Jump to content
smaaen

Ridning med garrocha og lanse

Recommended Posts

Klippet sammen flere klipp fra treningen. Ser tydelig jeg må jobbe med å få energi, bremse, energi, bremse uten hånden slik jeg gjør for mye av her. Særlig når jeg begynner å ri med skjold vil jeg merke forskjellen tenker jeg. Da er tøyle et litt mer relativt begrep. 

• Liker 1
  • Yay 1
  • Wow 2

Så flinke dere er! 😁

5 timer siden, SiljeB skrev:

Så flinke dere er! 😁

Jeg skulle filmet dagen etter med en annen hest, da gikk det langt fra så bra 😛 Men vi klarte å hanke det nokså greit i land allikevel. Det er veldig fascinerende å se og trene på ting som hestene synes er rart, bruke deres egen psykologi og gjøre at begge får overtaket og styrket selvtilliten sin. Hvilke øvelser som er høye på energi, hvilke som er lave, hvilke som viker, hvilke som avanserer. Litt presis trening med riktige øvelser og plutselig er de skumle tingene ikke så ille lenger. 

• Liker 1

Jeg har prøvd å ri med garrochaen for første gang :D Aro var overhodet ikke skeptisk til den, så det var bare å sette i gang og ri. Det jeg hadde glemt er at med garrochaen i den ene hånda har man bare en hånd igjen til tøylene. Så det ble ikke alltid så veldig god kommunikasjon 🙊 Jeg må innrømme at jeg droppet å legge ved videoen der vi står i nesten et minutt mens jeg sier «Venstre!» og Aro sier «Huh? Sa du høyre? Rett frem? Bak?» 🙈😂 Så jeg skal definitivt øve på å ri med en hånd, både med og uten garrocha! 

Vi var så heldig å ha @smaaen der for å hjelpe oss og filme, tusen takk 🤗 Det er moro med så flinke instruktører :cheerleader:

• Liker 1
  • Perfekt 1
  • Wow 3

Dere var kjempeflinke! og lurt å fjerne lyden på filmen blir fort litt masete når man instruerer og filmer samtidig :lol:

6 minutes ago, smaaen said:

Dere var kjempeflinke! og lurt å fjerne lyden på filmen blir fort litt masete når man instruerer og filmer samtidig :lol:

Takk 😁 Ja, jeg tenkte jeg skulle spare deg for den 😂 Valgte en nydelig gratis-sang fra Adobe i stedet 🙊

• Perfekt 1

Herlig! Så flinke 🙌🏼🙌🏼 Vi har én hest som vi gjerne skulle prøvd dette med .. 

@smaaen - hvor lang garrocha måtte vi ha til Lillen sa du? 🙈

Edited by GryCat

Så flinke dere er, Elise! Moro å se! :D

7 timer siden, GryCat skrev:

Tjæ 4,5-5 meter eller noe kanskje? 😛 

vanlig lengde er 3,80-4,20 jeg husker ikke hvor lang den jeg hadde var, men ganske lang for F og meg, men tror fortsatt ikke den var mot 4,20.  Hvor lang er din @Sivoya?

20 hours ago, Reaper said:

Så flinke dere er!!!👏🏻😍

17 hours ago, GryCat said:

12 hours ago, SiljeB said:

Så flinke dere er, Elise! Moro å se! :D

Tusen takk, @Reaper, @GryCat og @SiljeB 😁 Det bar veldig gøy! 

10 hours ago, smaaen said:

Tjæ 4,5-5 meter eller noe kanskje? 😛 

vanlig lengde er 3,80-4,20 jeg husker ikke hvor lang den jeg hadde var, men ganske lang for F og meg, men tror fortsatt ikke den var mot 4,20.  Hvor lang er din @Sivoya?

Jeg tror den var 4,17m. Jeg tenkte vel som så at det var bedre å kjøpe en som var litt for lang enn litt for kort, da det er enklere å kappe en som er for lang enn å fikse det hvis man kjøper en som er for kort 😂 

Edited by Sivoya
  • Liker 1

3 timer siden, Sivoya skrev:

Tusen takk, @Reaper, @GryCat og @SiljeB 😁 Det bar veldig gøy! 

