Jump to content
smaaen

Ridning med garrocha og lanse

Recommended Posts

49 minutter siden, SiljeB skrev:

Nei, da er det lurt å gi han tid og bygge opp mer selvtillit hos han. 😊

Jepp det er planen, det vi driver med er farlig nok, det er førsteprioritet at hestene er trygge. Både i seg selv, og i hvilken situasjon vi setter de i. Dessverre er det for få som tenker sånn i dette miljøet :( Jeg er heldig som får bli med noen av de beste fra starten av! 

3 timer siden, smaaen skrev:

Jepp det er planen, det vi driver med er farlig nok, det er førsteprioritet at hestene er trygge. Både i seg selv, og i hvilken situasjon vi setter de i. Dessverre er det for få som tenker sånn i dette miljøet :( Jeg er heldig som får bli med noen av de beste fra starten av! 

Er det ikke litt sånn overalt da at man "starter" før hesten er klar? 😞 Godt grunnarbeid er gull verdt tenker jeg og hastverk er lastverk. 😉

9 timer siden, SiljeB skrev:

Er det ikke litt sånn overalt da at man "starter" før hesten er klar? 😞 Godt grunnarbeid er gull verdt tenker jeg og hastverk er lastverk. 😉

Jo, og noen ganger må man utsette hesten for situasjonen for å se om den er helt klar eller ikke. Det er umulig å trene på show situasjon uten å være på show dessverre. Finorio var med på Oslo middelalderfestival for et par år siden, ikke helt klar, men en opplevelse rikere. Det jeg sørget for var at vi ikke var viktige for showet sin del, jeg var ridende dommer, så hesten kunne gjøre litt som han følte for, ble det for mye energi kunne vi galoppere en runde uten at det hadde noe å si for showet sin del. 

Dessverre er det i vår gren som i andre grener, når det legges opp til å vinne VIL det til syvende og sist gå utover hesten fordi folk vil prøve for hardt å vinne. I sprang og dressur betyr det hardere signaler, gjøre det man kan for å få hesten igjennom banen,  i vår verden betyr det gjerne lene seg inn for å treffe bedre, gjør du det VIL lansen bli lav, lav lanse = i fare for å treffe hesten. Det er noen som ofte blir for lav, og det er gjentagende. Det er også gjengangere som treffer hester og det burde det være direkte diskvalifisering og en viss sum betalt til eier av motstanderens hest. Vi har en hest her som ikke er helt komfortabel fordi han er blitt truffet et par ganger. Heldigvis er det sjeldent hesten blir alvorlig skadet, men det skal ikke forekomme. Derfor er vi også veldig nøye på hvilke turneringer vi er med på, og prøver å holde oss til show som er historiske, ikke moderne konkurranser. 

9 timer siden, smaaen skrev:

Jo, og noen ganger må man utsette hesten for situasjonen for å se om den er helt klar eller ikke. Det er umulig å trene på show situasjon uten å være på show dessverre. Finorio var med på Oslo middelalderfestival for et par år siden, ikke helt klar, men en opplevelse rikere. Det jeg sørget for var at vi ikke var viktige for showet sin del, jeg var ridende dommer, så hesten kunne gjøre litt som han følte for, ble det for mye energi kunne vi galoppere en runde uten at det hadde noe å si for showet sin del. 

Dessverre er det i vår gren som i andre grener, når det legges opp til å vinne VIL det til syvende og sist gå utover hesten fordi folk vil prøve for hardt å vinne. I sprang og dressur betyr det hardere signaler, gjøre det man kan for å få hesten igjennom banen,  i vår verden betyr det gjerne lene seg inn for å treffe bedre, gjør du det VIL lansen bli lav, lav lanse = i fare for å treffe hesten. Det er noen som ofte blir for lav, og det er gjentagende. Det er også gjengangere som treffer hester og det burde det være direkte diskvalifisering og en viss sum betalt til eier av motstanderens hest. Vi har en hest her som ikke er helt komfortabel fordi han er blitt truffet et par ganger. Heldigvis er det sjeldent hesten blir alvorlig skadet, men det skal ikke forekomme. Derfor er vi også veldig nøye på hvilke turneringer vi er med på, og prøver å holde oss til show som er historiske, ikke moderne konkurranser. 

Nei, det er klart. Det er vanskelig å trene på noe slikt, men det er jo da fornuftig å gjøre som du gjorde og legge lista lavere i forhold til hva hesten skal prestere på show så den skal bli vant med det. Man må jo også trene på å starte (både hest og rytter) når man rir ordinære konkurranser i sprang eller dressur og, da starter man gjerne noen hakk lavere enn det man øver på på trening. I dressuren er det dog ikke så farlig om man starter på for høyt nivå, et underkjent program skader jo ingen selv om det ødelegger for selvtilliten til ekvipasjen. Litt annerledes der i riddersport hvor jeg vil tro det kan være direkte farlig om hest/rytter/ekvipasjen ikke er klar for oppgaven. Så da er det jo ekstra viktig å ta gode vurderinger på om man er klar eller ei.

Og råtne epler vil det jo dessverre alltid finnes så lenge det konkurreres. Trist at det skal være sånn og veldig trist at de faktisk ødelegger for den andre ekvipasjen. Det tar jo lang tid å utdanne en hest dithen, så det er forferdelig trist at noen er så opptatt av å vinne at de er villig til å risikere ødelegge andres hester. Helt enig at slik ridning burde føre til diskvalifikasjon og erstatningskrav! 

Jepp. Problemet er at en god dyst/melee hest er uerstattelig. Det tar mye tid å trene opp, og det finnes ingen sånne hester man kan kjøpe. Så da må man starte på nytt å trene opp fra scratch igjen. Så det sier seg selv at man er veldig forsiktig med hvem man sier man kan  ri med og mot. 

1 time siden, smaaen skrev:

Jepp. Problemet er at en god dyst/melee hest er uerstattelig. Det tar mye tid å trene opp, og det finnes ingen sånne hester man kan kjøpe. Så da må man starte på nytt å trene opp fra scratch igjen. Så det sier seg selv at man er veldig forsiktig med hvem man sier man kan  ri med og mot. 

Ja, det regnet jeg med. Derfor er det jo ekstra trist at noen gambler med andres hester på den måten. 😞

Vi har øvd litt siden sist :D 

Nå svinger han ganske bra under fra høyre til venstre hånd, der er det tydelig at han har skjønt det (noen ganger prøver han nesten å svinge når jeg ikke ber om det og 😅). På lørdag (når denne filmen er fra) prøvde vi å svinge under fra venstre hånd til høyre hånd også, for første gang siden timen med Siri. Som dere ser var det litt vanskeligere. 

Vi jobbet også litt med å ri rundt garrochaen uten at den flytter seg og det begynner vi å få ganske bra til nå 😁 Men det har jeg ikke på film og det er nok heller ikke så spennende å se på :P 

• Liker 2
  • Wow 1

Ser moro ut, @smaaen!

3 timer siden, SiljeB skrev:

Ser moro ut, @smaaen!

Årets høydepunkt! Og i år fikk jeg endelig møtt ett par jeg ikke har møtt før men kjent til i over 10 år, så det var gøy! 

• Liker 1

Enig med Silje, det ser utrolig gøy ut! Og bra laget video også da 🤩