jo å beholde lakken fin.
Bare bruk hårføner, så er det ingen problem og fjerne:)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Da ble det plutselig hestehenger på meg.. Fant en 1 år gammel, og pent brukt ifor williams til grei pris:) så på den en kveld i mørket med loemmelykt, og kjøpte neste dag. Trodde den var sort men da jeg hentet den viste den seg å være mørk blå :) ja,ja, blått er kjempefint. Det eneste jeg må gjøre, er å fjerne klistremerkene på den.. Trenger jo ikke akkurat å fortsette å reklamere for firmaet til forrige eier. Ble anbefalt å vente til varmere vær.. Noen som har fjernet klistremerker (de er store!) som har gode tips? Håper jo å beholde lakken fin.

Bruk varmepistol, så er det bare å dra dem av

Om du ikke varmer dem opp med varmepistol, så kan du bli stående der noen dager å pille dem av bit for bit :P

Ødelegger ikke lakken, med mindre du varmer opp for mye, men du ser etterhvert hvor mye varme du trenger for å mykgjøre limet på merkene

Vær obs på at lakken nok er penere under merkene, så du vil se at det har vært merker der

For meg som ikke har lappen eller noe forståelse for henger, egenvekt og bladibla.

Kan noen forklare meg hvor tungt alt kan være for å kunne dra en henger med "vanlig" bil? :P

Ser jo stadig etter henger, og må være en som kan dra to hester+eventuelt utstyr, bredere enn gaupen- helst så stor som mulig til å kunne dra med normal bil...

Min hjernekapasitet slutter i avsnittet over når det kommer til vekt :D haha!

Jeg sier bare en ting !! Sjekk gulvet når dere kjøper henger, ja eller egentlig sier jeg: sjekk gulvet på hengerene deres !

(Så hest som gikk gjennom gulvet på hengeren sin i går, relativt ny dyr henger. Det var ikke særlig kult)

Hva regner du som vanlig bil, da? Jeg har en BMW 525tdsa (helt vanlig stasjonsvogn, med 2,5 liters motor og 175 hestekrefter - originalt har den rundt 140 hk), den trekker Kylingekärran min med to hester, den. Bilen har en egenvekt på rundt 1600 kg, hengeren har egenvekt på rundt 900 kg. For å finne ut om en spesifikk bil kan trekke en spesifikk henger, må du se på "tillatt totalvekt" i vognkortet til både bil og henger. Bilen min kan altså trekke hengeren min, men ikke av meg - for jeg har ikke hengerlappen (enda  :P).

Bil:

post-379-0-41709800-1369668752_thumb.jpg

Henger (googlet bare, men er ca sånn):

http://www.google.no/imgres?q=kylingek%C3%A4rran&um=1&sa=N&biw=1366&bih=667&hl=no&tbm=isch&tbnid=NPicB56d6wDcYM:&imgrefurl=http://ostrabytrading.tripod.com/slap_2.htm&docid=ppqgzAjUxXzK_M&imgurl=http://members.tripod.com/ostrabytrading/images/sidan.jpg&w=226&h=200&ei=sHyjUb2dEcWv4ATn94CgBQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:3,s:0,i:89&iact=rc&dur=725&page=1&tbnh=160&tbnw=180&start=0&ndsp=17&tx=103&ty=97

Kanskje denne linken hjelper deg, Augustina? http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Trekking+av+mindre+tilhenger

Jeg spurte en bekjent om vektrestriksjonene i forbindelse med de nye hengerreglene (som kom i januar i år), og fikk dette til svar;

Klasse B: Bil 
med tilhenger inntil 750 kg eller
tilhenger over 750 kg forutsatt at
det er tillatt iht vognkortet og
bil og tilhenger ikke overskrider 3500 kg (Nå blir det kun aktuell vekt som gjelder)

Klasse B med kode 96: Bil 
med tilhenger inntil 750 kg eller
tilhenger over 750 kg forutsatt at
det er tillatt iht vognkortet og
bil og tilhenger ikke overskrider 4250 kg (her er det også aktuell vekt som gjelder)

Klasse BE: Bil
med tilhenger inntil 3500 kg tillatt totalvekt.(her er det altså tilltatt totalvekt)

Førerkort klasse B med kode 96 oppnår man med nødvendig dokumentert opplæring (7 kjøretimer med tilhenger), uten prøve/oppkjøring. Klasse BE oppnår man med nøyaktig samme opplæring men da med etterfølgende førerprøve.

• Liker 2

Vi har Böckmann Comfort med WCF-demping, og den er helt herlig! Kan anbefales på det varmeste :) Hestene stortrives "ombord", og vi kan godt se at det lønner seg å ha god demping langs de norske veiene ;) Har i tillegg kamera, og det tror jeg aldri jeg klarer meg uten igjen, kjempegreier for hysterisk hønemor som vil ha oversikt!

• Liker 1

Ikke spør meg om hvordan type bil :lol:  men typ standard stasjonsvogn man kan kjøre hest med, så man ikke er avhengig av å ha en traktorbil foran.

Men om jeg skaffer en henger med totalvekt på 2000kg , da går det vel? for er vel rundt der en normal henger ligger?

Vi har Böckmann Comfort med WCF-demping, og den er helt herlig! Kan anbefales på det varmeste :) Hestene stortrives "ombord", og vi kan godt se at det lønner seg å ha god demping langs de norske veiene ;) Har i tillegg kamera, og det tror jeg aldri jeg klarer meg uten igjen, kjempegreier for hysterisk hønemor som vil ha oversikt!

Lik henger som venninna mi tror jeg, det er iallefall sånn WCF-demping og Böckmann :)

• Liker 1

Du må sjekke i vognkortet på bilen hva som er egenvekt og tillatt totalvekt. Da kan du se hvor mye bilen kan dra.

Skal du kjøre litt med henger vil jeg anbefale å ha en bil som kan dra litt, så "slipper du å tenke" så mye på hva du har bak :)

Vi har f.eks bil som trekker 3,5 tonn, så vi har ingen problem med å trekke stor henger og to hester. Ei venninne av meg har bil som ikke trekker så mye, (ca 1.8-2 tonn kanskje?) og hun kan kun ha en hest i hengeren og bilen trekker dårlig. Stor hest og henger riktignok, men blir fort upraktisk :)

Litt dårlig forklart kanskje, men håper poenget mitt kom frem :P

Enig med Wangii, skal du dra endel hest så bør man nesten ha litt grøvre bil. Mercedesen på jobb har tillatt hengervekt 1800 kilo, men den er dau å kjøre allerede når hengeren veier 1200 kilo. Hest pluss henger veier vel nesten alltid mer enn det. Det hadde ikke jeg gidda i lengden- og fullstendig ubrukbart til tyngre greier på vinterføre.

• Liker 1

Jeg lurer mer på hengeren generelt - hva som er normalt :) jeg har ikke egen bil, og tror ikke bilen vil bli et problem - men tenker så jeg ikke driter meg ut og kjøper en henger få biler kan dra. Men er avhengig at den kan ha to hester på + stevneskap.

Böckmannen til venninna min har stevneskap, plass til to store hester og veier 900 kg. Det er vel en litt tung henger (den er jo stor også)