Jeg tror den var 4,17m. Jeg tenkte vel som så at det var bedre å kjøpe en som var litt for lang enn litt for kort, da det er enklere å kappe en som er for lang enn å fikse det hvis man kjøper en som er for kort 😂 

Hvor kjøper man det hen? Type ikke helt i diverse-avdelingen på hooks.no liksom 😂

10 minutes ago, CruVal said:

Hvor kjøper man det hen? Type ikke helt i diverse-avdelingen på hooks.no liksom 😂

Nei 😂 Men det var ikke så vanskelig å få tak i, de har de nok på de fleste butikker som selger byggevarer! Jeg kjøpte min på Bauhaus. :) Vi har innom en annen også først, som hadde liknende påler, men de hadde litt dårlig utvalg i lengder så vi endte på Bauhaus. Vi hadde med hestehenger for å få fraktet de i når vi kjøpte, men når jeg bytta stall tok jeg den på taket til pappas V70 og det fungerte også fint :) 

Siri sa vel at min egentlig veier litt for lite, og så tror jeg den er litt tynnere enn de strengt tatt skal være. Men når jeg og venninna mi var og så på de så hadde de to tykkelser og for mine hender så syntes jeg den neste tykkelsen ble litt for tykk! Jeg tenker at det fungerer greit nok uansett ☺️

• Liker 1

Det er ikke så nøye om den er litt lett, det gjør den bare noe enklere å håndtere. Jeg synes den skikkelige garrochaen vi har er i tyngste laget, så vi bruker gjerne bare lanser.  

@GryCat jeg vil tenke at Lillen trenger en ganske lang en, men vær også obs på å ikke gjøre den for lang, for da mister man og litt av effekten. Men en plass mellom 4,5 og 5 meter er kanskje innenfor på hans størrelse, poenget er jo at de skal virkelig sette seg og snu under, så de må teknikken, særlig de litt lange. Hilsen Brontosaurusen 😛 

• Haha 1

3 timer siden, smaaen skrev:

Det er ikke så nøye om den er litt lett, det gjør den bare noe enklere å håndtere. Jeg synes den skikkelige garrochaen vi har er i tyngste laget, så vi bruker gjerne bare lanser.  

@GryCat jeg vil tenke at Lillen trenger en ganske lang en, men vær også obs på å ikke gjøre den for lang, for da mister man og litt av effekten. Men en plass mellom 4,5 og 5 meter er kanskje innenfor på hans størrelse, poenget er jo at de skal virkelig sette seg og snu under, så de må teknikken, særlig de litt lange. Hilsen Brontosaurusen 😛 

Kjøper rundt fem meter da :) Tror det er en stor fordel at de ikke veier så mye, når de blir såpass lange. For min del i alle fall :D Langt ned om jeg skulle kløne det til såpass at jeg sklir av 🙈

Finorio har utviklet en egen teknikk der han enten måker ned garrocha en med tryne, ikke kræsjer men aktivt dunker hode i den og ut av hånden min. Ellers låser han den mellom sin skulder og biter seg fast, så delen jeg holder kommer i spenn og nesten dytter meg ut av salen. Så når/om jeg mister den, får han tidenes mest fornøyde tryne og jeg er sikker på han flirer like mye som jeg må av de påfunnene der. Heter ikke luringen uten grunn 😂 

• Haha 3

Såeh, Findusen har lekt litt med garrocha de to siste dagene. I går klarte han for første gang en skikkelig sving under lansen 

Så når det var etablert, så er det jo bare å legge bort å gjøre noe annet, for NÅ VEIT JEG HVA JEG SKAL!! :rolleyes::ninja::poke:

:rofl: Måtte jo fysisk stoppe han med tøyle og sjenkel for å ikke kaste seg med hode først inn i garrochaen når han bomma på steget... jaja, moro med nye ting! Han skal ha for innsatsen :lol:

• Perfekt 1
  • Wow 1

Fekting i damesal :D Veldig moro

• Liker 3
  • Wow 2

Fy søren du er tøff, Siri! Jeg hadde aldri turt! :ninja:

• Takk 1

Det er så imponerende, Siri! Enig med Silje om at du er tøff 😁💪🏼

• Takk 1

Du sitter jo bedre i en damesal sånn sett, veldig lett å holde seg fast, sliter dog ganske greit med å svinge til venstre siden jeg ikke har noen sjenkel der :lol:

1 time siden, smaaen skrev:

Du sitter jo bedre i en damesal sånn sett, veldig lett å holde seg fast, sliter dog ganske greit med å svinge til venstre siden jeg ikke har noen sjenkel der :lol:

Ja, jeg vil tro det er en liten utfordring, du har jo ikke pisk heller. Må jo bare svinge med hofta da. :P Men, jeg tror nok damesalen hadde holdt i lange baner for meg, du driver jo og fekter i tillegg! 😮 

7 minutter siden, SiljeB skrev:

Ja, jeg vil tro det er en liten utfordring, du har jo ikke pisk heller. Må jo bare svinge med hofta da. :P Men, jeg tror nok damesalen hadde holdt i lange baner for meg, du driver jo og fekter i tillegg! 😮 

Jeg har faktisk en pisk i samme hånd som tøylene, så har en pisk på utsiden, for litt hjelp til å komme i gang. Man må trene litt mer på venstresvingen 😛 Veldig imponerende når de har forestillinger i Bückeburg med galoppiruetter til begge sider :D 

• Liker 1

2 minutter siden, smaaen skrev:

Jeg har faktisk en pisk i samme hånd som tøylene, så har en pisk på utsiden, for litt hjelp til å komme i gang. Man må trene litt mer på venstresvingen 😛 Veldig imponerende når de har forestillinger i Bückeburg med galoppiruetter til begge sider :D 

Ok, da har du litt støtte da, men ikke all verdens. Kjempefin trening på å svinge fra setet må det jo være! :D 

Ja, ikke minst kan man lette salen veldig foran på en mye enklere måte enn med vanlig sal. Her kan man liksom dra til med kneet og få løfta hele salen bort fra manken om nødvendig. Veldig fascinerende måte å ri på, findus synes det er litt snodig. Må teste på de andre gutta her nede også, mulig jeg må ri show i damesal i juni og da gjelder det å velge riktig hest 😛 

• Liker 2

Litt for lenge siden jeg har trent passeringer nå, det resulterte i en god del stående kaprioler, men også veldig mye ganske snasen terre a terre/mezair som virkelig begynner å komme seg (hadde vi bare hatt det på kommando hver gang 😛) heldigvis går det seg til i løpet av treningene så vi får bare være flinkere til å øve utover våren og sommeren. Dog tviler jeg på at det blir findus som blir dysthesten min i høst når jeg skal på turnering, men vi kan da trene og late som uansett :D 

• Liker 1

Synes han er flink jeg! 😁 Blir han for følsom i forhold til motgående hest før å ta med på turnering foreløpig tenker du?

Akkurat nå, SiljeB skrev:

Synes han er flink jeg! 😁 Blir han for følsom i forhold til motgående hest før å ta med på turnering foreløpig tenker du?

Ja, han blir veldig satt ut av sånn energi som de gjerne viser i starten av løpet. Ferrante her er veldig kinaputt og står å gjør mezair på stedet, og om Ferrante starter før jeg har fått maskineriet til Finorio i gang så blir det fort inn i seg selv, stående kaprioler (står med frambeina og fyrer bakut mange ganger), før jeg klarer å få an på bakparten igjen og frem. Her har jeg jo bare med når jeg får han frem igjen og da går han jo ganske så fint, men er veldig følsom på den andre hestens energi. Dette har vi jo jobbet målbevisst mot i mange år, da jeg startet å leke med han og andre hester fikk han jo nærmest hjertestans av Unico, hesten til Ellen S som ble veldig gira. Så var det et par år hvor de to eksploderte hver gang vi trente sammen, men for hver trening ble de bedre. Vi har utfordret de begge i å leke med traverer, der vi tar over det psykiske spillet, slik at den hesten som er naturlig den underdanige, blir den overdanige ut i fra øvelsene vi gjør. Det funker veldig bra, men tar litt tid. Finorio har kommet LANGT, spesielt det siste året, men jeg tenker at september blir nok liitt for tidlig, spesielt siden alle gangene vi hadde planlagt å trene med de vi skal dyste mot har gått i grus :/ Da er det bedre å bruke en av de andre gutta som har dette som jobb hver sommer, og kanskje Finorio er klar til neste år. 

Nei, da er det lurt å gi han tid og bygge opp mer selvtillit hos han. 😊